cover
Contact Name
Rojani Amsir
Contact Email
jurnalldhad@gmail.com
Phone
085273665681
Journal Mail Official
jurnalldhad@gmail.com
Editorial Address
Jl. Irigasi, Kel. Wonodadi, kec. Gadingrejo, Kab. Pringsewu (Kampus STIT Pringsewu)
Location
Kab. pringsewu,
Lampung
INDONESIA
Jurnal Pendidikan Bahasa Arab L-Dhad
ISSN : -     EISSN : 28090993     DOI : 10.54892
Core Subject : Education, Social,
Tujuan dan Ruang Lingkup (Aim and Scope) Jurnal L–DHAD Tujuan: Jurnal L–DHAD bertujuan untuk menjadi wadah ilmiah dalam pengembangan dan penyebaran pengetahuan di bidang pendidikan Bahasa Arab. Jurnal ini ditujukan bagi para akademisi, peneliti, praktisi, dan mahasiswa yang memiliki perhatian dan minat dalam kajian teoritis maupun praktis mengenai pengajaran dan pembelajaran Bahasa Arab. Ruang Lingkup: Jurnal L–DHAD memuat artikel yang berfokus pada isu-isu berikut: Pengembangan kurikulum dan metode pengajaran Bahasa Arab Strategi pembelajaran Bahasa Arab di berbagai jenjang pendidikan Penggunaan media dan teknologi dalam pembelajaran Bahasa Arab Evaluasi dan asesmen dalam pembelajaran Bahasa Arab Linguistik terapan dalam pengajaran Bahasa Arab Kajian psikopedagogis dalam pembelajaran Bahasa Arab Hasil penelitian lapangan dalam pendidikan Bahasa Arab Telaah kritis terhadap kebijakan atau praktik pendidikan Bahasa Arab Integrasi nilai-nilai keislaman dalam pembelajaran Bahasa Arab Jurnal ini diterbitkan dua kali dalam setahun, yaitu pada bulan Mei dan November, dan hanya menerima naskah yang belum pernah dipublikasikan di media lain.
Articles 6 Documents
Search results for , issue "Vol. 2 No. 01 (2022): Jurnal L-Dhad" : 6 Documents clear
ANALISIS KONTRASTIF ANTARA KATA SIFAT DALAM BAHASA INDONESIA DAN NA’AT DALAM BAHASA ARAB SERTA RENCANA PEMBELAJARANNYA PADA MADRASAH ALIYAH: Indonesia Aziz, Maya Aulia; Abdul Hamid; Muhtarom
Jurnal Pendidikan Bahasa Arab L-DHAD Vol. 2 No. 01 (2022): Jurnal L-Dhad
Publisher : STIT Pringsewu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Abstract This research is motivated by the lack of Arabic vocabulary owned by student, so that students find it difficult to follow Arabic learning, this is based on the results of observations which show a low average value of Arabic vocabulary. Based on this background, the researcher limits the problem to increasing vocabulary through visual media. The purpose of this study is to increase the Arabic vocabulary of class VIIA students with 21 male and female students. Based on the results of research that, class VIIA MTs Al-Ishlah Lubuk Kuyung, Sukamulya, Pugung, Tanggamus using visual media creates a pleasant learning atmosphere. With visual media makes is easier for students to remember and memorize vocabulary in Arabic Learning. The application of visual media in learning Arabic vocabulary in class VIIA MTs Al-Ishlah Lubuk Kuyung, Sukamulya, Pugung, Tanggamus, makes students more enthusiastic, then communication between students is actively established, so that students' vocabulary mastery increases. Keywords: Visual Media, Arabic Vocabulary. Abstrak Penelitian ini dilatarbelakangi kurangnya kosa kata bahasa Arab yang dimiliki siswa, sehingga siswa kesulitan mengikuti pembelajaran bahasa Arab, ini berdasarkan hasil observasi yang menunjukkan rendahnya nilai rata- rata pada kosakata bahasa Arab. Berdasarkan latar belakang tersebut peneliti mebatasi permasalahan pada peningkatan kosa kata melalui media visual. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan kosa kata bahasa Arab siswa kelas VIIA dengan jumlah siswa 21 orang laki-laki dan perempuan. Berdasarkan hasil penelitian bahwa siswa kelas VIIA MTs Al-Ishlah Lubuk Kuyung, Sukamulya, Pugung, Tanggamus dengan menggunakan media visual membuat suasana belajar yang menyenangkan. Dengan media visual memudahkan siswa dalam mengingat dan menghafalkan kosa kata dalam pembelajaran bahasa Arab. Penerapan media visual dalam pembelajaran kosa kata Bahasa Arab di kelas VIIA MTs Al-Ishlah Lubuk Kuyung, Sukamulya, Pugung, Tanggamus, membuat siswa lebih antusias, kemudian komunikasi antar peserta didik terjalin secara aktif, sehingga penguasaan kosa kata siswa menjadi meningkat. Kata kunci : Media Visual, Kosa Kata Bahasa Arab.
