cover
Contact Name
Rika Dwi Ayu Parmitasari
Contact Email
indexsasi@apji.org
Phone
+6281524084540
Journal Mail Official
rparmitasari@uin-alauddin.ac.id
Editorial Address
Kuanyar, RT. 003, RW. 003, Kel. Kuanyar, Kec. Mayong, Kab. Jepara, Jawa Tengah
Location
Kab. gowa,
Sulawesi selatan
INDONESIA
Study of Scientific and Behavioral Management (SSBM)
ISSN : -     EISSN : 27742768     DOI : -
Core Subject : Science,
Jurnal Study of Scientific and Behavioral Management (SSBM) merupakan jurnal mahasiswa yang berada di lingkup program studi manajemen, Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam, UIN Alauddin Makassar. Jurnal SSBM memublikasikan karya tulis mahasiswa pada bidang manajemen dengan kualitas yang baik dengan bahasan operasional, strategi, sdm, pemasaran, keuangan, kewirausahaan, inovasi, dll. Jurnal SSBM menerima tulisan dengan kualitas yang baik sesuai dengan pedoman, dan memberikan dampak yang jelas bagi pengayaan ilmu pengetahuan
Articles 6 Documents
Search results for , issue "Vol 4 No 2 (2023): Literasi Keuangan 2023" : 6 Documents clear
Konsep Perencanaan Dalam Islam: Suatu Pengantar Tajang, A. Darussalam; D, A. Zulfikar
Study of Scientific and Behavioral Management Vol 4 No 2 (2023): Literasi Keuangan 2023
Publisher : Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24252/ssbm.v4i2.16503

Abstract

ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk menggali lebih dalam terkait makna, urgensi, ruang lingkup perencanaan, serta bagaimana konsep dan strategi perencanaan dalam Islam. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif deskriptif dengan sumber data dari literatur dengan pendekatan normatif dan interpretasi data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perencanaan merupakan proses pengambilan keputusan untuk beberapa alternatif (pilihan) mengenai sasaran dan metode yang akan dilaksanakan untuk mencapai tujuan yang diinginkan, serta memantau dan mengevaluasi hasil pelaksanaannya yang dilakukan secara sistematis dan berkesinambungan. Islam mengajarkan berbagai aspek kehidupan yang tidak lepas dari aturan Allah SWT, seperti yang tertuang dalam Al-Qur’an surat al-Hasyr ayat 18 yang menjelaskan bahwa perencanaan yang akan dilaksanakan harus disesuaikan dengan keadaan situasi dan kondisi di masa lalu, sekarang, serta masa depan. Oleh karena itu untuk meramal masa depan dibutuhkan perencanaan yang matang, berorientasi duniawi-ukhrawi.   Kata kunci: perencanaan, kegiatan manajemen, ekonomi Islam.
Analisis Program Pemberdayaan Ibnu Sabil di Badan Amil Zakat Nasional Setiawan, Adi; Putra, Trisno Wardy
Study of Scientific and Behavioral Management Vol 4 No 2 (2023): Literasi Keuangan 2023
Publisher : Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24252/ssbm.v4i2.16513

Abstract

ABSTRAK Fokus penelitian ini membahas tentang program pemberdayaan yang dilakukan Badan Amil Zakat Nasional kepada salah satu mustahik zakat yakni Ibnu Sabil. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kualitatif, yaitu metode yang akan menghasilkan data deskriptif, berupa kata-kata tertulis atau lisan. Sedangkan teknik pengumpulan data yang digunakan adalah teknik interview (wawancara), dan dokumentasi.  Dari hasil penelitian Badan Amil Zakat Nasional mempunyai program khusus yang terkait dengan ibnu sabil yaitu Program Konter Layanan Mustahik (KLM). Hanya saja, dalam program KLM bantuan yang disalurkan kepada ibnu sabil berbentuk hibah (program karitas). Sehingga yang tersentuh oleh program ini terbatas kepada kategori ibnu sabil yang mengadakan perjalanan bukan di negerinya, dan belum menyentuh musafir yang mengadakan perjalanan di negerinya sendiri seperti anak jalanan, tunawisma, dan anak-anak miskin yang terkena narkoba.   Kata Kunci: Baznas, Ibnu Sabil, Pemberdayaan  
Dampak Digital Branding dan Kecintaan Merek pada Ekuitas Merek Kosmetik Make Over di Kota Makassar: Peran Mediasi Kepercayaan Merek Kasim, Nurul Isnaeny; Nofri, Okta; Abdullah, Wahidah
Study of Scientific and Behavioral Management Vol 4 No 2 (2023): Literasi Keuangan 2023
Publisher : Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24252/ssbm.v4i2.38873

