Indonesian Journal of Applied Informatics
Vol 7, No 2 (2023)

Pembuatan Aplikasi Media Pembelajaran Simulasi Alat Berat dengan Menggunakan Teknologi Virtual Reality

Taufiqurrakhman Nur Hidayat (Universitas Sebelas Maret)
Fendi Aji Purnomo (Universitas Sebelas Maret)
Yudho Yudhanto (Universitas Sebelas Maret)
Eko Harry Pratisto (Universitas Sebelas Maret)



Article Info

Publish Date
02 Aug 2024

Abstract

Abstrak Inovasi Media Pembelajaran Simulasi Alat Berat dengan menggunakan teknologi VR, dapat menjadi solusi untuk pemecahan permasalahan tingginya harga unit dan kesempatan penggunaan alat berat sebagai media pembelajaran dan simulasi baik bagi calon operator alat berat maupun Siswa SMK dan Mahasiswa Teknik Mesin dan Teknik Alat Berat. Inovasi ini memungkinkan pengguna memiliki pengalaman menjelajahi dan berinteraksi dengan Alat Berat secara virtual dengan menggunakan headset realitas maya dan alat kemudi. Aplikasi dibangun dengan menggunakan perangkat lunak Unity dan bahasa pemrograman C#.  Berdasarkan Pengujian Aktivitas Pengguna yang dilakukan oleh sebuah perusahaan yang bergerak dibidang jasa konsultasi Teknologi Informatika dan pengembang perangkat lunak didapatkan rerata nilai 7,375 dari skala nilai 10. Sedangkan dari hasil Pengujian Basis Pengalaman Pengguna kepada calon pengguna aplikasi mendapat respon positif terhadap fungsional aplikasi, perlu adanya validitas market lebih komprehensif, dan Aplikasi merupakan solusi teknologi tepat guna.==================================================AbstractInnovation of Heavy Equipment Simulation Learning Media using VR technology can be a solution to solving the problem of high unit prices and the opportunity to use heavy equipment as a learning and simulation medium for both prospective heavy equipment operators and SMK students and students of Mechanical Engineering and Heavy Equipment Engineering. This innovation allows the user to have the experience of exploring and interacting with the Machine virtually by using a virtual reality headset and steering gear. The application is built using Unity software and the C# programming language. Based on User Activity Testing carried out by a company engaged in Information Technology consulting services and software developers, an average value of 7.375 is obtained from a value scale of 10. Meanwhile, from the results of the User Experience Base Test to prospective application users, they receive a positive response to the functional application, validity is needed more comprehensive market, and the Application is an appropriate technology solution.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

ijai

Publisher

Subject

Computer Science & IT

Description

Indonesian Journal of Applied Informatics publishes articles that are of significance in their respective fields whilst also contributing to the discipline of informatics as a whole and its application. Every incoming manuscript will first be examined by the Editorial Board in accordance with ...