cover
Contact Name
Andri Irawan
Contact Email
andwan20@gmail.com
Phone
+6285244767111
Journal Mail Official
jakdmerauke@gmail.com
Editorial Address
Kampus Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Karya Darma Jl. Kuprik, Klp. Lima, Kec. Merauke, Kabupaten Merauke, Papua 99614 Telp. +62 852-4476-7111 e-mail : jakd@stiakdmerauke.ac.id
Location
Kab. merauke,
P a p u a
INDONESIA
Jurnal Administrasi Karya Dharma
ISSN : -     EISSN : 28298292     DOI : -
Core Subject : Social,
Jurnal Administrasi Karya Dharma (JAKD) merupakan jurnal elektronik online yang diterbitkan oleh Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi (STIA) Karya Dharma. Tujuan penerbitan jurnal ini adalah salah satu sarana untuk mewadahi kebutuhan peningkatkan kuantitas dan kualitas karya ilmiah dalam rangka pengembangan keilmuan, serta menyebarluaskan kajian Administrasi publik, sekaligus sebagai wahana komunikasi di antara cendekiawan, praktisi, mahasiswa dan pemerhati masalah dan praktik Administrasi.
Articles 73 Documents
Pembinaan Narapidana Pada Lembaga Pemasyarakatan Klas IIB Merauke : Lembaga Pemasyarakatan Klas IIB Meauke Farida Romaito Pohan; Yohanes Budiman; Agus Siswanto
Jurnal Administrasi Karya Dharma Vol. 1 No. 1 (2022): Jurnal Administrasi Karya Dharma (Maret 2022)
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Karya Dharma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (486.262 KB)

Abstract

Merauke Class IIB Penitentiary is an institution that follows up prisioners by providing then an education and skills for their future life after finish their prison term. This guidance program is very strategic in realizing the ultimate goal of the criminal justice system, namely the rehabilitation and resocialization of lawbreakers to crime prevention. The purpose of the study was to determine the role of the Class IIB Penitentiary Institution in fostering prisoners, the supporting and inhibiting factors, as well as what kind of coaching pattern was used. This study uses a qualitative method. The results of the study include: 1) The guidance given to inmates has the aim that prisoners can play an active role in development and can live normally as good and responsible citizens after their detention period is over. The guidance provided is adjusted to the talents and interests of the prisoners, so that the prisoners understand that all the guidance provided is for their own good, namely so that they have the readiness to return to society when they are released later; 2) Supporting factors in coaching for prisoners include a conducive situation, bottom-up approach coaching, adequate facilities and infrastructure, coaching is carried out in a family way, giving premiums or wages. Factors that hinder the efforts of Merauke Prison in developing skills for prisoners, namely supervisory officers who have not mastered the skills, limited marketing of the results of skills; 3) Establish cooperative relationships with third parties for the marketing of skills.
Analisis Pelayanan Penyediaan Air Minum dan Bersih di Kabupaten Merauke Andri Irawan; Siti Fatimah Salam; Iginasius Rusdi Mahuze
Jurnal Administrasi Karya Dharma Vol. 1 No. 1 (2022): Jurnal Administrasi Karya Dharma (Maret 2022)
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Karya Dharma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (508.176 KB)

