cover
Contact Name
BERTI ARSYAD
Contact Email
ajamiy@umgo.ac.id
Phone
+6285241468709
Journal Mail Official
bertiarsyad@umgo.ac.id
Editorial Address
Jl. Prof Mansoer Pateda, Pentadio Timur, Telaga Biru, Gorontalo, Indonesia
Location
Kab. gorontalo,
Gorontalo
INDONESIA
'A Jamiy: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab
ISSN : 22529926     EISSN : 26572206     DOI : http://dx.doi.org/10.31314/ajamiy
Core Subject : Education,
'A Jamiy: Arabic Language and Literature Journal (p-issn: 2252-9926 and e-issn: 2657-2206) is a scientific journal that has published scientific papers since 2012. This journal is a Linguistics and Literature journal that is published twice a year in June and September by the Arabic Literature Study Program, Faculty of Cultural Sciences, Muhammadiyah University, Gorontalo. This journal discusses language problems that are examined in the branches of applied linguistics, such as sociolinguistics, discourse analysis, critical discourse analysis, pragmatics, stylistics, corpus linguistics, and others. In the field of literature, it includes literary history, literary theory, literary criticism, and others, which may include written texts, films, and other media. We only accept scholarly papers written in Bahasa Indonesia, Arab and English.
Articles 20 Documents
Search results for , issue "Vol 10, No 2: SEPTEMBER 2021" : 20 Documents clear
KRITIK SASTRA ARAB ERA UMAWY DAN ABBASY Muhammad Naufal Annabil; Tatik Mariyatut Tasnimah
`A Jamiy : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab Vol 10, No 2: SEPTEMBER 2021
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31314/ajamiy.10.2.245-255.2021

Abstract

This writing aims to examine the development of Umawy and Abbasy literary criticism. The method used in collecting data in this historical research is the literature method, the researcher looks for all the data related to this research and then records the data into a notebook. The method used in this research is descriptive qualitative method, this method uses interpretation through descriptive media. Meanwhile, the approach applied in this research is a historical approach, in which the researcher looks for history related to the development of literary criticism in Umawy and Abbasy The results of this study are that we can find out the definition and division of literary criticism, and find out about the purpose of prose and poetry Umawy or Abbasy. In addition, this research produces information about literary criticism in Umawi and Abbasy. In Umawy, literary criticism is still in a developmental stage, whereas in Abbasy, literary criticism is in a perfect state.
Maṣādir Dan Marāji’ Kritik Sastra Arab Klasik (Suatu Tinjauan Bibliografis) Ahmad Hizkil
`A Jamiy : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab Vol 10, No 2: SEPTEMBER 2021
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31314/ajamiy.10.2.256-270.2021

Abstract

Maṣādir dan Marāji’ kritik sastra Arab klasik sangat penting diketahui oleh setiap peneliti karena sangat berdampak terhadap penelitiannya. Penyusunan Maṣādir dan Marāji’ yang baik dalam sebuah penelitian ilmiah akan sangat membantu para reviewer, pembaca, maupun peneliti lain yang berminat mengembangkan penelitiannya. Artikel ini mengkaji tentang Maṣādir dan Marāji’ kritik sastra Arab klasik. Bertujuan untuk mengidentifikasi dan mendeskripsikan Maṣādir dan Marāji’ kritik sastra Arab klasik dan Maṣādir dan Marāji’ pendukungnya melalui tinjauan bibliografis. Metode yang digunakan adalah deskriptif-kualitatif. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat beberapa Maṣādir dan Marāji’ kritik sastra Arab dan Maṣādir dan Marāji’ pendukungnya. Maṣādir jauh lebih sedikit dibandingkan dengan Marāji’ karena Maṣādir adalah buku induk sedangkan Marāji’ adalah buku turunan yang merujuk atau menjelaskan Maṣādir. Maṣādir kritik sastra Arab sebagian besar muncul pada masa Abbasiyah. Maṣādir kritik sastra Arab pada masa ini digabungkan dengan ilmu balaghah karena kritik pada masa tersebut memakai standar ilmu balaghah. Sementara itu untuk Marāji’ kritik sastra Arab klasik lebih banyak berputar dalam pembahasan sejarah kritik dan teori kritik sastra Arab dari pada kritikus-kritikus terdahulu. Kata Kunci: Maṣādir, Marāji’, Kritik
POLA KATA JAMA’ TAKSĪR DALAM NOVEL “QĀTILU HAMZAH” KARYA NAJIB KAILANI (ANALISIS MORFOSINTAKSIS Dena Agustina; Yoyo Yoyo; Mat Taib bin Pa
`A Jamiy : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab Vol 10, No 2: SEPTEMBER 2021
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31314/ajamiy.10.2.308-325.2021

