cover
Contact Name
Eko Pramudya Laksana
Contact Email
pramudyalaksana29@gmail.com
Phone
-
Journal Mail Official
jkbk.fip@um.ac.id
Editorial Address
-
Location
Kota malang,
Jawa timur
INDONESIA
Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling
ISSN : 25484311     EISSN : 25033417     DOI : -
Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, ISSN 2503-3417 (online), ISSN 2548-4311 (print), is a peer-reviewed journal which publishes articles on practice, theory, and research in all areas of Guidance and Counseling also education related to Guidance and Counseling. Every submitted manuscript will be reviewed by at least two peer-reviewers using double blind review method. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling is published by Department of Guidance and Counseling, Faculty of Education, Universitas Negeri Malang in collaboration with Asosiasi Bimbingan dan Konseling (ABKIN).
Arjuna Subject : -
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol 3, No 4 (2018)" : 5 Documents clear
Keefektifan Biblioterapi untuk Meningkatkan Resiliensi Siswa Yatim Piatu Penghuni Panti Asuhan Eem Munawaroh; Afriyadi Sofyan
Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling Vol 3, No 4 (2018)
Publisher : Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (558.378 KB)

Abstract

Abstract: This study aimed to examine the effectiveness of bibliotherapy to improve three factors of resilience, namely: aspects of I Have; I Am; and I Can, for orphaned students who live in orphanages. The research subjects were 21 orphaned students selected using purposive sampling technique. The quantitative research used the latin square method and statistical analysis paired t-test to analyze the data. The analysis technique of the instrument validity use Spearman. Meanwhile, the analysis technique of instrument reliability used Alpha Cronbach. The results showed that bibliotherapy can significantly improve the three factors of resilience.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menguji keefektifan biblioterapi untuk meningkatkan tiga faktor resiliensi, yakni: faktor I Have; I Am; dan I Can pada siswa yatim piatu yang tinggal di panti asuhan. Subjek penelitian adalah 21 siswa yatim piatu yang dipilih menggunakan teknik purposive sampling. Penelitian kuantitatif ini menggunakan metode latin square serta analisis statistik paired t test untuk menganalisis data. Teknik analisis validitas instrumen menggunakan Spearman dan analisis reliabilitas instrumen menggunakan Alpha Cronbach. Hasil menunjukkan bahwa biblioterapi mampu meningkatkan ketiga faktor resiliensi.DOI: https://doi.org/10.17977/um001v3i42018p154
Pengembangan Aplikasi Assessment Menggunakan Media Short Message Service Guruh Sukma Hanggara; Santy Andrianie; Restu Dwi Ariyanto
Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling Vol 3, No 4 (2018)
Publisher : Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (544.288 KB)

Abstract

Abstract: Assessment of students’ needs is an important activity in guidance and counseling, in which the implementation is inseparable from problems. Problems related to ratio; instrument; and procedures must be solved. The particular study aimed to produce an application of students’ need assessment using short message service (SMS) which fulfill the user and expert acceptability criteria. Research and development design was used to achieve the objectives. The results show that the application has been fulfill the acceptability criteria.Abstrak: Assessment kebutuhan siswa merupakan kegiatan penting dalam Bimbingan dan Konseling (BK), yang dalam pelaksanaannya tidak lepas dari masalah. Masalah terkait rasio; instrumen; dan prosedur haruslah dicari solusinya. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan aplikasi analisis kebutuhan siswa menggunakan SMS yang memenuhi kriteria akseptabilitas pengguna dan ahli. Untuk mencapai tujuan tersebut digunakan desain penelitian pengembangan. Hasil menunjukkan bahwa aplikasi yang dikembangkan telah memenuhi kriteria akseptabilitas.DOI: https://doi.org/10.17977/um001v3i32018p146
Pola Asuh Autoritatif dan Jenis Kelamin sebagai Prediktor Big Five Personality Factors: Implikasinya Bagi Pelayanan Bimbingan dan Konseling Zummy Anselmus Dami; Santi Curniati
Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling Vol 3, No 4 (2018)
Publisher : Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (704.302 KB)

