cover
Contact Name
Rusliadi
Contact Email
garuda@apji.org
Phone
+6282359594933
Journal Mail Official
Jumadi@apji.org
Editorial Address
Jln. Perum Cluster G11 Nomor 17 Jl. Plamongan Indah, Pedurungan, Semarang, Provinsi Jawa Tengah, 50195
Location
Kota semarang,
Jawa tengah
INDONESIA
Pentagon: Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam
ISSN : 30481732     EISSN : 30628652     DOI : 10.62383
Core Subject : Education,
Sub Rumpun Ilmu IPA: 1. Fisika 2. Kimia 3. Biologi (dan Bioteknologi Umum) 4. Bidang Ipa Lain Yang Belum Tercantum Sub Rumpun Ilmu MATEMATIKA: 1. Matematika 2. Statistik 3. Ilmu Komputer 4. Bidang Matematika Lain yang Belum Tercantum
Articles 101 Documents
Strategi Pembelajaran Yang Menekankan Pada Proses Keterlibatan Siswa Riana dewi; Lily Netari
Pentagon : Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Vol. 1 No. 4 (2023): Desember
Publisher : Asosiasi Riset Ilmu Matematika dan Sains Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Model pembelajaran PASA adalah model pembelajaran yang bertujuan membantu peserta didik untuk memahami makna materi ajar dengan menggunakan media gambar yang berkaitan terhadap konteks kehidupan mereka sehari-hari (konteks pribadi, sosial dan kultural), sehingga peserta didik memiliki pengetahuan atau keterampilan yang dinamis dan fleksibel untuk mengkonstruksi sendiri secara aktif pemahamannya. Gambar-gambar tersebut dapat membantu peserta didik menyusun bayangan yang terekam di benak mereka untuk kemudian dijadikan sebagai alat dalam berimajinasi tentang peristiwa yang terjadi di masa lalu secara akurat dan jelas (Joebagio, 2017).
Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Meningkatkan Kemampuan Siswa Eko Sadono; Siti Jubaidah
Pentagon : Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Vol. 1 No. 4 (2023): Desember
Publisher : Asosiasi Riset Ilmu Matematika dan Sains Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Menurut Setiawan & Royani (2013), metode inquiry merupakan metode pembelajaran yang menekankan pada proses berpikir secara kritis dan analisis untuk mencari dan menemukan sendiri jawaban dari suatu sebuah masalah. Metode ini menekankan kepada aktivitas siswa secara maksimal untuk mencari dan menentukan, artinya metode ini menempatkan siswa sebagai subjek belajar. Peran guru dalam metode ini sebagai fasilitator dan motivator belajar siswa. Diharapkan dengan metode ini siswa akan lebih aktif terlibat dalam proses pembelajaran, sehingga siswa akan lebih memahami materi matematika yang dipelajari. Jadi dapat disimpulkan bahawa e-modul etnomatematika berbasis model pembelajaran inqury adalah bahan ajar yang didalam nya terdapat unsur budaya dan pada proses pembelajaran yang menekankan pada proses berpikir secara kritis dan analisis untuk mencari dan menemukan sendiri jawaban dari suatu sebuah masalah.
PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (LKPD) BERBASIS SCIENTIFIC APPROACH UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KONEKSI MATEMATIK PADA MATERI OPERASI PECAHAN Hilda Pradina Faradiba; Aditya syaiful dhuhri
Pentagon : Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Vol. 1 No. 4 (2023): Desember
Publisher : Asosiasi Riset Ilmu Matematika dan Sains Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Pembelajaran matematika yang efektif memerlukan pengembangan strategi yang relevan dengan kebutuhan siswa dan mendukung pemahaman konsep secara menyeluruh. Salah satu pendekatan yang digunakan adalah Scientific Approach, yang menekankan pada eksplorasi, penemuan, dan penerapan konsep melalui pendekatan ilmiah. Dalam konteks ini, penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) berbasis Scientific Approach sebagai alat bantu dalam meningkatkan kemampuan koneksi matematik siswa pada materi operasi pecahan. Pengembangan LKPD dilakukan dengan memperhatikan prinsip-prinsip pendekatan ilmiah dan kebutuhan siswa dalam memahami operasi pecahan. Lembar kerja ini dirancang untuk mendorong siswa dalam mengaitkan konsep-konsep matematika dengan konteks dunia nyata, serta membangun hubungan antara konsep-konsep yang berbeda dalam materi operasi pecahan. Metode pengembangan yang digunakan meliputi analisis kebutuhan siswa, penyusunan bahan ajar, validasi oleh ahli, dan uji coba lapangan untuk mengevaluasi efektivitasnya. Hasil evaluasi menunjukkan bahwa penggunaan LKPD berbasis Scientific Approach dapat meningkatkan kemampuan koneksi matematik siswa pada materi operasi pecahan. Penelitian ini memberikan kontribusi dalam pengembangan strategi pembelajaran matematika yang inovatif dan relevan dengan perkembangan kurikulum saat ini. Implikasi praktis dari penelitian ini mencakup penerapan LKPD berbasis Scientific Approach sebagai salah satu pendekatan yang dapat membantu meningkatkan pemahaman dan keterampilan matematika siswa dalam menghadapi tantangan pemecahan masalah di dunia nyata.