Abstract

This study aims to describe the word patterns of jama 'takṡīr, grammatical signs, and their function and position in the novel "Qātilu Hamzah" by Najib Kailani morphosyntactic theory. The data collection technique in this study used a descriptive qualitative method with the note-taking method. Meanwhile, the data analysis used descriptive morphosyntactic analysis. Based on the results of the analysis, the following findings were found. First, the pattern of jama 'takṡīr in the novel "Qātilu Hamzah" by Najib Kailani has 63 data consisting of 40 words (1 wazn) jama' takṡīr type jama 'takṡīr qillah, 19 words (6 wazn) jama' takṡīr type jama 'takṡīr kasrah, 4 words (4 wazn) jama 'takṡīr type jama' takṡīr Sigat Muntahā al-Jumū '. Second, based on its position in the sentence (syntax) jama 'takṡīr occupies three syntactic functions: Marfu', Manshub, and Majrūr. Each of these functions is further classified into several divisions including the position of Marfu' functions as Fā'il, naibul Fā'il, mubtada', khabar, ismu kana wa akhwatiha, khabaru inna wa akhwatiha, na'at wal man'ut, aṭaf, taukid, idhofah and badal. Then the position of Manshub functions as maf'ul bih, maf'ul muthlaq, maf'ul liajlih, maf'ul fiih, maf'ul ma'ah, mustatsna bi illa, hal, tamyiz, munaada, khabaru kaana wa akhwatiha, ismu inna wa akhwatiha, na'at wal man'ut, aṭaf, taukid, idhofah and badal. Then finally the position of Majrur served as Majrur bi harfi Jarr, and idhofah.
PENGEMBANGAN MOTIVASI BELAJAR BAHASA ARAB: Studi Analisis Teori Motivasi Pembelajaran Muh. Arif; Awaliyah Musgamy
`A Jamiy : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab Vol 10, No 2: SEPTEMBER 2021
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31314/ajamiy.10.2.326-334.2021

Abstract

Artikel ini bertujuan untuk mengungkap faktor yang mempengaruhi, mendukung dan menghambat motivasi belajar secara internal dan eksternal. Faktor internal adalah diri dan kemampuan peserta didik pada tahap awal, sedangkan faktor eksternal adalah hubungan stimulus dan respon peserta didik di lingkungan dalam maupun luar sekolah. Artikel ini menggunakan metode riset kepustakaan. Hasil temuan menunjukkan bahwa pengembangan motivasi pembelajaran bahasa Arab masih mengalami berbagai kendala. Kendala tersebut dipengaruhi oleh empat faktor yaitu: faktor edukatif, faktor sosial budaya, faktor linguistik bahasa Arab, faktor politik dan diplomasi luar negeri.
PENGARUH PEMERINTAHAN TERHADAP KRITIK SASTRA ARAB MASA UMAYYAH DAN ABBASIYAH Roisah Fathiyatur Rohmah
`A Jamiy : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab Vol 10, No 2: SEPTEMBER 2021
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31314/ajamiy.10.2.271-283.2021

Abstract

Melihat pemerintahan yang berkembang pada masa Umayyah dan Abbasiyah tentunya membawa kemajuan dalam berbagai bidang, khususnya dalam hal kritik sastra. Pada masa Umayyah mulai berkembang berbagai macam karya sastra, begitupun juga masa Abbasiyah ilmu pengetahuan berkembang semakin pesat. Kedua masa ini disebut sebagai masa kejayaan sastra Arab dan mengalami puncaknya pada masa Abbasiyah. Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan mengenai pengaruh pemerintahan Umayyah dan Abbasiyah terhadap perkembangan kritik sastra. Penelitian ini menggunakan pendekatan historis atau sejarah dan pengumpulan data dilakukan dengan metode library research. Hasil dari penelitian ini adalah kritik sastra yang awal mulanya pada masa Jahiliyah hanya menilai dari segi qafiyah dan penilaian terhadap harakat, namun pada masa Umayyah kritik sastra berkembang penlilaian terhadap sastra dilihat dari segi bahasa dan sastra itu sendiri. Pada masa Umayyah juga adanya pemberian gelar sastrawan yang terbaik pada masa itu yaitu, Al Farazdaq, Al Akhtal dan Jarir. Pada masa pemerintahan Abbasiyah, perkembangan ilmu pengetahun semakin digencarkan dengan cara menerjemahkan berbagai buku. Dengan adanya penerjemahan tersebut, kritik sastra tidak lagi dinilai dari segi kebahasaan dan sastra itu sendiri, namun para sastrawan membuat teori tentang kritik sastra yang disebut dengan kritik manhaji. Kritk manhaji itulah yang menandai kejayaan kritik sastra pada masa klasik.
MAKNA KALIMAT PERINTAH DALAM AL-QUR’AN SURAT YUSUF Muhammad Ichsan Haikal; Nur Raudhatul Jannah
`A Jamiy : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab Vol 10, No 2: SEPTEMBER 2021
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31314/ajamiy.10.2.284-295.2021

