cover
Contact Name
Febri Nurrahmi
Contact Email
febri.nurrahmi@usk.ac.id
Phone
-
Journal Mail Official
jkg@usk.ac.id
Editorial Address
Jurnal Komunikasi Global (JKG) Program Studi Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas Syiah Kuala Jln. Tgk. Tanoh Abee, Darussalam, Banda Aceh, 23111
Location
Kab. aceh besar,
Aceh
INDONESIA
Jurnal Komunikasi Global
ISSN : 26147998     EISSN : 2614218X     DOI : -
Jurnal Komunikasi Global (JKG) is a peer-reviewed journal organized and published by the Department of Communication Studies, Faculty of Social and Political Sciences (FISIP), Syiah Kuala University. JKG publishes research and review articles promoting various approaches in the field of communication studies limited to mass communication, marketing communication, and intercultural communication (starting from Volume 9(2) 2020). JKG publishes twice a year in June and December. Each volume contains eight research and review articles. JKG is a follow-up journal of Komunikasi Global which was firstly published in 2012. Since 2017, the journal has been published online with the first edition Volume 6(1) 2017. Starting from Volume 7(1) 2018, JKG adopted the IMRAD model for Heading Style and Writing Publication following the Indonesian Ministry of Research and Higher Education regulations. JKG was accredited by Kemenristekdikti RI (SINTA 4) from Volume 7(1) 2018. Since Volume 10 (1) 2021, JKG is accredited with SINTA 3 (SK No.158/E/KPT/2021). Since Volume 9(1) 2020, a new journal template adding article history, citation and some adjustment of font size, header, table format, article history and citation has been initiated to maintain the quality of the publication.
Articles 8 Documents
Search results for , issue "Vol 12, No 2 (2023)" : 8 Documents clear
Mediatisasi Dukungan Sosial pada Komunitas Virtual Wanita Hamil di Facebook Fatimah Bilqis
Jurnal Komunikasi Global Vol 12, No 2 (2023)
Publisher : Program Studi Ilmu Komunikasi FISIP Universitas Syiah Kuala

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24815/jkg.v12i2.32688

Abstract

Kehamilan, kendati dianggap sebagai fase bahagia, juga membawa ambiguitas dan tingkat stres yang meningkat akibat perubahan tubuh yang signifikan sehingga membuat mereka membutuhkan perlindungan dan dukungan sosial. Kini para wanita hamil dapat menggunakan media sosial untuk memperoleh dukungan sosial secara online. Penelitian ini bertujuan untuk melihat proses mediatisasi dukungan sosial online dalam grup Facebook Kumpulan Ibu Hamil Indonesia (KIHI) dan juga menjabarkan tentang implikasi dari mediatisasi dukungan sosial. Penelitian ini menggunakan pendekatan netnografi untuk memahami mediatisasi dukungan sosial online dalam grup Facebook Kumpulan Ibu Hamil Indonesia (KIHI). Data dikumpulkan melalui wawancara semi terstruktur terhadap lima orang informan yang memiliki latar belakang usia, lokasi dan pekerjaan yang berbeda. Hasil penelitian menunjukkan bahwa proses mediatisasi mencakup ekstensi, substitusi, amalgamasi, dan akomodasi, dengan implikasi berupa akses informasi yang mudah, kerahasiaan identitas, ekspresi emosi melalui emoji, dan perluasan ranah privat ke ruang publik. Pregnancy, although considered a joyful phase, also brings ambiguity and increased stress levels due to significant changes in the body, which makes individuals require protection and social support. Recently, pregnant women can use social media to obtain social support online. The purpose of this study is to examine the process of online social support mediatization in the Facebook group Komunitas Ibu Hamil Indonesia (KIHI) and to explain the implications of social support mediatization. This study used a netnographic approach to investigate the mediatization of online social support in the Kumpulan Ibu Hamil Indonesia (KIHI) Facebook group. Data was gathered through semi-structured interviews with five informants ranging in age, geography, and work experience. The research results indicate that the process of mediatization involves extension, substitution, amalgamation, and accommodation, with implications such as easy access to information, identity confidentiality, emotional expression via emojis, and the expansion of the private sphere into the public sphere.
Model Motif dan Intensi Berbagi Informasi Pengguna Free4talk Dahelia Saputri; Ikhsan Fuady
Jurnal Komunikasi Global Vol 12, No 2 (2023)
Publisher : Program Studi Ilmu Komunikasi FISIP Universitas Syiah Kuala

