cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kab. sleman,
Daerah istimewa yogyakarta
INDONESIA
Jurnal Pendidikan Vokasi
ISSN : 20882866     EISSN : 24769401     DOI : 10.21831
Core Subject : Education,
Arjuna Subject : -
Articles 10 Documents
Search results for , issue "Vol. 4 No. 3 (2014): November" : 10 Documents clear
Peningkatan kompetensi membuat garnish pada mata pelajaran boga dasar melalui pemanfaatan media sosial Setyowati, Dian; Hamidah, Siti
Jurnal Pendidikan Vokasi Vol. 4 No. 3 (2014): November
Publisher : ADGVI & Graduate School of Universitas Negeri Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (971.526 KB) | DOI: 10.21831/jpv.v4i3.2556

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) upaya meningkatkan kompetensi membuat garnish, (2) peningkatan kompetensi sikap, pengetahuan, dan keterampilan. Jenis penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas dengan dua siklus tindakan. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, tes tulis, tes kinerja dan analisa data secara deskriptif. Hasil penelitian yang didapatkan (1) untuk meningkatkan pembelajaran menggunakan media sosial yang terdiri dari Facebook, google, dan Youtube; (2) Ketercapaian secara umum pada siklus I dengan kategori baik dan siklus II dengan kategori sangat baik. Ketercapaian tersebut terdiri dari: (a) ranah sikap pada pembelajaran di luar kelas rata-rata mencapai kategori sangat baik, sedangkan ranah sikap siswa pada pembelajaran di dalam kelas rata-rata mencapai kategori sangat baik; (b) ranah pengetahuan mencapai kategori sangat baik; (c) ranah keterampilan mencapai sangat baik. IMPROVING COMPETENCIES OF MAKING GARNISHES ON BASIC CULLINARY THROUGH SOCIAL MEDIA USAGEAbstractThis study aim to know: (1) the effort of improving students' competencies in making garnishes of food and beverages , (2) the improvement students' competencies that were consist of: affective, cognitive, and psicomotoric. This study was a classroom action research that was conducted on two cyclesThe data collection techniques included observations, written tests, and performance test. The data were analyzed descriptively. The result of the study indicates that (1) to improve the learning used the social media that consist of Facebook, google, dan Youtube; (2) generality, the attainment of students' competencies in cycle I on good category and in cycle II on very good category. The attainments were as follow: (a) the attainment of affective aspect in outside classroom average on very good category; The attainment of affective aspect in the average on very good category; (b) the attainment of cognitive aspect on very good category; (c) the attainment of psychomotoric aspect was on very good category.
Peran komite sekolah dalam penyelenggaraan pendidikan SMK di Kabupaten Lamongan, Jawa Timur Mulyono, Wahyu Dwi; Pardjono, Pardjono
Jurnal Pendidikan Vokasi Vol. 4 No. 3 (2014): November
Publisher : ADGVI & Graduate School of Universitas Negeri Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (967.714 KB) | DOI: 10.21831/jpv.v4i3.2562

