cover
Contact Name
Erni Panca Kurniasih
Contact Email
erni.panca.k@ekonomi.untan.ac.id
Phone
-
Journal Mail Official
pengelola.jurnal@ekonomi.untan.ac.id
Editorial Address
-
Location
Kota pontianak,
Kalimantan barat
INDONESIA
Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK)
ISSN : 20879954     EISSN : 25500066     DOI : -
Core Subject : Economy,
Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) or Journal of Economics, Business and Entrepreneurship is a national, open access, peer-reviewed academic journal, which is published by Faculty of Economics and Business, Universitas Tanjungpura. As a medium of communication for academics, practitioners and other related parties about their research results and new thoughts in the fields of economics, business, management, entrepreneurship and accounting, JEBIK publishes quarterly (April, August, and December). Therefore, JEBIK publishes high quality manuscripts, both in form of conceptual and empirical papers (priority). For research papers, JEBIK accepts wide ranging methodologies (quantitative, qualitative, and mixed methods).
Arjuna Subject : -
Articles 6 Documents
Search results for , issue "Vol 10, No 1 (2021): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK)" : 6 Documents clear
PENGARUH ENTREPRENEURIAL EDUCATION, PERSONALITY DAN SELF-EFFICACY TERHADAP MINAT BERWIRAUSAHA Abdi, Anastasia Natali; Utami, Christina Whidya; Vidyanata, Deandra
Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan Vol 10, No 1 (2021): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK)
Publisher : Fakultas Ekonomi dan Bisnis, UNTAN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (338.463 KB) | DOI: 10.26418/jebik.v10i1.44783

Abstract

ABSTRACTEntrepreneurship is one of the efforts to advance the economy in Indonesia. However, the phenomenon that occurs in this country is still low the number of entrepreneurs. According to Lutje and Franke's model (LFM), there are internal and external factors in fostering interest in entrepreneurship. Therefore, this research wants to determine how significant the internal and external factors toward the entrepreneurial intention. This research aims to find out and analyze the effect of entrepreneurial education, personality, and self-efficacy on entrepreneurial intention. There are four variables in this research, that is, entrepreneurial education (X1), personality (X2), self-efficacy (X3), and entrepreneurial intention (Y). The method in this research is a quantitative method by distributing an online questionnaire. The sample in this research is Universitas Ciputra students majoring in the 2017 batch of International Business Management who chose start-up guild with 152 respondents. This research indicates that entrepreneurial education and self-efficacy affect positive and significant entrepreneurial intention, whereas personality does not affect entrepreneurial intention. The conclusion is that entrepreneurial education provided by Universitas Ciputra has succeeded in increasing entrepreneurial intention, and self-efficacy is also able to encourage students in entrepreneurship. In contrast, student personality factors do not affect entrepreneurial intention.ABSTRAKBerwirausaha adalah salah satu upaya dalam memajukan ekonomi di Indonesia. Namun fenomena yang terjadi di negeri ini adalah masih rendahnya jumlah wirausahawan di Indonesia. Seorang wirausahawan harus di dorong oleh berbagai faktor agar memiliki minat berwirausaha sehingga dapat menjalankan bisnisnya. Menurut Luthje and Franke"™s model (LFM) terdapat faktor internal dan eksternal dalam menumbuhkan minat dalam berwirausaha. Oleh sebab itu penelitian ini ingin mengetahui seberapa besar faktor internal dan eksternal tersebut terhadap minat berwirausaha. Tujuan penelitian ini yaitu untuk mengetahui dan menganalisis pengaruh entrepreneurial education, personality dan self-efficacy terhadap minat berwirausaha. Terdapat 4 variabel dalam penelitian ini yaitu: entrepreneurial education (X1), personality (X2), self-efficacy (X3) dan minat berwirausaha (Y). Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode kuantitatif dengan menyebarkan kuisioner secara online. Sampel dalam penelitian ini adalah mahasiswa Universitas Ciputra jurusan international business management angkatan 2017 yang memilih guild start-up dengan jumlah 152 responden. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa entrepreneurial education dan self-efficacy berpengaruh positif dan signifikan terhadap minat berwirausaha sedangkan personality tidak berpengaruh terhadap minat berwirausaha. Kesimpulannya adalah entrepreneurial education yang diberikan Universitas Ciputra telah berhasil dalam meningkatkan minat berwirausaha dan self-efficacy juga mampu mendorong mahasiswa dalam berwirausaha sedangkan faktor personality mahasiswa tidak mempengaruhi dalam penumbuhan minat berwirausaha.
PENGARUH KINERJA KEUANGAN, RISK BASED CAPITAL, UKURAN PERUSAHAAN DAN MAKROEKONOMI TERHADAP FINANCIAL DISTRESS Nilasari, Agustina; Ismunawan, Ismunawan
Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan Vol 10, No 1 (2021): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK)
Publisher : Fakultas Ekonomi dan Bisnis, UNTAN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (382.241 KB) | DOI: 10.26418/jebik.v10i1.44793