Abstract

Air merupakan kebutuhan yang sangat penting bagi seluruh makhluk di bumi ini. Akan tetapi pelayanan air minum dan bersih di Kabupaten Merauke masih banyak mendapatkan keluhan dari masyarakat pengguna layanan. Tujuan yang ingin dicapai dalam penelitian adalah mengetahui dan menganalisis pelayanan penyediaan air bersih di Kabupaten Merauke serta faktor faktor apa yang mempengaruhinya. Metode penelitian yang digunakan adalah dengan pendekatan kualitatif jenis penelitian deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pelayanan penyediaan air bersih di Kabupaten Merauke dilihat dari dimensi bukti fisik berupa sarana prasarana sudah sangat memadai serta petugas yang telah berpenampilan rapi pada saat melakukan proses pelayanan kepada masyarakat. Kehandalan instansi dalam memberikan pelayanan juga sudah cukup baik yang terlihat dari kemampuan pegawai dalam menerima keluhan dan memproses keluhan tersebut. Akan tetapi, kemudahan masyarakat untuk mendapatkan informasi masih sangat minim, dimana informasi hanya didapat pada saat masyarakat datang langsung ke kantor. Padahal seharusnya PDAM Jereukom Merauke selaku penyedia layanan air bersih di Kabupaten Merauke dapat memanfaatkan media cetak ataupun media online untuk memberikan informasi yang maksimal kepada masyarakat. Kemudian untuk dimensi jaminan dari segi kejelasan tarif terkait biaya pelayanan air bersih yang ditetapkan sudah sangat jelas, serta telah memberikan pelayanan yang adil dan merata kepada siapa saja yang membutuhkan pelayanan. Akan tetapi, kejelasan waktu penanganan dan perbaikan atas kerusakan yang telah dilaporkan oleh masyarakat masih sangat rendah sehingga banyak masyarakat yang akhirnya memutus saluran air dari PDAM. Sedangkan faktor-faktor yang mempengaruhi pelayanan penyediaan air bersih di Kabupaten Merauke adalah kurangnya sumber daya manusia baik dari segi kualitas maupun kuantitas, kondisi tanah yang dominan daerah rawa membuat pipa saluran sering mengalami kerusakan, serta kurangnya armada mobil tangki penyalur air.
Strategi Peningkatan Kualitas Pelayanan Publik Di Dinas Kependudukan Dan Catatan Sipil Kabupaten Merauke Di Era New Normal Salim Difinubun
Jurnal Administrasi Karya Dharma Vol. 1 No. 1 (2022): Jurnal Administrasi Karya Dharma (Maret 2022)
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Karya Dharma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (483.942 KB)

Abstract

Strategi pelayanan administratif di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Merauke Pada era New Normal. Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian kualitatif deskriptif. Lokasi penelitiannya ialah di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Merauke. Fokus Penelitian ini menggunakan tiga strategi dalam meningkatkan kualitas pelayanan publik antara lain: strategi pengembangan struktur, strategi pengembangan penyederhanaan atau sistem prosedur,dan strategi pengembangan infrastruktur. Teknik pengumpulan data yang digunakan pada penulisan skripsi ini adalah wawancara, observasi dan dokumentasi. Teknis analisis data yang digunakan adalah analisis data kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pelaksanaan pelayanan Administratif di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Merauke sudah berjalan lancar. Saran yang dapat diambil dari penulis adalah dengan cara memberikan informasi secara lengkap mengenai prosedur yang mudah, cepat, transparan, Dan efisien .Contohnya seperti penyediaan Tv,poster,dan bander. seharusnya pihak Dinas kependudukan dan pencatatan sipil mengembangkan sarana dan prasarana yang dapat menunjang kebutuhan dan pelaksanaan kerja sehari-hari agar dapat berjalan secara efektif,efisien, dan berkesinambungan. contohnya adalah dengan menyediakan kursi yang memadai bagi penerima pelayanan yang menunggu di ruang tunggu.
Kualitas Pelayanan Publik Pada Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kabupaten Merauke Coleta Maskikit Etha Maskikit
Jurnal Administrasi Karya Dharma Vol. 1 No. 1 (2022): Jurnal Administrasi Karya Dharma (Maret 2022)
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Karya Dharma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (732.286 KB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kualitas pelayanan publik di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Merauke, yang meliputi pelayanan pembuatan Katu Tanda Penduduk Elektronik ( E – KTP ), Kartu Keluarga, Akta Kelahiran. Metode penelitian ini adalah penelitian deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah teknik observasi, wawancara, dan dokumentasi. Penelitian ini menggunakan teknik analisis data yang terdiri dari reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa pelaksanaan kualitas pelayanan publik di kantor Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Merauke dilihat dari dimensi Tangible Reliability, Recponsiviness, Assurance, dan Emphaty beserta indikatornya, (1) pelaksanaan kualitas pelayanan terkait dengan Dimensi Tangible ( Bukti Fisik ) belum memenuhi fasilitas pelayanan yang memadai dalam tidak adanya pendingin ruangan, MCK yang belum memadai dan kurangnya filling cabinet. (2) Dimensi Reliability ( Kehandalan ) pegawai dalam menangani setiap keluhan pelayanan belum sesai dengan harapan dan keinginan masyarakat, terlihat masih adanya keluhan dari masyarakat tentang proses pelayanan pembuatan E – KTP, Akta Kelahiran dan Kartu Keluarga. (3) Dimensi Responsiviness ( ketanggapan ) pegawai sudah menunjukan sikap tanggap membantu masyarakat ketika mengalami kesulitan pada proses pembuatan E – KTP, Akta Kelahiran dan Kartu Keluarga. (4) Dimensi Assurance ( Jaminan ), ketepatan jaminan tepat waktu pelayanan masih belum sesuai dengan harapan masyarakat, terlihat masih adanya keluhan dari masyarakat terkait dengan ketepatan waktu pelayanan E – KTP, Akta Kelahiran dan Kartu Keluarga. (5) Dimensi Empathy ( Empati ) Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kabupaten Merauke sudah menunjukan upaya meningkatkan kualitas pelayanan yaitu dengan memberikan kesan menyenangkan dalam proses pelayanan. Adapun kendala dalam pelaksanaan pelayanan publik Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kabupaten Merauke antara lain kurangnya sumber daya pegawai, kesadaran masyarakat yang kurang khususnya dalam melengkapi syarat – syarat administrasi pelayanan serta fasilitas pelayanan yang belum memadai
Pengelolaan Aset Tetap pada Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Daerah Kabupaten Merauke REGINALDIS MARIA; Maria Amelia Rumngewur; Herman Christian Maria Sebastian Rumlus; Selviana Lakay
Jurnal Administrasi Karya Dharma Vol. 1 No. 1 (2022): Jurnal Administrasi Karya Dharma (Maret 2022)
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Karya Dharma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (597.014 KB)