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24815/jkg.v12i2.32948

Abstract

Pengguna memiliki motif tertentu dalam menggunakan situs Free4talk, situs edukasi yang memungkinkan penggunanya mempelajari bahasa asing. Tujuan penelitian ini mengetahui model motif pengguna Free4talk dan intensi berbagi informasi pengguna Free4talk dalam proses belajar bahasa asing, dengan teori Uses and Gratification dan teori Reasoned Action. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif menggunakan metode survei dengan menyebarkan kuesioner secara daring. Teknik pengambilan sampel menggunakan accidental sampling terhadap 204 pengguna situs Free4talk. Analisis data menggunakan Structural Equation Modeling (SEM) dengan LISREL 8.80 Windows. Hasil penelitian menunjukkan model motif pengguna situs Free4talk dan intensi berbagi informasi bagi pengguna Free4talk dalam proses belajar bahasa asing terkategori baik (Good Fit). Intensi keberlanjutan (continuance intention) penggunaan situs Free4talk dipengaruhi oleh motif perolehan kenikmatan (perceived enjoyment) dan daya tarik media (media appeal). Sedangkan intensi berbagi informasi (explicit knowledge) dipengaruhi oleh motif berbagi informasi (information sharing) dan daya tarik media (media appeal), dan intensi berbagi informasi (implicit knowledge) dipengaruhi oleh motif berbagi informasi dan intensi keberlanjutan (continuance intention) penggunaan situs Free4talk.Users have specific motives for utilizing Free4talk, an educational platform that enables users to learn foreign languages. The objective of this research is to uncover the motivational model of Free4talk users and their intention to share information while learning a foreign language, employing the Uses and Gratification theory and the Reasoned Action theory. This study adopts a quantitative research approach with a survey method, utilizing online questionnaires for data collection. Accidental sampling was employed, targeting 204 users of Free4talk. Data analysis was conducted using Structural Equation Modeling (SEM) with LISREL 8.80 Windows. The study's findings indicate that the motivational model for Free4talk users and their intention to share information during the foreign language learning process are classified as good fit. The continuance intention of using Free4talk is influenced by motives related to perceived enjoyment and media appeal. The intention to share explicit knowledge is influenced by motives for information sharing and media appeal, while the intention to share implicit knowledge is influenced by information sharing motives and the continuance intention of using Free4talk.
E-Word of Mouth Brand Bittersweet by Najla via TikTok Christine Angela Chandra; Teguh Dwi Putranto; Beatrice Angellie; Tesa Marisa
Jurnal Komunikasi Global Vol 12, No 2 (2023)
Publisher : Program Studi Ilmu Komunikasi FISIP Universitas Syiah Kuala

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24815/jkg.v12i2.32640

Abstract

E-word of mouth is a new marketing communication strategy that has emerged with the rapid development of social media. The rapid growth of TikTok the implementation of this marketing communication strategy. This study aims to analyze the use of TikTok as a platform for Bittersweet by Najla to promote and create e-word of mouth. This research also seeks to analyze the cognitive process of Bittersweet by Najla consumers before making a purchase decision by employing the Elaboration Likelihood Model. The research methodology utilized a case study method by Robert K. Yin, offering a detailed overview of the e-word of mouth communication strategy used by Bittersweet by Najla. The chosen data analysis technique is pattern matching. The findings reveal that a consumer claimed to purchase Bittersweet by Najla products due to the influence of TikTok content and video reviews uploaded on TikTok. Consequently, it can be concluded that the e-word of mouth marketing communication strategy remains effective in this era, and TikTok can be considered a complementary application that supports the success of e-word of mouth marketing communication due to its high user base.E-word of mouth merupakan strategi komunikasi pemasaran baru yang muncul bersamaan dengan perkembangan media sosial yang semakin pesat. Penggunaan TikTok yang semakin pesat menyebabkan strategi komunikasi pemasaran ini menjadi semakin mudah untuk dilakukan. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis penggunaan TikTok sebagai platform bagi Bittersweet by Najla dalam melakukan promosi dan sarana menciptakan e- word of mouth. Penelitian ini juga bertujuan untuk menganalisis proses kognitif konsumen Bittersweet by Najla sebelum melakukan pembelian terhadap produk dengan menggunakan Elaboration Likelihood Model. Metode penelitian yang dipakai dalam penelitian ini adalah metode studi kasus dari Robert K. Yin guna untuk memberikan gambaran detail terkait strategi komunikasi e-word of mouth yang digunakan oleh Bittersweet by Najla. Analisis data dalam penelitian ini adalah teknik pencocokan pola. Hasilnya adalah konsumen mengaku melakukan pembelian produk Bittersweet by Najla karena pengaruh konten TikTok Bittersweet by Najla dan reviu video yang diunggah di TikTok. Hal ini menunjukkan bahwa strategi komunikasi pemasaran e-word of mouth masih efektif di era ini, dan TikTok dapat menjadi salah satu aplikasi pendamping yang dapat menunjang keberhasilan komunikasi pemasaran e-word of mouth karena tingginya pengguna TikTok saat ini.
Inovasi Komunikasi Pemasaran Terpadu UMKM Bitata Food Rahmat Saleh; Hawaizza Qanitta Permana; Novi Susilawati; Zakirah Azman
Jurnal Komunikasi Global Vol 12, No 2 (2023)
Publisher : Program Studi Ilmu Komunikasi FISIP Universitas Syiah Kuala

