cover
Contact Name
Andy Sapta
Contact Email
saptaandy@gmail.com
Phone
-
Journal Mail Official
saptaandy@gmail.com
Editorial Address
-
Location
,
INDONESIA
JURNAL PENA EDUKASI
Published by Smart Education
ISSN : 24070769     EISSN : 25494694     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal Pena Edukasi (JPE) adalah jurnal yang berisi tulisan yang diangkat dari hasil penelitian dalam bidang pendidikan.
Arjuna Subject : -
Articles 6 Documents
Search results for , issue "Vol 5, No 2 (2018): Oktober 2018" : 6 Documents clear
Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Team Games Tournament Khadijah Ray
JURNAL PENA EDUKASI Vol 5, No 2 (2018): Oktober 2018
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (15.038 KB) | DOI: 10.54314/jpe.v5i2.128

Abstract

Abstract: This study aims to improve students' mathematics learning outcomes of grade V SD Negeri 204 Tamiang Kotanopan subdistrict on the material properties bahngun flat through the application of learning models Teams Games Tournaments. Subjects of this study amounted to 20 people. Based on the results of research and discussion, it can be concluded that the application of learning models Teams Games Tournaments can improve students' mathematics learning outcomes on the material properties wake flat. This can be seen from the results obtained by students in each cycle. In the learning cycle I obtained 14 students from 20 students who scored 70 and on the second cycle student learning outcomes have increased, it can be seen from all students who score 70. Keywords: Teams Games Tournaments, flat wake properties Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas V SD Negeri 204 Tamiang kecamatan Kotanopan pada materi sifat-sifat bahngun datar melalui peenerapan model pembelajaran Teams Games Tournaments. Subjek penelitian ini berjumlah 20 orang. Berdasarkan hasil penelitian dan pembahasan, dapat disimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran Teams Games Tournaments dapat meningkatkan hasil belajar matematika siswa pada materi sifat-sifat bangun datar. Hal ini dapat dilihat dari hasil yang diperoleh siswa pada tiap siklusnyanya. Pada pembelajaran siklus I diperoleh 14 siswa dari 20 siswa yang memperoleh nilai 70 dan pada siklus II hasil belajar siswa mengalami peningkatan, hal ini dapat dilihat dari seluruh siswa yang memperoleh nilai 70 . Kata kunci: Teams Games Tournaments, sifat-sifat bangun datar
Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Meningkatkan Proses dan Hasil Belajar Melalui Supervisi Akademik Lintong Sianturi
JURNAL PENA EDUKASI Vol 5, No 2 (2018): Oktober 2018
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (243.016 KB) | DOI: 10.54314/jpe.v5i2.130

Abstract

Abstract: The purpose in conducting this action research is to determine the application of supervisor supervision supervision in improving the competence of teachers efforts to improve the process and haisl student learning in SMP Binaan district Langkat academic year 2016-2017. The subjects of this study were teachers of SMP Binaan supervisors by Langkat regency consisting of 8 people. Based on the results of research actions that have been done, it can be concluded Increased competence of teachers in improving the process and student learning outcomes in groups at each cycle, ie each of 25% in cycle I; 75% in cycle II; and 100% in cycle III. It can be concluded that the improvement of school principal masculinity from Cycle I to Cycle II is 50%. And the teacher's competence in groups from Cyclu II to Cycle III did not undergo pensions and remained 25%. Keywords: learning, learning outcomes, supervision Abstrak: Adapun tujuan dalam melaksanakan penelitian tindakan ini yaitu untuk mengetahui penerapan supervisi akademik pengawas dalam meningkatkan kompetensi guru upaya meningkatkan proses dan haisl belajar siswa di SMP Binaan Kab. Langkat Tahun Pelajaran 2016-2017. Subjek penelitian ini adalah guru SMP Binaan pengawas kabupaten Langkat yang terdiri dari 8 orang. Berdasarkan hasil penelitian tindakan yang telah dilakukan, dapat disimpulkan Peningkatan kompetensi guru dalam meningkatkan proses dan hasil belajar siswa secara kelompok pada setiap siklusnya, yaitu masing-masing sebesar 25% pada siklus I; 75% pada siklus II; dan 100% pada siklus III. Dapat disimpulkan bahwa peningkatan ketuntasan kepala sekolah secara kelompok dari Siklus I ke Siklus II yaitu sebesar 50%. Dan kompetensi guru secara kelompok dari siklu II ke Siiklus III tidak mengalami penutunan dan tetap 25%. Kata kunci: pembelajaran, hasil belajar, supervisi
Peningkatan Hasil Belajar Matematika Melalui Penerapan Model Pembelajaran Team Games Tournament Enny Hasroni
JURNAL PENA EDUKASI Vol 5, No 2 (2018): Oktober 2018
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (165.531 KB) | DOI: 10.54314/jpe.v5i2.177