Abstract

Pengelolaan Aset Tetap pada Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Daearah Kabupaten Merauke. adapun metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah jenis penelitian kualitatif, yaitu; mendeskripsikan aspek-aspek yang berkaitan dengan objek penelitian secara mendalam seperti yang disamapikan oleh Sugiyono (2009) dalam Simamora dan Abdul (2013) mengatakan metode penelitian kualitatif akan cocok digunakan untuk penelitian seperti hal-hal berikut yaitu: masalah penelitian belum jelas (masih remang-remang atau mungkin masih gelap), untuk memahami makna dibalik data yang tampak, untuk memahami interaksi sosial, untuk memahami perasaan orang lain, untuk mengembangkan teori, untuk memastikan kebenaran data dan untuk meneliti sejarah perkembangan. Informan dalam peneltian ini antara lain Kepala Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Daerah Kabupaten Merauke, Sekertaris dan Kasubbag Keuangan dan Aset serta perwakilan staf dan para purna tugas (pensiunan) Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Daerah Kabupaten Merauke. Jenis dan sumber data yang digunakan dalam penelitian menggunakan data primer dan sekunder. Hasil Penelitian pengelolaan aset tetap pada Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Daerah ditinjau dari aspek pembukuan, aspek inventaris dan aspek pelaporan telah dilakukan sesuai dengan tuntutan dalam Peraturan Menteri Dalam Negeri Nomor 19 Tahun 2016 tentang Pedoman Teknis Pengelolaan Barang Milik Daerah namun masih terdapat beberapa kendala yang dihadapi yakni masih terdapat beberapa asset tetap yang masih dikuasai oleh para purna tugas ( pensiun ) dan beberapa pegawai yang telah mutasi ke instansi lain namun pencatatan asset tersebut tetap dicatat pada Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Daerah Kabupaten Merauke
Pelayanan Administrasi Kependudukan Pada Kantor Distrik Merauke Juventus Bangkit Wibowo; Coleta Maskikit; Adrianus Warman
Jurnal Administrasi Karya Dharma Vol. 1 No. 2 (2022): Jurnal Administrasi Karya Dharma (September 2022)
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Karya Dharma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (683.099 KB)

Abstract

This study aims to determine the Population Administration services carried out at the Merauke District Office, Merauke Regency. The type of research used in this research is descriptive qualitative method, with the research location at the Merauke District Office, Merauke Regency. The focus of this study explains that the quality of service at the Merauke District Office includes several indicators including service procedures, completion time, service costs, service products, infrastructure, and service personnel competence. Data collection techniques used in this riset are interviews, observation, and documentation studies, the data analysis technique used is qualitative data analysis. The results of the study indicate that the implementation of Population Administration Services at the Merauke District Office, Merauke Regency has been running well. Suggestions that can be taken is to further improve services, especially in the field of administration so that people understand better what to bring and complete in the administration of population administration
Pelayanan Jaringan Internet Bagi Pelanggan Indihome di Kabupaten Merauke Andri Irawan; Yudi Tristanto
Jurnal Administrasi Karya Dharma Vol. 1 No. 2 (2022): Jurnal Administrasi Karya Dharma (September 2022)
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Karya Dharma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (507.297 KB)

