cover
Contact Name
Rahmad Hidayat
Contact Email
rahmad_hidayat@pnl.ac.id
Phone
+6285277807726
Journal Mail Official
admin.trik@pnl.ac.id
Editorial Address
Jl. Medan - Banda Aceh No.Km. 280 3, RW.Buketrata, Mesjid Punteut, Kec. Blang Mangat, Kota Lhokseumawe, Aceh 24301
Location
Kota lhokseumawe,
Aceh
INDONESIA
Jurnal Teknologi Rekayasa Informasi dan Komputer
ISSN : 25812882     EISSN : 27971724     DOI : http://dx.doi.org/10.30811/jtrik.v8i1
Core Subject : Science,
Jurnal Teknologi Rekayasa Informasi dan Komputer (JTRIK) merupakan media publikasi hasil penelitian yang diterbitkan oleh Politeknik Negeri Lhokseumawe. JTRIK dipublikasikan setiap 2 bulan yaitu maret dan september baik secara print dan online. Scope jurnal ini meliputi bidang ilmu komputer, pemrosesan citra, jaringan komputer, keamanan komputer, multimedia, pengembangan perangkat lunak dan internet of things
Articles 6 Documents
Search results for , issue "Vol 5, No 1 (2022): JURNAL TRIK - POLITEKNIK NEGERI LHOKSEUMAWE" : 6 Documents clear
Sistem Informasi Antrian Periksa Dokter Di Rumah Sakit Umum Pidie Jaya Menggunakan Metode FIFO Berbasis Android Kurniawan, Ahmad; Azhar, Azhar; Hendrawaty, Hendrawaty
Jurnal Teknologi Rekayasa Informasi dan Komputer Vol 5, No 1 (2022): JURNAL TRIK - POLITEKNIK NEGERI LHOKSEUMAWE
Publisher : Politeknik Negeri Lhokseumawe

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30811/jtrik.v5i1.4783

Abstract

The Pidie Jaya Regional Public Hospital is a health service institution that organizes individual health services in a comprehensive manner that provides inpatient, outpatient and emergency services. The queue for outpatient often accumulate when queuing to get the queue number for Doctor's services and get medicines at the Pharmacy. Design and created The Information System of the queue for Doctor's examination in Pidie Jaya Regional Public Hospital Using the Android-Based FIFO Method has has aim to find out how long are the queue can be minimized and help patients to obtain the online queue number. To design, created and implement The Information System of the queue for Doctor's examination in Pidie Jaya Regional Public Hospital Using the AndroidBased FIFO Method. This research uses two queuing models, there are a single channel multiple phase and multiple phase single channel. FIFO (First-In First-Out) Method was applied based on the patient who registers for the first time will get the first service and finished the first service or patient who registers for the first time will get a queue number. Based on the results of testing the queue information system, it can make it easier for outpatients to get the doctor's check queue number and queue at the pharmacy online, and can improve the patient service system at Pidie Jaya General Hospital. The result of this research is an android application that is used by hospital officers and patients seeking treatment at the Pidie Jaya public hospital in obtaining queue information and prescriptions, this application is also equipped with a realtime database to facilitate the process of exchanging information between users directly at system.Keywords— Hospital, Queue, Information System, FIFO (First-In First-Out).
Rancang Bangun Aplikasi Perbaikan Citra Hasil Scan Dokumen Lama Dengan Metode Filtering Aziz, M.Dian Novrizal; Syakri, Sila Abdullah; Simbolon, Zulfan Khairil
Jurnal Teknologi Rekayasa Informasi dan Komputer Vol 5, No 1 (2022): JURNAL TRIK - POLITEKNIK NEGERI LHOKSEUMAWE
Publisher : Politeknik Negeri Lhokseumawe

