cover
Contact Name
Syafira Ifna
Contact Email
syafirifna05@gmail.com
Phone
+6282173241534
Journal Mail Official
romakyokae@hum.unand.ac.id
Editorial Address
Jl. Limau Manis, Kec. Pauh, Kota Padang, Sumatera Barat 25175
Location
Kota padang,
Sumatera barat
INDONESIA
Argopuro : Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa
Published by Universitas Andalas
ISSN : 29886309     EISSN : 29886309     DOI : 10.8734/Argopuro.v1i2.3 65
Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa adalah jurnal yang ditujukan untuk publikasi artikel ilmiah yang diterbitkan oleh Cahaya Ilmu Bangsa dan di terbitkan 6 kali dalam setahun yaitu Januari, Maret, Mei, Juli, September, November. Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa sebagai sebuah jurnal ilmiah diharapkan dapat menunjukkan kepada masyarakat luas akan kekayaan khazanah keilmuan melingkupi berbagai dimensi kehidupan. Ruang lingkup dan fokus terkait dengan penelitian dengan pendekatan Multidisipliner, yang meliputi: Ilmu Bahasa Indonesia dan Pengajarannya, Ilmu Bahasa Inggris dan Pengajarannya, Ilmu Bahasa Arab dan Pengajarannya, dan lain sebagainya
Articles 451 Documents
ANALISIS PERUBAHAN PERILAKU TOKOH UTAMA NOVEL BELENGGU ILSE KARYA RUWI MEITA : KAJIAN PSIKOLOGI SASTRA Santika Ayu Sastrawati; Ida Bagus Jelatik; I Ketut Nama
Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 1 No. 2 (2023): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa
Publisher : Cahaya Ilmu Bangsa Institute

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.6734/argopuro.v1i2.99

Abstract

This research aims to describe changes in the behavior of the main character in the novel Belenggu Ilse by Ruwi Meita. The theory used in this paper is the psychological theory of behaviorism. The method used in this research is literature study with the research techniques of reading, listening and taking notes. Based on research results, the main character in the novel BI receives several stimuli that can change his personality. The simulation is a simulation provided by the Minos.com admin and a simulation provided by Firas, Ilse's husband. There are three simulations provided by the Minos.com admin, namely affective changes, psychomotor changes and cognitive behavioral changes.
Penggunaan Media Power Point Untuk Meningkatkan Penguasaan Mufrodat Bahasa Arab Siswa Kelas VIII Zakariya Miftha
Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 1 No. 1 (2023): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa
Publisher : Cahaya Ilmu Bangsa Institute

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.6734/argopuro.v1i1.100

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan penguasaan kosa kata/mufradat pada siswa MTs Ma’arif 31 Trimurjo dengan menerapkan media pembelajaran Power point . Penelitian ini menggunakan metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang terdiri dari dua siklus dimana masing- masing siklus mempunyai 3 tahapan yaitu : 1) perencanaan tindakan, 2) pelaksanaan tindakan dan observasi, 3) refleksi. Teknik pengumpulan data berupa tes dan non tes, sedangkan instrumen penelitian berupa butir soal pre- test, butir soal post test, dan lembar observasi. Teknik analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif komparatif yakni dengan membandingkan hasil belajar pra siklus, siklus I dan siklus II. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penguasaan mufradat dapat ditingkatkan dengan menerapkan media pembelajaran Power Point secara maksimal, sehingga media pembelajaran Power point dapat dijadikan sebagai alternatif media pengajaran mufradat. Hasil tersebut dapat dibuktikan dengan adanya peningkatan hasil belajar siswa mulai dari pra siklus yang mencapai ketuntasan KKM 13,33%, selanjutnya pada siklus I meningkat menjadi 79,26%, dan pada siklus II meningkat lagi menjadi 95,65%. Hal ini sudah sesuai dengan indikator keberhasilan yakni minimal siswa yang mencapai ketuntasan belajar adalah 75% dari jumlah keseluruhan siswa.
PENGEMBANGAN BAHAN AJAR KEMAHIRAN BERBICARA BAHASA ARAB DI PRODI BAHASA DAN KEBUDAYAAN ARAB, UNIVERSITAS AL AZHAR INDONESIA Intan Fahrunisa
Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 1 No. 1 (2023): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa
Publisher : Cahaya Ilmu Bangsa Institute

