Istighna : Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam
Vol 5, No 1 (2022): Edisi Januari

EFEKTIFITAS MEDIA PEMBELAJARAN DARING DIMASA PANDEMI PADA PERKULIAHAN PAI DI IAIN SALATIGA

Hairun Hasanah Sagala (Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta)
Muh Wasith Achadi (Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta)
Guntur Cahyono (Institut Agama Islam Negeri Salatiga)
Wahyu Nurrohman (Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta)



Article Info

Publish Date
21 Jan 2022

Abstract

Abstract: This study aims to categorize the effectiveness of the media used during online learning, which we know that many students complain about online learning so that it makes learning ineffective, with descriptive qualitative methods by describing data related to the effectiveness of online learning media in pandemic period. Data collected via Googleform online students of the Salatiga State Islamic Institute of Islamic Education Department. The results showed that the most effective media during online lectures was Whatsapp media by 92% and Whatsapp media was also the recommended media for online lectures 80% of students considered Whatsapp media to be a medium that could adapt to the student's circumstances.Keywords: Effectiveness, Learning Media, Online LectureAbstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengkategorikan efektifitas media-media yang digunakan selama pembelajaran daring, yang kita ketahui banyak mahasiswa yang mengeluh akan pembelajaran daring sehingga membuat pembelajaran tidak efektif, dengan metode kualitatif deskriftif dengan menjabarkan data-data yang berkaitan dengan efektifitas media pembelajaran daring di masa pandemi. Data yang di kumpul melalui Google form online kepada mahasiswa/i Intitut Agama Islam Negeri Salatiga Jurusan Pendidikan Agama Islam. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media yang paling efektif selama perkuliahan daring yaitu media Whatsapp sebesar 92% dan media Whatsapp juga menjadi media yang direkomendasikan untuk perkuliahan daring sebesar 80% mahasiswa menganggap media Whatsapp adalah media yang bisa menyesuaikan dengan keadaan mahasiswa tersebut.Kata kunci: Efektifitas, Media Pembelajaran, Perkuliah Daring

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

istighna

Publisher

Subject

Education Social Sciences

Description

his journal emphasizes aspects related to Islamic Education and Islamic thought, with special reference to applied research in Islamic education that can be focused on the components of learning including curriculum, methods, models, psychology, Islamic thought and several issues of Islamic ...