Abstract

ABSTRACT The aims of this study were: 1) To determine the effect of digital branding on brand equity, 2) To determine the effect of brand love on brand equity, 3) To determine the effect of digital branding on brand trust, 4) To determine the effect of brand love on brand trust, 5) To determine the effect of brand trust on brand equity, 6) To determine the effect of brand trust as mediation of digital branding on brand equity, 7) To determine the effect of brand trust as mediation on brand love for brand equity. This research is an associative type of research with a quantitative approach and the research sample is 172 female respondents who use Make Over cosmetics in Makassar City aged 15-29 years. The method for calculating the number of samples uses the Joseph Hair formula and the sampling technique is by means of purposive sampling. This study uses path analysis to analyze data with the help of the SmartPLS program. The results of this study prove that: 1) Digital branding has a positive effect on brand equity, 2) Brand love has a positive effect on brand equity, 3) Digital branding has a positive effect on brand trust, 4) Brand love has a positive effect on brand trust, 5) Brand trust has a positive effect on brand equity, 6) Digital branding has no positive effect on brand equity with brand trust as an intervening variable, 7) Brand love has a positive effect on brand equity with brand trust as an intervening variable. Keywords : Digital Branding, Brand Love, Brand Equity, Brand Trust
Pengetahuan Keuangan, Sikap Keuangan dan Perilaku Keuangan Kelompok Wirausaha Hasil Laut di Pulau Barrang Lompo sijal, mutakallim; Awaluddin, Murtiadi; Alifurahman, Alifurahman; Mutmainna, Dian
Study of Scientific and Behavioral Management Vol 4 No 2 (2023): Literasi Keuangan 2023
Publisher : Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24252/ssbm.v4i2.38994

Abstract

The purpose of this study was to determine the implications of financial behavior and financial knowledge on the financial attitude of the marine product entrepreneur group on Barrang Lompo Island. This research uses a type of quantitative research using a direct survey process of the community by distributing a number of statements. In this study, the data collection method used was simple random sampling. Based on the results of the f test, it states that the calculated F-value is 33.211 > the F-table value of 3.098 and also has a significant value of 0.000 <0.05, so it can be concluded that financial knowledge and financial attitude variables influence simultaneously or together to financial behavior variables. This means that the higher the financial knowledge and financial attitudes one has, the more effective and wise a person will be in the process of implementing financial aspects, one of which is basic knowledge of finance including saving decisions, income, spending arrangements, debt and other risks. And vice versa, a person will have bad or ineffective financial behavior if he has a lower level of financial knowledge. Someone with a good financial attitude will tend to be wiser in the process of making decisions about their financial behavior. Conversely, someone who has bad financial behavior means that the individual has a bad financial attitude too. Keywords: Financial Behavior, Financial Knowledge and Financial Attitude
Pengaruh Pengetahuan Teknologi Informasi terhadap Kinerja Karyawan dengan Penguasaan Teknologi Informasi sebagai Variabel Intervening pada PT. ABC Energy Kabupaten Jeneponto Putra, Arbi Adi; Gani, Nuraeni; wahyudiyud
Study of Scientific and Behavioral Management Vol 4 No 2 (2023): Literasi Keuangan 2023
Publisher : Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24252/ssbm.v4i2.39042

Abstract

ABSTRACT Information technology can be used to make it easier to carry out activities contained within the company. Information technology can also be used to improve individual performance as a member of a business organization which in aggregate is required to improve the performance of an organization. This research is a quantitative research, with a sample research method of 50 people from PT. ABC Energy, Jeneponto Regency. The sample method used in this study is a saturated sample, where all populations are used as samples in this study. From the results of the research that has been done, it can be concluded that: it is concluded that Mastery of Information Technology is able to influence the relationship of Knowledge of Information Technology to Employee Performance at PT. ABC Energy, Jeneponto Regency. Keywords: Information Technology Knowledge, Information Technology Mastery, and Employee Performance
Pengaruh Intellectual Capital, Akses Pembiayaan, dan Sistem Informasi Manajemen (SIM) Terhadap Kinerja UMKM di Kota Makassar K, Rahmayani; Raprayogha, Rusdi; Bakhtiar, fauzia; Suhartini, Eka
Study of Scientific and Behavioral Management Vol 4 No 2 (2023): Literasi Keuangan 2023
Publisher : Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24252/ssbm.v4i2.39731

Abstract

Este tipo de investigación cuantitativa con una muestra de 150 encuestados a actores MIPYME en la ciudad de Makassar con muestreo utilizando la fórmula Hair. Mediante el procesamiento de datos utilizando SmartPLS (Partial Least Square) versión 4. Esta aplicación también se utiliza para probar o averiguar cómo las variables de capital intelectual, acceso a financiamiento y sistemas de información de gestión se relacionan con el desempeño de las MIPYME en la ciudad de Makassar. Los resultados de este estudio indican que el capital intelectual tiene un efecto positivo significativo en el desempeño de las MIPYME, el acceso a las finanzas tiene un efecto positivo significativo en el desempeño de las MIPYME y los sistemas de información gerencial (MIS) tienen un efecto positivo significativo en el desempeño de las MIPYME en la ciudad de Makassar.

Page 1 of 1 | Total Record : 6