cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kab. sleman,
Daerah istimewa yogyakarta
INDONESIA
Jurnal Filsafat
ISSN : -     EISSN : -     DOI : -
Jurnal Filsafat is a scientific journal that first published in 1990, as a forum for scientific communication, development of thinking and research in philosophy. Jurnal Filsafat is published twice a year, in February and August with p-ISSN: 0853-1870, and e-ISSN: 2528-6811 The Editorial Team of Jurnal Filsafat accepts manuscript in the field of philosophy which has never been published in other media. Editorial Team has the right to edit the manuscript as far as not changing the substance of its contents. Jurnal Filsafat Address: Notonagoro Building, 2nd Floor, Faculty of Philosophy, Universitas Gadjah Mada, Yogyakarta; Jl. Olahraga Bulaksumur, Yogyakarta, 55281; Email: jurnal-wisdom@ugm.ac.id; Website: jurnal.ugm.ac.id/wisdom; Phone: (0274) 515368 / (0274) 546 605.
Arjuna Subject : -
Articles 11 Documents
Search results for , issue "Vol 22, No 2 (2012)" : 11 Documents clear
Konsep Diri Masyarakat Kepulauan Watloly, Aholiab
Jurnal Filsafat "WISDOM" Vol 22, No 2 (2012)
Publisher : Fakultas Filsafat, Universitas Gadjah Mada Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Kebudayaan Indonesia mempunyai akar yang kuat pada kebudayaan masyarakat kepulauan. Kebudayaan atau pandangan filsafat masyarakat kepulauan ini, namun demikian tidak banyak diungkap di dalam penelitian-penelitian filsafat maupun budaya. Penulisan ini oleh karenanya ingin menggali dan menjelaskan nilai-nilai filosofis yang membentuk konsep diri masyarakat kepulauan. Epistemologi digunakan sebagai objek formal penulisan, sementara yang menjadi objek material adalah pandangan dan cara hidup masyarakat kepulauan.   Tulisan ini menyimpulkan bahwa bagi masyarakat kepulauan, kepulauan tidak sekedar bermakna lokus teritorial, tetapi lokus kultural dan lokus personal, karena  memiliki konsep diri dan dan arti sebagai ruang eksistensi. Setiap komunitas kepulauan selalu mengidentifikasi dan mengkonsepsikan diri dalam sebuah konsep kosmologis dan sosio-kultural.  Masing-masing komunitas  mempunyai  local knowledge, local value, serta local institution yang dibentuk dengan rasio alaminya yang asli. Rasio alami itu, bertumbuh dari taraf kesadaran kosmik, ke taraf kesadaran magis (religius), dan akhirnya taraf kesadaran sosial. Perlu adanya kemauan dan kebijakan, untuk membangun ketahanan dan kemajuan eksistensi bangsa melalui pembangunan berbasis masyarakat kepulauan secara nyata serta berkesinambungan. Pembangunan masyarakat kepulauan, harus menjadi salah satu ciri pembangunan nasional yang penting di Indonesia.Kata kunci: konsep diri, masyarakat kepulauan, kebudayaan kepulauan, sosialitas masyarakat kepulauan, komunitas masyarakat kepulauan, Bhinneka Tunggal Ika.
Etika Samin: Suatu Kajian Filsafat Nusantara Kirom, Syahrul
Jurnal Filsafat "WISDOM" Vol 22, No 2 (2012)
Publisher : Fakultas Filsafat, Universitas Gadjah Mada Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Pandangan negatif terhadap masyarakat Samin sampai saat ini masih dirasakan oleh sebagian kecil masyarakat di Jawa Tengah. Anggapan ini tidak sepenuhnya benar karena masyarakat Samin ternyata juga memiliki nilai-nilai etika dan moral tersendiri di dalam kehidupannya. Penelitian ini adalah penelitian kepustakaan, dengan objek material ajaran moral dalam masyarakat Samin dan objek formal etika. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menggali etika yang terdapat dalam ajaran moral masyarakat Samin tersebut.Hasil penelitian ini menegaskan bahwa ternyata ada beberapa etika di dalam kearifan lokal masyarakat Samin, yaitu etika teologi dan etika deontologi. Etika teologi bersumber pada kitab Jamus Kalimasada tentang Agama Adam yang terkait dengan keluhuran jiwa dan budi pekerti. Etika deontologi, sebagai etika kewajiban terdapat dalam ajaran masyarakat Samin, antara lain: aja srei drengki, tukar padu, dahpen kemeren, dan mbadhog colong. Prinsip ini merupakan imperatif kategoris yang harus dilaksanakan dalam kehidupan sehari-hari yang sekaligus berdampak pada keharmonisan alam semesta.Kata Kunci: etika, moral, Samin, deontologi, teologi.
Wali dalam Mistik Islam Menurut Reynold A. Nicholson Utomo, Agus Himmawan
Jurnal Filsafat "WISDOM" Vol 22, No 2 (2012)