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.6734/argopuro.v1i1.145

Abstract

Buku Al-Arabiyah Baina Yadaik (ABY) adalah buku rujukan belajar yang digunakan para mahasiswa program studi Bahasa dan Kebudayaan Arab Universitas Al-Azhar Indonesia di bidang kemahiran membaca dan berbicara. Penulis melakukan pengembangan bahan ajar pada kemahiran berbicara untuk prodi Bahasa dan Kebudayaan Arab Universitas Al Azhar Indonesia Penelitian ini memiliki beberapa permasalahan, diantaranya : (1) cara membuat buku pendamping pembelajaran Bahasa Arab dengan menggunakan Buku Al Arabiyyah Baina Yadaik, (2) Komponen Apa Saja yang ada di Bab 2 Buku ABY (Al Arabiyyah Baina Yadaika) dianggap penting dan perlu dikembangkan pada buku ABY (Al Arabiyah Baina Yadaik), (3) bagaimana bentuk pengembangan yang sesuai dan cocok dijadikan sebaga buku Pendamping ABY (Al Arabiyah Baina Yadaik) Tujuan penelitian ini adalah (1) untuk mengetahui langkah-langkah pembuatan buku Pendamping ABY (Al Arabiyah Baina Yadaik) sesuai dengan arahan Dosen. (2) Untuk mengetahui komponen- komponen apa saja yang dianggap penting dan perlu dikembangkan pada buku ABY (Al Arabiyah Baina Yadaik).(3) Untuk mengetahui bentuk pengembangan yang sesuai dan cocok dijadikan sebaga buku Pendamping ABY (Al Arabiyah Baina Yadaik). Kesimpulan dalam penelitian ini adalah (1) Dalam pembuatan bahan ajar Bahasa Arab, Penulis harus mengetahui prosedur yang harus dilakukan sebelum memulainya. (2) Beberapa kendala dalam pembelajaran kemahiran berbicara yang sering di alami oleh para mahasiswa yang baru mempelajari bahasa Arab ataupun yang telah memiliki basic Bahasa Arab dasar, seperti : (a) Tata Bunyi Tata bunyi atau yang biasa disebut ilmu tajwid, menurut etimologi ilmu tajwid ialah memperindah sesuatu, dan menurut istilah ilmu tajwid ialah ilmu yang mempelajari tentang kaidah serta cara-cara membaca Al-Quran dengan baik dan benar. (3) Mempelajari ilmu nahwu menjadi salah satu kewajiban dalam mempelajari bahasa Arab, karena dalam pengucapan ataupun penulisan Bahasa Arab harus sesuai dengan tarkibnya atau aturannya.
METODE DALAM MEMAHAMI HADIS STUDI ATAS PEMIKIRAN TENGKU MUHAMMAD HASBIE ASH-SHIDDIEQY Adinda Nurul Fadiya; Husnel Anwar; Fadhillah Is
Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 1 No. 1 (2023): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa
Publisher : Cahaya Ilmu Bangsa Institute

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.6734/argopuro.v1i1.252

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui metode pemahaman hadis di Indonesia dan meneliti salah satu pemikiran ulama hadis di Indonesia yaitu T.M Hasbie Ash-Shiddieqy untuk mempelajari bagaimana metode-metode yang digunakan di dalam memahami suatu hadis. Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan metode teknik analisis data. Metode penelitian ini juga termasuk ke dalam penelitian pustaka. Sumber data yang ada pada penelitian ini adalah karya-karya T.M Hasbie dalam bidang hadis dan juga memanfaatkan sumber data yang berkaitan dengan karya ilmiah ini yaitu seperti buku, jurnal, artikel dan lain sebagainya. Hasil dari penelitian ini adalah Bahwa didalam memahami hadis, T.M. Hasbie menggunakan beberapa langkah dan metode, yaitu memahami hadis dengan petunjuk Al-Qur’an, mentakwil hadis-hadis musykil, merujuk pada berbagai referensi dan menggunakan beberapa pendekatan yang meliputi pendekatan histori, bahasa, sains dan kesehatan.
PERSPEKTIF PERNIKAHAN DINI MENURUT MASYARAKAT KEC. KOTAPINANG KAB. LABUHANBATU SELATAN DITINJAU DARI HADITS NABI MUHAMMAD SAW Fauziatul Fitri Hsb; Husnel Anwar; Fadhillah Is
Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 1 No. 1 (2023): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa
Publisher : Cahaya Ilmu Bangsa Institute

