cover
Contact Name
Muhammad Amanulloh Mz
Contact Email
top.rampulisher@gmail.com
Phone
+628557068499
Journal Mail Official
top.rampublisher@gmail.com
Editorial Address
Dsn. Beji RT 003 RW 001 Ds. Sawiji Kec. Jogoroto Kab. Jombang, Jawa Timur, Indonesia. 61485
Location
Unknown,
Unknown
INDONESIA
GURUPEDIA: Journal of Teacher and Education
Published by RAM PUBLISHER
ISSN : 30909023     EISSN : 30906172     DOI : -
Core Subject : Education,
GURUPEDIA: Journal of Teacher and Education is a scientific journal dedicated to publishing innovative research and ideas in a broad spectrum of teacher and education science. This journal covers in-depth studies on Religious Education, Early Childhood Education (PAUD), Elementary School Teacher Education (PGSD), Elementary Madrasah Teacher Education (PGMI), Science Education (IPA), Mathematics Education, Social Science Education (IPS), Sociology Education, Philosophy Education, Educational Management, History Education (Indonesia and the World), Cultural Education, and Art Education. We accept various types of articles, including empirical research results, literature reviews, case studies, conceptual/theoretical articles, best practices, and book reviews. This journal is intended for all students, lecturers, researchers, and the general public who are interested in education issues. GURUPEDIA aims to be the main forum for sharing findings, effective teaching methodologies, curriculum development, and their impact on student development at all levels of education. Published twice a year, in January and July.
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol. 1 No. 1: January 2025" : 5 Documents clear
Supervisi Akademik dan Kepemimpinan Pendidikan dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru: Analisis dan Refleksi atas PERMENPAN 21/2024 Arditya Prayogi; Riki Nasrullah; Singgih Setiawan; M. Adin Setyawan; Mohammad Syaifuddin
GURUPEDIA: Journal of Teacher and Education Vol. 1 No. 1: January 2025
Publisher : RAM PUBLISHER

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.5281/zenodo.15312777

Abstract

Pendidikan memiliki peran krusial dalam membentuk kualitas sumber daya manusia, yang menuntut peningkatan pembelajaran melalui supervisi akademik. Supervisi akademik tidak sekadar pengawasan, tetapi juga strategi peningkatan keterampilan mengajar guru dan menciptakan lingkungan belajar yang lebih baik. Metode penulisan yang digunakan dalam kajian ini adalah studi literatur yang mengkaji berbagai teori dan konsep yang berkaitan dengan supervisi akademik. Hasil kajian menunjukkan bahwa supervisi akademik yang diterapkan dengan strategi yang tepat dapat meningkatkan profesionalisme guru dan hasil belajar siswa. Implikasi dari kajian ini menekankan pentingnya implementasi kebijakan supervisi akademik yang lebih fleksibel dan berbasis bukti, guna mendukung perkembangan profesional guru. Refleksi terhadap PERMENPAN 21 Tahun 2024 juga menunjukkan bahwa reformasi jabatan fungsional guru dapat memperkuat sistem pendidikan, meskipun membutuhkan kesiapan infrastruktur dan dukungan kebijakan yang lebih matang. Kajian ini diharapkan dapat menjadi referensi bagi pemangku kepentingan pendidikan dalam mengembangkan strategi supervisi akademik yang lebih efektif dan inovatif.
Implementasi Program Keagamaan “Pejuang Al-Qur’an” Dalam Membentuk Karakter Religius Di Stit Urwatul Wutsqo Jombang Dewi Wulandari; Annisa Shofiya Kamila; Dyah Octaviana Wahyuningrum; Muhammad Shohibul Mafariech
GURUPEDIA: Journal of Teacher and Education Vol. 1 No. 1: January 2025
Publisher : RAM PUBLISHER

