cover
Contact Name
Moh. Nur Ichwan, M.A., Ph.D.
Contact Email
-
Phone
+62274515856
Journal Mail Official
jurnal.dakwah@uin-suka.ac.id
Editorial Address
Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Sunan Kalijaga Jl. Marsda Adisucipto Yogyakarta
Location
Kab. sleman,
Daerah istimewa yogyakarta
INDONESIA
Jurnal Dakwah: Media Komunikasi dan Dakwah
ISSN : 14115905     EISSN : 26141418     DOI : https://doi.org/10.14421/jd
Jurnal Dakwah memuat berbagai artikel yang mendiskusikan tentang dakwah, baik secara normatif maupun historis. Diterbitkan oleh Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Sunan Kalijaga, dua nomor setiap tahun. Redaksi menerima tulisan tentang berbagai persoalan yang terkait dengan dakwah dalam berbagai aspeknya. Isi tulisan yang dimuat tidak harus sejalan atau pun mencerminkan pandangan redaksi.
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol. 20 No. 1 (2019)" : 7 Documents clear
ETIKA BERDAKWAH DI ERA INDUSTRI 4.0 (Tinjauan Dalam Normativitas Al-Qur’an Dan Hadis) Zulfikar, Eko; Abidin, Ahmad Zainal
Jurnal Dakwah Vol. 20 No. 1 (2019)
Publisher : Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Sunan Kalijaga

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.14421/jd.1418

Abstract

AbstrakSetiap umat Islam pada dasarnya memiliki kewajiban untuk berdakwah. Namun dalam mengemban dakwah ini, berbagai problema muncul di era industri 4.0 sebagai tuntutan perkembangan zaman, seperti ilmu pengetahuan, teknologi, globalisasi, dan informasi. Oleh karena itu, dalam berdakwah dibutuhkan sebuah kode etik demi suksesnya kegiatan dakwah yang dilakukan para da’i. Tulisan ini akan mengintroduksi bagaimana etika dalam berdakwah yang disarikan al-Qur’an dan hadis dalam mengarungi perkembangan zaman di era industri 4.0. Dengan menggunakan metode tematik, didapati kesimpulan bahwa paling tidak ada lima etika dalam berdakwah, yaitu; niat ikhlas karena mengharap ridha Allah, menjadi uswatun hasanah, menggunakan retorika jelas dan lemah-lembut, berperilaku sabar, dan bersedia melakukan dakwah secara berjamaah.AbstractEvery Muslim basically has an obligation to preach. But in carrying out this da’wah, various problems emerged in the industrial era 4.0 as the demands of the times, such as science, technology, globalization, and information. Therefore, in da’wah a code of ethics is needed for the success of preaching activities carried out by preachers. This paper will introduce how ethics in da’wah summarized by the Qur’an and hadith in navigating the development of the times in the industrial era 4.0. By using thematic methods, it was concluded that there are at least five ethics in da’wah, namely; sincere intentions because he hopes for God’s pleasure, becomes uswatun hasanah, uses clear and gentle rhetoric, behaves patiently, and is willing to preach in congregation.ETIKA BERDAKWAH DI ERA INDUSTRI 4.0(Tinjauan Dalam Normativitas Al-Qur’an Dan Hadis)
REVITALISASI DAKWAH PEMUDA ERA 4.0 Harisah, Harisah
Jurnal Dakwah Vol. 20 No. 1 (2019)
Publisher : Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Sunan Kalijaga

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.14421/jd.1425

Abstract

Aktivitas dakwah Islam harus disesuaikan oleh era perkembangan masyarakat, karena aktifitas dakwah merupakan bentuk komunikasi yang menimbulkan interaksi sosial. Komunikasi dalam dakwah tidak hanya sekedar penyampaian informasi akan tetapi, juga sebagai pengendali tingkah laku. Sehingga dakwah sangat vital dilakukan untuk bisa mengendalikan melalui pembentukan karakter, begitu hal-nya yang dilakukan pemuda dalam melakukan dakwah sesuai era 4.0 di Madura. Madura merupakan daerah dengan masyarakat mayoritas Islam namun, transaksinya tidak banyak sesuai ekonomi syariah. Sehingga perlu peran dakwah pemuda untuk mengenalkan konsep ekonomi syariah dalam transaksi perekonomia masyarakat. Dari hal ini peneliti merasa perlu untuk meneliti revitalisasi dakwah pemuda era 4.0 serta bentuk dakwah dalam membentuk karakter ekonomi syariah di Madura dengan metode kualitatif. Perbedaan penelitian ini dengan beberapa penelitian sebelumnya, yaitu penelitian ini fokus pada dakwah pemuda era 4.0 yang dilakukan oleh organisasi masyarakat ekonomi syariah di Madura. Penelitian ini menemukan bentuk dakwah pemuda Madura dengan menggunakan revolusi 4.0 ada dua metode pertama, metode langsung  yaitu program cut generation, MES goes to camps, MES go to scool, MES goes to society kedua menggunakan media sosial antara lain group WhatssApp, web site, Istagram, Facebook, dan tweeter.
STRATEGI KOMUNIKASI YAYASAN LINGKAR PERDAMAIAN DALAM MELAKSANAKAN DERADIKALISASI TERHADAP MANTAN NARAPIDANA TERORIS imam safii, Imam safii
Jurnal Dakwah Vol. 20 No. 1 (2019)
Publisher : Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Sunan Kalijaga