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran komite sekolah dalam penyelenggaraan pendidikan SMK negeri dan SMK swasta di Kabupaten Lamongan sebagai badan pertimbangan, badan pendukung, badan pengontrol, dan badan penghubung.Penelitian ini merupakan penelitian evaluasi. Populasi sebanyak 61 SMK (enam SMK negeri dan 55 SMK swasta). Sampel sebanyak 42 SMK (empat SMK negeri dan 38 SMK swasta) ditentukan dengan teknik proportional random sampling. Pengumpulan data menggunakan kuesioner dengan skala Likert. Analisis data menggunakan teknik analisis deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian ini adalah sebagai berikut. (1) Peran komite sekolah dalam penyelenggaraan pendidikan SMK negeri secara keseluruhan termasuk dalam kategori baik. Peran yang paling tinggi adalah sebagai badan pertimbangan, kemudian sebagai badan pendukung, dan sebagai badan penghubung, sedangkan peran yang paling rendah adalah sebagai badan pengontrol. (2) Peran komite sekolah dalam penyelenggaraan pendidikan SMK swasta secara keseluruhan termasuk dalam kategori baik. Peran yang paling tinggi adalah sebagai badan pendukung, kemudian sebagai badan penghubung, dan sebagai badan pertimbangan, sedangkan peran yang paling rendah adalah sebagai badan pengontrol. THE ROLESOF THE SCHOOL COMMITTEE IN THE IMPLEMENTATION OF VOCATIONAL HIGH SCHOOL IN LAMONGAN REGENCY, EAST JAVAAbstractThis study is aimedat investigating the roles of the school committee in the implementation of state vocational high schools (VHS) and private VHSs in Lamongan Regency, as anadvisory agency, supporting agency, controlling agency, and mediator agency.This study isanevaluation. The population was 61 VHSs (six state VHSs and 55 private VHSs). A sample of 42 VHSs (four state VHSs and 48 private VHSs) was established using the proportional random sampling technique. The data collection used a questionnaire with Likert scale. The data analysis used the quantitative descriptive analysis.The results show as follows. (1) The overall role of the school committee in the implementation of state VHSs is in a good category. The highest is the role as the advisory agency, then the role as the supporting agency, and the role as the mediator agency, while the lowest is the role as the controlling agency. (2) The overall role of the school committee in the implementation of private VHSs is in a good category. The highest is the role as the supporting agency, then the role as the mediator agency, and the role as the advisory agency, while the lowest is the role as the controlling agency.
Keefektifan pembelajaran berbantuan internet di SMK se-Kota Yogyakarta kompetensi keahlian teknik komputer dan jaringan Arnanto, Ganggang Canggi; Triyono, Mochamad Bruri
Jurnal Pendidikan Vokasi Vol. 4 No. 3 (2014): November
Publisher : ADGVI & Graduate School of Universitas Negeri Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (903.998 KB) | DOI: 10.21831/jpv.v4i3.2557

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengungkapkan keefektifan pembelajaran berbantuan internet di sekolah menengah kejuruan (SMK) Se-Kota Yogyakarta. Sekolah-sekolah tersebut dipilih yang memiliki kompetensi keahlian Teknik Komputer dan Jaringan (TKJ) dan sudah melaksanakan pembelajaran berbantuan internet sebagai persiapan untuk menyambut Asian Community 2015 pada kerjasama Promoting Information and Comunication Technology (ICT), sehingga perlu diketahui sejauh mana keefektifannya. Penelitian ini merupakan penelitian expost facto. Variabel penelitiannya adalah penguasaan strategi pembelajaran guru, sikap siswa, kualifikasi guru, dan kelengkapan sarana dan prasarana laboratorium komputer. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas 2 dan seluruh guru yang mengajar kelas 2 kompetensi keahlian teknik komputer dan jaringan. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini berupa angket untuk guru dan siswa, dan lembar observasi untuk kelengkapan sarana dan prasarana laboratorium komputer. Hasil analisis deskriptif mengungkapkan bahwa penguasaan strategi pembelajaran guru berada pada kategori baik (rerata 150,52) dengan tingkat kecendrungan sebesar 53,29% belum memenuhi standar yang telah ditetapkan pada kategori pembelajaran yang efektif, dan sikap siswa berada pada kategori baik (rerata 62,95) dengan tingkat kecendrungan sebesar 54,31%. Secara keseluruhan pembelajaran berbantuan internet di SMK Se-Kota Yogyakarta sudah efektif, meskipun penguasaan strategi pembelajaran guru perlu ditingkatkan dengan mengikutsertakan mereka pada pelatihan-pelatihan yang berhubungan dengan pembelajaran berbantuan internet.  THE EFFECTIVENESS OF THE INTERNET-ASSISTED TEACHING OF THE EXPERTISE COMPETENCY OF COMPUTER AND NETWORK ENGINEERING IN VOCATIONAL HIGH SCHOOLS IN YOGYAKARTA CITYAbstractThis study aims to investigate the effectiveness of the internet-assisted teaching in vocational high schools (VHSs) in Yogyakarta City. The selected schools are those running the expertise competency of Computer and Network Engineering (CNE) and implementing the internet-assisted teaching as a preparation to welcome Asian Community 2015 in the cooperation in Promoting Information and Communication Technology so that the effectiveness needs investigating. This was an ex post facto study. The research variables were teachers' mastery of teaching strategies, students' attitudes, teachers' qualifications, and adequacy of infrastructure facilities in the computer laboratory. The research population comprised Grade 2 students and all teachers of Grade 2 teaching the expertise competency of CNE. The research instruments included questionnaires for teachers and students and an observation sheet for the adequacy of infrastructure facilities in the computer laboratory. The results of the descriptive analysis reveal that teachers' mastery of teaching strategies is in the good category (with a mean of 150,52) at a tendency level of 53,29%, which has not satisfied the standard set for the effective teaching category; students' attitude is in the moderate category (with a mean of 62,95) at a tendency level of 54,31%. On the whole, the internet-assisted teaching in VHSs in Yogyakarta City is already effective, although for the mastery of teaching strategies teachers need to improve themselves by attending trainings related to the internet-assisted teaching.
Faktor-faktor yang memengaruhi minat siswa smp masuk SMK di Kota Pontianak Dharmayanti, Winna; Munadi, Sudji
Jurnal Pendidikan Vokasi Vol. 4 No. 3 (2014): November
Publisher : ADGVI & Graduate School of Universitas Negeri Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1014.521 KB) | DOI: 10.21831/jpv.v4i3.2563