Abstract

ABSTRACTThis research intends to examine the effect of insurance company financial ratios, namely solvency margin ratio, risk based capital, firm size, inflation and exchange rate on the estimated financial distress of life insurance companies. As well as general public listed on the Indonesia Stock Exchange from 2015 to 2019. This research is important considering that there have been cases of default by insurance companies. The research information in this research is secondary data obtained in the annual report which is sourced from BEI website and insurance company websites. The sample technique in this research is a purposive sampling technique, there are 35 samples that meet the standards to become samples. Insurance companies experiencing financial distress are determined based on the non-manufacturing Altman Z-score method. Multiple linear regression is the research technique chosen by researchers. This research results in the conclusion that only the firm size variable has an influence on financial distress estimates. The independent variables are able to explain the financial distress variable as much as 32.8%, the deficiency as much as 67.2%, which illustrates the variables that cannot be taken into account in the analysis of this study.ABSTRAKRiset ini bermaksud untuk menelaah pengaruh rasio keuangan perusahaan asuransi yakni solvency margin ratio (SMR), risk based capital (RBC), ukuran perusahaan (UK), inflasi (INF) serta nilai tukar (NT) terhadap perkiraan timbulnya keadaan financial distress perusahaan asuransi jiwa serta umum yang tercatat pada Bursa Efek Indonesia dari rentang waktu 2015 sampai 2019. Penelitian ini penting mengingat adanya kasus gagal bayar perusahaan asuransi. Informasi penelitian di dalam riset ini merupakan data sekunder yang didapatkan pada annual report yang bersumber dari website BEI serta website perusahaan asuransi. Teknik sampel di dalam riset ini merupakan teknik purposive sampling, terdapat 35 sampel yang memenuhi standar untuk menjadi sampel. Perusahaan asuransi yang mengalami financial distress ditentukan berdasarkan metode Altman Z-score non manufaktur. Regresi linier berganda menjadi teknik penelitian yang dipilih oleh peneliti. Riset ini menghasilkan kesimpulan bahwa hanya variabel ukuran perusahaan (UK) yang ada pengaruh terhadap perkiraan financial distress. Variabel bebas mampu memaparkan variabel financial distress sebanyak 32,8%, kekurangan sebanyak 67,2% digambarkan variabel yang tidak dapat diperhitungkan di dalam analisis penelitian ini.
EFEK INTERAKSI LITERASI KEUANGAN DALAM KEPUTUSAN INVESTASI: PENGUJIAN BIAS-BIAS PSIKOLOGI Wendy, Wendy
Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan Vol 10, No 1 (2021): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK)
Publisher : Fakultas Ekonomi dan Bisnis, UNTAN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (353.246 KB) | DOI: 10.26418/jebik.v10i1.43403