Abstract

In the industrial revolution 4.0, people have been required to always be literate in information technology, one of which is internet technology which is a data network that connects the whole world. This study aims to describe the efforts made by PT. Telkom Merauke in improving the quality of its services to the community, as well as what factors influence it. This study used a qualitative descriptive approach where the research data were obtained from observations and interviews. The results of the study indicate that the Telkom Merauke Office in providing new installation services for Indihome is currently quite good. this can be seen from the completion time of the new Indihome installation which takes 3 (three) days with an installation fee of Rp. 550,000. Including the state of public services related to this pandemic period, one of the breakthroughs that has been launched is the MyIndihome application. The goal is that Indihome customers from home can download the application then choose the new Indihome installation feature, then come to the Telkom office to apply for a new Indihome installation. Factors influencing the process of installing new Indihome services at the Telkom Merauke Office. These factors consist of supporting factors such as office infrastructure and innovations. Meanwhile, the inhibiting factors are public awareness, lack of public awareness in preparing the requirements for the new installation of Indihome so that services cannot be carried out optimally.
Manajemen Arsip pada Rumah Sakit Umum Daerah Merauke Burhanudin Mukhamad Faturahman; Andri Irawan
Jurnal Administrasi Karya Dharma Vol. 1 No. 2 (2022): Jurnal Administrasi Karya Dharma (September 2022)
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Karya Dharma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (485.642 KB)

Abstract

Records management is an important aspect in the hospital administration system. This is because there are many files that should be stored and can be recovered so that the patient's track record can be systematically traced and the personnel files can be stored properly. The goal to be achieved in this research is an analysis of archive management services at the Merauke Regional General Hospital (RSUD) and what factors influence it. The research method uses a qualitative approach to the type of descriptive research. Data collection techniques using observation and interviews. The results of the study show that archive management procedures at Merauke Hospital have not been running well. This is because the archive storage system does not meet the standards, namely the incorporation of the archive room with the service room and the application of the archive cycle in the Administrative Office of Merauke Hospital has not been understood by employees. In addition, there are still many archives that accumulate due to the insufficient number of filing cabinets. In the archive storage stage, a standard storage system has been used, namely using an alphabetical system, date, month, year and subject and region. Thus, the suggestions that can be given are to make an archive storage so that if needed it can be found again, add facilities and infrastructure in the archive field at the Merauke Hospital Administration office such as adding a filing cabinet, making your own archive room, doing regular archive shrinkage, and maintenance archives should be improved again by making a routine schedule for administrative staff employees
Pemberdayaan Karang Taruna Dalam Meningkatkan Kepedulian Sosial Pemuda Dapot Pardamean Saragih; Ratna Juwita
Jurnal Administrasi Karya Dharma Vol. 1 No. 2 (2022): Jurnal Administrasi Karya Dharma (September 2022)
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Karya Dharma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (217.891 KB)

Abstract

Karang Taruna is a youth organization that functions as a forum for the younger generation to develop themselves, grow and develop on the basis of awareness and social responsibility from, by, and for the younger generation, which is oriented towards achieving social welfare for the community. This study aims to find out how the empowerment carried out by youth organizations in increasing youth social awareness in Sidomulyo Village.This research is a qualitative descriptive study. The subjects in this study consisted of the head of the youth organization, members of the youth group, the head of the Sidomulyo village and the people of Sidomulyo village. Data collection techniques used are observation, interviews, and documents with data analysis techniques, namely data reduction, data presentation and drawing conclusions or verification. The results showed of the study show that in empowering youth organizations in increasing youth social awareness did not go well, seen from the lack of organizational management, lack of human resource capacity, lack of available facilities and infrastructure and existing networks in the youth organizations of Sidomulyo village
Sistem Pengelolaan Rekam Medik Pada Rumah Sakit Umum Daerah Merauke Farida Romaito Pohan; Febiyanti Karaeng
Jurnal Administrasi Karya Dharma Vol. 1 No. 2 (2022): Jurnal Administrasi Karya Dharma (September 2022)
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Administrasi Karya Dharma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (502.153 KB)

Abstract

The medical record is one part of the hospital which has duties including recording, data processing, and reporting of information needed for activities in the hospital. The process of processing medical records from the Assembling, Coding, Indexing, Analyzing, and Filling sections has an effect on improving the quality of medical records in hospitals. This study aims to find out more about the problem of the medical record management system at the Merauke District General Hospital and what factors support and hinder the process of managing medical record files at the Merauke District General Hospital. The research method used in this study is a qualitative method. The results of the study indicate that the medical record management system at the Merauke District General Hospital is quite good. This can be seen from the fulfillment of management system indicators, which include input components, process components, and output components.