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ; (1) minat siswa SMP masuk SMK di Kota Pontianak; (2) pengaruh pemahaman diri terhadap minat siswa SMP masuk SMK di Kota Pontianak; (3) pengaruh lingkungan terhadap minat siswa SMP masuk SMK di Kota Pontianak; (4) pengaruh citra SMK terhadap minat siswa SMP masuk SMK di Kota Pontianak; dan(5) pengaruh pemahaman diri, lingkungan dan citra SMK yang memengaruhi terhadap minat siswa SMP masuk SMK di Kota Pontianak secara bersama-sama. Jenis Penelitian ini adalah ex-post facto.Populasi Penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IX SMP di Kota Pontianak yang berjumlah 8000 orang. Penentuan ukuran sampel menggunakan table Issac& Michael. Daritable yang disediakan dengan taraf kesalahan5%,diperoleh sampel sebesar350 orang. Pengambilan sampel dengan teknik clauster random sampling,pengumpulan datamenggunakan angket. Teknik analisa data dalam penelitian ini adalah statistik deskriptif yang digunakan untuk mendeskripsikan data masing – masing variabel dan analisis regresi yang digunakan untuk pengujian hipotesis. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa (1) minat siswa SMP masuk SMK terdapat kategori baik dengan rata-rata skor 41,79; (2) terdapat pengaruh yang positif dan signifikan antara pemahaman diri terhadap minat siswa SMP masuk SMK di Kota Pontianak dengan nilai r=0,743; p= 0,000; (3) terdapat pengaruh yang positif dan signifikan antara lingkungan terhadap minat siswa SMP masuk SMK di Kota Pontianak dengan nilai r=0,527; p=0,000; (4) terdapat pengaruh yang positif dan signifikan antara citra SMK terhadap minat siswa masuk SMK dengan nilai r= 0,678; p= 0,000; dan (5) terdapat pengaruh yang positif dan signifikan antara pemahaman diri, lingkungan, dan citra SMK secara bersama-sama terhadap minat siswa SMP masuk SMK di Kota Pontianak. Prediksi perubahan Y ditunjukan oleh persamaan garis regresi Y = -8,735 + 0,749 X1 + 0,126 X2 + 0,453 X3. FACTORS AFFECTING JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS' INTEREST IN STUDYING AT VOCATIONAL HIGH SCHOOL IN PONTIANAK CITYAbstractThis study aims to investigate: (1) junior high school (JHS) students' interest in studying at vocational high schools (VHSs) in Pontianak City, (2) the effect of self-understanding on JHS students' interest in studying at VHSs in Pontianak City, (3) the effect of the environment on JHS students' interest in studying at VHSs in Pontianak City, (4) the effect of the VHS image on JHS students' interest in studying at VHSs in Pontianak City, (5) the effects of the self-understanding, environment, and VHS image as an aggregate on JHS students' interest in studying at VHSs in Pontianak City. This was an ex post facto study. The research population comprised all Grade IX students of JHSs in Pontianak City with a total of 8000 students. The sample size was determined by the Isaac & Michael table. According to the table with an error of 5%, the sample consisted of 350 students. The sample was selected by means of the cluster random sampling technique and the data were collected through
Evaluasi program talent scouting guru SMK tahun 2013 Direktorat P2TK Dikmen Kemdikbud Sholikhah, Roudlotus; Soenarto, Soenarto
Jurnal Pendidikan Vokasi Vol. 4 No. 3 (2014): November
Publisher : ADGVI & Graduate School of Universitas Negeri Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (802.26 KB) | DOI: 10.21831/jpv.v4i3.2560