Abstract

ABSTRACTThis research aims to analyze psychological biases that occur when investors make risky investment decisions. There are five behavioral factors analyzed (herding, overconfidence, disposition effect, conservatism, and availability). Financial literacy is used as moderator in analyzing the effect of those bahaviors towards risky investment decisions. This research examines four econometric equations in explaining financial literacy as a moderator. Interaction effect testing is carried out using moderating variable regression. The results show that psychological biases occur in making risky investment decisions. Herding behavior, overconfidence, disposition effect, and conservatism show a positive effect, while availability does not show a significant effect. Testing on the interaction model finds that financial literacy is able to reduce these psychological biases. This finding also explains the managerial implications that investors with high levels of financial literacy have the potential to experience relatively low psychological biases compared to investors with limited levels of financial literacy. In terms of limitations, this research uses a questionnaire survey that has not been able to reveal aspects of investor behavior in a comprehensive manner. In addition, the number of respondents who are more dominated by beginner investors also adds to the limitations in carrying out the generalization.  ABSTRAKRiset ini bertujuan untuk menganalisis bias-bias psikologi yang terjadi ketika pemodal mengambil keputusan investasi berisiko. Terdapat lima faktor perilaku yang dianalisis, yaitu perilaku herding, overconfidence, disposition effect, conservatism, dan availability. Literasi keuangan digunakan sebagai pemoderasi dalam menganalisis pengaruh faktor-faktor keperilakuan tersebut terhadap keputusan investasi berisiko. Riset ini menguji empat persamaan ekonometrika dalam menjelaskan peran literasi keuangan sebagai pemoderasi. Pengujian efek interaksi dilakukan dengan menggunakan regresi variabel moderasi. Hasil analisis menunjukkan bahwa bias-bias psikologi terjadi dalam pengambilan keputusan investasi berisiko. Perilaku herding, overconfidence, disposition effect, dan conservatism menunjukkan pengaruh positif terhadap pengambilan keputusan investasi berisiko, sementara bias availability tidak menunjukkan pengaruh yang bermakna dalam riset ini. Pengujian pada model interaksi menemukan bahwa literasi keuangan mampu mereduksi bias-bias psikologi tersebut. Temuan ini sekaligus menjelaskan implikasi manajerial bahwa pemodal dengan tingkat literasi keuangan yang baik berpotensi mengalami bias-bias psikologi yang relatif lebih rendah dibandingkan pemodal dengan tingkat lietrasi keuangan yang terbatas. Dari sisi keterbatasan, riset ini menggunakan survei kuesioner yang belum mampu mengungkap aspek perilaku pemodal secara komprehensif. Selain itu, jumlah responden yang lebih didominasi oleh pemodal pemula juga menambah keterbatasan dalam melakukan generalisasi hasil penelitian.
ANALYSIS OF THE TOURISM SECTOR IN INDONESIA USING THE INPUT-OUTPUT AND ERROR-CORRECTION MODEL APPROACH Hasudungan, Albert; Raeskyesa, Dewa Gede Sidan; Lukas, Erica Novianti; Ramadhanti, Fati
Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan Vol 10, No 1 (2021): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK)
Publisher : Fakultas Ekonomi dan Bisnis, UNTAN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (398.201 KB) | DOI: 10.26418/jebik.v10i1.44329

Abstract

ABSTRACTThis research explores the role of the tourism sector in Indonesia, including its backward and forward linkages with other economic sectors. The tourism sector is represented by the hotel and restaurant (hospitality) industry. The study uses the input-output method and traces the econometric backward and forward shocks of the tourism sector with the Error Correction Model (ECM), using database from Statistics Indonesia from 2010 to 2019. The paper contributes to the existing literature by using multi-stage quantitative processes to observe backward and forward economic linkages. The result shows that manufacturing output contributes a significant and positive effect to the hotel and restaurant industry. At the same time, the tourism sector provides a significant and positive contribution to government retribution. Nonetheless, there is a negative relationship between the growth of the agriculture and tourism sector, which is assumed due to the tradeoff in the factor of production between the agricultural and tourism sector development. Consequently, backward and forward relationships suggest more holistic and prudent economic policies for observing interdependent tourism development in Indonesia's other economic sectors.  ABSTRAKTujuan penelitian ini adalah menginvestigasi keterkaitan ke belakang dan ke depan antara sektor pariwisata dan sektor ekonomi lain di Indonesia. Pariwisata di sini di wakili sektor perhotelan dan restoran. Studi ini menggunakan metode input-output dengan data berasal dari database input output Bank Pembangunan Asia (ADB). Kedua, studi menelusuri  keterkaitan ekonometrik ke depan dan ke belakang pariwisata dengan model koreksi kesalahan (ECM), menggunakan data triwulan dari PDB riil di database BPS dari tahun 2010 hingga 2019. Kontribusi makalah ini adalah proses multi-asesment untuk mengamati keterkaitan ekonomi ke belakang dan ke depan antara pariwisata dengan sektor ekonomi lainnya. Dari ekonometri tersebut, diketahui bahwa kontribusi output industry manufaktur berpengaruh signifikan dan positif terhadap industri hotel dan restoran. Selain itu, pariwisata memberikan kontribusi yang signifikan dan positif untuk retribusi pemerintah. Meskipun demikian, peningkatan output pariwisata datang dengan pengorbanan pengurangan output sektor pertanian. Hal ini dipengaruhi oleh kompetisi akses faktor produksi di antara kedua sektor tersebut. Hasil ini  menekankan perlunya kebijakan ekonomi yang lebih holistik dan hati-hati terhadap saling ketergantungan antara pembangunan pariwisata dengan sektor ekonomi lain di Indonesia.
MACROECONOMIC INDICATORS AND FOREIGN DIRECT INVESTMENT IN INDONESIA Fitriyah, Fitriyah; Rahmawati, Farida; Narmaditya, Bagus Shandy
Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan Vol 10, No 1 (2021): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK)
Publisher : Fakultas Ekonomi dan Bisnis, UNTAN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (197.754 KB) | DOI: 10.26418/jebik.v10i1.44272