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.14421/jd.1426

Abstract

This paper presents itself as a criticism of the war on terrorism in Indonesia by taking action and enforcing the law, mobilizing the police apparatus especially Detachment88 and carrying out executions of radical perpetrators. It turns out that the handling has not solved the problem of terrorism that occurred in Indonesia. It could even give birth to a new terrorism from the family of the naples as well as the ex-Napites from prison due to their grudges. So from this the need for handling a soft power approach is to strive for the de-radicalization of ex-convicted terrorists in the hope of preventing the emergence of new terrorists in the next era. The Circle of Peace Foundation is a foundation founded by Ali Fauzi along with former terrorists. This foundation is one of the foundations in the field of Flow Integrity control with the aim of changing the mindset of families of ex-terrorist convicts - former Islamic terrorists are friendly rather than angry and keep them away from destructive attitudes. Ali Fauzi as the chairman gathered a number of ex-combatants and invited them together to echo the values of world trade. The purpose of this study is to find out about the communication strategies of the Foundation's circle of peace actions in carrying out de-alienation of ex-convicted terrorists. Decalcalized by this circumference foundation, the Soft Power Apoach model is a soft method which is then implemented with a communication strategy. So the results obtained from the communication strategy of the circle of peacekeeping circles are by establishing reliable communicators and partners in their fields, setting targets of de-decalalized programs, namely changing structuralist mindset towards constructive, compiling peaceful messages and choosing social media as a means of disseminating decalecalized information implemented by foundations peramayan circle.
RETHINKING DAWAH MODEL IN THE FOURTH INDUSTRIAL REVOLUTION FOR DIGITAL NATIVE GENERATION Arifin, Ferdi
Jurnal Dakwah Vol. 20 No. 1 (2019)
Publisher : Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Sunan Kalijaga

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.14421/jd.1434

Abstract

The fourth industrial revolution provides advanced information and technology which leads people to digital culture. Shifting culture phenomena for digitalization happen in many aspects, and one of them is dawah model. Many religious messengers use social media, which is a part of new media product of advanced information and technology, for delivering Islamic values in a larger scale. Yet, most of them cannot understand the basic information of function and features of social media platforms. Meanwhile, digital natives have been confused by some religious messengers for perspective differences in social media. So, this research examines dawah model in the fourth industrial revolution as a way to find out the precisely medium for conveying Islamic values. The research employs qualitative method to examine the phenomena. The result shows that many religious messengers have been used social media platform but some of them use it inappropriately because of misunderstanding about social media function and features. It also finds that digital native generation needs to be elaborated more clearly about religion by using precisely social media platforms.
METODE DAKWAH MENURUT JALALUDDIN RAKHMAT DAN IMPLEMENTASINYA DALAM BIMBINGAN DAN KONSELING ISLAM (BKI) Maullasari, Sri
Jurnal Dakwah Vol. 20 No. 1 (2019)
Publisher : Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Sunan Kalijaga

