cover
Contact Name
Ardiansyah
Contact Email
ardiansyahm.pd@uin-suska.ac.id
Phone
+6282365552568
Journal Mail Official
konfigurasi.pka@uin-suska.ac.id
Editorial Address
Jl. H.R Soebrantas Km. 15 No. 155 Kelurahan Simpang Baru Kecamatan Tuah Madani, Pekanbaru, Riau
Location
Kab. kampar,
Riau
INDONESIA
Konfigurasi : Jurnal Pendidikan Kimia dan Terapan
ISSN : 25491679     EISSN : 28078241     DOI : 10.24014/konfigurasi
Core Subject : Science, Education,
Jurnal Konfigurasi Membahas tentang pengembangan model / media pendidikan dan menerapkan hasil penelitian laboratorium di bidang pengembangan pendidikan kimia yang terintegrasi dengan konsep islam.
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol 8, No 2 (2024)" : 7 Documents clear
Desain dan Uji Coba Media Video Pembelajaran Menggunakan Software Adobe After Effects Model ICARE pada Materi Termokimia Nauly, Ainun; Lazulva, Lazulva
Konfigurasi : Jurnal Pendidikan Kimia dan Terapan Vol 8, No 2 (2024)
Publisher : Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24014/konfigurasi.v8i2.31888

Abstract

AbstractThis research was instigated with the videos rarely used in learning, so students were difficult in remembering material when studying independently.  This research aimed at designing learning video with adobe after effects software and ICARE model on Thermochemistry lesson, and the video validity was tested based on validation by material and media experts and, teacher and student practicality tests.  Research and Development (R&D) method was used in this research with design and development research (DDR). Preliminary field test was conducted to the eleventh-grade students of Natural Science 2 at Senior High School of Muhammadiyah 1 Pekanbaru. This research produced a thermochemistry learning video with a media and material expert validation score of 91.2% with very valid criteria. The result of teacher practicality test was 90.2% with very practical category, and the result of student response test was 88.3% with very good category.Keywords: Learning Video, Adobe After Effects, ICARE, Thermochemistry.AbstrakPenelitian ini dilatarbelakangi oleh penggunaan video yang jarang digunakan dalam pembelajaran, sehingga siswa kesulitan mengingat materi saat belajar mandiri. Tujuan dari penelitian ini ialah untuk mendesain video pembelajaran menggunakan software adobe after effects model ICARE pada materi termokimia yang diuji kevalidannya berdasarkan validitas ahli materi, ahli media, uji praktikalitas guru dan siswa. Metode penelitian yang digunakan adalah Research and Development (R&D) dengan model Desain and Development Research (DDR). Uji lapangan awal dilakukan di SMA Muhammadiyah 1 Pekanbaru terhadap peserta didik kelas XI IPA 2. Penelitian ini menghasilkan produk berupa video pembelajaran termokimia dengan nilai validasi ahli media dan ahli materi diperoleh sebesar 91,2% dengan kriteria sangat valid. Uji praktikalitas guru mendapatkan hasil sebesar 90,2% dengan kategori sangat praktis, dan uji respon siswa mendapatkan hasil sebesar 88,2% dengan kategori sangat baik.Keywords: Video Pembelajaran, Adobe After Effects, ICARE, Termokimia.
PROFIL EFIKASI DIRI AKADEMIK MAHASISWA PENDIDIKAN KIMIA DI KOTA PEKANBARU Ardiansyah, Ardiansyah; Mahartika, Ira; Afrianis, Neti; Okmarisa, Heppy
Konfigurasi : Jurnal Pendidikan Kimia dan Terapan Vol 8, No 2 (2024)
Publisher : Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24014/konfigurasi.v8i2.31429