Abstract

Abstract: The study aimed to determine the authoritative parenting; gender; gender and the influence of authoritative parenting significantly toward big five personality. This quantitative research with descriptive analysis techniques of Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA) test involved 62 students of eleventh grade of Sekolah Menengah Atas Negeri 2 Kupang as a respondent. Data collection technique used the scale instrument of Parental Authority Questionnaire and the International Personality Item Pool. The results showed that: (1) there was no significant influence of parental authority on the subjects’s big five personality, except extraversion; (2) there was no significant effect of gender on subjects’s big five personality; and (3) there was no significant effect of gender interaction and authoritative parenting on subject’s the big five personality.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui gaya pola asuh autoritatif; jenis kelamin; dan interaksi jenis kelamin serta pengaruh gaya pola asuh ototitatif secara signifikan terhadap big five personality. Penelitian kuantitatif dengan teknik analisis deskriptif uji MANCOVA ini melibatkan 62 siswa kelas XI Sekolah Menengah Atas (SMA) Negeri 2 Kupang sebagai responden. Data dikumpulkan dengan instrumen skala Parental Authority Questionnaire dan International Personality Item Pool. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) tidak ada pengaruh signifikan pola asuh autoritatif orangtua terhadap big five personality subjek, kecuali extraversion; (2) tidak ada pengaruh signifikan jenis kelamin terhadap big five personality subjek; dan (3) tidak ada pengaruh signifikan interaksi jenis kelamin dan pola asuh autoritatif terhadap big five personality subjek.DOI: https://doi.org/10.17977/um001v3i42018p182
Creative Solution Focused Counseling Models (CSFCM): Strategi Kreatif untuk Mengembangkan Self-regulated Learning Siswa Wahyu Nanda Eka Saputra; Augusto Da Costa; Said Alhadi
Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling Vol 3, No 4 (2018)
Publisher : Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (849.837 KB)

Abstract

Abstract: The study aimed to develop CSFCM to improve student self-regulated learning. CSFCM is an application of solution-focused counseling integrated with creative arts. The developmental research consisted of three stages: (1) identify the self-regulated learning level; (2) formulating a hypothetical draft of CSFCM to improve student self-regulated learning; and (3) conducting product feasibility testing by experts and practitioners. Data analysis technique used quantitative descriptive analysis. The results showed that the CSFCM which consisting five stages of counseling was categorized as feasible to be implement in the schools.Abstrak: Penelitian ini bertujuan mengembangkan CSFCM untuk meningkatkan self-regulated learning siswa. CSFCM merupakan aplikasi dari konseling berfokus solusi yang diintegrasikan dengan seni kreatif. Penelitian pengembangan ini terdiri dari tiga tahapan yaitu: (1) identifikasi tingkat self-regulated learning; (2) merumuskan draft hipotetik CSFCM untuk meningkatkan self-regulated learning siswa; dan (3) melakukan pengujian kelayakan produk oleh ahli dan praktisi. Teknik analisis data menggunakan analisis deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan CSFCM yang terdiri dari lima tahap konseling dikategorikan layak untuk diimplementasikan di sekolah.DOI: https://doi.org/10.17977/um001v3i42018p162
Identitas Sosial Remaja Suku Mandar dalam Pappasang: Implikasi Bagi Penyusunan Bahan Bimbingan Andy Wahyu Irawan; Andi Mappiare-AT; Muslihati Muslihati
Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling Vol 3, No 4 (2018)
Publisher : Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (670.084 KB)

Abstract

Abstract: Pappasang is a Mandar Tribe cultural product which contains advice. This advice has a characteristic describes the tribe identity of Mandar Tribe. This study aimed to examine the social identity of the Mandar Tribe adolescents in Pappasang as well as the foundation of guidance material. The qualitative study of gadamerian hermeneutics interpreted the social identity of Mandar Tribe adolescents in Pappasang. The findings showed the social identity are: empathy; remind each other; mutual help; solidarity; keep the disgrace on a secret; obedient; generous; democratic. Then, the social identity in Pappasang constructed to be material for guidance and counseling.Abstrak: Pappasang merupakan produk budaya Suku Mandar yang berisi petuah. Petuah tersebut memiliki ciri khas yang menggambarkan identitas Suku Mandar. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji identitas sosial remaja Suku Mandar dalam Pappasang sekaligus menjadi konstruksi terhadap bahan bimbingan. Penelitian kualitatif hermeneutik gadamerian ini akan menafsirkan identitas sosial remaja Suku Mandar di dalam Pappasang. Temuan penelitian menunjukkan identitas sosial adalah: empati; saling mengingatkan; tolong menolong; solidaritas; menutup aib; taat; dermawan; dan demokratis. Identitas sosial dalam Pappasang kemudian dikontruksi untuk menjadi bahan bimbingan dan konseling.DOI: https://doi.org/10.17977/um001v3i42018p171

Page 1 of 1 | Total Record : 5