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30811/jtrik.v1i2.1874

Abstract

Abstrak — Penyimpanan dokumen secara digital dapat mengurangi resiko kehilangan ataupun kerusakan pada dokumen. Dokumen yang menjadi bahan digitalisasi sangat mempengaruhi kualitas citra yang dihasilkan. Degradasi kualitas pada dokumen lama mengakibatkan hasil scan menjadi buruk. Timbulnya noise pada bagian-bagian tertentu citra dan juga objek pada dokumen yang memudar menyebabkan dokumen tersebut menjadi buram dan sulit untuk diidentifikasi. Oleh karena itu diperlukan perangkat lunak yang mampu memperbaiki kualitas citra hasil scan dokumen lama yang buruk. Hal yang dapat dilakukan yaitu dengan proses image enhancement (perbaikan citra), dengan melakukan proses tersebut maka akan menghasilkan tampilan citra yang lebih baik. Metode yang digunakan yaitu metode High Boost Filter. Metode High Boost Filter merupakan proses filtering yang menunjukkan frekuensi detil dari citra tanpa menghilangkan komponen frekuensi rendahnya. Dari 25 data yang diujikan, seluruh citra berhasil di filter menjadi lebih baik dengan noise yang tersamarkan. Pengujian juga dilaukan dengan pendeteksian text yang terdiri dari 79 kata, sebelum dilakukan filtering jumlah kata yang dikenali berjumlah 31 kata, stelah filtering jumlah kata yang berhasil dikenali menjadi 64 kata. Rata-rata waktu yang dibutuhkan untuk proses filtering yaitu 306,76 detik.Kata kunci : Dokumen Lama, Perbaikan Citra, Filtering. 
AUGMENTED REALITY VIRTUAL DRESSING ROOM BERBASIS ANDROID Fazlia, Ririn; Anwar, Anwar; Hidayat, Hari Toha
Jurnal Teknologi Rekayasa Informasi dan Komputer Vol 5, No 1 (2022): JURNAL TRIK - POLITEKNIK NEGERI LHOKSEUMAWE
Publisher : Politeknik Negeri Lhokseumawe

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30811/jtrik.v5i1.4787

Abstract

Augmented Reality Virtual Dressing Room is a solution for the high percentage of product mismatch issues ordered through online-shop with the actual size of the order. This application will not only be able to satisfy the suitability of goods purchased by consumers but also can be a special attraction for online stores that use it. This study aims to determine the effective distance to perfect output in VDR applications, capacity and device resolution required for the application can run well and to find out the output of virtual clothes if the detection is different. Augmented Reality Application Virtual Dressing Room is an application that runs on the Android mobile platform. This application requires a good device capacity and camera resolution so that the camera on the device can be open, can track, and detect markers by using a marker based tracking system. After the marker is detected, a 3D shirt model will appear above the marker. Based on the results of the test, the effective distance is obtained for a camera that can detect markers perfectly, which is 30cm to 50cm. The distance needed by the user with the camera to be able to adjust the size of the shirt is 1 meter. The device capacity needed to run the application is 2GB up to 4GB with a camera resolution starting from 13MP. For discrepancies in the size of the clothes recommended by the application system can be overcome by rearranging the distance of the device with the marker, the marker distance with the user and the pose of the user. Keywords: Augmented Reality, Virtual Dressing Room, Marker Based Tracking
Penerapan Algoritma Linear Congruent Method Terhadap Spawning Enemy Muttaqin, Muttaqin; Atthariq, Atthariq; Mursyidah, Mursyidah
Jurnal Teknologi Rekayasa Informasi dan Komputer Vol 5, No 1 (2022): JURNAL TRIK - POLITEKNIK NEGERI LHOKSEUMAWE
Publisher : Politeknik Negeri Lhokseumawe

