Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education
Vol. 6 No. 1 (2025)

Penerapan bimbingan periodik untuk meningkatkan kreativitas guru di SMA Citra Madani Cibinong

Alwahid, Muhamad Azhar (Unknown)
Subagiya, Bahrum (Unknown)
Hidayat, Muhammad Faishal (Unknown)
Nurmawati (Unknown)



Article Info

Publish Date
28 Feb 2025

Abstract

Teacher creativity is an important factor in improving the quality of learning. However, there are still obstacles in developing teacher creativity, especially in terms of planning and implementing innovative learning. One of the efforts that can be done to overcome this problem is through periodic guidance by the principal. This study aims to examine the effectiveness of periodic guidance in improving teacher creativity at Citra Madani Cibinong High School. This study used a qualitative method with a School Action Research (SAI) approach. The research was conducted in two cycles consisting of preparation, implementation, observation, and reflection stages. Data were collected through observation, interviews, and document analysis. The results showed that periodic guidance by the principal contributed positively to the improvement of teacher creativity. Indicators of this improvement can be seen from the better attendance rate of teachers, the ability of teachers to develop lesson plans independently, and the results of principal supervision that show improved teacher performance. Findings from the first and second cycles show that teachers' creativity continues to improve along with the implementation of continuous periodic guidance. Abstrak Kreativitas guru merupakan faktor penting dalam meningkatkan kualitas pembelajaran. Namun, masih terdapat kendala dalam pengembangan kreativitas guru, terutama dalam hal perencanaan dan pelaksanaan pembelajaran yang inovatif. Salah satu upaya yang dapat dilakukan untuk mengatasi permasalahan ini adalah melalui bimbingan periodik oleh kepala sekolah. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji efektivitas bimbingan periodik dalam meningkatkan kreativitas guru di SMA Citra Madani Cibinong. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan Penelitian Tindakan Sekolah (PTS). Penelitian dilakukan dalam dua siklus yang terdiri dari tahapan persiapan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Data dikumpulkan melalui observasi, wawancara, dan analisis dokumen. Hasil penelitian menunjukkan bahwa bimbingan periodik oleh kepala sekolah berkontribusi positif terhadap peningkatan kreativitas guru. Indikator peningkatan ini terlihat dari tingkat kehadiran guru yang lebih baik, kemampuan guru dalam menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) secara mandiri, serta hasil supervisi kepala sekolah yang menunjukkan peningkatan kinerja guru. Temuan dari siklus pertama dan kedua menunjukkan bahwa kreativitas guru terus meningkat seiring dengan pelaksanaan bimbingan periodik yang berkelanjutan.

Copyrights © 2025






Journal Info

Abbrev

JIEM

Publisher

Subject

Education Social Sciences

Description

Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, (2723-5386: online media): is a peer-reviewed scientific periodical journal published by the Master of Islamic Education Study Program at the Postgraduate School of Ibn Khaldun University, Bogor. This journal dedicated to publishing ...