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) relevansi pelaksanaan Program Talent Scouting Guru SMK tahun 2013 ditinjau dari aspek konteks; (2) kesesuaian pelaksanaan Program Talent Scouting Guru SMK tahun 2013 ditinjau dari aspek input; (3) efektifitas pelaksanaan Program Talent Scouting Guru SMK tahun 2013 ditinjau dari aspek proses; dan (4) pencapaian hasil pelaksanaan Program Talent Scouting Guru SMK tahun 2013 ditinjau dari aspek produk. Jenis penilitian ini adalah evaluasi program dengan model evaluasi CIPP (Context, Input, Process, Product). Hasil penelitian: (1) pencapaian relevansi program termasuk dalam kategori "sangat relevan" dengan persentase pencapaian 85%; (2) kesesuaian input SMK sasaran program, peserta program dan penyelenggara program termasuk dalam kategori "sesuai" dengan persentase pencapaian 76,38%; (3) keefektifan proses sosialisasi, seleksi dan pembekalan, proses pelaksanaan program serta proses monitoring dan pelaporan termasuk dalam kategori "efektif" dengan persentase pencapaian 74,52%; (4) pencapaian produk teaching dan non teaching termasuk dalam kategori "sangat tercapai" dengan persentase pencapaian 84,35%. AN EVALUATION OF THE TALENT SCOUTING PROGRAM FOR SMK TEACHERS IN 2013 DIREKTORAT P2TK DIKMEN KEMDIKBUDAbstractThis study aims to know: (1) the relevance of the Talent Scouting program for SMK teachers in 2013 in terms of the aspect of context, (2) the appropriateness of the Talent Scouting program for SMK teacher in 2013 in terms of the aspect of input, (3) the effectiveness of the Talent Scouting program for SMK teacher in 2013 in terms of the aspect of process, and (4) the attainment of the Talent Scouting program for SMK teacher in 2013 in terms of the aspect of product. This research is an evaluation of the program using CIPP (Context, Input, Process, Product) evaluation model. The results of this study: (1) the relevance of the program achievement is included in the category of "very relevant" with the achievement percentage of 85%, (2) the input appropriateness of vocational program targets, program participants and program providers are included in the category of "appropriate" with the percentage achieved is 76.38%, (3) the effectiveness of the process of socialization, selection and provisioning, implementation process, monitoring and reporting process are included in the category of "effective" with the achievement percentage of 74.52%, (4) teaching and non-teaching product attainment are included in the category of "very attainable" with the achievement percentage of 84.35%.
Faktor determinan pemanfaatan tik dan pengaruhnya terhadap kinerja guru SMK di Kabupaten Gunungkidul Destiana, Bonita; Soenarto, Soenarto
Jurnal Pendidikan Vokasi Vol. 4 No. 3 (2014): November
Publisher : ADGVI & Graduate School of Universitas Negeri Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (871.805 KB) | DOI: 10.21831/jpv.v4i3.2555