Publisher : Fakultas Filsafat, Universitas Gadjah Mada Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Banyak orang dianggap wali dalam tradisi Islam apabila memiliki keajaiban (karamah) yang bisa berwujud kemampuan untuk menyembuhkan maupun melakukan tindakan di luar nalar. Kemampuan itu membuat mereka dihormati dan diagungkan. Para wali ini dalam banyak kasus bahkan sering mendapat keistimewaan dan permakluman atas perilaku yang menyimpang dari kebiasaan masyarakat Islam. Hal ini mendorong beberapa orang mengklaim diri sebagai wali. Kondisi ini ibarat bom yang membahayakan masyarakat, karena mudah dimanipulasi oleh pihak tertentu.Menurut Reynold A. Nicholson, wali dalam Mistik Islam adalah siapa saja yang dipilih Allah SWT tanpa dibatasi usia, jenis kelamin, asal-usul, ras, atau kondisi apapun. Mereka ini beriman dan bertaqwa. Mereka dipilih atas kebajikan dan ketulusannya mengendalikan nafsu, dan seringkali mendapat karamah karena kedekatannya dengan Tuhan, karena itu tidak bisa diklaim oleh seseorang. Sementara kaum sufi adalah orang yang terpilih dari masyarakat muslim, maka para wali adalah yang terpilih dari kaum sufi.Kata kunci: wali, sufi, karamah
Pandangan Gabriel Marcel tentang Manusia dalam Konteks Peristiwa Bencana Alam Maharani, Septiana Dwiputri
Jurnal Filsafat "WISDOM" Vol 22, No 2 (2012)
Publisher : Fakultas Filsafat, Universitas Gadjah Mada Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Saat ini banyak sekali bencana menimpa dan memakan banyak korban. Korban tidak pernah merupakan suatu pilihan objek, bahkan korban sendiri tidak pernah memilih. Realitas sosial yang menggambarkan kehidupan bersama menuntut hubungan yang baik dalam cara pandang dan interaksi intersubjektivitas. Konsep Gabriel Marcel tentang hakikat diri dan hubungan intersubjektif merupakan konsep yang bisa digunakan untuk menemukan sejauhmana konsep tentang cinta kasih dan harapan dalam setiap umat manusia. Konsep ini diharapkan dapat dihubungkan dengan persoalan empati terhadap persoalan bencana saat ini.                Menurut Marcel, eksistensi manusia tidak dapat diobjektivikasi, namun sebagai wujud konkret diri. Marcel menghargai relasi sebagai wujud dinamika manusia mencapai taraf ‘menjadi’ dan sifat ketergantungan manusia.  Kemudian relasi intersubjektif ditandai dengan kehadiran yang harus dipenuhi dengan cinta kasih, empati, dan kesetiaan, sehingga tercipta empati terhadap sesama, sehingga dalam melihat korban bencana bukan sebagai objek yang dikasihani. Pentingnya harapan bagi korban bencana yang dapat membuat manusia tenang dan tidak takut terhadap kematian, juga menumbuhkan kepercayaan. Keputusasaan diakibatkan oleh hilangnya harapan, kepercayaan, dan cinta kasih. Cinta kasih merupakan jalan tengah bagi mereka yang senantiasa melihat sesuatu secara parsial dan ekstrem. Cinta menghilangkan kebencian, seperti harapan yang menghilangkan ketakutan, keterputusasaan bagi korban bencana.Kata kunci: subjek-objek, relasi, bencana, cinta kasih, empati.
Konsep Humanisme Yunani Kuno dan Perkembangannya dalam Sejarah Pemikiran Filsafat Hadi, Sumasno
Jurnal Filsafat "WISDOM" Vol 22, No 2 (2012)
Publisher : Fakultas Filsafat, Universitas Gadjah Mada Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Humanisme adalah suatu faham filsafat yang menjunjung tinggi nilai-nilai dan kedudukan manusia serta menjadikannya sebagai kriteria segala sesuatu. Humanisme mempunyai objek utama yaitu sifat hakiki manusia beserta batas-batas dan kecenderungan alamiahnya. Humanisme sebagai istilah, dalam sejarah intelektual, selalu menyoroti persoalan-persoalan kemanusiaan yang sering digunakan di dalam kajian bidang filsafat. Humanisme sebagai gerakan intelektual muncul pada era renaissance yang memiliki akar kuat pada zaman Yunani Kuna. Dua hal pokok di dalam peradaban Yunani Kuna yang menjadi sumber konsep humanisme adalah perkembangan pemikiran filsafat dari persoalan alam (kosmologis) menuju pembicaraan soal-soal manusia (antropologis); dan konsep “paideia” sebagai sistem pendidikan Yunani Kuna yang menjadi awal dari kesadaran intelektual manusia dan menjadi perenungan eksistensi manusia dalam bentuk daya nalarnya. Kata Kunci: humanisme, paideia, Yunani Kuno
PANDANGAN GABRIEL MARCEL TENTANG MANUSIA DALAM KONTEKS PERISTIWA BENCANA ALAM Maharani, Septiana Dwiputri
Jurnal Filsafat "WISDOM" Vol 22, No 2 (2012)
Publisher : Fakultas Filsafat, Universitas Gadjah Mada Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22146/jf.12989

