cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota malang,
Jawa timur
INDONESIA
Jurnal Pendidikan Sains
ISSN : 24423904     EISSN : 24423904     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal Pendidikan Sains (JPS) terbit 4 (empat) kali setahun pada bulan Maret, Juni, September, dan Desember, berisi artikel-artikel tentang pendidikan sains baik ditulis dalam bahasa Indonesia maupun asing. Artikel yang dimuat berupa hasil penelitian dan hasil pemikiran. Jurnal Pendidikan Sains (JPS) diterbitkan oleh Pascasarjana Universitas Negeri Malang dengan Nomor ISSN 2338-9117.
Arjuna Subject : -
Articles 12 Documents
Search results for , issue "Vol 1, No 3: September 2013" : 12 Documents clear
Effect of Work-Based Learning Approach Genius Scientific Judging of the Physics Learning Achievement of Knowledge Early SMPN 13 Balikpapan in 2012 Suliyono Suliyono
Jurnal Pendidikan Sains Vol 1, No 3: September 2013
Publisher : Pascasarjana Universitas Negeri Malang (UM)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (106.37 KB) | DOI: 10.17977/jps.v1i3.4169

Abstract

Pengaruh Pendekatan Genius Learning Berbasis Kerja Ilmiah terhadap Prestasi Belajar Fisika Ditinjau dari  Pengetahuan Awal Siswa SMPN 13 Balikpapan Tahun 2012 Abstract: student mastery of the concepts of physics would be better if teachers implement instructional strategies that can make students more active and motivated, but still maintain a constructivist. Work-Based Learning Approach Scientific Genius (GLBKI) is believed to be able to answer the demands of the development of education and facilitate students in learning physics concepts. The purpose of this study was to examine student achievement studying the Work-Based Learning Approach Genius Scientific and conventional learning. GLBKI approach to the treatment of experimental classes randomly selected and control classes conducted conventional learning. Learning achievement data collected by physics learning achievement tests. Results of the study are:  (1) there is a significant difference between student achievement through conventional learning and work-based learning approach scientific genius, (2) students who studied with GLBKI approach has physics learning achievement higher than the students who studied with conventional learning, ( 3) learning by using the Work-Based Learning Approach Scientific Genius can deliver improved student achievement is higher than the students who studied with conventional learning. Key words: work-based learning strategies genius of scientific, academic achievement, prior knowledge Abstrak: Penguasaan siswa terhadap konsep-konsep fisika akan lebih baik apabila pendidik menerap-kan strategi pembelajaran yang dapat membuat siswa lebih aktif dan termotivasi, namun tetap memper-tahankan konstruktivis. Pendekatan Genius Learning Berbasis Kerja Ilmiah (GLBKI) diyakini mampu menjawab tuntutan perkembangan pendidikan dan mempermudah siswa dalam mempelajari konsep-konsep fisika. Tujuan penelitian ini adalah untuk menguji  prestasi belajar siswa yang belajar dengan Pendekatan Genius Learning Berbasis Kerja Ilmiah dan pembelajaran konvensional. Perlakuan pende-katan GLBKI kepada kelas eksperimen yang dipilih secara acak dan kelas kontrol dilakukan pembelajar-an secara konvensional. Data prestasi belajar dikumpulkan dengan tes prestasi belajar fisika. Hasil penelitian adalah: (1) terdapat perbedaan yang signifikan antara prestasi belajar siswa yang melalui pembelajaran konvensional dan pendekatan genius learning berbasis kerja ilmiah, (2) siswa yang belajar dengan pendekatan GLBKI memiliki prestasi belajar fisika yang lebih tinggi dari pada siswa yang belajar dengan pembelajaran konvensional, (3) pembelajaran dengan menggunakan Pendekatan Genius Learning Berbasis Kerja Ilmiah dapat memberikan peningkatan prestasi belajar siswa lebih tinggi dari pada siswa yang belajar dengan pembelajaran konvensional.Kata kunci: strategi genius learning berbasis kerja ilmiah, prestasi belajar, pengetahuan awal
Influence Learning Model ARIAS and ARIAS Combined Concept maps to Critical Thinking Skills, Cognitive, and Affective Ismail Ismail
Jurnal Pendidikan Sains Vol 1, No 3: September 2013
Publisher : Pascasarjana Universitas Negeri Malang (UM)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (198.589 KB) | DOI: 10.17977/jps.v1i3.4174