Abstract

Efikasi diri akademik diperlukan oleh mahasiswa dalam menyelesaikan studinya dengan baik. Efikasi diri akademik menjadi prediktor terhadap kemampuan berfikir kritis, kinerja akademik, dan ketahanan akademik mahasiswa dalam menyelesaikan studinya. Oleh karenanya, perlu diketahui profil efikasi diri akademik mahasiswa. Penelitian ini bertujuan mengungkapkan profil akademik mahasiswa pendidikan kimia di Kota Pekanbaru.  Sampel adalah mahasiswa pendidikan kimia semester 1 sampai 14 di Kota Pekanbaru yang dipilih menggunakan teknik convenience sampling. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tingkat efikasi diri akademik mahasiswa pendidikan kimia di Kota Pekanbaru adalah tinggi. Hal ini menunjukkan bahwa mahasiswa pendidikan kimia percaya bahwa mereka mampu menyelesaikan permasalahan akademiknya secara baik dengan kemampuan diri sendiri maupun dengan melibatkan dengan bantuan orang lain. Tidak ada perbedaan signifikan efikasi diri akademik mahasiswa ditinjau dari asal universitas dan tingkatan mahasiswa.
PENILAIAN KINERJA (PERFORMANCE ASSESSMENT) PESERTA DIDIK DALAM PRAKTIKUM MATERI LARUTAN PENYANGGA (BUFFER) SA’DIAH, HALIMATUN; lazulva, Lazulva; Yasthophi, Arif
Konfigurasi : Jurnal Pendidikan Kimia dan Terapan Vol 8, No 2 (2024)
Publisher : Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24014/konfigurasi.v8i2.28860

Abstract

This research aimed at knowing the students' performance ability in conducting chemistry practicum using performance assessment instruments.  Questionnaires and student psychomotor observation sheets on buffer solution material were used for collecting the data, the observation sheet has indicators: 1) preparing preparations before doing the practicum, 2) skills in preparing tools and materials, 3) skills in conducting experiments in accordance with the practicum guide, 4) skills in using tools and taking materials, 5) drawing skills or recording the results of practical observations, 6) ability in creating, taking initiative.  This research was conducted at Vocational High Schools of Ikasari Pharmacy and Abdurab Pekanbaru.  This research used a qualitative descriptive.  The population in this research were students at Vocational High Schools of Ikasari Pharmacy and Abdurab Pekanbaru with samples 61 students that were selected using a purposive sampling technique.  The assessment results of the performance indicators in preparing preparations before conducting the practicum was 95.49%, skills in preparing tools and materials were 85.04%, skills in conducting experiments in accordance with the practicum guide was 88.66%, skills in using tools and taking materials were 93.03%, skills in drawing or recording the results of practical observations was 88.93% and the ability in creating, taking initiative were 88.17%, Overall the mean scores of the results students’ performance assessment in practicum the buffer solution material were 89.88%.  Based on these results, it could be concluded that the student performance assessment observation sheet was in very good category in measuring students' psychomotor abilities on the main topic of buffer solutions. Keywords: Performance Assessment Instrument, Psychomotor Ability, Buffer Solution
PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN QUIZLET TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI B3 (BAHAN BERBAHAYA DAN BERACUN) Oktari, Yati; Okmarisa, Heppy
Konfigurasi : Jurnal Pendidikan Kimia dan Terapan Vol 8, No 2 (2024)
Publisher : Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24014/konfigurasi.v8i2.31427

Abstract

Penelitian ini dilatarbelakangi karena pemanfaatan teknologi sebagai media pembelajaran masih kurang dan monoton sehingga hasil belajar siswa rendah. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui pengaruh media pembelajaran quizlet terhadap hasil belajar siswa pada materi B3 (Bahan Berbahaya dan Beracun) di SMK Abdurrab Pekanbaru. Jenis penelitian ini quasi eksperimen dan desain yang digunakan pretest-posttest control grup design. Populasi dari penelitian ini adalah seluruh siswa kelas X, sedangkan sampel penelitian ini adalah siswa kelas X TF 1 sebagai kelas kontrol dan X TF 2 sebagai kelas eksperimen. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara, tes berupa soal objektif dengan pengolahan data menggunakan uji-t dan uji koefisien determinasi, dan dokumentasi. Pada uji-t diperoleh hasil sig (2-tailed) = 0.002 < 0.05 yang berarti H0 ditolak dan Ha diterima. Uji koefisien determinasi diperoleh nilai (r2) = 0.173, maka dapat disimpulkan bahwa media pembelajaran quizlet berpengaruh terhadap hasil belajar siswa pada materi B3 (Bahan Berbahaya dan Beracun) sebesar 17.3%.
Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Pada Materi Larutan Penyangga Terintegrsi Nilai Islam Gustianty, Sri
Konfigurasi : Jurnal Pendidikan Kimia dan Terapan Vol 8, No 2 (2024)
Publisher : Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24014/konfigurasi.v8i2.28907