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.6734/argopuro.v1i1.264

Abstract

Anjuran islam untuk menikah diwajibkan bagi siapa saja yang telah memiliki kemampuan (ba’ad). Kemampuan ini bias juga diartikan dengan dua hal yaitu mampu secara material dan spiritual (jasmani dan rohani), sehingga mereka yang sudah merasa mempunyai kemampuan dalam dua hal itu maka diwajibkan untuk segera melaksanakan pernikahan, dengan menikah mereka bisa menjaga diri dari perbuatan yang bertentangan dengan syari’ah agama. Penelitian ini digolongkan sebagai penelitian lapangan (Library Research) dengan pendekatan kuantitatif, yakni suatu proses menemukan pengetahuan yang menggunakan data berupa angka sebagai alat untuk menemukan keterangan mengenai apa yang ingin diketahui. lokasi penelitian yang dilakukan penulis terletak di Kec.Kotapinang Kabupaten Labuhanbatu Selatan. Hasil dari penelitian ini menurut pandangan Masyarakat Kotapinang terhadap pernikahan dini ialah ada yang menyetujui dan juga ada yang tidak, karena mereka memiliki kekhawatiran akan masa depan anak mereka.Penyebab atau faktor terjadinya pernikahan dini di Kecamatan Kotapinang ini adalah : 1. faktor ekonomi, 2. faktor pendidikan, 3. pola asuh, 4. faktor kemauan. dan juga 3. Dampak kesehatan yang dirasakan remaja akibat pernikahan dini adalah persalinan lama, keguguran dan kurang siapnya fisik dan mental si ibu.
THE EFFECT OF USING RECIPROCAL TEACHING STRATEGY ON STUDENTS READING COMPREHENSION AT TENTH GRADE MECHANICAL ENGINEERING SMK N 1 SUMATERA BARAT Armando Saiola; Rahma Dania; Suparmi
Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 1 No. 1 (2023): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa
Publisher : Cahaya Ilmu Bangsa Institute

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.6734/argopuro.v1i1.268

Abstract

This study aimed to determine the effect of the reciprocal strategy on reading comprehension of mechanical engineering students at SMK N 1 West Sumatra. This research was a quantitative research with the type of pre-experimental research. Sampling data was collected using a random sampling technique. The number of research samples was 25 people with a population of 533 people. The treatment the researchers gave to the sample aimed to determine the effect of reading comprehension outcomes using a reciprocal teaching strategy. The instrument used in collecting data was a learning achievement test with multiple choice and essay types. Data analysis was carried out using Microsoft Excel. Based on the findings of the research that was conducted, it is observed that the t-test value of 33,32 exceeds the critical t-table value of 2.063 at a significance level of α = 0.05. This indicates a significant difference in students' reading comprehension abilities before and after implementing the reciprocal teaching strategy. This shows that the alternative hypothesis (H1) has been accepted, whereas the null hypothesis (Ho) has been rejected.
AN ANALYSIS OF STUDENTS' DIFFICULTIES IN WRITING IMPERATIVE SENTENCE ON PROCEDURE TEXT AT SECOND GRADE KULINER 7 IN SMKN 9 PADANG Lidya Nurhuda; Rahma Dania; Suparmi
Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 1 No. 1 (2023): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa
Publisher : Cahaya Ilmu Bangsa Institute

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.6734/argopuro.v1i1.270

Abstract

This research aims (1) to find out the difficulties students find in writing cimperative sentences in procedural texts, (2) to find out the factors that cause students to have difficulty writing imperativ sentences in second grade Culinary 7 procedure texts at SMKN 9 Padang. This research is a qualitative research. The data collection techniques are observation, written tests, and interviews. The research subjects were 27 second grade students of Culinary 7 at SMKN 9 Padang. The indicators of difficulty studied are social function, structure and linguistic features. From the data obtained, as many as 10% of students experienced difficulties with the social function indicators, 40% of students experienced difficulties with the structure indicators, and another 50% experienced difficulties with the linguistic feature indicators. Factors that influence students' difficulties in writing imperative sentences in procedural texts are students' lack of proficiency in English and ineffective learning strategy.
The EFFECTIVENESS OF USING WALKING GALLERY IN IMPROVING SPEAKING ABILITY OF RECOUNT TEXT AT GRADE X KULINER 2 SMKN 9 PADANG Cindy Permata Sari; Suparmi; Rahma Dania
Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 1 No. 1 (2023): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa
Publisher : Cahaya Ilmu Bangsa Institute

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.6734/argopuro.v1i1.271

Abstract

The purpose of this study was to determine the significant effect of using the Walking Gallery strategy on students' speaking ability in recount text. This research was conducted at SMKN 9 Padang. The researcher took a sample by using a purposive sampling technique with certain considerations and in accordance with the researcher goals, students at grade X kuliner 2 had criteria that matched the research objectives, therefore the researcher chose a sample in class X kuliner 2 with 33 students. They were taught by using the Walking Gallery strategy. The research method was quantitative with a pre-experimental approach. The instrument of the data collection was a speaking test. The group were given a pre-test and post-test and this test was conducted to see whether the used of the Walking Gallery strategy can improve students' speaking ability or not. After the data was collected, then the data was analyzed using the t-test formula. The results of the analysis showed that the t-test (26.3) was higher than the t-table (2.03) with a significant level = 0.05. The result showed that alternative hypothesis (Ha) has been accepted, whereas null hypothesis (H0) has been rejected. This indicates that there was a significant effect of using the Walking Gallery strategy on students' speaking ability in recount text.
IMPROVING STUDENTS’ READING COMPREHENSION THROUGH LISTEN-READ-DISCUSS (LRD) STRATEGY AT ELEVEN GRADE OF MAN DHARMASRAYA Geofani Amelia; Suparmi; Rahma Dania
Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 1 No. 1 (2023): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa
Publisher : Cahaya Ilmu Bangsa Institute