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.14421/jd.1435

Abstract

AbstractIn line with the increasingly rapid development of the era, da'wah activities require a precise strategy and a clear concept. For this reason, it is necessary to have a systematic method or method that is used to deliver material or preach messages to mad'u. The author focuses on conducting studies between the methods of da'wah according to Jalaluddin Rakhmat and their implementation in Islamic guidance and counseling because they can be said to be interrelated. According to Jalaluddin Rachmat there are three methods of da'wah, namely: preaching with wisdom (bi al-hikmah), mau'idzah hasanah, and da'wah with good discussion (mujadalah billati ahsan ahya). The da'wah method according to Jalaluddin Rakhmat can be implemented in the guidance and counseling process as an effort to deepen the application of counseling communication skills. Wisdom can be applied in the initial stages of counseling where in this process try to understand a client's problems in a good way. Mauidzhah hasanah can be applied in the middle stage, which is the stage of work where there will be advice so that clients can find various alternatives to the problems at hand. Mujadalah billati ahya ahsan can be applied in the final stage, namely the action stage (action) which seeks to convince clients of solutions that will be taken independently.Sejalan dengan perkembangan zaman yang semakin pesat, kegiatan dakwah memerlukan sebuah strategi yang jitu dan konsep yang jelas. Untuk itu perlu sebuah metode atau cara yang sistematis  yang  digunakan  untuk  menyampaikan  materi  atau  pesan dakwah kepada mad’u. Dalam kajian jurnal ini penulis fokus untuk melakukan pengkajian antara metode dakwah menurut Jalaluddin Rakhmat dan implementasinya dalam bimbingan dan konseling Islam karena keduanya bisa dikatakan saling berkaitan. Menurut Jalaluddin Rakhmat terdapat tiga metode dakwah, yakni: dakwah dengan hikmah (bi al- hikmah), mau’idzah  hasanah, dan dakwah  dengan  diskusi  yang  baik (mujadalah billati hiya ahsan). Metode dakwah menurut Jalaluddin Rakhmat dapat diimplementasikan dalam proses bimbingan dan konseling sebagai upaya memperdalam penerapan ketrampilan komunikasi konseling. Al-hikmah dapat diterapkan dalam tahap awal konseling di mana dalam proses ini berusaha untuk memahami suatu permasalahan klien dengan cara yang baik.  Mauidzhah  hasanah  dapat  diterapkan  dalam  tahap  pertengahan, yang merupakan tahap kerja di mana akan adanya nasihat-nasihat agar klien bisa menemukan berbagai alternatif atas permasalahan yang dihadapi. Mujadalah  billati  hiya  ahsan  dapat  diterapkan  dalam tahap akhir, yaitu tahap tindakan (action) yang berusaha untuk menyakinkan klien terhadap solusi yang akan diambil secara mandiri.     Keywords : Da'wah methods, Islamic guidance and counseling.
DIALEKTIKA PEMIKIRAN DAKWAH POLITIK DI INDONESIA (ERA REFORMASI) Mastori, Mastori
Jurnal Dakwah Vol. 20 No. 1 (2019)
Publisher : Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Sunan Kalijaga

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.14421/jd.1439

Abstract

 Abstrak Islam dan Negara adalah tema kontemporer yang terus mengalami dinamika dan perdebatan dipentas politik nasional Indonesia sejak masa awal kemerdekaan hingga reformasi saat ini. Walaupun Indonesia sudah menyepakati pancasila sebagai ideologi Negara, pada kenyataannya usaha dan persinggungan antara Islam dan politik masih terus terjadi diskursus yang tidak berkesudahan. Penelitian ini tidak bermaksud menyudahi diskursus yang terjadi tetapi menambah bahan kajian tentang Islam dan politik dan usaha dakwah yang menjadikan kekuasaan politik sebagai targetnya. Setidaknya ada tiga teori hubungan Islam dan Negara yang mengemuka dalam hal ini, yaitu: teori integralistik,  teori sekuleristik dan teori simbiotik. Ketiga penganut teori ini memiliki latar belakang historis dan argument masing-masing yang saling bertentangan dan menegasikan. Adapun hasil kajian ini dapat diambil pelajaran bahwa walaupun dakwah yang memiliki muatan politik (Islam) bukan merupakan tema yang baru. Namun tema dan argumen yang diperdebatkan sesungguhnya sama saja yaitu apakah Islam mengatur kehidupan bernegara dan bagaimana bentuk pengaturannya.Kata Kunci ; Islam, Politik, Negara,
DEMOKRASI KAUM SANTRI DALAM PANDANGAN ISLAM (Mendudukkan Konsep Demokrasi dan Ittiba>’ Kiai) Ansori, Ibnu Hajar; Nasikah, Roudlatun
Jurnal Dakwah Vol. 20 No. 1 (2019)
Publisher : Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Sunan Kalijaga

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.14421/jd.1440

Abstract

Kiai is the central figure in Indonesia's political world. The involvement of kiai is the implementation of loving motherland concept, as well as manifestation of exemplary to Prophet who not only as a religious leader, but also a statesman who leads the fight for peace, justice and prosperity. That role can be seen for example from the notice issued by the kiai in Presidential election 2019. The masyayikh (kiai) appeals the students and the extended family of the pesantren to not abstain and directs them to choose certain president candidate in the 2019 election. For santri, emulate and follow (ittiba>’) or that notice is a inevitability even though it seems contrary with the concept of democracy which adheres to the freedom of speech principle. Through this article, santri tradition in democracy will be analyzed descriptively analytically with the al-Qur'an and hadith approach. From the results of the study, it is found that that the observance of santri to Kiai is the actualization of the meaning of QS. al-Kahfi: 66 about the story of the Prophet Khidir and Musa, which illustrates the students obedience to the teacher. Beside, the santri democratic tradition concept can be called taadub democracy which is based on the santri manners or attitudes toward his teacher. Regarding to how the decision made, the kiai opens the opportunity and let the santri to decide, even though it will be responded by the santri with the principle of sami’na> wa at}a’na. If forced to be different, then they must pay attention to the relationship ethics between students and kiai, so it will not become obstacles to the benefit and blessing of knowledge.

Page 1 of 1 | Total Record : 7