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) pengaruh faktor sosial terhadap pemanfaatan TIK; (2) pengaruh kemudahan penggunaan terhadap pemanfaatan TIK; (3) pengaruh kesesuaian tugas terhadap pemanfaatan TIK; (4) pengaruh harapan hasil terhadap pemanfaatan TIK; dan (5) pengaruh pemanfaatan TIK terhadap kinerja guru. Penelitian ini merupakan penelitian ex-post facto, dilaksanakan pada empat SMK yang sudah menerapkan Kurikulum 2013 di Kabupaten Gunungkidul. Teknik pengambilan sampel dengan proportionale random sampling. Penentuan jumlah sampel menggunakan tabel Krejcie dan Morgan, untuk populasi sebanyak 377 maka sampel yang diambil sebanyak 191 guru. Validitas instrumen diketahui berdasarkan penilaian pakar dan analisis butir. Reliabilitas diketahui dengan menghitung koefisien Cronbach Alpha. Teknik analisis data dengan Partial Least Square (PLS). Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) faktor sosial berpengaruh terhadap pemanfaatan TIK; (2) kemudahan penggunaan berpengaruh terhadap pemanfaatan TIK; (3) kesesuaian tugas berpengaruh terhadap pemanfaatan TIK; (4) harapan hasil tidak berpengaruh terhadap pemanfaatan TIK; dan (5) pemanfaatan TIK berpengaruh terhadap kinerja guru. DETERMINANT FACTORS OF ICT UTILIZATION AND THE EFFECT ON TEACHER PERFORMANCE OF SMK IN GUNUNGKIDUL DISTRICTAbstractThis study aimed to determine: (1) the effect of social factor on the ICT utilization; (2) the effect of ease of use on the ICT utilization; (3) the effect of job fit on the ICT utilization; (4) the effect of outcome expectancy on the ICT utilization; and (5) the effect of ICT utilization on the teachers performance. This study was an ex-post facto research, conducted in four SMKs that have implemented "˜Kurikulum 2013' in Gunungkidul district. The sampling technique was proportionale random sampling. Based on Krejcie and Morgan's table for determining sample size, for a population of 377 the sample could be taken as many as 191 teachers. The validity of the instrument was known based on expert judgment and item analysis. Reliability coefficient was determined by calculating Cronbach's Alpha. The data analysis technique used was Partial Least Square (PLS). The results of this research show that: (1) the social factor affects the ICT utilization; (2) the ease of use affects the ICT utilization; (3) the job fit affects the ICT utilization; (4) the outcome expectancy doesn't affect the ICT utilization; and (5)the ICT utilization affects the teachers performance.
Peningkatan kompetensi siswa dalam menyiapkan dan menyajikan minuman nonalkohol melalui metode demonstrasi Handartiningsih, Handartiningsih; Hamidah, Siti
Jurnal Pendidikan Vokasi Vol. 4 No. 3 (2014): November
Publisher : ADGVI & Graduate School of Universitas Negeri Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1144.117 KB) | DOI: 10.21831/jpv.v4i3.2558

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kompetensi siswa dalam menyiapkan dan menyajikan minuman nonalkohol di SMK Negeri 2 Godean melalui metode demonstrasi secara kolaborasi dengan tenaga ahli dari dunia industri. Penelitian tindakan kelas ini melalui tiga siklus, dimana setiap siklus terdiri dari tiga tahapan yaitu:(1) tahap perencanaan, (2) tahap pelaksanaan pembelajaran dan pengamatan, dan (3) tahap evaluasi dan refleksi. Subjek penelitian adalah siswa SMK Negeri 2 Godean kelas XII Boga 2 sebanyak 35 orang. Instrumen pengumpulan data adalah lembar observasi dan lembar tes. Teknik pengumpulan data menggunakan metode observasi dan tes tertulis maupun tes kinerja. Data yang diperoleh dianalisis secara deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan metode demonstrasi secara kolaborasi dapat meningkatkan kompetensi siswa dalam menyiapkan dan menyajikan minuman nonalkohol. IMPROVING STUDENTS COMPETENCIES IN PREPARING AND SERVING NONALCOHOLIC BEVERAGE THROUGH THE DEMONSTRATION METHODAbstractThis study aims to improve students' competencies in preparing and serving nonalcoholic beverages through the demonstration method in SMK Negeri 2 Godean. The study was conducted in three cycles, each of which consisted of three phases, namely (1) planning, (2) learning implementation and observation, and (3) evaluation and reflection. The research subjects were Grade XII students of Gastronomy 2 in SMK Negeri 2 Godean with a total of 35 students. The data collection instruments consisted of observation sheets and tests. The data collection techniques included observations and written and performance tests. The data were descriptively analyzed. The results of the study show that the demonstration method with collaboration is capable of improving students' competencies in preparing and serving nonalcoholic beverages.
Evaluasi uji kompetensi siswa keahlian multimedia di SMK se-Kota Yogyakarta Irwanti, Yowanita Dwi; Sudira, Putu
Jurnal Pendidikan Vokasi Vol. 4 No. 3 (2014): November
Publisher : ADGVI & Graduate School of Universitas Negeri Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (882.333 KB) | DOI: 10.21831/jpv.v4i3.2564