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.6734/argopuro.v1i1.272

Abstract

The purpose of this research is to find out the significant differences in improving students' reading comprehension by using the Listen-Read-Discuss (LRD) strategy. This research was conducted on class XI IPK students at MAN Dharmasraya. In this study, the researcher only took one class as a sample. The sample consisted of 28 students of class XI IPK and was selected using a saturated sample technique. The material taught by research uses biography texts. This study used a quantitative method with a pre-experimental approach. Research used data collection techniques Pre-test, treatment, and post-test. The data collection instrument was a written test in the form of 10 multiple choices and 5 essays with total of 15 questions. The pre-experimental group was given pre-test and post-test. The final average value obtained from the experimental group was analyzed using the T-test formula with a significant level of α = 0.05. The results of the research conducted show that there is a significant effect of using the Listen-Read-Discuss (LRD) strategy in students' reading lessons. The results of research conducted by researcher indicate that there is a significant influence by using the Listen-Read-Discuss (LRD) strategy in students' reading lessons. From the results of the data, obtained the average score of the pre-test (1798) and post-test (2313). t-observe (3.315) and t-table (1.705). It supported by the t-test value that was higher than t-table value (3.35>1.705). Therefore, the alternative hypothesis shows that Ho is rejected and Ha is accepted. This means that there is a significant effect of using the Listen-Read-Discuss (LRD) strategy in improving reading comprehension in class XI IPK MAN Dharmasraya.
STUDENTS’ PERCEPTION OF TEACHER’S BILINGUAL LANGUAGE USE IN ENGLISH CLASSROOM (A CASE STUDY AT SMKN 1 WONOSOBO) Ummi Nadhiroh; Inayah Setyorini
Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 1 No. 1 (2023): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa
Publisher : Cahaya Ilmu Bangsa Institute

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.6734/argopuro.v1i1.312

Abstract

This study aimed to investigate the perception of students toward the use of teacher’s bilingual language in English Classroom and to find out its weakness and benefits for students in English learning. The descriptive qualitative approach was employed in this study. The participants of this study were 36 students, 10 students in 10th grade, 10 students in 11th grade, and 16 students in 12th grade at SMK 1 Wonosobo. A questionnaire that consists of 10 questions was distributed to the students to get primary data. This study reveals that (1) students show their positive perceptions to the use of bilingual language used by the teacher as language instruction in their English classroom; (2) there were two weaknesses of teacher’s bilingual language use for students in learning English; students’ lack in mastering their speaking ability in EFL, students mostly not accustomed to the English language in the class. (3) there are some benefits of teacher’s bilingual language: making them easy to understand what the teacher explained especially some difficult material such as English Grammar, feeling comfortable during the class, easy to understand new vocabularies in English, helping them to do exercises and to read something in English correctly.

Page 1 of 46 | Total Record : 451


Filter by Year

2004 2025


Filter By Issues
All Issue Vol. 8 No. 3 (2025): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 8 No. 2 (2025): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 8 No. 1 (2025): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 7 No. 6 (2025): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 7 No. 5 (2025): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 7 No. 4 (2025): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 7 No. 3 (2025): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 7 No. 2 (2025): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 7 No. 1 (2025): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 6 No. 6 (2025): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 6 No. 5 (2025): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 6 No. 4 (2025): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 6 No. 3 (2025): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 6 No. 2 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 6 No. 1 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 5 No. 6 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 5 No. 5 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 5 No. 4 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 5 No. 3 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 5 No. 2 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 5 No. 1 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 4 No. 6 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 4 No. 5 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 4 No. 4 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 4 No. 3 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 4 No. 2 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 4 No. 1 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 3 No. 6 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 3 No. 5 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 3 No. 4 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 3 No. 3 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 3 No. 2 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 3 No. 1 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 2 No. 6 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 2 No. 5 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 2 No. 4 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 2 No. 2 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 2 No. 1 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 1 No. 6 (2024): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 1 No. 5 (2023): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 1 No. 4 (2023): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 1 No. 3 (2023): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 1 No. 2 (2023): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 1 No. 1 (2023): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa Vol. 2 No. 3 (2004): Argopuro: Jurnal Multidisiplin Ilmu Bahasa More Issue