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30811/jtrik.v1i1.1860

Abstract

Keberadaan NPC (Non Player Character) dalam suatu game merupakan salah satu faktor penting dalam menentukan game itu menarik atau tidak. Jika tidak ada penciptaan NPC yang cerdas dimana NPC tidak bersifat adaptif, dan reaktif, maka jika dilihat dari sisi game dapat dikatakan tidak menarik dan cenderung membosankan, sehingga penulis bertujuan membuat penelitian yaitu perancangan dan pembuatan Game Survival Shooter 3D dengan studi kasus Random jumlah objek menggunakan algoritma LCM (Linear Congruent Method). Kejadian acakan tersebut terjadi pada acakan kemunculan musuh setelah berburu. permainan ditugaskan untuk berfokus menghindari, dan menembak NPC untuk terus bertahan hidup selama mungkin dengan alat seadanya dan melanjutkan misi hingga sampai ke akhir permainan. sehingga menciptakan game AI tiga dimensi (3d) yang mampu menguji kecepatan, reaksi dari pemainnya, dan meningkatkan intelektual bagi penggunanya.
APLIKASI AUGMENTED REALITY PENGENALAN RUMAH ADAT DAN BENDA BERSEJARAH ACEH Ramadhona, Ramadhona; Mursyidah, Mursyidah; Indrawati, Indrawati
Jurnal Teknologi Rekayasa Informasi dan Komputer Vol 5, No 1 (2022): JURNAL TRIK - POLITEKNIK NEGERI LHOKSEUMAWE
Publisher : Politeknik Negeri Lhokseumawe

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30811/jtrik.v1i1.1861

Abstract

Rumah adat merupakan salah satu kebudayaan yang paling tinggi nilai seninya. Kurangnya pengetahuan tentang rumah adat serta peralatan tradisional Aceh dikalangan masyarakat umum, menjadikan nilai budaya Aceh semakin berkurang. Upaya untuk meningkatkan minat masyarakat untuk melestarikan budaya terus dilakukan. Salah satunya dengan menjadikan teknologi Augmented Reality sebagai media untuk memvisualisasikan rumah adat dan benda-benda tradisional aceh dalam bentuk animasi 3D. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah marker base tracking . Perangkat lunak yang digunakan dalam perancangan aplikasi ini yaitu Vuforia, blender 3D dan unity. Pada aplikasi ini user dapat melihat 1 animasi rumah adat Aceh dan 9 objek 3D benda tradisional Aceh. Dapat disimpulkan teknologi augmented reality memang dapat diterapkan pada perangkat Android, dengan hasil pengujian jarak terbaik kamera membaca marker yaitu 20 cm s/d 60 cm dengan sudut terbaik yaitu 0o s/d 40o .
Prototype Monitoring Sistem Kontrol Air Condition (AC) Diruang Rawat Inap Rumah Sakit Dengan Sensor Suhu Berbasis Raspberry Pi Fadilla, Nuri; Nasir, Muhammad; Hidayat, Hari Toha
Jurnal Teknologi Rekayasa Informasi dan Komputer Vol 5, No 1 (2022): JURNAL TRIK - POLITEKNIK NEGERI LHOKSEUMAWE
Publisher : Politeknik Negeri Lhokseumawe

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30811/jtrik.v5i1.4755

Abstract

 Each hospital has a room which uses air conditioning as an additional facility for patient comfort. From observations sofar, there is often an imbalance between the number of patients and nurses (paramedics), especially in the nursing service divisionwho is on duty 24 hours to monitor the condition of inpatients one by one in the room. This led to the motivation to create an airconditioner (AC) control system with a raspberry pi-based temperature sensor remotely via a monitor or smartphone with a webpage as the user interface. The implementation of this research followed the steps of remote control. The Wifi network is used as aliaison, and the Rasberry Pi is used as a data control device sent by Arduino where the DHT11 sensor reads the temperature in theroom which is sent to Arduino. The Rasberry Pi has installed the Apache web server, which allows it to be accessed from a webbrowser on the monitor or smartphone. From the test, the longest distance between the smartphone and the Rasberry Pi is 24 meters.All buttons on the web page have worked according to their function. The success rate is up to 80% on 30 tests at a distance of 30meters. Testing to determine the temperature of the cold room uses the ice vapor method so that the room temperature test resultsobtained reach 18 ° C. Testing to find out the room temperature is hot, using a heating method such as a hairdryer so that the roomtemperature test results obtained reach 31 ° C. To test the temperature comparison, a digital thermometer is used as a comparisonwith the results obtained between the module and the digital thermometer that the measurement results with the two tools do nothave a significant difference in temperature and humidity. keywords: AC,Sensor DHT11,Arduino,Rasberry Pi, IoT,Web.

Page 1 of 1 | Total Record : 6