Abstract

Pengaruh Model Pembelajaran ARIAS dan ARIAS Dipadu Peta Konsep terhadap Kemampuan Berpikir Kritis, Kognitif, dan Afektif Abstract: The learning model Assurance, Relevance, Interest, Assessment, and Satisfaction (ARIAS) combined concept maps can enhance critical thinking skills, cognitive, and affective. The study aims to examine the effect of learning model ARIAS, combined ARIAS concept maps and concept maps on the ability of critical thinking, cognitive, and affective. The research data were collected through the test description and observation sheet. The result showed that the average value of critical thinking skills, cognitive and affective for group learning model combined ARIAS Concept maps very well classified category, class learning ARIAS treatment, and treatment classes Concept maps including both categories. Key Words: influence, ARIAS, concept maps, critical thinking, cognitive, and affective Abstrak: Model pembelajaran Assurance, Relevance, Interest, Assessment, dan Satisfaction (ARIAS)  dipadu peta konsep dapat meningkatkan kemampuan berpikir kritis, kognitif, dan afektif. Penelitian bertujuan untuk menguji pengaruh model pembelajaran ARIAS, ARIAS dipadu peta konsep, dan peta konsep terhadap kemampuan berpikir kritis, kognitif, dan afektif. Data penelitian dikumpulkan melalui tes uraian dan lembar observasi. Hasil analisis data menunjukkan bahwa nilai rata-rata kemampuan berpikir kritis, kognitif dan afektif untuk kelompok model pembelajaran ARIAS dipadu Peta Konsep tergolong kategori sangat baik, kelas perlakuan pembelajaran ARIAS, dan kelas perlakuan Peta Konsep termasuk kategori baik.Kata kunci: pengaruh, ARIAS, peta konsep, berpikir kritis, kognitif, afektif
The Use of Media to Build Geometry for Embedding The Adding of Fractions Concept Nanik Ulfa
Jurnal Pendidikan Sains Vol 1, No 3: September 2013
Publisher : Pascasarjana Universitas Negeri Malang (UM)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (439.543 KB) | DOI: 10.17977/jps.v1i3.4170

Abstract

Penggunaan Media Bangun Geometri untuk Menanamkan Konsep Penjumlahan Pecahan Abstract: Understanding the concept is very important in the study of mathematics. To instill understanding of the concept to students who are still in the stage of concrete thinking which does not require the assistance of foreign media for students. In this study used media is media geometry field. The use of media in this study is expected to provide a fun learning situation and invite the students actively involved in learning. Learning is done in three stages: (1) the initial stage, ie the stage to check the prerequisite knowledge of students, (2) the core stage, in this stage the media students to manipulate geometry in accordance with the guidelines in worksheets that have been prepared by the researcher, (3) concluding phase, teachers and students collectively at the conclusion of the study that has been done. From this study showed that the average percentage of student activity keterlaksanaan obtained for 95.8% and 90.4% of teachers' activities. Based on the results of the final test showed that action learning completeness reached 89% of the 19 students who took the tests achieve mastery. Key Words: media, geometry, concept, the sum of fractions Abstrak: Pemahaman konsep sangat penting dalam mempelajari matematika. Untuk menanamkan pemahaman konsep kepada siswa yang masih dalam taraf berfikir konkret diperlukan bantuan media yang tidak asing bagi siswa. Dalam penelitian ini media yang digunakan adalah media bangun geo-metri bidang. Penggunaan media dalam penelitian ini diharapkan dapat memberi situasi pembelajaran yang menyenangkan dan mengajak siswa terlibat aktif dalam pembelajaran. Pembelajaran dilakukan dengan tiga tahap, yaitu (1) tahap awal, yaitu tahap untuk mengecek pengetahuan prasyarat siswa, (2) tahap inti, dalam tahap ini siswa memanipulasi media bangun geometri sesuai dengan panduan dalam LKS yang telah disusun oleh peneliti, (3) tahap penutup, guru dan siswa bersama-sama meng-ambil kesimpulan dari pembelajaran yang telah dilakukan. Dari penelitian ini diperoleh hasil yaitu ra-ta-rata persentase keterlaksanaan aktivitas siswa diperoleh sebesar 95,8% dan kegiatan guru sebesar 90,4%. Berdasarkan hasil tes akhir tindakan diperoleh bahwa ketuntasan belajar mencapai 89% dari 19 siswa yang mengikuti tes mencapai ketuntasan.Kata kunci: media, bangun geometri, konsep, penjumlahan pecahan
Organic Waste Anaerobic degradation with bio-activator-5 Effective Microorganism (EM-5) to Produce Biogas Metri Dian Insani
Jurnal Pendidikan Sains Vol 1, No 3: September 2013
Publisher : Pascasarjana Universitas Negeri Malang (UM)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (248.201 KB) | DOI: 10.17977/jps.v1i3.4175