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24815/jkg.v12i2.34284

Abstract

Usaha  Mikro  Kecil  dan  Menengah  (UMKM)  adalah  salah  satu  penggerak  utama perekonomian pada negara berkembang seperti Indonesia. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi komunikasi pemasaran yang digunakan oleh UMKM Bitata Food dalam memasarkan produk-produknya di Kota Banda Aceh. Konsep Integrated Marketing Communication (IMC) adalah salah satu bauran pemasaran yang digunakan dalam penelitian ini. Jenis penelitian ini bersifat kualitatif dan penentuan informan dilakukan dengan teknik purposive sampling. Data diperoleh melalui wawancara dengan tiga informan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Bitata Food melakukan berbagai jenis pendekatan dan strategi seperti penjualan langsung, periklanan, hubungan masyarakat, produk yang bervariasi, penyesuaian tempat produk dipasarkan, harga yang bervariasi, dan pemanfaatan brand ambassador sebagai strategi promosi. Hal ini dilakukan UMKM Bitata Food agar target pasar yang ingin mereka capai sesuai dan konsumen dapat dengan mudah mengenal produk-produk Bitata Food di pasaran. Secara tidak langsung, Bitata Food telah menerapkan strategi komunikasi pemasaran terpadu dalam memasarkan produknya, dan membuat UMKM ini terlihat lebih unggul dari segi teknik pemasaran. Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) are one of the main economic drivers in developing countries such as Indonesia. This study aims to determine the marketing communication strategy used by Bitata Food in marketing their products in Banda Aceh. The concept of Integrated Marketing Communication (IMC) is one of the marketing mixes used in this study. This study employed qualitative research and determined the informants using purposive sampling. Data were obtained using interviews with three participants. The finding showed that Bitata Food carried out various approaches and strategies such as direct sales, advertising, public relations, a variety of products, adjusted marketing places, a variety of prices, and the utilization of brand ambassadors as a promotional strategy. This is conducted by Bitata Food so that the expected potential target is appropriate and consumers can easily recognize Bitata Food products in the market. Indirectly, Bitata Food has implemented an integrated marketing communication strategy in marketing its products, making these MSMEs look superior in marketing techniques.
Program Voluntrip Sub-kultur Zillenial dalam Membentuk Kesadaran Partisipasi Sosial Adisty Aulia Rahma; J A Wempi
Jurnal Komunikasi Global Vol 12, No 2 (2023)
Publisher : Program Studi Ilmu Komunikasi FISIP Universitas Syiah Kuala