Abstract

In this time, there are a lot of accidents, like flood, landslide, fire, dryness, storm, tsunami, earthquake, and mount eruption. A lot of victims in these disasters. The victim have never represented an object choice, even victim have never chosen. Social reality describing to live together that demand a good social relationship and interaction of intersubjectivity. The Gabriel Marcel’s concept is the most relevant concept. The problems are what is the nature of “I” according to Marcel? How about the concept of relation of intersubjectivity? What is the concept of Love and Hope? What relevancy the Gabriel Marcel’s concept with human and emphaty with the victim of disaster? The Result of research are: According to Marcel’s view of existence of human being cannot be objectivied. The existence is my real experience as a subject in the world. In other word, existence represents the complexity of all factors that signs my live. Because of Marcel’concept gave appreciation for relation, he sure that man is the dynamic creature, always be achieve the level of to be. This level require to be confessed because to become to be myself, somebody will depend on its relationship. Intersubjective relationship according to Marcel marked with attendance. The mystery of human being is on this relationship. Attendance represents the meeting I – Thou, not only be comprehended simply as a meeting someone in the space. Attendance realized with the love, and faithfulness. These unsure are the important elements in understand and feel disaster victim, not as an object felt pity. Expectation will penetrate the certainty, which can make the calm human being and not afraid to death, also for the disaster. Expectation will appear the belief. Despair becaused of losing the expectation, belief, and love. These elements will realize the awareness to the eternity love, inclusive of God. Love represents the philosophic key on Marcel’concept which find the balance solution. Love gives the meaning of intersubjective relationship. With Love, the object will never died. Love gives the eternity meaning, to remove the hate each other, like expectation when removing the fear, despair. The contrary, expectation gives someone the confidence, certainty to uncertainty. Love and expectation confirm the self- faithfulness to the others inclusive of God.
KONSEP DIRI MASYARAKAT KEPULAUAN Watloly, Aholiab
Jurnal Filsafat "WISDOM" Vol 22, No 2 (2012)
Publisher : Fakultas Filsafat, Universitas Gadjah Mada Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22146/jf.12991