Abstract

s meaning and purpose in Surah Yusuf. This study uses a qualitative descriptive method that describes the existing data. The data is obtained from the verses of Surah Yusuf which contains a command sentence (amr). The results of this study indicate that in Surah Yusuf there are commands or amr sentences as many as 32 data contained in the verse, namely in verses 9 (2), 10, 12, 21, 23, 29 (2), 31, 36, 42, 43 , 46, 50 (2), 54, 55, 59, 62, 63, 67, 78, 81 (2), 82, 87, 88, 93, 97, 99, 101 and 108. Of the 32 data, there are 31 data the form belongs to the form of fi'il amr and 1 data belongs to the form of isim fi'il amr which is contained in verse 23. Meanwhile, of the 32 command sentences there are 19 which mean an essential command, besides that there are some deviations in the meaning of the command sentence (amr). In Surah Yusuf, the meaning of irshad is found in verses 29, 50 and 67, the meaning of takhyir is found in verse 9 and the meaning of prayer or request is found in verses 12, 55, 63, 78, 88, 97 and 101.
At-Tadakhul As-Shautī min Al-Lughah Al Mināngkābawīyah fī Al Lughah Al-'Arabīyah (Dirāsah Al Hālah fī Adāi Al-Qirāah An-Nash Al-'Arabī) lisa mutia; zikrawahyuni maiza
`A Jamiy : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab Vol 10, No 2: SEPTEMBER 2021
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31314/ajamiy.10.2.296-307.2021

Abstract

هذا البحث يبحث عن نطق تلامذ الصوت أو كلمة اللغة العربية. أما الأهداف من هذه البحث فهي لمعرفة عن التدخّل الصوتي في تعلم اللغة العربية لتلاميذ فصل الحادي عشر في مدرسة التربية الإسلامية ياتي كامانج مودك. هذا البحث فوائد لمعلم اللغة العربية في إندونيسيا وخاصة سومطرة غربية.  أما نوع البحث المستخدم هو بحث النوعي وصفي من منهج دراسة الحالة. وأدوات جمع البيانات المستعملة هي القرءة المسجل لتلامذ، اما النص الذي سيقرأ لتلاميذ كتاب اللغة العربية بموضوع "آمال المراهقين". بناء على القرءة المسجل لتلامذ وجدت الظواهر التدخّل الصوتي. نطق  صوت \خ\  كما ينطق صوت \ḥ\ المينانجكابوية، نطق صوت \ض\  كما ينطق صوت \d\.صوت \ط\  كما ينطق صوت \t\.صوت \ع\مثل صوت\a\ المينانجكابوية. ولكن في نهاية الكلمة صوت \ع\ ينطق مثل صوت \Ɂ\ المينانجكابوية. صوت \غ\ في نهاية الكلمة مثل صوت \k\ المينانجكابوية.  نطق بعض تلاميذ صوت \ق\ مثل صوت \k\. تغيير صوت \ش\ بصوت  \s\ مثل الكلمة " الشيخ" يكون "السيح". اما عوامل التي تؤثر التدخل الصوتي من اللغة المينانجكابوية في اللغة العربية  منها بعض الأصوات اللغة العربية لا توجد في اللغة المينانجكابوية لذلك ينطقون التلامذ كأقرب الأصوات الموجودة في اللغة المينانجكابوية. هناك الأصوات العربية الموجودة في اللغة المبنانجكابوية، لكن النطق بطريقة مختلفة. لا يعريفون تلامذ على النظام الصوتي الخاص باللغة العربية وبلغتهم الأم (اللغة المينانجكابوية). أما التدخّل الصوتي من اللغة المينانجكابوية في اللغة العربية لا يحدث في كل الأصوات العربية ولكن في الأصوات الخاصة من اللغة العربية يعني الأصوات لا موجود في اللغة العربية أوالنطق بطريقة المختلفة.
ANALISIS KRITIK SASTRA DENGAN PENDEKATAN PRAGMATIK PADA KHUTBAH SYIQSYIQIYYAH KARYA SAYYIDINA ALI R.A. Naja Alwi Mawardy; Ahmad Nurcholish
`A Jamiy : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab Vol 10, No 2: SEPTEMBER 2021
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31314/ajamiy.10.2.360-370.2021