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24815/jkg.v12i2.34593

Abstract

Voluntrip merupakan program yang fokus dalam menjalankan kegiatan sosial dengan mengajak kelompok Zillenial untuk berpartisipasi. Penelitian ini menggunakan model Preparation, Engagement, and Perpetuation (PEP) untuk mengetahui serta memahami program Voluntrip dalam menumbuhkan kesadaran partisipasi sosial terhadap kelompok Zillenial. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan teknik pengumpulan data dengan cara metode wawancara yang mendalam, focus group discussion, observasi partisipan, dan studi literatur. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Voluntrip telah melakukan seluruh tahap pada model PEP mulai dari preparation, volunteer engagement, dan perpetuation. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dengan penerapan model PEP, Voluntrip berhasil membentuk kesadaran kelompok Zillenial terhadap kegiatan sosial. Temuan lainnya adalah dengan adanya keterlibatan publik figur juga turut mendukung dan membentuk kelompok Zillenial tertarik dan mempercayai program-program dari Voluntrip. Voluntrip is a program that focuses on executing social activities by inviting Zillennial groups to participate. This research employs the Preparation, Engagement, and Perpetuation (PEP) model to ascertain and comprehend the Voluntrip program's role in fostering social participation awareness among Zillennial groups. The study utilizes a qualitative approach with data collection techniques such as in-depth interviews, focus group discussion, participant observation, and literature review. The research findings indicate that Voluntrip has successfully gone through all stages of the PEP model, including preparation, volunteer engagement, and perpetuation. The results demonstrate that, through the implementation of the PEP model, Voluntrip has effectively instilled awareness in Zillennial groups regarding social activities. Another notable discovery is that the involvement of public figures also supports and shapes the interest and trust of Zillennial groups in Voluntrip's programs.
Inovasi Organisasi Desain Komunikasi Visual Produk Lokal Syahril Furqany; Hendri Ahmadian; Ibnu Sa'dan; Yusnadi MS; Hasrat Efendi Samosir
Jurnal Komunikasi Global Vol 12, No 2 (2023)
Publisher : Program Studi Ilmu Komunikasi FISIP Universitas Syiah Kuala

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24815/jkg.v12i2.33037

Abstract

Pelaku Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) membutuhkan pendampingan dalam memanfaatkan sosial media untuk promosi produk. Media sosial dapat dimanfaatkan oleh mahasiswa ke arah yang positif untuk pengembangan keahlian dalam bidang desain grafis. Penelitian ini bertujuan meningkatkan keahlian mahasiswa dengan memanfaatkan perkembangan teknologi terutama dalam bidang desain grafis. Metode penelitian menggunakan Participant Action Reseach (PAR) yang mana mahasiswa dilatih keahlian desain grafis kemudian praktik desain promosi produk lokal yaitu Zuper Sabun Cair dan Vaction Parfum Sepatu. Hasil penelitian menunjukkan bahwa mahasiswa berkolaborasi dengan produk lokal dalam menentukan goal setting dan brand identity sehingga produk lokal menjadi lebih terpercaya dan mampu meyakinkan calon konsumen. Studi ini menunjukkan pentingnya memahami konsep komunikasi pemasaran dan memiliki keahlian komunikasi visual dalam membangun identitas merek. Kolaborasi perguruan tinggi dengan masyarakat mampu menciptakan lapangan pekerjaan baik bagi masyarakat maupun untuk mahasiswa.Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) need assistance in utilizing social media for product promotion. Social media can be exploited by students in a positive direction to enhance their expertise in graphic design. This research aims to improve students' skills by leveraging technological advancements, particularly in the field of graphic design. The research employs the Participant Action Research (PAR) method, where students are trained in graphic design skills and subsequently practice designing promotions for local products such as Zuper Liquid Soap and Vaction Shoe Perfume. The findings reveal that students collaborate with local products to establish goal settings and brand identity, enhancing the trustworthiness of local products and convincing potential consumers. This study illustrates the importance of understanding marketing communication concepts and possessing visual communication skills in building brand identity. The collaboration between universities and communities can create job opportunities for both the community and students, showcasing the significance of such partnerships in fostering economic development.
Konstruksi Storytelling pada Video Virtual Travelling Anjang Priliantini; Mahfud Anshori; Andre Noevi Rahmanto; Monika Sri Yuliarti; Albert Muhammad Isrun Naini; Christina Tri Hendriyani
Jurnal Komunikasi Global Vol 12, No 2 (2023)
Publisher : Program Studi Ilmu Komunikasi FISIP Universitas Syiah Kuala