PENERAPAN PENDEKATAN KOMUNIKATIF (AL-ITTHISOLIYAH) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS ARAB (AL-KITABAH) SISWA: Indonesia Ruly Nadian Sari; Yulinda, Fitria
Jurnal Pendidikan Bahasa Arab L-DHAD Vol. 2 No. 01 (2022): Jurnal L-Dhad
Publisher : STIT Pringsewu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Abstract The purpose of this study is to improve writing skills (Al-kitabah) by applying a communicative approach (Al-Ittisoliyah) to students at Madrasah Ibtidaiyah Swasta Miftahul Ulum Waringinsari Barat. This research uses a qualitative approach and the type of this research is classroom action research. The subjects in this study were the fourth grade students of Madrasah Ibtidaiyah Swasta Miftahul Ulum Waringinsari Barat as many as 24 people. The data collection methods used were observation, documentation and written tests. The results of data analysis showed that the application of a communicative approach (Al-Ittisoliyah) in improving the ability to write Arabic (Al-kitabah) in students at Madrasah Ibtidaiyah Swasta Miftahul Ulum Waringinsari Barat was carried out in 2 cycles. In Cycle I, the students' ability to write was still not complete, it could be seen from the number of students who scored < KKM 75, namely 13 students, while students who scored KKM 75 were 10 students. In cycle II, students' writing skills increased, it was seen from students who scored KKM 75 as many as 19 students, while students who scored < KKM 75 were only 4 students, so the application of the communicative approach (Al-Ittisoliyah) could improve ability to write Arabic (Al-Kitabah) in students at the Private Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Ulum Waringinsari Barat. Keywords: communicative approach, writing skills
NILAI PENDIDIKAN AKHLAQ PADA BUKU AJAR QIRO'AH ROSYIDAH PADA PEMBELAJARAN QIRO'AH: Indonesia Ahmad Dailami Qodri
Jurnal Pendidikan Bahasa Arab L-DHAD Vol. 2 No. 01 (2022): Jurnal L-Dhad
Publisher : STIT Pringsewu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

مستخلص البحث يهدف هذا البحث لمعرفة التربية الخلقية في كتاب القراءة الرشيدة المستخدمة في تعليم القراءة بمعهد والي صاعا من ناحية قيم التربية الخلقية المتعلمة و تعليم قيم التربية الخلقية في نصوص كتاب القراءة الرشيدة. والمنهج المستخدم في هذا البحث هو بحث مكتبي (Library Research)، ومصادر البحث مأخوذة من كتاب القراءة الرشيدة. و أما الطريقة لجمع البيانات هي طريقة وثائقية. و المراد بطريقة وثائقية هي الطريقة تبحث البيانات عن الأشياء المكونة من الكتب و الدفاتير و المقالات و غيرها المتعلقة هذا البحث العلمي. والطريقة لتحليل البيانات هي بتحليل المضمون (Content Analyisis). نتائج هذا البحث هي: 1) أنّ قيم التّربية الخلقية المتعلمة في كتاب القراءة الرشيدة هي صفة الحب لله وخلقه و التّعاون والأمانة والتسامح و التّوضّع، 2) وأما تعليم قيم التربية الخلقية في نصوص كتاب القراءة الرشيدة هو يصوّر بقصة الحيوانات المضمونة بالتربية الخلقية. الكلمات المفتاحية : التّربية الخلقية، تعليم القراءة، كتاب القراءة الرشيد
To Indonesian  PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN TARKIB AL JUMLAH DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB PADA SISWA KELAS VIII DI MTs NEGERI 2 PRINGSEWUI 2 PRINGSEWU: ID amrulloh khoirul ma'arif; Syeh Al Ngarifin; Hamid, Abdul
Jurnal Pendidikan Bahasa Arab L-DHAD Vol. 2 No. 01 (2022): Jurnal L-Dhad
Publisher : STIT Pringsewu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

People who study Arabic, especially in structure of Arabic language material, will experience problems which are reflected in the form of errors in usage, both in the process of creating or composing sentences and in the process of translating sentences. From the results of observations that the author made regarding the learning of tarkib al sum in eight class MTs Negeri 2 Pringsewu, it is clear that the Arabic language teacher there has played a good role in learning Arabic, especially in the material of structur, however students' understanding is still low. This research aims to find out what problems there are in learning structure of Arabic language for students and how to overcome these problems. In this research, the author used a qualitative approach with a qualitative descriptive method. In collecting data the author used several methods, observation, interviews, and documentation. The results of the research are a lack of knowledge about the basic material of structure of Arabic language so that students will experience difficulties in the next material, a lack of student motivation in learning the structure of Arabic language material, low student interest in reading Arabic books and other supporting books, teachers in delivering the material Lessons are less varied and have not been maximized in using learning media, the delivery of the structure of Arabic language material is not sequential, and only focuses on the material contained in the textbook, there is a lack of examples of the structure of Arabic language material being delivered. The efforts made to overcome this problem are motivating students to be more enthusiastic in the process of learning Arabic, especially in the tarkib material, always repeating material that has been studied before adding the next material, sequencing the material that will be presented to students, providing more complex teaching in Tarkib material through Tarkib learning strategies. Be more creative in delivering teaching materials so that it doesn't seem monotonous and doesn't make students bored in the learning process.
