cover
Contact Name
Maulida Nurhidayati
Contact Email
nurhidayati@iainponorogo.ac.id
Phone
+628563245777
Journal Mail Official
niqosiya@iainponorogo.ac.id
Editorial Address
Rumah Jurnal FEBI Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Ponorogo Kampus II Krajan Pintu Jenangan Ponorogo, Jawa Timur, Indonesia Telp. (0352) 3576565 Fax. (0352) 3591451 E-mail:niqosiya@iainponorogo.ac.id
Location
Kab. ponorogo,
Jawa timur
INDONESIA
Niqosiya: Journal of Economics and Business Research
ISSN : 27986373     EISSN : 28077660     DOI : https://doi.org/10.21154/niqosiya
Core Subject :
Scope of study of scientific writings by students or collaboration of students and lecturers in the form of research on Islamic economic studies, Sharia economics, Sharia banking, zakat and waqf management in the realm of Islamic economics and business studies as well as scientific fields.
Arjuna Subject : -
Articles 64 Documents
ANALISIS PENERAPAN PRINSIP ETIKA BISNIS ISLAM TERHADAP TRANSAKSI JUAL BELI PADA MARKETPLACE LAZADA Rianti Rianti
Niqosiya: Journal of Economics and Business Research Vol. 1 No. 1 (2021): Januari-Juni 2021
Publisher : Institut Agama Islam Negeri Ponorogo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (241.657 KB) | DOI: 10.21154/niqosiya.v1i1.57

Abstract

Business ethics is a character that is used to differentiate between a good and bad thing, right or wrong, should or should not, etc. and means a general principle that corrects someone to implement it in their behavior in terms of the business world. In today's era where technology has developed very rapidly, people can often understand in the business world about a business that has the main goal of getting very much profit. In economic law that continues to rely on little capital and also wants to get as much profit as possible, it is possible that business actors dominate business actors so that they do everything they can to get very large profits. Whereas in Islamic law, it has been explained how the ethics of doing business in sharia which have been exemplified by the Prophet Muhammad SAW. This study aims to analyze the suitability of the application of business ethics in online buying and selling transactions on Lazada Marketplace with sharia business ethics in accordance with the rules set by Islam. The method used in this study is a descriptive method to describe an object or subject as it is to present reality and have the characteristics of the object precisely studied. The results showed that Islamic business ethics have not been applied in the practice of buying and selling in online stores in Marketplace Lazada and the application of business ethics practices has not been in accordance with islamic business ethics principles. Etika bisnis adalah karakter yang digunakan untuk membedakan antara hal yang baik dan buruk, benar atau salah, harus atau tidak, dll dan berarti prinsip umum yang mengoreksi seseorang untuk menerapkannya dalam perilaku mereka dalam dunia bisnis. Di era sekarang ini di mana teknologi berkembang sangat pesat, orang sering kali dapat memahami dalam dunia bisnis tentang sebuah bisnis yang memiliki tujuan utama untuk mendapatkan keuntungan yang sangat banyak. Dalam hukum ekonomi yang terus mengandalkan modal yang kecil dan juga ingin mendapatkan keuntungan yang sebesar-besarnya, tidak menutup kemungkinan pelaku usaha mendominasi pelaku usaha sehingga melakukan segala cara untuk mendapatkan keuntungan yang sangat besar. Padahal dalam hukum Islam telah dijelaskan bagaimana etika berbisnis secara syariah yang telah dicontohkan oleh Nabi Muhammad SAW. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis kesesuaian penerapan etika bisnis dalam transaksi jual beli online di Marketplace Lazada dengan etika bisnis syariah sesuai dengan aturan yang telah ditetapkan oleh Islam. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif untuk menggambarkan suatu objek atau subjek apa adanya untuk menyajikan realitas dan memiliki ciri-ciri objek yang diteliti secara tepat. Hasil penelitian menunjukkan bahwa etika bisnis Islam belum diterapkan dalam praktik jual beli di toko online dalam Marketplace Lazada serta penerapan praktik etika bisnis belum sesuai dengan dengan prinsip etika bisnis Islam.
PERKEMBANGAN DAN PERAN PERBANKAN SYARIAH BAGI PEREKONOMIAN INDONESIA Nila Rahayu
Niqosiya: Journal of Economics and Business Research Vol. 1 No. 1 (2021): Januari-Juni 2021
Publisher : Institut Agama Islam Negeri Ponorogo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (263.26 KB) | DOI: 10.21154/niqosiya.v1i1.59