Abstract

Degradasi Anaerob Sampah Organik dengan Bioaktivator Effective Microorganism-5 (EM-5) untuk Menghasilkan Biogas Abstract: The purpose of this study was to: (1) analyze the differences in the use of corn cobs, kelaras bananas and banana peel with the addition of cow manure to biogas pressure, (2) analyze the differences in the use of corn cobs, kelaras bananas and banana peel with the addition of cow dung for a long time flame biogas produced, and (3) analyze the different uses corn cobs, kelaras bananas and banana peel with the addition of cow manure to the C / N ratio end. Experimental study was designed using a completely randomized design (CRD), with three treatments each in 3 repetitions. The research proves that: (1) there is a difference corncobs, kelaras bananas and banana peel with the addition of cow manure to biogas pressure, (2) there is a difference corncobs, kelaras bananas and banana peel with the addition of cow manure to the length of time the flame and (3) there is a difference corncobs, kelaras bananas and banana peel with the addition of cow manure to the C / N ratio end. Key Words: anaerobic degradation, organic waste, EM-5, biogas Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk: (1) menganalisis perbedaan penggunaan tongkol jagung, kelaras pisang, dan kulit pisang dengan penambahan kotoran sapi terhadap tekanan biogas, (2) menganalisis perbedaan penggunaan tongkol jagung, kelaras pisang, dan kulit pisang dengan penam-bahan kotoran sapi terhadap lama waktu nyala api biogas yang dihasilkan, dan (3) menganalisis per-bedaan penggunaan tongkol jagung, kelaras pisang, dan kulit pisang dengan penambahan kotoran sapi terhadap rasio C/N akhir. Penelitian eksperimen didesain menggunakan rancangan acak lengkap (RAL), dengan tiga perlakuan masing-masing dalam 3 kali ulangan. Hasil penelitian membuktikan bahwa: (1) terdapat perbedaan tongkol jagung, kelaras pisang, dan kulit pisang dengan penambahan kotoran sapi terhadap tekanan biogas, (2) terdapat perbedaan tongkol jagung, kelaras pisang, dan kulit pisang dengan penambahan kotoran sapi terhadap lama waktu nyala api, dan (3) terdapat perbe-daan tongkol jagung, kelaras pisang, dan kulit pisang dengan penambahan kotoran sapi terhadap rasio C/N akhir.Kata kunci: degradasi anaerob, sampah organik, EM-5, biogas
Vocational High School Effectiveness Standard ISO 9001: 2008 for Achievement Content Standards, Standard Process and Competency Standards Graduates Yeni Ratih Pratiwi
Jurnal Pendidikan Sains Vol 1, No 3: September 2013
Publisher : Pascasarjana Universitas Negeri Malang (UM)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (107.211 KB) | DOI: 10.17977/jps.v1i3.4166