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi uji kompetensi siswa keahlian multimedia di SMK SeKota Yogyakarta, ditinjau dari aspek: (1) context; (2) input; (3) process; (4) product; dan (5) CIPP secara akumulatif. Penelitian ini dilaksanakan pada delapan SMK di kota Yogyakarta. Populasi adalah asesor, yang berjumlah 44 orang. Sampel dengan sampel jenuh (total). Teknik pengumpulan data menggunakan angket. Uji validitas dengan validitas isi melalui expert judgement, validitas konstruk dengan uji terbatas, dan dianalisis dengan korelasi Product Moment. Uji reliabilitas menggunakan Alpha Cronbach. Teknik analisis data dengan analisis deskriptif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa uji kompetensi siswa keahlian multimedia di SMK Se-Kota Yogyakarta ditinjau dari aspek: (1) context termasuk kategori sangat sesuai (84,7%); (2) input termasuk dalam kategori sangat sesuai (87,61%); (3) process termasuk kategori sangat baik (89,94%); (4) product termasuk kategori sangat baik (82,78%); (5) CIPP secara akumulatif termasuk kategori sangat baik (86,62%). EVALUATION OF MULTIMEDIA SKILLS STUDENTS COMPETENCY TEST IN SMK YOGYAKARTAAbstractThis study aims to evaluate the multimedia skills students competency test in SMK Yogyakarta, in terms of (1) aspects of the context; (2) the input; (3) the process; (4) the product; and (5) CIPP aspects cumulatively. This study was conducted at eight vocational schools in the city of Yogyakarta. The population was assessors, amounting to 44 people. The sample used saturated or total sample. Data collection techniques used questionnaires. Test validity of the content validity is expert judgment and construct validity with product moment correlation formula. Test reliability was carried out with Alpha Cronbach. The data analysis technique used is descriptive analysis. The results of the study show that the multimedia skills students competency test in SMK Yogyakarta in terms of (1) aspects of the context fall into the very appropriate category (84.7 %); (2) the input are in the very appropriate category (87.61%); (3) the process are the excellent category (89.94%); (4 ) the product are the excellent category (82.78 %); (5) aspects of CIPP cumulatively are the excellent category (86.62%).
Relevansi kurikulum prodi pendidikan teknik mesin FKIP Universitas Palangka Raya dengan kompetensi guru pemula SMK Supatra, I Made; Soeharto, Soeharto
Jurnal Pendidikan Vokasi Vol. 4 No. 3 (2014): November
Publisher : ADGVI & Graduate School of Universitas Negeri Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (914.18 KB) | DOI: 10.21831/jpv.v4i3.2559