Abstract

This article aims to introduce more about Islamic banking and show the development of Islamic banking in Indonesia. This paper uses a literature study method with qualitative data analysis. Broadly speaking, the meaning of Islamic banks is a bank that runs according to Islamic sharia and has also been recognized by the MUI as an Islamic-based financial institution. However, it is undeniable that until now the development of Islamic banking has not been as advanced as conventional banks and is also in great demand by all circles of society. Artikel ini bertujuan untuk mengenalkan lebih dalam tentang bank syariah serta menunjukkan perkembangan perbankan syariah di Indonesia. Tulisan ini menggunakan metode studi kepustakaan dengan analisis data kualitatif. Secara garis besar arti dari bank syariah merupakan bank yang berjalan menganut syariah Islam dan juga telah diakui MUI sebagai lembaga keuangan yang berbasiskan Islam. Namun tak dipungkiri juga bahwasannya hingga detik ini perkembangan Bank Syariah belum bisa seperti Bank Konvensional yang sudah maju dan juga banyak diminati oleh segala kalangan masyarakat.
EMPIRICAL STUDIES OF THE EFFECT OF OPERATIONAL COSTS AND OPERATING INCOME, FINANCING TO DEPOSIT RATIO AGAINST RETURN ON ASSET WITH NON-PERFORMING FINANCING AS INTERVENING VARIABLES IN SHARIA BANK INDONESIA 2013-2020 Rini Apriyanti; Asmak Ab Rahman; Shinta Maharani
Niqosiya: Journal of Economics and Business Research Vol. 1 No. 1 (2021): Januari-Juni 2021
Publisher : Institut Agama Islam Negeri Ponorogo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (301.254 KB) | DOI: 10.21154/niqosiya.v1i1.78

Abstract

Return On Asset is a profitability ratio that can measure the company's ability to produce labs. In this study, the researchers found data on the quarterly financial reports of Bank Syariah Indonesia that the FDR value increases. However, the ROA value and decreased, found the BOPO and NPF values decreased but were not accompanied by an increase in ROA. This study using a quantitative method with an associative approach. The type of data used is secondary data from the 2013 first-quarter financial statements - In the fourth quarter of 2020, data is taken from the Bank Syariah Indonesia website. Data analysis using classical assumption test, simple linear regression analysis, linear regression analysis multiple, hypothesis testing, and path analysis. The results showed that NPF could mediate between BOPO and ROA. NPF can mediate between FDR and ROA. The cause of the decrease in ROA is caused because the BOPO value is still relatively high due to Sharia Bank Indonesia's performance less efficient and have the FDR value in several quarters exceed the maximum limit. So it indicates that the bank is less efficient in the distribution of financing and has an NPF value that exceeds the limit set by Bank Indonesia in several quarters. The solution is to make BOPO efficient. Indonesian Sharia Banks must pay attention to operational efficiency by paying attention to costs incurred with revenue received. A low BOPO will significantly affect the level of profit Islamic banks to improve the quality of ROA. Furthermore, more cost-effectiveness further increases the income so that the profit obtained is higher. Next, Bank Syariah Indonesia must use the number of funds in the banking sector to channel financing so that the risk of financing is getting higher reduced.
ANALISIS PENGARUH KREATIF DAN INOVATIF DI DUNIA BISNIS KEWIRAUSAHAAN DALAM PERSPEKTIF EKONOMI ISLAM Novita Mega Angel Virdianasari
Niqosiya: Journal of Economics and Business Research Vol. 1 No. 1 (2021): Januari-Juni 2021
Publisher : Institut Agama Islam Negeri Ponorogo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (201.279 KB) | DOI: 10.21154/niqosiya.v1i1.81