Pendekatan Pembelajaran Yang Menekankan Pada Proses Keterlibatan Siswa Haris Sucahyo; Surya Nugroho
Pentagon : Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Vol. 1 No. 4 (2023): Desember
Publisher : Asosiasi Riset Ilmu Matematika dan Sains Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Model pembelajaran PASA adalah model pembelajaran yang bertujuan membantu peserta didik untuk memahami makna materi ajar dengan menggunakan media gambar yang berkaitan terhadap konteks kehidupan mereka sehari-hari (konteks pribadi, sosial dan kultural), sehingga peserta didik memiliki pengetahuan atau keterampilan yang dinamis dan fleksibel untuk mengkonstruksi sendiri secara aktif pemahamannya. Gambar-gambar tersebut dapat membantu peserta didik menyusun bayangan yang terekam di benak mereka untuk kemudian dijadikan sebagai alat dalam berimajinasi tentang peristiwa yang terjadi di masa lalu secara akurat dan jelas (Joebagio, 2017).
Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Dewi Hidayah; Sri Harjanti
Pentagon : Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Vol. 1 No. 4 (2023): Desember
Publisher : Asosiasi Riset Ilmu Matematika dan Sains Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Beberapa kemampuan matematis diantaranya pemahaman, pemecahan masalah, pengajuan masalah, komunikasi, koneksi, penalaran, berpikir logis, berpikir kritis, dan berpikir kreatif matematis (Hendriana dkk., 2017). Kemampuan matematis tersebut dapat di tumbuh kembangkan melalui pembelajaran yang bermakna. Salah satu kemampuan berpikir matematis yang perlu dikembangkan sejak dini adalah kemampuan pengajuan masalah (Ulfah dkk., 2017).
Systematic Literature Review: Pemanfaatan Software Matematika untuk Pembelajaran dengan GeoGebra Cyntia Suarni Arifin; Yahfizham Yahfizham
Pentagon : Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Vol. 2 No. 2 (2024): Juni : Pentagon : Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam
Publisher : Asosiasi Riset Ilmu Matematika dan Sains Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

In the world of education today, computers have an important role as a learning medium for efficient learning. The GeoGebra application is an application used to visualize mathematical objects quickly, accurately and effectively so that it can shorten the time in solving mathematical problems. This research uses a literature study type of research by identifying and evaluating the results of previous research. In this research, 5 previous journals were identified. From the results of this research, it was found that the use of GeoGebra in learning was quite good. This is because GeoGebra has a positive influence that can support the learning carried out.
Improving Biology Learning Outcomes on the Subject of Ecology Using Think Pair Share Type Learning Strategies for Class X Science Students at Onate High School, Yapen Islands, Papua Province Martenci Yawandare; Orbanus Naharia; Carolin Manuahe
Pentagon : Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Vol. 2 No. 2 (2024): Juni : Pentagon : Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam
Publisher : Asosiasi Riset Ilmu Matematika dan Sains Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This research aims to improve student learning outcomes on ecology by implementing the Think Pair Share type learning strategy in class X Science at SMA Onate, Yapen Islands, Papua Province. The research method used is classroom action research. The subjects of this research were 25 class X Science students at Onate High School, Yapen Islands, Papua Province. This research was carried out in two cycles, and each cycle was carried out in 3 meetings. The research results showed that the recapitulation of learning outcomes in cycle I was 60%, or 15 students completed classical learning. In comparison, in cycle II, the percentage of student learning completion was 88%, or 22 students completed classical learning. Implementing the Think Pair Share type learning strategy can improve student learning outcomes in class X Science at SMA Onate, Yapen Islands, Papua Province.
Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII-A SMPN 3 Surabaya Melalui Model Kooperatif Teknik Think Pair Share (TPS) Prasetyo Kurniawan; Suhartono Suhartono; Sunardi Sunardi
Pentagon : Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Vol. 2 No. 2 (2024): Juni : Pentagon : Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam
Publisher : Asosiasi Riset Ilmu Matematika dan Sains Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This study aims to improve students' mathematics learning outcomes through the implementation of cooperative learning model using the Think Pair Share (TPS) technique. The subjects of the study were the students of class VII-A at SMPN 3 Surabaya. This Classroom Action Research (CAR) was conducted in two cycles, each consisting of planning, implementation, observation, and reflection stages. Data were collected through tests, namely formative tests and post-tests. The results showed a significant improvement in students' mathematics learning outcomes after the application of the Think Pair Share technique. In the first cycle, the average student scores increased significantly compared to before the intervention, with even greater improvements observed in the second cycle. Besides improving learning outcomes, the application of the Think Pair Share technique also had a positive impact on student participation and interaction during the learning process. Students became more active in discussions and helped each other understand the lesson material. Therefore, the Think Pair Share technique has proven effective in enhancing the mathematics learning outcomes of students in class VII-A at SMPN 3 Surabaya. .
Kalkulator Berkarakter Berbasis Android terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah pada Materi Statistika Siswa SMK Laras Ayu Lestari; Utin Desy Susiaty; Hartono Hartono
Pentagon : Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Vol. 2 No. 2 (2024): Juni : Pentagon : Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam
Publisher : Asosiasi Riset Ilmu Matematika dan Sains Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This research aims to produce an Android-based character calculator media for mathematical problem solving abilities in vocational school students' statistics material that reaches the level of validity, practicality and effectiveness. This research uses the Borg and Gall development design model with steps consisting of potential and problems, data collection, product design, design validation, design revision, product testing, and product revision. The subjects in this research were class X students at SMK Negeri 7 Pontianak, consisting of 31 students. The data collection techniques used are indirect communication techniques and measurement techniques with the data collection tools being validation sheets, questionnaires and test questions. The first research result was validation of the calculator media, namely with an average score from the three experts of 87.27% with very valid criteria. Practicality value, seen from the questionnaire scores filled in by teachers and students which were accumulated to obtain a percentage of 96.76% with very practical criteria. Furthermore, effectiveness, seen from the results of students' posttest results, obtained a percentage of 80.64%, with reference to the school's KKM score, namely ≥75, so the average student test results have complete criteria and are classified as very effective. From the validation results, practicality and effectiveness, it can be concluded that the Android-based character calculator media for mathematical problem solving abilities in vocational school students' statistics material is classified as effective to use.
Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas I Dalam Mengurutkan Bilangan Melalui Media Bola Bilangan Indra Prastianing Zahro; Richa Ria Anika; Diana Ermawati
Pentagon : Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Vol. 2 No. 2 (2024): Juni : Pentagon : Jurnal Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam
Publisher : Asosiasi Riset Ilmu Matematika dan Sains Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.62383/pentagon.v2i2.180

Abstract

This research aims to improve students' understanding of ordering numbers in mathematics learning in class 1 of SDN 3 Undaan Lor through number balls. The method used in this research is Classroom Action Research (PTK). This research data collection technique uses tests and documentation. The data analysis technique used uses quantitative and qualitative data. The research subjects were all 26 students in class 1 of SD 3 Undaan Lor. The results of the research show that there is an increase in students' understanding of mathematical concepts in ordering numbers using number ball media which has proven to be effective, this is proven by the results of the percentage of data obtained during the pre-cycle, namely 38% in the poor category, increasing to 69% in the good category in the first cycle, then increased to 88% with a very good category in cycle 2. Increasing students' understanding in ordering numbers in mathematics learning in class 1 of SDN 3 Undaan Lor through number balls can increase by fulfilling the predetermined success indicators, namely 85%, so that this research is declared complete.

Page 1 of 11 | Total Record : 101