Abstract

Efektivitas Sekolah Menengah Kejuruan Berstandar ISO 9001:2008 terhadap Pencapaian Standar Isi, Standar Proses dan Standar Kompetensi Lulusan Abstract: The purpose of this study was to determine differences in the effectiveness of the achievement of the content standards, process standards, and competency standards in vocational already standard ISO 9001: 2008 with CMS that has not been standardized ISO 9001: 2008 both in public schools and private schools. Data collection using the questionnaire enclosed Likert scale models. Analysis of data using one-way ANOVA using SPSS. The results showed: (1) there is no difference in effectiveness between public SMK ISO standard ISO standards with private SMK (P = 0.001); (2) there are differences in the effectiveness of public SMK SMK ISO standards with ISO standards have not (P = 0.000); (3) there are differences in the effectiveness of public SMK ISO standards with private vocational yet ISO standards (P = 0.000); (4) there are differences in the effectiveness of the private vocational school with vocational standard ISO standard ISO country has not (P = 0.015); (5) there are differences in the effectiveness of the private vocational bertandar ISO with private vocational yet standardized ISO (P = 0.000); (6) there was no difference in the effectiveness of public SMK has not been standardized by the ISO standard ISO private SMK yet. Key Words: vocational high school standards ISO 9001: 2008, the standard content, process standards, competency standards Abstrak: Tujuan penelitian ini untuk mengetahui perbedaan efektivitas pencapaian standar isi, standar proses, dan standar kompetensi lulusan pada SMK yang sudah berstandar ISO 9001:2008 dengan SMK yang belum berstandar ISO 9001:2008 baik pada sekolah negeri maupun sekolah swasta. Pengumpulan data menggunakan kuisioner tertutup model skala likert. Analisis data menggunakan ANOVA one way menggunakan program SPSS. Hasil penelitian menunjukkan: (1) ada perbedaan efektivitas antara SMK negeri berstandar ISO dengan SMK swasta berstandar ISO (P = 0,001); (2) ada perbedaan efektivitas SMK negeri berstandar ISO dengan SMK negeri belum berstandar ISO (P = 0,000); (3) ada perbedaan efektivitas SMK negeri berstandar ISO dengan SMK swasta belum ber-standar ISO (P = 0,000); (4) ada perbedaan efektivitas SMK swasta berstandar ISO dengan SMK ne-geri belum berstandar ISO (P = 0,015); (5) ada perbedaan efektivitas SMK swasta bertandar ISO de-ngan SMK swasta belum berstandar ISO (P = 0,000); (6) tidak ada perbedaan efektivitas SMK negeri belum berstandar ISO dengan SMK swasta belum berstandar ISO. Kata kunci: sekolah menengah kejuruan berstandar ISO 9001:2008, standar isi, standar proses, standar kompetensi lulusan
Development Media Interactive Learning to Build Concept Training Guild Two Tangent Circles Vivin Nur Afidah
Jurnal Pendidikan Sains Vol 1, No 3: September 2013
Publisher : Pascasarjana Universitas Negeri Malang (UM)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (99.958 KB) | DOI: 10.17977/jps.v1i3.4171

Abstract

Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif untuk Membangun Pemahaman Konsep Garis Singgung Persekutuan Dua Lingkaran Abstract: Media developed interactive learning is interactive learning media that is designed based on the characteristics of learning with the help of computer / Computer Assisted Instruction (CAI) type tutorial. Designed by cognitive load theory that minimizes processing extraneous cognitive load, adjust the intrinsic cognitive load processing, and developing processing germane cognitive load. The research follows the development of 4D development model that define (defining), design (design), develop (development), and disseminate (dissemination). The conclusion is (1) the results of the validation by experts and practitioners assess media interactive learning developed valid, (2) the results of teacher and student activity observation showed media interactive learning meet the criteria of practicality, (3) the results of the quiz show most students attain a minimum level of understanding high , (4) the results of tests mastery of teaching materials showed most students achieve minimum mastery level is high, (5) the results of quizzes and tests mastery of teaching materials and student questionnaire responses showed interactive learning media has met the criteria effectively. specified that the understanding and mastery of the material communion of two circles tangent meet the minimum categories of high and students' response to the use of interactive learning media showed a positive response. Key Words: development, interactive learning media, tangents, circle Abstrak: Media pembelajaran interaktif yang dikembangkan adalah media pembelajaran interaktif yang dirancang berdasarkan karakteristik pembelajaran dengan bantuan komputer/Computer Assisted Instruction (CAI) tipe tutorial. Dirancang berdasarkan teori beban kognitif yaitu meminimalkan pemrosesan beban kognitif  extraneous, mengatur pemrosesan beban kognitif intrinsic, dan mengembangkan pemrosesan beban kognitif germane. Penelitian pengembangan mengikuti model pengembangan 4D yaitu define (pendefinisian), design (perancangan), develop (pengembangan), dan disseminate (pe-nyebarluasan). Simpulannya adalah (1) hasil validasi oleh ahli dan praktisi menilai media pembelajaran interaktif yang dikembangkan valid, (2) hasil pengamatan aktivitas guru dan siswa menunjukkan media pembelajaran interaktif memenuhi kriteria kepraktisan, (3) hasil kuis menunjukkan sebagian besar siswa mencapai tingkat pemahaman minimal tinggi, (4) hasil tes penguasaan bahan ajar menunjukkan sebagian besar siswa mencapai tingkat penguasaan minimal tinggi, (5) hasil kuis dan tes penguasaan bahan ajar serta angket respon siswa menunjukkan media pembelajaran interaktif telah memenuhi kriteria efektif. yang ditetapkan yaitu pemahaman dan penguasaan materi garis singgung persekutuan dua lingkaran memenuhi kategori minimal tinggi serta respon siswa terhadap penggunaan media pembelajaran interaktif menunjukkan respon positif.Kata kunci: pengembangan, media pembelajaran interaktif, garis singgung, lingkaran
The Effectiveness of Static Figure, Dynamic Picture Ball-and-Stick, and Simple Molecules Model From Pin in the Shape Learning and Polarity of Molecules Muhammad Ardiansyah
Jurnal Pendidikan Sains Vol 1, No 3: September 2013
Publisher : Pascasarjana Universitas Negeri Malang (UM)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (195.545 KB) | DOI: 10.17977/jps.v1i3.4176