Abstract

In writing this article, it aims to determine the effect of the benefits of creative and innovative ideas in running an entrepreneurial business based in an Islamic economy. The method in writing this article is to use descriptive analysis literature study to analyze the influence of creative and innovative ideas on the entrepreneurial world. The data collection technique is to look for secondary data obtained from sources relevant to the topic of discussion. By taking the title, taking advantage of this idea will have a great opportunity to face existing challenges and have great potential in the face of increasingly fierce business competition today. Because if you don't take advantage of this idea, the business you are running will be unable to compete with similar businesses and consumers will feel uninterested in simple products so that the business we run will experience a decrease in sales levels. Therefore, the existence of this idea will have a considerable influence in the world of economy and business so that consumers do not feel bored to buy and use these products. However, consumers can feel satisfied because they can use products with many benefits that consumers can take advantage. Dalam penulisan artikel ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh manfaat ide kreatif dan inovatif dalam menjalankan bisnis wirausaha yang berbasis dalam ekonomi Islam. Metode dalam penulisan artikel ini ialah dengan menggunakan studi pustaka analisis deskriptif untuk menganalisis pengaruh ide kreatif dan inovatif terhadap dunia usaha wirausaha. Teknik pengumpulan data adalah dengan mencari data sekunder yang diperoleh dari sumber yang relevan dengan topik pembahasan. Dengan mengambil gelar tersebut, karena dengan memanfaatkan ide tersebut akan memiliki peluang yang besar untuk menghadapi tantangan yang ada dan memiliki potensi yang besar dalam menghadapi persaingan bisnis yang semakin ketat saat ini. Karena jika tidak memanfaatkan ide ini maka bisnis yang dijalankan akan kalah bersaing dengan bisnis sejenis dan konsumen akan merasa tidak tertarik pada produk sederhana sehingga bisnis yang kita jalankan akan mengalami penurunan tingkat penjualan. Oleh karena itu, keberadaan ide ini akan memberikan pengaruh yang cukup besar dalam dunia ekonomi dan bisnis agar konsumen tidak merasa bosan untuk membeli dan menggunakan produk tersebut. Namun konsumen dapat merasa puas karena dapat menggunakan produk dengan banyak manfaat yang dapat dimanfaatkan konsumen.
ANALISIS KESEHATAN LAPORAN KEUANGAN PERBANKAN SYARIAH DENGAN MENGGUNAKAN METODE RGEC (STUDY KASUS PADA BANK JATENG SYARIAH) Siti Nailatul Chofifah
Niqosiya: Journal of Economics and Business Research Vol. 1 No. 1 (2021): Januari-Juni 2021
Publisher : Institut Agama Islam Negeri Ponorogo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (380.141 KB) | DOI: 10.21154/niqosiya.v1i1.82

Abstract

Banking itself is a financial institution as a channel of funds between parties who have excess funds and those who need funds. Meanwhile, Islamic banks are banks that operate based on Islamic principles or in accordance with the provisions of the Qur'an and Hadith. The purpose of this study was to determine the health of Islamic Central Java banks in the 2015-2019 period using the RGEC method (risk profile, good corporate governance, earnings, and capital). For indicators, the risk profile is measured through the credit ratio (NPF) and liquidity ratio (FDR). As for GCG, it is calculated through the ratio of PDN. The Eraning indicator can be measured based on the ratio of ROA, ROE, NI, and BOPO. And for the last is Capital analysis using the CAR ratio. At the Islamic Central Java bank, the results from this analysis were ranked 2 when viewed from the overall RGEC (risk profile, good corporate governance, earnings, and capital). Therefore, the Islamic Central Java bank has been considered good in every performance. Perbankan sendiri merupakan lembaga keuangan sebagai penyalur dana antara pihak yang kelebihan dana dan piha yang membutuhkan dana. Sedangkan bank syariah adalah bank yang beroprasi berdasarkan dengan prinsip islami atau sesuai dengan ketentuan al-qur’an dan hadist. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui kesehatan bank JATENG syariah pada periode 2015-2019 dengan menggunakan metode RGEC (risk profile, good corporate governance, earning, dan capital). Untuk indikato Risk profile diukur melalui rasio krdit (NPF) dan rasio likuiditas (FDR). Sedangkan untuk GCG menghitung melalui rasio PDN. Untuk indicator Eraning dapat diukur berdasrakan rasio ROA, ROE, NI, dan BOPO. Dan untuk yang terakahir adalah analisis Capital menggunakan rasio CAR. Pada bank JATENG syariah mendapatka hasil dari analisis ini mendapatkan peringkat 2 jika dilihat dari keseluruhan RGEC (risk profile, good corporate governance, earning, dan capital). Maka dari itu bank JATENG syariah dianggap sudah baik dalam setiap melakukan kinerjanya.
PENERAPAN ISLAMIC MARKETING STRATEGY DAN ISLAMIC HUMAN RESOURCE MANAGEMENT DI UB. SURYA MADIUN Nur Fauziah
Niqosiya: Journal of Economics and Business Research Vol. 1 No. 1 (2021): Januari-Juni 2021
Publisher : Institut Agama Islam Negeri Ponorogo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (385.772 KB) | DOI: 10.21154/niqosiya.v1i1.84