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui gambaran relevansi kurikulum Program Studi Pendidikan Teknik Mesin FKIP Universitas Palangka Raya dengan kompetensi guru pemula SMK, berdasarkan tinjauan terhadap profil kurikulum dan profil kompetensi mahasiswa calon guru pemula SMK. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif dengan menggunakan The Explanatory Sequential Design. Informasi data penelitian diperoleh dari populasi 18 orang dosen dan dari populasi 24 orang mahasiswa yang melaksanakan PPL II. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kurikulum Program Studi Pendidikan Teknik Mesin FKIP Universitas Palangka Raya relevan dengan kompetensi guru pemula SMK dengan persentase sebesar 72,96%. Kompetensi yang dimiliki oleh mahasiswa PPL II relevan dengan kompetensi guru pemula SMK dengan persentase sebesar 63,64%. Program Studi Pendidikan Teknik Mesin FKIP Universitas Palangka Raya belum menetapkan standar kompetensi lulusan untuk konsentrasi bidang otomotif. Terdapat empat pola hubungan antara materi kurikulum Program Studi Pendidikan Teknik Mesin FKIP Universitas Palangka Raya dengan Standar Kompetensi Guru Pemula SMK. Mahasiswa PPL II belum memiliki kompetensi secara utuh sebagai calon guru pemula SMK, dan belum mampu menciptakan atsmosfer belajar yang kondusif dalam proses pembelajaran di SMK. THE RELEVANCE OF CURRICULUM OF MECHANICAL ENGINEERING EDUCATION PROGRAM OF THE FACULTY OF TEACHING AND EDUCATIONAL SCIENCES, PALANGKARAYA UNIVERSITY, WITH THE VET NOVICE TEACHERS' COMPETENCIESAbstractThe aim of this study was to determine the description of the relevance of the curriculum of Mechanical Engineering Education Program, Faculty of Teaching and Educational Sciences, Palangkaraya University, with the VET novice teachers' competencies based on the review of the curriculum profiles and the competency profiles of the VET novice teachers. This study was a descriptive study with the explanatory sequential design. This study was conducted to the curriculum of Mechanical Engineering Education Program, Faculty of Teaching and Educational Sciences, Palangkaraya University. The information of the research data was obtained from the population of 18 lecturers and the population of 24 students who performed PPL II. The results show that the curriculum of Mechanical Engineering Education Program of the Faculty of Teaching and Educational Sciences, Palangkaraya University is relevant with the VET novice teachers' competencies with the percentage of 72.96%. The competencies possessed by the PPL II students are relevant with the VET novice teachers' competencies with the percentage of 63.64%. The Mechanical Engineering Education Program, Faculty of Teaching and Educational Sciences, Palangkaraya University has not set competency standards for the concentration of automotive expertise. There are four patterns of relationship between curriculum materials of The Mechanical Engineering Education Program, Faculty of Teaching and Educational Sciences, Palangkaraya University with the VET novice teacher competency standards. The PPL II Students are not yet fully competent as VET novice teachers, and has not been able to create a conducive learning atsmosfer in the process of learning in VET.
Pengembangan perangkat pembelajaran keterampilan generik komunikasi negosiasi siswa SMK dengan metode 4-D Zahroh, Siti Mazizatuz; Sudira, Putu
Jurnal Pendidikan Vokasi Vol. 4 No. 3 (2014): November
Publisher : ADGVI & Graduate School of Universitas Negeri Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21831/jpv.v4i3.2561

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan, mengembangkan dan menghasilkan perangkat pembelajaran yang mampu melatihkan keterampilan generik komunikasi bernegosiasi siswa SMK dengan menggunakan metode 4D. Penelitian R&D ini dilaksanakan di SMKN 4 Surakarta yaitu pada siswa kelas X Program Keahlian Tata Busana. Tahapan pengembangan perangkat terdiri dari empat fase yaitu define, design, develop, dan disseminate. Tahap define mencakup kegiatan studi pustaka dan survey lapangan untuk keperluan identifikasi masalah dan need analysis, tahap design mencakup kegiatan perancangan produk awal, tahap develop mencakup kegiatan validasi pakar, revisi produk, ujicoba satu-satu dan kelompok kecil, sedangkan tahap disseminate mencakup kegiatan sosialisasi lapangan dan revisi produk akhir. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah teknik observasi, wawancara, dokumentasi, dan angket. Analisis data menggunakan teknik analisis deskriptif secara kuantitatif dan kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan: (1) metode 4D merupakan metode yang fisibel dan efektif untuk digunakan dalam mengembangkan perangkat pembelajaran keterampilan generik komunikasi bernegosiasi; dan (2) perangkat pembelajaran yang dihasilkan mampu mengajarkan dan melatih keterampilan generik komunikasi bernegosiasi siswa kelas X SMKN 4 Surakarta. THE TEACHING DEVICES DEVELOPMENT OF GENERIC NEGOTIATION COMMUNICATION SKILL OF SMK STUDENTS USING 4D METHODAbstractThe study aims to describe, develop and produce teaching devices which will be able to teach and train the generic negotiation communication skills of SMK students using 4D methods. This study is carried out in SMK 4 Surakarta class X Fashion Design Study Program. The stages of development consist of four phases, namely the define, design, development, and dissemination. Define phase includes the activities of literature studies and field surveys for the purposes of identification of the problem and need analysis. Design phase includes the initial product design activities. Develop stage includes expert validation activities, product revision, one to one evaluation and small groups evaluation. Field disseminate phase include socialization and revision of the final product. The data collection techniques are observation, interviews, documentation, and questionnaires. The data analyses techniques use descriptive quantitative and qualitative analysis techniques. The results show: (1) 4D method is feasible and effective in developing the teaching devices of negotiation generic skills; and (2) the resulting teaching devices are able to teach and train the generic communication skills to negotiate class X SMK 4 Surakarta.

Page 1 of 1 | Total Record : 10


Filter by Year

2014 2014