Abstract

Keefektifan Gambar Statis, Gambar Dinamis Ball-and-Stick, dan Model Molekul Sederhana Dibuat dari Jarum Pentul  pada Pembelajaran Bentuk dan Kepolaran Molekul Abstract: The aim of this study was to compare the effectiveness of static images, dynamic images of ball-and-stick, and models of simple molecules made of a pin in terms of cognitive learning outcomes of students in learning the shape and polarity of molecules. The research data is a cognitive achievement scores of students were collected using a multiple-choice test consisting of 35 items with content validity test is 87.6%, and the reliability coefficient, calculated by the formula KR-21, 0.90. Data were analyzed using t-test statistic. The results showed that the scores of cognitive learning outcomes of students who gained from learning the shape and polarity of the molecules by using simple molecular models made of a pin higher than using a dynamic picture of ball-and-stick, and score students' cognitive learning results obtained from the study of form and polar molecules by using a dynamic picture of ball-and-stick higher than using a static image. Based on these results it can be concluded that the model of simple molecules made of a pin is the most effective model of learning the shape and polarity of molecules. Key Words: static images, dynamic images, a molecular model of a pin, molecular shape, molecular polarity Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk membandingkan keefektifan gambar statis, gambar di-namis ball-and-stick, dan model molekul sederhana dibuat dari jarum pentul ditinjau dari hasil belajar kognitif siswa pada pembelajaran bentuk dan kepolaran molekul. Data penelitian adalah skor hasil belajar kognitif siswa yang dikumpulkan dengan menggunakan tes pilihan ganda yang terdiri dari 35 item dengan validitas isi tes sebesar 87,6%, dan koefisien reliabilitas, dihitung dengan rumus KR-21, sebesar 0,90. Data penelitian dianalisis menggunakan statistik uji t. Hasil penelitian menunjukkan bahwa skor hasil belajar kognitif siswa yang diperoleh dari pembelajaran bentuk dan kepolaran molekul dengan menggunakan model molekul sederhana dibuat dari jarum pentul lebih tinggi daripada menggunakan gambar dinamis ball-and-stick, dan skor hasil belajar kognitif siswa yang diperoleh dari pembelajaran bentuk dan kepolaran molekul dengan menggunakan gambar dinamis ball-and-stick lebih tinggi daripada menggunakan gambar statis. Berdasarkan hasil tersebut maka dapat disimpulkan bahwa model molekul sederhana dibuat dari jarum pentul merupakan model yang paling efektif pada pembelajaran bentuk dan kepolaran molekul.Kata kunci: gambar statis, gambar dinamis, model molekul jarum pentul, bentuk molekul, kepolaran molekul
Relevance Soft Skills Needed Business/Industrial with that learned in Vocational High School Didik Suryanto
Jurnal Pendidikan Sains Vol 1, No 3: September 2013
Publisher : Pascasarjana Universitas Negeri Malang (UM)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (73.99 KB) | DOI: 10.17977/jps.v1i3.4167