PEMBELAJARAN KHAT NASKHI DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS PESERTA DIDIK KELAS VIII A DI MTs NEGERI 1 PRINGSEWU Retno Yulianti Pratiwi; Maya Aulia; Muhtarom, Muhtarom
Jurnal Pendidikan Bahasa Arab L-DHAD Vol. 2 No. 01 (2022): Jurnal L-Dhad
Publisher : STIT Pringsewu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Salah satu kendala yang sering terjadi pada para pengajar bahasa Arab di Indonesia khususnya di daerah Lampung adalah mereka beranggapan bahwa Khath hanyalah sebagai seni tulis menulis saja, dan tidak ada hubungannya dengan pembelajaran bahasa Arab. Sehingga ketika seorang pembelajar tidak dapat menulis dengan bentuk tulisan yang baik bukanlah dianggap sebagai penghambat dalam mempelajari bahasa Arab. Namun hal tersebut bertolak belakang dengan penggunaan tulisan Arab baik dalam proses pembelajaran, latihan maupun dalam ujian. Hampir seluruh pengajar menghendaki tulisan yang baik dan jelas, bahkan terkadang berpengaruh pada hasil koreksi latihan, tugas maupun ujian. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Apakah pembelajaran Khath Naskhi dapat meningkatkan kemahiran menulis pada peserta didik kelas VIII A MTs Negeri 1 Pringsewu tahun ajaran 2022-2023 atau tidak. Penelitian yang digunakan penulis yaitu Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research). Metode pengumpulan data menggunakan empat metode yaitu observasi, interview, tes dan dokumentasi. Adapun data secara umum dianalisis melalui deskriptif kualitatif. Adapun hasil penelitian dari penelitian ini adalah Pembelajaran Khath Naskhi dapat meningkatkan kemahiran menulis pada peserta didik kelas VIII A di MTs Negeri 1 Pringsewu tahun ajaran 2022/2023”. Hal ini dapat dibuktikan dengan data hasil tes kemahiran menulis peserta didik. Diketahui bahwa pada pra siklus data yang diperoleh penulis untuk peserta didik yang tuntas sebanyak 5 peserta didik (16,7 %) sedangkan yang tidak tuntas 25 peserta didik (83,3 %). Setelah menerapkan pembelajaran Khath Naskhi Pada siklus I jumlah peserta didik yang tuntas sudah meningkat yaitu sebanyak 14 peserta didik (46,7 %) sedangkan yang tidak tuntas 16 peserta didik (53,3 %). Kemudian dilakukan tindakan kembali pada siklus II dan jumlah peserta didik yang tuntas lebih meningkat lagi yaitu 27 peserta didik (90 %) sedangkan yang tidak tuntas 3 peserta didik (10 %). Hal ini menunjukkan bahwa kemahiran menulis peserta didik di kelas VIII A sudah meningkat dibandingkan dengan hasil tes kemahiran menulis pada pra siklus dengan kenaikan jumlah persentase sebesar (73,3%).
IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013 DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI MTs NEGERI 1 LAMPUNG TIMUR: ID Ika Supriyanti; Zaenuri, Ahmad
Jurnal Pendidikan Bahasa Arab L-DHAD Vol. 2 No. 01 (2022): Jurnal L-Dhad
Publisher : STIT Pringsewu

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The 2013 curriculum is a curriculum that improves and balances soft skills and hard skills which include aspects of competence, attitudes, skills and knowledge. In this context, K13 seeks to further instill values that are reflected in attitudes that can be directly proportional to the skills students acquire through knowledge at school. Learning Arabic is an important lesson that must be present in every school in Indonesia. So it needs to be implemented well so that learning Arabic will be more effective and it is certain that the 2013 Curriculum will have differences and obstacles in its application in teaching Arabic. From this, the researcher wants to know how to implement Arabic language teaching using the 2013 curriculum. The research method that researchers use is a qualitative approach using the case study method. The data collection technique uses observation, interviews and documentation. And the results of this research are that in learning Arabic at MTs Negeri 1 East Lampung, the 2013 Curriculum has been implemented even though it is not yet optimal, for the tarkib al sum material, qiro'ah material and kitabah material, it has been implemented well, in the learning process it has covered six The main steps in learning use a scientific approach, while for the material speaking skills and listening skills or istima' and mufrodat because in this material, students cannot yet create, which in this case, creating is one of the six main steps in learning using 2013 curriculum, however, for the tarkib al quantity material, reading skills or qiro'ah and writing skills or kitabah, can be applied optimally. There are a few obstacles, especially for mufrodat and tarkib al sum materials, due to the lack of supporting books or references such as the Nahwu Shorof book, Arabic dictionaries available in madrasah.

Page 1 of 1 | Total Record : 6