Abstract

Abstract: The purpose of this research is to improve students' mathematics learning outcomes on the coordinate system material by applying the learning model of game team tournament. The subjects of this study are the students of class VIII.1 SMP Negeri 1 Kisaran academic year 2016/2017 in the odd semester with the number of students that is 37 students The results show the completeness of learning in class. In the first cycle classical completeness of 54.05% and on the second cycle increased to 86.49%. It can be concluded that the use of learning model teams tournament games can improve student learning outcomes class VIII.1 SMP Negeri 1 Kisaran. Keywords: team games tournament, coordinate system Abstrak: Tujuan dari penelitian ini untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa pada materi sistem koordinat dengan menggunakan penerapan model pembelajaran team games tournament. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas VIII.1 SMP Negeri 1 Kisaran Tahun Pelajaran 2016/2017 pada semester ganjil dengan jumlah siswa yaitu 37 orang siswa Hasil penelitian menunjukan peningkatan ketuntasan belajar klasikal. Pada siklus I ketuntasan klasikal sebesar 54,05% dan pada siklus II meningkat manjadi 86,49%. Dapat disimpulkan bahwa penggunaan model pembelajaran team games tournament dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas VIII.1 SMP Negeri 1 Kisaran. Kata kunci: team games tournament, system koordinat
Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Dalam Menyusun RPP Melalui Workshop Johannes Johannes
JURNAL PENA EDUKASI Vol 5, No 2 (2018): Oktober 2018
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (140.742 KB) | DOI: 10.54314/jpe.v5i2.179

Abstract

Abstract: This study aims to improve the professional competence of teachers in preparing the implementation plan of learning through workshops in SD Negeri 065012 Medan Tuntungan in the academic year 2017/2018. The method used in this research is the method of school action research through 2 cycles. Subjects in this study were 12 teachers who taught at SD Negeri 065012 Medan Tuntungan. Data collection techniques used in this study is to use techniques of observation, kesioner, interview and documentation study. The results showed: (1) There is an increasing number of teachers who are able to prepare lesson planning plan from 12 teachers, only 5 teachers (41.67%) able to arrange the RPP in cycle I then increase in cycle II to 11 teachers (91.67 %) who have been able to prepare the RPP; (3) Teacher professional competence in preparing RPP can be improved through workshop. Keywords: lesson plans, workshop Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kompetensi profesional guru dalam menyusun rencana pelaksanaan pembelajaran melalui workshop di SD Negeri 065012 Medan Tuntungan pada tahun pelajaran 2017/2018. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian tindakan sekolah melalui 2 siklus. Subyek dalam penelitian ini adalah berjumlah 12 orang guru yang mengajar di SD Negeri 065012 Medan Tuntungan. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah menggunakan teknik observasi, kesioner, wawancara dan studi dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan: (1) Terdapat peningkatan jumlah guru yang mampu menyusun rencana pelakanaan pembelajaran dari 12 orang guru, baru 5 guru (41,67%) yang mampu menyusun RPP pada siklus I kemudian meningkat pada siklus II menjadi 11 guru (91,67%) yang sudah mampu menyusun RPP; (3) Kompetensi profesional guru dalam menyusun RPP dapat meningkat melalui workshop. Kata kunci: rencana pelaksanaan pembelajaran, workshop
Peningkatan Hasil Belajar Matematika Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Cooperative Script Rulianna Sitorus
JURNAL PENA EDUKASI Vol 5, No 2 (2018): Oktober 2018
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (162.491 KB) | DOI: 10.54314/jpe.v5i2.182