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.5281/zenodo.15315637

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji pelaksanaan dan hasil program keagamaan "Pejuang Al-Qur'an" di STIT Urwatul Wutsqo Jombang dalam membentuk karakter religius mahasiswa. Dengan pendekatan kualitatif deskriptif, data dikumpulkan melalui wawancara, observasi, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa program ini berhasil meningkatkan kemampuan mahasiswa dalam membaca dan memahami Al-Qur'an melalui metode Qur'any yang terstruktur dan berjenjang. Selain itu, mahasiswa menunjukkan penerapan nilai-nilai Qur'an dalam kehidupan sehari-hari, dan keterlibatan dalam kegiatan sosial keagamaan. Program ini juga menciptakan atmosfer religius di lingkungan kampus, seperti budaya tadarus sebelum perkuliahan dan pengembangan sikap toleransi serta tanggung jawab sosial. Evaluasi berkelanjutan yang dilakukan melalui ujian tertulis, praktik mengajar, dan kegiatan KKN berbasis Qur'any membuktikan keberhasilan program ini dalam mencetak lulusan yang tidak hanya cerdas secara akademik, tetapi juga religius dan berkontribusi positif bagi masyarakat. Penelitian ini menyimpulkan bahwa program "Pejuang Al-Qur'an" merupakan model efektif dalam membentuk karakter religius mahasiswa dan layak diadaptasi oleh institusi pendidikan lainnya
Relevansi Pendidikan Agama Islam Berbasis Pengarusutamaan Gender Laily, Laily Nur Zakiya
GURUPEDIA: Journal of Teacher and Education Vol. 1 No. 1: January 2025
Publisher : RAM PUBLISHER

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.5281/zenodo.15461497

Abstract

Urgensi kesadaran gender belum bisa mencakup paradigma masyarakat secara menyeluruh terkait peran laki-laki dan perempuan. Kesenjangan dan ketidakadilan peran antara laki-laki dan perempuan pernah terjadi di panggung sejarah. Bahkan hingga sekarang, kondisi ini masih dapat disaksikan di sekitar kita dimana dominasi ideologi patriarki yang masih begitu kuat berkembang di tengah masyarakat. Salah satu penyebabnya adalah penafsiran terhadap teks-teks agama yang hanya dipahami secara teksual. Untuk itu pendidikan agama Islam sangat berperan penting dalam mengatasi adanya ketidakadilan gender. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui dan mengalisis konsep kesetaraan gender dalam Islam serta bagaimana relevansinya dalam pendidikan agama Islam. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian kepustakaan atau library research. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perlu memasukkan nilai-nilai kesetaraan gender dalam pendidikan agama Islam, baik formal maupun non formal.
Education Policy 2025: Between Hope, Reality and Implementation Nur Ismianah; Mz, Muhammad Amanulloh
GURUPEDIA: Journal of Teacher and Education Vol. 1 No. 1: January 2025
Publisher : RAM PUBLISHER

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.5281/zenodo.16810826

Abstract

The year 2025 is an important milestone in the journey of education reform in Indonesia. The government through the Ministry of Education, Culture, Research, and Technology has launched various strategic policies, such as strengthening the Merdeka curriculum, expanding access to 13-year education, and transforming the national evaluation system through SPMB. This article critically examines the dynamics between the ideal expectations brought by these policies, the realities on the ground faced by teachers, students, and educational institutions, and the implementation challenges that arise in various regions. With a policy analysis approach and case studies, this paper aims to provide a comprehensive overview of the effectiveness of education policies in 2025 as well as recommendations for continuous improvement towards a more inclusive, equitable, and adaptive education system to the changing times.
Education, Business, and Information Technology: Building Innovative Ecosystems in the Midst of Disruption Alingka Fahada Firmatasya; M. Mafatihul Falah Mz; Muhammad Amanulloh Mz; Mz, Nur Ismianah
GURUPEDIA: Journal of Teacher and Education Vol. 1 No. 1: January 2025
Publisher : RAM PUBLISHER

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.5281/zenodo.15462481

Abstract

The year 2025 will be a crucial point for Indonesia in facing interrelated cross-sectoral challenges, especially in the fields of education, business, and information technology. These three sectors play a strategic role in driving economic growth, strengthening human resources, and accelerating digital transformation. This research aims to identify the main challenges faced by each sector and analyze their linkages and impacts on national development. Using a descriptive qualitative approach, data was collected through literature studies, expert interviews, and policy analysis. The results show that education still faces access and quality gaps, businesses are under pressure due to digital disruption and market uncertainty, while the information technology sector faces challenges in terms of digital literacy, data security, and equitable distribution of infrastructure. This research emphasizes the importance of integrated cross-sector and policy collaboration to address these challenges holistically. Strategic recommendations are given to strengthen synergy between the world of education, business actors, and technology developers in building an inclusive, adaptive, and sustainable ecosystem.

Page 1 of 1 | Total Record : 5