Abstract

Relevansi Soft Skill yang Dibutuhkan Dunia Usaha/Industri dengan yang Dibelajarkan di Sekolah Menengah Kejuruan Abstrak: The aim of this study is to describe the relevance of soft skills needed business / industry with that learned in vocational high schools in Blitar. The instrument used in the form of a questionnaire or questionnaires. Data were analyzed using quantitative descriptive analysis techniques. Results of the study showed that the relevant soft skills required between business / industry with that learned in vocational schools (SMK) in Blitar according to teachers and students are: (a) the attitude of honesty and good behavior; (B) a sense of responsibility; (C) the discipline of time; (D) work safely; (E) respite / persistent in working; (F) be able to cope with stress; (G) does not depend on others; and (h) easily accept input. Key Words: business / industry, soft skills, relevance middle Vocational Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan relevansi soft skill yang dibutuhkan dunia usaha/industri dengan yang dibelajarkan di sekolah menengah kejuruan di Kabupaten Blitar. Instrumen yang digunakan berupa angket atau kuesioner. Data dianalisis menggunakan teknik analisis deskriptif kuantitatif. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa soft skill yang relevan antara yang dibutuhkan dunia usaha/industri dengan yang dibelajarkan di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) di Kabupaten Blitar menurut guru dan siswa adalah: (a) kejujuran dan sikap perilaku yang baik; (b) rasa tanggung jawab; (c) disiplin waktu; (d) bekerja secara aman; (e) tangguh/gigih dalam bekerja; (f) dapat mengatasi stres; (g) tidak bergantung kepada orang lain; dan (h) mudah menerima masukan.Kata kunci: dunia usaha/industri, soft skill, relevansi
Development of Exponent workbook content characterized with RME for Technical Vocational High School Students Sri Widowati
Jurnal Pendidikan Sains Vol 1, No 3: September 2013
Publisher : Pascasarjana Universitas Negeri Malang (UM)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (222.564 KB) | DOI: 10.17977/jps.v1i3.4172

Abstract

Pengembangan Buku Kerja Materi Eksponen Bercirikan RME untuk Siswa SMK Teknik Abstract: The research objective of this development is to produce English-language workbook material characterized exponent Realistic Mathematics Education (RME) for students Vocational High School (SMK) technique class X as well as valid criteria, practical and effective. Expert validation process was conducted to determine the level of validity workbook generated. The process of testing conducted to determine the level of practicality and effectiveness of the workbook is generated. Based on the validation process, the result that the resulting workbook meet valid category. While the process of testing found that the feasibility study using the workbook is on practical criteria. In addition, the average students gave positive responses and the results of the test showed that there is a classical completeness. Based on pre-defined criteria, then the workbook produced valid criteria, practical and effective. Key Words: workbook, exponent, RME, technical vocational high school Abstrak: Tujuan penelitian pengembangan ini adalah menghasilkan buku kerja berbahasa Inggris materi eksponen yang bercirikan Realistic Mathematics Education (RME) untuk siswa Sekolah Me-nengah Kejuruan (SMK) teknik kelas X serta memenuhi kriteria valid, praktis dan efektif.  Proses vali-dasi ahli dilakukan untuk mengetahui tingkat kevalidan buku kerja yang dihasilkan. Proses uji coba dilakukan untuk mengetahui tingkat kepraktisan dan keefektifan dari buku kerja yang dihasilkan. Berdasarkan proses validasi, diperoleh hasil bahwa buku kerja yang dihasilkan memenuhi kategori valid. Sedangkan dari proses uji coba diperoleh bahwa keterlaksanaan pembelajaran dengan menggu-nakan buku kerja berada pada kriteria praktis. Selain itu, rata-rata siswa memberikan respon positif  dan hasil tes menunjukkan terdapat ketuntasan secara klasikal. Berdasarkan kriteria yang telah ditetap-kan, maka buku kerja yang dihasilkan memenuhi kriteria valid, praktis dan efektif. Kata kunci: buku kerja, eksponen, RME, sekolah menengah kejuruan teknik
The Application Effect of Learning Model Acquisition Concept Combined with Cooperative Learning STAD to the Learning Achievement, activeness, and Students Responses In Learning Chemistry Bond Putri Ridha Ilahi
Jurnal Pendidikan Sains Vol 1, No 3: September 2013
Publisher : Pascasarjana Universitas Negeri Malang (UM)