Abstract

Abstract: This study aims to improve student learning outcomes by using Cooperative Script learning model on the subjects of Mathematics materials Fractional Operation Count in class VI SD Negeri 017129 Silomlom academic year 2016/2017. The subjects of this study are all students of class VI which amounted to 10. While the object of this research is the result of student learning on subjects of Mathematics materials and Simple Roots with the application of Cooperative Script learning model. Data collection tools using observation and tes.Pada pretest obtained test results of student learning on Fractional Counting Operation materials that is with an average value of 47 and percentage of classical completeness 20% (2 students). After applied Cooperative Script learning model on the first cycle obtained the level of achievement of student learning outcomes reached an average value of 66 with a percentage of 50% (5 students). While on the second cycle obtained the level of achievement of learning achieves an average score of 83 with a percentage of student completeness of 90% (9 students). Thus it can be concluded that by using Cooperative Script learning model on the learning process can improve student learning outcomes when applied to the subject of Mathematics with Materials Counting Fractions in Class VI SD Negeri 017129 Silomlom academic year 2016/2017. Keyword: cooperative script, fractional, rank, root Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa dengan menggunakan model pembelajaran Cooperative Script pada mata pelajaran Ma-tematika materi Operasi Hitung Pecahan di kelas VI SD Negeri 017129 Silomlom tahun pelajaran 2016/2017. Subjek penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VI yang berjumlah 10. Sedangkan objek penelitan ini adalah hasil belajar siswa pada mata pelajaran Matematika materi Perpangkatan dan Akar Sederhana dengan penerapan model pembelajaran Cooperative Script. Alat pengumpulan data menggunakan observasi dan tes.Pada pretest awal diperoleh tes hasil belajar siswa pada materi Operasi Hitung Pecahan yaitu dengan nilai rata-rata 47 dan presentase ketuntasan klasikal 20% (2 siswa). Setelah diterapkan model pembelajaran Coop-erative Script pada siklus I diperoleh tingkat pencapaian hasil belajar siswa mencapai nilai rata-rata 66 dengan presentase 50% (5 siswa). Sedangkan pada siklus II diperoleh tingkat pencapaian hasil belajar mencapai nilai rata-rata 83 dengan presentase ketuntasan siswa sebesar 90% (9 siswa). Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa dengan menggunakan model pembelajaran Cooperative Script pada proses pembelajaran dapat meningkatkan hasil belajar siswa bila diterapkan pada pelajaran Matematika dengan materi Operasi Hitung Pecahan di Kelas VI SD Negeri 017129 Silomlom Tahun Pelajaran 2016/2017. Kata kunci: cooperative script, pecahan, pangkat, akar
Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Student Teams Achievement Division Eliana Eliana
JURNAL PENA EDUKASI Vol 5, No 2 (2018): Oktober 2018
Publisher : JURNAL PENA EDUKASI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (297.743 KB) | DOI: 10.54314/jpe.v5i2.127

Abstract

Abstract: This study aims to improve students' mathematics learning outcomes of grade V SD Negeri 201 Botung subdistrict Kotanopan on the material properties bahngun flat through the application of learning models Students Teams Achievement Division. Subjects of this study amounted to 20 people. Based on the results of research and discussion, it can be concluded that the implementation of learning model Students Teams Achievement Division can improve students' mathematics learning outcomes on materials wake properties flat. This can be seen from the results obtained by students in each cycle. In the learning cycle I obtained 16 students from 20 students who scored 70 and on the second cycle student learning outcomes have increased, it can be seen from all students who score 70. Keywords: Students Teams Achievement Division, flat waking properties Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas V SD Negeri 201 Botung kecamatan Kotanopan pada materi sifat-sifat bahngun datar melalui peenerapan model pembelajaran Students Teams Achievement Divission. Subjek penelitian ini berjumlah 20 orang. Berdasarkan hasil penelitian dan pembahasan, dapat disimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran Students Teams Achievement Divission dapat meningkatkan hasil belajar matematika siswa pada materi sifat-sifat bangun datar. Hal ini dapat dilihat dari hasil yang diperoleh siswa pada tiap siklusnyanya. Pada pembelajaran siklus I diperoleh 16 siswa dari 20 siswa yang memperoleh nilai 70 dan pada siklus II hasil belajar siswa mengalami peningkatan, hal ini dapat dilihat dari seluruh siswa yang memperoleh nilai 70 . Kata kunci: Students Teams Achievement Divission, sifat-sifat bangun datar

Page 1 of 1 | Total Record : 6