Abstract

Indonesian culture has a strong root in a culture of island communities. The culture, especially philosophy of the island communities is not so much revealed in studies of philosophy and culture. Therefore, this article will explore and explain philosophical values that shape the self-concept of the island communities. Epistemology is used as a formal object, while the material object is the island communities’ views and way of life. This article concludes that for the island communities, their islands are not just meant as a territorial locus, but also a cultural and personal locus because the islands have a concept of self and a sense of space and existence. Every community always identifies and conceptualizes themselves in a cosmological and socio-cultural concept. Every community has local knowledges, values, and institutions that are formed by an original natural ratio. The natural ratio grows from cosmic consciousness level to magical (religious) consciousness, and finally social consciousness. Willingness and policies are needed to build resilience and progress of the nation existence through a development of the island communities manifestly. The development of island communities must become one of important features of national development in Indonesia.
ETIKA SAMIN: SUATU KAJIAN FILSAFAT NUSANTARA Kirom, Syahrul
Jurnal Filsafat "WISDOM" Vol 22, No 2 (2012)
Publisher : Fakultas Filsafat, Universitas Gadjah Mada Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22146/jf.12992

Abstract

Negative images of Samin community until now is still felt by a small community in Central Java. This is not completely true because the people of Samin also has ethical values in their life. This study is a library research, with the moral values of Samin community as material object and ethics as formal object. The purpose of this study was to explore the ethics of Samin community. The results of this study confirm that there are two ethics in the local wisdom of Samin community, namely theological and deontological ethics. Theological ethics rooted in the book of the Religion of Adam Jamus Kalimasada, associated with nobleness of soul and character. Deontological ethics, as obligations contained in the teachings of Samin, such as: aja srei drengki, tukar padu, dahpen kemeren, and mbadhog colong. This principles are categorically imperative which must be implemented in daily life that also affect the harmony of the universe.
WALI DALAM MISTIK ISLAM MENURUT REYNOLD A. NICHOLSON Utomo, Agus Himmawan
Jurnal Filsafat "WISDOM" Vol 22, No 2 (2012)
Publisher : Fakultas Filsafat, Universitas Gadjah Mada Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22146/jf.12993

Abstract

In Islamic tradition most people are known as ‘wali’ when they have miracle (karamah), such as healing people from blindness, transforming anything to another thing, etc.. Those karamah got muslims respect to the walis. Many cases show that they have privileges and permissions to behave or act which is different from common people. These privileges attract some persons to claim themselves as ‘wali’. The phenomena tends to position communities of one society in a destructive conflict because it is susceptible to manipulate the predicate of wali. According to Reynold A. Nicholson, the wali is everyone who is chosen by Allah. There is no boundaries of age, sex, race, or any other condition for the wali. Wali or aulia (plural) are chosen for their piety and ability to manage their desire, and because of their intimate relation to God, they had karamah. While Sufis are chosen from muslim community, aulia are chosen from the Sufis.
KONSEP HUMANISME YUNANI KUNO DAN PERKEMBANGANNYA DALAM SEJARAH PEMIKIRAN FILSAFAT Hadi, Sumasno
Jurnal Filsafat "WISDOM" Vol 22, No 2 (2012)
Publisher : Fakultas Filsafat, Universitas Gadjah Mada Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22146/jf.12990

Abstract

Humanism is a philosophical view that upholds values and positions of human and make it as a criterion of all things. Humanism has its main object that is human nature, its limits and natural tendencies. Humanism as a term in the intellectual history has always highlighted problems of humanity that is often used in the study of philosophy. Humanism as an intellectual movement emerged in the Renaissance era which roots in Ancient Greece. Two main points of the Ancient Greek civilization as sources of humanism concept are a philosophical development from problems of nature (cosmological) into discussion about problems of human (anthropological); and the concept of "paideia" as the Ancient Greek education system that becomes the beginning of human consciousness and intellectual, and also a reflection of human existence in the form of reason.