Abstract

This research was instigated by the lack of animation video learning media that integrated Buffer Solution lesson with Islamic values. This research aimed at developing animation video learning media on Islamic values and knowing validity and practicality levels. It was Research and Development (R&D) with 4-D (Define, Design, Develop, and Disseminate) model which is limited to the Develop stage. This research was administered at State Senior High School 12 Pekanbaru.  The object of this research was animation video learning media on Islamic values integrated Buffer Solution lesson.  The subjects were material experts, media experts, Islamic integration experts, Chemistry subject teachers, the twelfth-grade students of MIPA 1. This research produced three animation video soft files with a duration of 13 minutes 05 seconds and a file size of 27,78 MB on the first video; 24 minutes 45 seconds and a file size 44,03 MB on the second video; and 11 minutes 53 seconds and a file size of 24.37 MB on the third video. The percentages of validation result were 95% by material experts with very valid criterion, 92.86% by media experts with very valid criterion, and 90% by Islamic integration experts with very valid criterion.  The percentage of practicality test result by Chemistry subject teachers was 94.74% with very practical criterion, and the percentage of student response test result was 92.36% with very good criterion.
PENGEMBANGAN LKPD ELEKTRONIK BERBASIS KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF PADA MATERI KOLOID Rahima, Rahima; octarya, zona
Konfigurasi : Jurnal Pendidikan Kimia dan Terapan Vol 8, No 2 (2024)
Publisher : Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24014/konfigurasi.v8i2.31520

Abstract

This research was instigated with the lack of student involvement in the learning process because the conventional learning model use, monotonous teaching material, and the lack of training on the use of student creative thinking ability. This research aimed at developing creative thinking ability-based student electronic worksheet on Colloid lesson by using ADDIE development model and finding out validity level, practicality, and student response to the student electronic worksheet. It was Research and Development (R&D) with ADDIE development model consisting of 5 steps—analysis, design, development, implementation, and evaluation. But, in this research, only limited to the development step. Practicality test and student response was conducted to a Chemistry subject teacher and ten the eleventh-grade students of Natural Science B at State Islamic Senior High School 2 Kepulauan Meranti. The data obtained were analyzed by using quantitative and qualitative descriptive analysis techniques. Creative thinking ability-based student electronic worksheet on Colloid lesson was tested valid with the percentage 80% by media experts, it was very valid with the percentage 95.45% by material experts, practicality test score by teacher was 85.92% with very practical criterion, and student response percentage was 64.5% with practical category. However, it is hoped that an effectiveness test will be carried out to find out the media effectiveness in the future.
Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz Terhadap Minat Belajar Siswa Aprianis, Cici; Afrianis, Neti
Konfigurasi : Jurnal Pendidikan Kimia dan Terapan Vol 8, No 2 (2024)
Publisher : Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24014/konfigurasi.v8i2.31449

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah mengetahui pengaruh penggunaan aplikasi Quizizz terhadap minat belajar siswa pada materi hidrokarbon di Sekolah Menengah Atas Negeri 9 Mandau. Kebaruan dalam penelitian ini, yaitu menggunakan aplikasi Quizizz dengan akun super dengan fitur-fitur yang lebih banyak, dan membantu pendidik dalam mengembangkan teknologi-teknologi dalam pembelajaran kimia. Penelitian ini merupakan penelitian quasi eksperiment. Teknik pengambilan sampel yang digunakan yaitu cluster random sampling, dimana kelas XI.3 sebagai kelas eksperimen dan kelas XI.4 sebagai kelas kontrol. Data minat belajar siswa diperoleh dengan menggunakan instrumen angket, yang di analisis menggunakan uji t untuk melihat pengaruh aplikasi Quizizz terhadap minat belajar siswa pada nilai signifikansi. Dari hasil yang diperoleh nilai t-hitung = 3,473 dengan nilai sig 2-tailed sebesar 0,001, dan nilai t-tabel = 1,998. Jika nilai signifikansi 0,001 < 0,05 dan nilai t-hitung > t-tabel. Sehingga disimpulkan hipotesis nol (H0) ditolak dan Ha diterima, artinya ada pengaruh yang signifikan dari penggunaan aplikasi Quizizz terhadap minat belajar siswa dengan koefisien pengaruh sebesar 8,5%.

Page 1 of 1 | Total Record : 7