Abstract

This writing aims to analyze and interpret literary criticism with a pragmatic approach to Sayyidina Ali's sermon known as the "Syiqsyiqiyyah", so that it can be imitated by the current generation that a leader should have the values of tolerance, democracy, integrity, and solidarity. Especially in proving that the sermon has aesthetic values and benefits. The type of research used is library research using critical analysis method (critical analysis) with pragmatic descriptive approach. The result of the study prove that literary criticism of Sayyidina Ali's Syiqsyiqiyyah sermon with literary criticism analysis method produces two pragmatic approaches, namely: (a) literary criticism that produces aesthetic values, and (b) literary criticism that produces useful values.
MAKNA HEURISTIK DAN HERMEUNETIK DALAM SYAIR MIṢRO TATAHADDAṠ ‘AN NAFSIHĀ KARYA HAFIẒIBRĀHĪM ( STUDI SEMIOTIKA RIFFATERRE) Siti Marwah
`A Jamiy : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab Vol 10, No 2: SEPTEMBER 2021
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31314/ajamiy.10.2.371-384.2021

Abstract

Tulisan ini bertujuan untuk mengungkap makna dari hasil pembacaan heuristik dan hermeunetik dalam syair yair karya penyair Mesir yang terkenal dengan julukan “penyair sungai Nil” yaitu Hafidz Ibrahim yang berjudul “Mis}ro tatahaddas\ ‘an nafsiha>”. Syair memiliki ketidaklangsungan ekspresi karena ia memiliki tanda-tanda tersembunyi, untuk memahami bahasa atau tanda-tanda yang ada didalamnya bisa dilakukan dengan berbagai pendekatan diantaranya adalah pendekatan semiotika Michael Riffaterre yang hadir dengan gagasan konsep semiotikanya yaitu “semiotics of poetry” yang fokus kajiannya terhadap syair atau puisi,  pendekatan inilah yang digunakan penulis dalam memahami tanda-tanda dibalik syair melalui tahapan pembacaan heuristik dan hermeunetiknya. Selain itu untuk menemukan konsep perumpamaan donat yang dijadikan tolak ukur teori Riffaterre dalam menemukan matriks. Penulis menggunakan metode penelitian kualitatif untuk menjelaskan data-datanya serta diulas secara deskriptif dengan gambaran-gambaran yang menjadi indikator konsep semiotika Riffaterre hingga kemudian dalam penelitian ini terdapat temuan-temuan yang menarik melalui pembacaan heuristik dan hermeunetiknya. Akhirnya untuk syair yang penulis analisis hanya 6 bait saja terdapat hipogram, model, varian, serta matriksnya yang secara umum menonjolkan kata “aku” serta penggunaan dhamir atau kata gantinya  yang sama sebagai bentuk kebanggan dan kepercayaan diri negara Mesir dalam kecintaan terhadap apa yang dimilikinya.
AL-QAWAID AL-SITTAH DALAM RASM AL-MUSHAF (Six Rules of Rasm and the Uniqueness in Qur'an) Ibnu Rawandhy N. Hula; Amrah Kasim
`A Jamiy : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab Vol 10, No 2: SEPTEMBER 2021
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31314/ajamiy.10.2.385-418.2021

Abstract

This study examines the six rules and their uniqueness in the writing of the Qur'an, which consists of the following rules: 1) al-Hazf, 2) al-Ziyadah, 3) al-Ibdal, 4) al-Hamazat, 5) al-Wasl and al-Fasl, dan 6) Fihi Qira’atani wa Kutiba ‘ala Ihdahuma. The method used is library research, through descriptive analysis techniques, by identifying, classifying, tabulating, analyzing, and describing. The results showed that 1) al-Qawaid al-Sittah has six basic principles in the science of writing and copying letters, words, and their diacritical marks in manuscripts. These six rules have various passages in some of their orthography; namely: a) alif, ya, waw, lam, nun, on al-hazf, b) alif, ya and waw on al-ziyadah, c) alif derive from ya, alif derive from waw and alif whose origin is unknown on rules al-ibdal, d) according to the rule of al-wasl and fasl, each of them has 17 agreed on words, they are disputed and even excluded, e) in the hamazat rule, the location of a letter affects the form of writing, such as hamzah at the beginning, in the middle, at the end of the word f) Rasm is also influenced by qira'at and can choose one of them in writing it. 2) The differences in writing are dominated by reasons, references, and writing patterns which generally refer to the madhzab with their respective references, namely: 1) Al-Dani with the book al-muqni and 2) Abu Dawud with the book al-tabyin, or madhzab other than the two. 3) In the aspect of exception (mustasnayat) and its uniqueness, it can be seen in the aspect of al-Iqtisar, whose writing patterns are diverse and cannot be equated.

Page 1 of 2 | Total Record : 20