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (285.06 KB) | DOI: 10.17977/jps.v1i3.4177

Abstract

Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Pemerolehan Konsep Dipadu Pembelajaran Kooperatif STAD terhadap Prestasi Belajar, Keaktifan, dan Respon Siswa pada Pembelajaran Ikatan Kimia Abstract: This study aims to determine differences: (1) student achievement acquisition make use of the concept of combined learning model STAD cooperative learning and student achievement using model concepts in conventional learning acquisition; (2) active students use learning model acquisition combined the concept of cooperative learning and student activity STAD learning model acquisition using the concept in the conventional learning; (3) The students 'response to the acquisition of the concept of combined learning STAD cooperative learning and students' response to the acquisition of learning concepts in conventional learning. This research uses descriptive research design and quasi-experimental design (quasy experiment design). Learning achievement data were collected using an objective test and reliability coefficient calculated by using SPSS 16 for windows Data recorded in the learning activity of students using observation sheet. Student response data to the learning model was obtained by questionnaire. Data were analyzed statistically and descriptive. The results showed: (1) student achievement using learning model acquisition combined the concept of cooperative learning STAD higher compared to student achievement using model concepts in conventional learning acquisition; (2) active students use learning model acquisition combined the concept of cooperative learning STAD higher than students' active learning model acquisition using the concept in the conventional learning; (3) The students 'response to learning acquisition combined the concept of cooperative learning STAD is more positive than the students' response to the acquisition of learning concepts in conventional learning. Key Words: acquisition of concepts, STAD, chemical bonds   Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan: (1) prestasi belajar siswa menggunakan model pembelajaran pemerolehan konsep dipadu pembelajaran kooperatif STAD dan prestasi belajar siswa menggunakan model pembelajaran pemerolehan konsep dalam pembelajaran konvensional; (2) keaktifan siswa menggunakan model pembelajaran pemerolehan konsep dipadu pembelajaran ko-operatif STAD dan keaktifan siswa menggunakan model pembelajaran pemerolehan konsep dalam pembelajaran konvensional; (3) respon siswa terhadap pembelajaran pemerolehan konsep dipadu pembelajaran kooperatif STAD dan respon siswa terhadap pembelajaran pemerolehan konsep dalam pembelajaran konvensional. Penelitian ini menggunakan rancangan penelitian deskriptif dan rancang-an eksperimen semu (quasy experiment design). Data prestasi belajar dikumpulkan menggunakan tes objektif dan koefisien reliabilitas dihitung dengan menggunakan SPSS 16 for windows. Data ke-aktifan siswa dalam pembelajaran direkam menggunakan lembar observasi. Data respon siswa terhadap model pembelajaran diperoleh dengan angket. Data dianalisis secara statistik dan deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan: (1) prestasi belajar siswa menggunakan model pembelajaran pemerolehan konsep dipadu pembelajaran kooperatif STAD lebih tinggi dibandingkan dengan prestasi belajar sis-wa menggunakan model pembelajaran pemerolehan konsep dalam pembelajaran konvensional; (2) keaktifan siswa menggunakan model pembelajaran pemerolehan konsep dipadu pembelajaran koopera-tif STAD lebih tinggi dibandingkan keaktifan siswa menggunakan model pembelajaran pemerolehan konsep dalam pembelajaran konvensional; (3) respon siswa terhadap pembelajaran pemerolehan konsep dipadu pembelajaran kooperatif STAD adalah lebih positif dibandingkan dengan respon sis-wa terhadap pembelajaran pemerolehan konsep dalam pembelajaran konvensional.Kata kunci: pemerolehan konsep, STAD, ikatan kimia

Page 1 of 2 | Total Record : 12