Church leadership in the 5.0 era refers to how the church and its leadership adapt to the continuous changes of the times. Church leaders need to understand the role of technology in the life of modern society (the use of social media and digital communication) to reach out and deliver the message of Christian faith in the development of congregational spirituality. The purpose of this paper is: how a church leader adapts to the rapidly changing times and how church leaders use social media, online church streaming, and digital communication to develop congregational spirituality. This research uses a qualitative method of literature through books, journals, and other sources that are in accordance with the topic of discussion. This research explains that: first, church leaders must rethink the approach that has been done so far to be in line with the Gospel and the core values of faith as well as the reality of contemporary society. Second, social media platforms have emerged as an important tool for church leaders to communicate their messages, foster community, and enhance outreach efforts. Kepemimpinan gereja di era 5.0 merujuk pada bagaimana gereja dan kepemimpinannya beradaptasi dengan perubahan zaman yang berkelanjutan. Pemimpin gereja perlu memahami peran teknologi dalam kehidupan masyarakat modern (penggunaan media sosial dan komunikasi digital) untuk menjangkau dan menyampaikan pesan iman kekristenan dalam pengembangan spiritualitas jemaat. Tujuan penulisan ini adalah bagaimana seorang pemimpin gereja beradaptasi dengan perubahan zaman yang cepat dan bagaiman pemimpin gereja menggunakan media sosial, streaming gereja secara online, dan komunikasi digital untuk mengembangkan spiritualitas jemaat. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif kepustakaan melalui buku, jurnal, dan sumber lain yang sesuai dengan topik pembahasan. Penelitian ini menjelaskan bahwa: pertama, pemimpin gereja harus memikirkan ulang pendekatan yang telah dilakukan selama ini agar selaras dengan Injil dan nilai-nilai inti iman serta realitas masyarakat kontemporer. Kedua, Platform media sosial telah muncul sebagai alat penting bagi para pemimpin gereja untuk mengomunikasikan pesan mereka, membina komunitas, dan meningkatkan upaya penjangkauan.
Copyrights © 2024