Abstract

Surya Madiun is a company engaged in the retail sector, namely minimarkets that provide basic daily needs. At UB. Surya Madiun in implementing the company's activities uses a sharia-based marketing strategy system and Islamic Human Resource Management to improve the quality of the company. This research was conducted to find out how the implementation of Islamic Marketing Strategy and Islamic Human Resource Management in UB. Surya Madison. In this analysis, qualitative data analysis method is used, namely by interviewing parties from UB. Surya Madison. In field research procedures that produce descriptive data, in the form of written or oral data from the people or observed behavior. Therefore, in this study, every symptom related to Islamic Marketing Strategy and Islamic Human Resource Management in UB. Surya Madiun will be thoroughly researched and endeavored to give meaning to every phenomenon found. Surya Madiun adalah sebuah perusahaan yang bergerak di bidang peretailan, yaitu minimarket yang menyediakan kebutuhan pokok sehari-hari. Di UB. Surya Madiun dalam pelaksanaan kegiatan perusahaan menggunakan sistem strategi pemasaran berbasis syariah serta Manajemen Sumber Daya Manusia yang Islami guna peningkatan kualitas perusahaan. Penelitian ini dilakukan guna mengetahui bagaimana penerapan Islamic Marketing Strategy dan Islamic Human Resource Management di UB. Surya Madiun. Dalam analisis ini menggunakan metode analisis data kualitatif, yaitu dengan cara mewawancarai pihak dari UB. Surya Madiun. Dalam prosedur penelitian lapangan yang menghasilkan data deskriptif, berupa data tertulis atau lisan dari orang-orang atau perilaku yang diamati. Oleh karena itu dalam penelitian ini dari setiap gejala yang terkait dengan Islamic Marketing Strategy dan Islamic Human Resource Management di UB. Surya Madiun akan diteliti secara menyeluruh serta diupayakan untuk memberikan makna dalam setiap fenomena yang ditemukan.
PENGARUH CAPITAL ADEQUACY RATIO, INFLASI, DAN GROSS DOMESTIC PRODUCT TERHADAP RETURN ON ASSETS (STUDI PADA BANK UMUM SYARIAH NON DEVISA DI INDONESIA PERIODE TAHUN 2018-2020) Lutfi Indriwati; Agung Eko Purwana
Niqosiya: Journal of Economics and Business Research Vol. 1 No. 1 (2021): Januari-Juni 2021
Publisher : Institut Agama Islam Negeri Ponorogo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (324.679 KB) | DOI: 10.21154/niqosiya.v1i1.90