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24815/jkg.v12i2.31591

Abstract

Pariwisata menjadi sektor paling terdampak akibat wabah COVID-19. Pembatasan sosial yang terus diberlakukan mendorong Kementerian Pariwisata dan Ekonomi Kreatif (Kemenparekraf) untuk melakukan inovasi dengan menciptakan video virtual travelling yang dibagikan melalui Youtube. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis penerapan konsep storytelling dalam video virtual travelling yang diproduksi oleh Kemenparekraf sehingga daya tarik destinasi wisata dapat ditampilkan sebagai strategi promosi pariwisata yang baik. Penelitian kualitatif ini menggunakan Teori Digital Storytelling. Data dikumpulkan menggunakan metode dokumentasi, dengan data primer berupa scene dari tiga video yang akan dikaji berdasarkan unsur-unsur storytelling, yaitu setting, karakter, konflik, plot, dan pesannya. Data dianalisis untuk melihat pemenuhan aspek rasionalitas naratif yang meliputi koherensi dan kredibilitas cerita. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ketiga video virtual travelling yang diteliti tidak menerapkan konsep storytelling dengan baik karena tidak memenuhi kelima unsur storytelling, terutama pada unsur karakter dan konflik. Tourism is the sector most affected by the COVID-19 outbreak. Social restrictions that continue to be enforced encourage the Ministry of Tourism and Creative Economy to innovate by creating virtual travelling videos shared on YouTube. This study aims to analyze the application of the concept of storytelling in virtual travelling videos produced by the Ministry of Tourism and Creative Economy so that the attractiveness of tourist destinations can be displayed as a good tourism promotion strategy. This qualitative research uses Digital Storytelling Theory. Data were collected using the documentation method, with primary data in the form of scenes from three videos, which will be studied based on storytelling elements, namely setting, characters, conflict, plot, and message. The data is analyzed to see the fulfillment of the aspect of narrative rationality, which includes the coherence and credibility of the story. Research results showed that the three virtual tour videos studied did not apply the concept of storytelling well because they did not meet the five elements of storytelling, especially the elements of character and conflict
The Identity Construction of BTS Fans on Whatsapp Group Stara Asrita
Jurnal Komunikasi Global Vol 12, No 2 (2023)
Publisher : Program Studi Ilmu Komunikasi FISIP Universitas Syiah Kuala

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24815/jkg.v12i2.34056

Abstract

One of the phenomena of fandom fanaticism in Indonesia is the Korean boyband BTS, with fans known as Army. There are several BTS fan communities in Indonesia, one of which is BTS Army Indonesia Animo (BAIA), based in Jogja. This research aims to understand how the identity construction of the Army unfolds within the BAIA Jogja WhatsApp group. The theoretical framework employed is Peter L. Berger's social construction, involving three analytical stages: externalization, objectivation, and internalization. Utilizing virtual ethnography, the study includes interviews with four community members as informants. The researcher also directly observed the WhatsApp group and documented data collection. The findings reveal that Army members began to admire BTS for their handsomeness, easily relatable songs, and captivating stage presence during the externalization process. Each Army member adapted to communicate effectively within the WhatsApp group in the objectivation stage. In the internalization stage, the sense of connection between Army and BTS members is powerful. This bond is so strong that Army members perceive BTS as their boyfriends or husbands. Salah satu fenomena tentang fanatisme fandom di Indonesia adalah boyband dari Korea yang bernama BTS yang memiliki penggemar bernama Army. Di Indonesia, ada beberapa komunitas fans BTS, salah satunya adalah BTS Army Indonesia Animo (BAIA) yang berbasis di Jogja. Penelitian ini ingin mengetahui bagaimana konstruksi identitas Army di WhatsApp grup BAIA Jogja. Teori yang digunakan adalah konstruksi sosial Peter L. Berger dengan tiga tahap analisis yaitu eksternalisasi, objektivasi dan internalisasi. Penelitian ini menggunakan metode etnografi virtual dengan melakukan wawancara kepada empat informan yang merupakan anggota komunitas. Peneliti juga melakukan pengamatan langsung di WhatsApp grup dan dokumentasi dalam pengumpulan data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dalam proses eksternalisasi, Army mulai menyukai BTS karena mereka tampan, lagu-lagu mereka mudah untuk didengarkan dan penampilan menarik ketika di panggung. Tahap objektivasi, masing-masing Army harus beradaptasi dengan anggota lain ketika berkomunikasi di WhatsApp grup. Tahap internalisasi, perasaan memiliki antara Army dan anggota BTS sangat kuat. Begitu kuatnya hubungan tersebut, para Army menganggap bahwa anggota BTS adalah pacar atau suami mereka.

Page 1 of 1 | Total Record : 8