Page 1 of 2 | Total Record : 11


Filter by Year

2012 2012


Filter By Issues
All Issue Vol 31, No 2 (2021) Vol 31, No 1 (2021) Vol 30, No 2 (2020) Vol 30, No 1 (2020) Vol 29, No 2 (2019) Vol 29, No 1 (2019) Vol 29, No 1 (2019) Vol 28, No 2 (2018) Vol 28, No 1 (2018) Vol 27, No 2 (2017) Vol 27, No 2 (2017) Vol 27, No 1 (2017) Vol 26, No 2 (2016) Vol 26, No 2 (2016) Vol 26, No 1 (2016) Vol 25, No 2 (2015) Vol 25, No 1 (2015) Vol 24, No 1 (2014) Vol 24, No 1 (2014) Vol 23, No 3 (2013) Vol 23, No 2 (2013) Vol 23, No 1 (2013) Vol 22, No 3 (2012) Vol 22, No 3 (2012) Vol 22, No 2 (2012) Vol 22, No 2 (2012) Vol 22, No 1 (2012) Vol 22, No 1 (2012) Vol 21, No 3 (2011) Vol 21, No 3 (2011) Vol 21, No 2 (2011) Vol 21, No 2 (2011) Vol 21, No 1 (2011) Vol 21, No 1 (2011) Vol 20, No 3 (2010) Vol 20, No 3 (2010) Vol 20, No 2 (2010) Vol 20, No 2 (2010) Vol 20, No 1 (2010) Vol 20, No 1 (2010) Vol 19, No 3 (2009) Vol 19, No 3 (2009) Vol 19, No 2 (2009) Vol 19, No 2 (2009) Vol 19, No 1 (2009) Vol 19, No 1 (2009) Vol 18, No 3 (2008) Vol 18, No 3 (2008) Vol 18, No 2 (2008) Vol 18, No 2 (2008) Vol 18, No 1 (2008) Vol 18, No 1 (2008) Vol 17, No 3 (2007) Vol 17, No 2 (2007) Vol 17, No 1 (2007) Vol 16, No 3 (2006) Vol 16, No 3 (2006) Vol 16, No 2 (2006) Vol 16, No 1 (2006) Vol 14, No 3 (2004) Vol 14, No 2 (2004) Vol 14, No 1 (2004) Vol 13, No 3 (2003) Vol 13, No 2 (2003) Vol 13, No 1 (2003) Vol 10, No 2 (2000) Jurnal Filsafat Seri 30 Oktober 1999 Jurnal Filsafat Seri 29 Juni 1999 Jurnal Filsafat Seri 28 Juli 1997 Jurnal Filsafat Seri 28 Juli 1997 Jurnal Filsafat Seri 27 Maret 1997 Jurnal Filsafat Seri 27 Maret 1997 Jurnal Filsafat Edisi Khusus Agustus 1997 Jurnal Filsafat Seri 26 Desember 1996 Jurnal Filsafat Seri 26 Desember 1996 Jurnal Filsafat Seri 25 Mei 1996 Jurnal Filsafat Seri 25 Mei 1996 Jurnal Filsafat Seri 24 Februari 1996 Jurnal Filsafat Seri 24 Februari 1996 Jurnal Filsafat Seri 23 November 1995 Jurnal Filsafat Seri 23 November 1995 Jurnal Filsafat Seri 22 Agustus 1995 Jurnal Filsafat Seri 22 Agustus 1995 Jurnal Filsafat Seri 21 Mei 1995 Jurnal Filsafat Seri 21 Mei 1995 Jurnal Filsafat Seri 20 Desember 1994 Jurnal Filsafat Seri 20 Desember 1994 Jurnal Filsafat Seri 19 Agustus 1994 Jurnal Filsafat Seri 19 Agustus 1994 Jurnal Filsafat Seri 18 Mei 1994 Jurnal Filsafat Seri 18 Mei 1994 Jurnal Filsafat Seri 17 Februari 1994 Jurnal Filsafat Seri 17 Februari 1994 Jurnal Filsafat Seri 16 November 1993 Jurnal Filsafat Seri 16 November 1993 Jurnal Filsafat Seri 15 Agustus 1993 Jurnal Filsafat Seri 15 Agustus 1993 Jurnal Filsafat Seri 14 Mei 1993 Jurnal Filsafat Seri 14 Mei 1993 Jurnal Filsafat Seri 13 Februari 1993 Jurnal Filsafat Seri 13 Februari 1993 Jurnal Filsafat Seri 12 November 1992 Jurnal Filsafat Seri 11 Agustus 1992 Jurnal Filsafat Seri 10 Mei 1992 Jurnal Filsafat Seri 10 Mei 1992 Jurnal Filsafat Seri 9 Februari 1992 Jurnal Filsafat Seri 8 November 1991 Jurnal Filsafat Seri 7 Agustus 1991 Jurnal Filsafat Seri 6 Mei 1991 Jurnal Filsafat Seri 5 Februari 1991 Jurnal Filsafat Seri 5 Februari 1991 Jurnal Filsafat Seri 4 November 1990 Jurnal Filsafat Seri 3 1990 Jurnal Filsafat Seri 1 1990 More Issue