Abstract

This research examines the influence of CAR, inflation and GDP on ROA of Non-Foreign Exchange Sharia Commercial Banks in Indonesia. In the research period there were cases in the financial statements where CAR increased but ROA decreased, in addition when inflation decreased ROA also decreased and at the time of GDP rise ROA again decreased. The novelty of this research is a method of regression of panel data that has never been used in CAR, inflation and GDP together. This research is quantitative with a sample number of 4 Non-Foreign Exchange Sharia Commercial Banks. The findings in this study are that CAR, inflation and GDP have no partial effect on ROA. However, CAR, inflation, and GDP simultaneously affect ROA. The next research is expected to take variables other than CAR, inflation, and GDP that theoretically affect roa of Non-Foreign Exchange Sharia Commercial Banks in order to obtain a better roa model of Non-Foreign Exchange Sharia Commercial Banks compared to this study. Riset ini menguji pengaruh CAR, inflasi dan GDP terhadap ROA Bank Umum Syariah Non Devisa di Indonesia. Pada periode riset ditemui kasus pada laporan keuangan dimana CAR mengalami peningkatan namun ROA mengalami penurunan, selain itu ketika inflasi mengalami penurunan ROA turut mengalami penurunan serta pada saat GDP naik ROA kembali mengalami penurunan. Kebaruan dari riset ini berupa metode regresi data panel yang belum pernah digunakan pada CAR, inflasi dan GDP secara bersama. Riset ini berjenis kuantitatif dengan jumlah sampel 4 Bank Umum Syariah Non Devisa. Temuan pada riset ini adalah CAR, inflasi dan GDP secara parsial tidak berpengaruh pada ROA. Namun, CAR, inflasi, serta GDP secara simultan berpengaruh pada ROA. Riset berikutnya diharapkan dapat mengambil variabel lain selain CAR, inflasi, dan GDP yang secara teori berpengaruh pada ROA Bank Umum Syariah Non Devisa agar diperoleh model ROA Bank Umum Syariah Non Devisa yang lebih baik dibandingkan dengan penelitian ini.
ANALISIS PENERAPAN PRINSIP KEADILAN, AL-IHSAN, AL-MAS’ULIYAH, AL-KIFAYAH, DAN KEJUJURAN DALAM BISNIS RITEL (STUDI KASUS MBS MADIUN TEGUHAN JIWAN MADIUN) Abdulloh Muhamad
Niqosiya: Journal of Economics and Business Research Vol. 1 No. 1 (2021): Januari-Juni 2021
Publisher : Institut Agama Islam Negeri Ponorogo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (297.096 KB) | DOI: 10.21154/niqosiya.v1i1.95

Abstract

In this era of globalization, many retail businesses are starting to develop, especially the types of minimarkets, the number of minimarkets making the competition heats up. This makes entrepreneurs rack their brains to create good strategies to attract consumer interest, including applying sharia principles in their operations. This study seeks to determine how the application of sharia principles to the retail business in the city of Madiun. This research uses case studies by making shop owners the primary data source of research, while secondary data is from supporting information related to research conducted either from observations or literature sources or relevant previous research. The results showed that the strategy of applying sharia principles in several aspects, namely, aspects of products, services, marketing, and distribution of profits to those in need is in accordance with Islamic sharia. The application of sharia principles also provides a special attraction for consumers, thereby increasing mini-market sales. Di era globalisasi seperti sekarang ini mulai banyak berkembang bisnis ritel khususnya jenis minimarket, banyaknya minimarket membuat persaingan semakin memanas. Hal tersebut membuat para pengusaha memutar otak untuk membuat strategi yang baik guna menarik minat konsumen diantaranya adalah dengan menerapkan prinsip-prinsip syariah dalam operasionalnya. Penelitian ini berusaha mengetahui bagaimana prinsip-prinsip syariah yang diterapkan pada bisnis ritel yang ada di kota Madiun. Penelitian menggunakan studi kasus dengan menjadikan pemilik toko sebagai sumber data primer penelitian, sedangkan data sekunder dari informasi-informasi pendukung terkait penelitian yang dilakukan baik dari pengamatan maupun sumber-sumber pustaka ataupun penelitian terdahulu yang relevan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dengan strategi menerapkan prinsip-prinsip syariah dibeberapa aspek yaitu, aspek produk, pelayanan, pemasaran, dan penyaluran keuntungan kepada yang membutuhkan sudah sesuai dengan syariah Islam. Penerapan prinsip-prinsip syariah juga memberikan kesan baik dimata para konsumen sehingga meningkatkan penjualan minimarket.
ANALISIS BUSINESS PLAN PELAKU UMKM DI KECAMATAN MLARAK Moh. Zaenal Abidin
Niqosiya: Journal of Economics and Business Research Vol. 1 No. 2 (2021): Juli-Desember 2021
Publisher : Institut Agama Islam Negeri Ponorogo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (245.596 KB) | DOI: 10.21154/niqosiya.v1i2.96