Abstract

ABSTRACTIndonesia has abundant diversity of resources to promote economic growth, and insufficient capital will lead to economic stagnation. This paper aims at examining the impact of macroeconomic indicators such as gross domestic product and inflation toward foreign direct investment in Indonesia as well as investigating the ease of doing business factors in explaining foreign direct investment. This research involved a time-series from 2014 to 2019, which was collected from several official websites of Statistics Indonesia (BPS), Central Bank of Indonesia (BI), the Investment Coordinating Board (BKPM), and World Bank. Furthermore, the data were analyzed undergoing multiple linear regression analyses with the Ordinary Least Square (OLS) model. The findings indicate that gross domestic product has a positive impact on foreign direct investment, while inflation has a negative effect. Also, the ease of doing business variables failed in explaining a significant influence between foreign direct investment in Indonesia.ABSTRAKIndonesia memiliki keanekaragaman sumber daya yang melimpah untuk mendorong pertumbuhan ekonomi namun permasalahan permodalan menyebabkan kelambanan yang menyebabkan stagnasi ekonomi. Penelitian ini bertujuan untuk menguji pengaruh indikator makroekonomi seperti produk domestik bruto dan inflasi terhadap investasi asing langsung di Indonesia. Penelitian ini juga menyelidiki faktor-faktor kemudahan berbisnis dalam menjelaskan investasi asing langsung. Data penelitian ini adalah time-series 2014-2019, yang diperoleh dari beberapa situs resmi termasuk Badan Pusat Statistik (BPS), Bank Sentral Indonesia (BI), Badan Koordinasi Penanaman Modal (BKPM), dan Bank Dunia. Selanjutnya data tersebut dianalisis dengan menggunakan analisis regresi linier berganda dengan model Ordinary Least Square (OLS). Hasil penelitian menunjukkan bahwa produk domestik bruto berpengaruh positif terhadap investasi asing langsung, sedangkan inflasi berpengaruh negatif. Selain itu, variabel kemudahan berbisnis gagal menjelaskan pengaruh yang signifikan antara investasi asing langsung di Indonesia.
DOES ALTITUDE AND FOREST DENSITY AFFECT ECONOMIC GROWTH? A CASE STUDY OF KALIMANTAN BARAT Islahiyah, Djihan; Vikki, Vikki
Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan Vol 10, No 1 (2021): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK)
Publisher : Fakultas Ekonomi dan Bisnis, UNTAN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (451.867 KB) | DOI: 10.26418/jebik.v10i1.40861

Abstract

Kalimantan Barat is one of the individual provinces in Kalimantan due to its diverse geographical elevation among all districts. Mountains and hills dominate the districts near the border; lowlands and river banks dominate the urban areas. A geographical indication is a barrier to economic growth, as a simple growth from limited transportation. Efforts to optimize the economic sector are also carried out in forest management, including Kalimantan Barat as one of the world's lungs. The conversion of forest land functions is suspected to increase economic growth even though it must balance nature. This study aims to determine the significance of altitude as a fixed geographical indicator and forest density as a natural condition that can vary according to human activities. The height of area data and forest density, and the average economic growth in 14 districts/cities in Kalimantan Barat uses the Panel Least Square method. As a result, area height has a negative and significant effect on economic growth, whereas forest density has no such relationship. Simultaneously, both variable is having a substantial impact on economic growth in Kalimantan Barat.

Page 1 of 1 | Total Record : 6


Filter by Year

2021 2021


Filter By Issues
All Issue Vol 14, No 2 (2025): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK): Article in Progress Vol 14, No 1 (2025): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 13, No 3 (2024): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 13, No 2 (2024): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 13, No 1 (2024): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 12, No 3 (2023): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 12, No 2 (2023): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 12, No 1 (2023): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 12, No 1 (2023): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan Vol 11, No 3 (2022): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 11, No 2 (2022): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 11, No 1 (2022): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 10, No 3 (2021): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 10, No 2 (2021): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 10, No 1 (2021): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 9, No 3 (2020): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 9, No 2 (2020): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 9, No 1 (2020): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 8, No 3 (2019): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 8, No 2 (2019): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 8, No 1 (2019): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 7, No 3 (2018): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 7, No 2 (2018): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 7, No 1 (2018): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 6, No 3 (2017): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 6, No 2 (2017): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 6, No 1 (2017): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 5, No 3 (2016): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 5, No 2 (2016): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 5, No 1 (2016): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 4, No 3 (2015): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 4, No 2 (2015): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 4, No 1 (2015): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 3, No 1 (2012): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 2, No 2 (2011): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 2, No 1 (2011): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 1, No 2 (2010): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) Vol 1, No 1 (2010): Jurnal Ekonomi Bisnis dan Kewirausahaan (JEBIK) More Issue