Abstract

Entrepreneurship is an activity to meet the needs of human life. With the existence of entrepreneurship, unemployment can be reduced, considering that in Indonesia the unemployment rate is very high. Especially with the Covid-19 outbreak, the unemployment rate has increased. In starting a business, careful planning is needed, so that the business we run is in accordance with the goals and expectations we want. In addition, the existence of a business plan can make it easier to evaluate the shortcomings of the business that we are running. Therefore business planning lies at the very top before doing or starting a business. The business plan or business plan includes a vision and mission, an overview of the company, marketing, goods and services produced, efforts to increase sales and capital. Berwirausaha merupakan kegiatan untuk memenuhi kebutuhan hidup manusia. Dengan adanya kewirausahaan pengangguran dapat berkurang, mengingat di Indonesia tingkat pengangguran yang sangat tinggi. Terlebih dengan adanya wabah covid-19 ini, tingkat pengangguran meningkat. Dalam memulai sebuah usaha maka perlu perencanaan yang matang, agar usaha yang kita jalankan sesuai dengan tujuan dan harapan yang kita inginkan. Selain itu dengan adanya perencanaan usaha dapat mempermudah dalam mengevaluasi kekurangan terhadap usaha yang sedang kita jalankan. Oleh karena itu perencanaan usaha terletak pada posisi paling atas sebelum melakukan atau mengawali sebuah usaha. Dalam business plan atau perencanaan usaha didalamnya mencangkup visi dan misi, gambaran tentang perusahaan, pemasaran, barang dan jasa yang dihasilkan, usaha untuk meningkatkan penjualan dan permodalan.
ANALISIS PELAYANAN TRANSPORTASI BUS PERSPEKTIF ETIKA BISNIS ISLAM (STUDI KASUS PERUSAHAAN OTOBUS PT MINTO LESTARI JAYA GAMBIRAN BANYUWANGI) Nur Roikhatul Jannah
Niqosiya: Journal of Economics and Business Research Vol. 1 No. 1 (2021): Januari-Juni 2021
Publisher : Institut Agama Islam Negeri Ponorogo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (317.818 KB) | DOI: 10.21154/niqosiya.v1i1.97

Abstract

The purpose of this study is to analyze the transportation service of buses islamic business ethics perspective. Research will be about the theory of good service according to islamic business ethics. This type of research uses qualitative descriptive. With informal snowball collection techniques. On researcher obtained from interviews to bus business owners, bus drivers, and bus passengers in PT company. Minto Lestari Jaya which is located in the village of Jajag Gambiran, Banyuwangi. The results by the researchers showed that the services provided by bus drivers were effective. The officer has been polite and serves well in accordance with the teachings of the Prophet Muhammad SAW taught in the book Of Islamic Business Ethics by Fakhry Zamzam and Havis Aravik. The principles of Islamic business ethics include the following principles of business ethics: the first principle of autonomy, the second the honesty, the third the Principle of justice, the fourth principle of mutual benefit, the five Principles of integrity. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis pelayanan transportasi bus perspektif etika bisnis islam. Penelitian akan mendeskripsikan tentang teori pelayanan yang baik menurut etika bisnis islam. Jenis penelitian ini menggunakan deskriptif kualitatif. Dengan teknik pengumpulan informal snowball. Pada peneliti diperoleh dari wawancara kepada pemilik usaha Otobus, pengemudi bus, dan penumpang bus di perusahaan PT Minto Lestari Jaya yang beralamat di Desa Jajag Gambiran, Banyuwangi. Hasil yang dilakukan oleh peneliti menunjukkan bahwa pelayanan yan diberikan oleh pengemudi bus sudah efektif. Petugas sudah sopan dan melayani dengan baik sesuai dengan ajaran Nabi Muhammad SAW yang diajarkan alam buku Etika Bisnis Islam karya Fakhry Zamzam dan Havis Aravik. Prinsip-prinsip etika bisnis islam meliputi Prinsip-prinsip etika bisnis sebagai berikut: yang pertama Prinsip otonomi, kedua kejujuran, ketiga Prinsip keadilan, keempat Prinsip saling menguntungkan, kelima Prinsip integritas moral.