cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota medan,
Sumatera utara
INDONESIA
POLYGLOT
ISSN : 1907 6134     EISSN : 2549 1466     DOI : -
Core Subject : Education,
Started in 2006, Polyglot is a scientific journal of language, literature, culture, and education published biannually by the Faculty of Education at the Teachers College, Universitas Pelita Harapan. The journal aims to disseminate articles of research, literature study, reviews, or school practice experiences.
Arjuna Subject : -
Articles 9 Documents
Search results for , issue "Vol 19 No 1 (2023): JANUARY" : 9 Documents clear
USING OAS.WEB.ID TO CREATE ENGLISH VOCABULARY SIZE QUIZ Winardi, Yonathan; Hananto, Hananto
Polyglot Vol 19 No 1 (2023): JANUARY
Publisher : Universitas Pelita Harapan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.19166/pji.v1i19.5703

Abstract

ABSTRACTA systematic and continuous vocabulary assessment is required to monitor the progress of learners’ learning and readiness to follow certain instr8uctional programs. The purpose of this study is to report a tryout of constructing an online quiz using http://oas.web.id/.  OAS is an ongoing R&D project to help teachers and/or educational researchers create an online quiz by converting multiple-choice questions from a spreadsheet program (i.e. MS Excel or Google Sheets) into a Google Forms quiz, Moodle, paper-based quiz, Kahoot, or any other quiz makers that have import facility. This paper focuses on describing the making and tryout of a vocabulary-size quiz into Google Forms quiz to find out whether the resulting quiz works. The result shows that OAS offered an easy and very quick way in creating a vocabulary-size quiz successfully by copying the already available vocabulary-size questions based on Nation and Beglar’s Vocabulary Size Test. The researcher and the voluntary test students got the scores immediately after they had submitted the Google Forms. It can then be concluded that the OAS created the vocabulary quiz successfully without any serious technical problems.BAHASA INDONESIA ABSTRAKSebuah asesmen kosakata yang sistematis dan berkelanjutan diperlukan untuk memonitor kemajuan dan kesiapan pembelajar untuk mengikuti program-program pembelajaran. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk melaporkan sebuah uji coba dari penyusunan sebuah kuis dalam jaringan menggunakan http://oas.web.id/.  OAS adalah sebuah proyek penelitian dan pengembangan untuk menolong guru-guru dan/atau peneliti-peneliti pendidikan membuat sebuah kuis dalam jaringan dengan cara mengonversi pertanyaan-pertanyaan pilihan berganda dari sebuah program lembar kerja (misalnya Microsoft Excel atau Google Sheets) ke dalam kuis Google Forms, Moodle, lembar kuis cetak, Kahoot, atau program-program pembuat kuis lainnya yang memiliki fitur impor. Paper ini fokus pada penggambaran proses pembuatan dan uji coba sebuah kuis kosakata dengan Google Forms untuk mengetahui apakah kuis tersebut bisa digunakan. Hasilnya menunjukkan bahwa OAS menawarkan sebuah cara yang mudah dan sangat cepat dalam membuat sebuah kuis kosakata dengan menyalin pertanyaan-pertanyaan kosakata yang telah disediakan berdasarkan tes kosakata Nation and Beglar’s. Peneliti dan mahasiswa/i yang berpartisipasi di uji coba, langsung mendapatkan hasil kuis setelah mereka mengumpulkan Google Forms. Kemudian dapat disimpulkan bahwa OAS sukses membuat kuis kosakata tanpa ada masalah-masalah teknis yang berarti.
DEVELOPMENT OF DIGITAL COMIC LEARNING MEDIA IN ECONOMIC SUBJECTS FOR SENIOR HIGH SCHOOL GRADE 10 Salsabila, Shafira Salwa; Permatasari, Carolina Lita
Polyglot Vol 19 No 1 (2023): JANUARY
Publisher : Universitas Pelita Harapan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.19166/pji.v1i19.5868

Abstract

ABSTRACTThis study aims to produce digital learning media in the form of digital comics for economics subjects in senior high school grade 10 and equivalent to Demand and Supply subjects. The type of this research is development research. The research procedure uses the ADDIE model, which consists of five stages, including identification (analysis) stage, design stage, development stage, implementation stage, and evaluation stage. The software used in the development of digital comic media is Canva. Based on the results obtained, it can be concluded that economics learning, especially Demand and Supply materials based on digital comics is considered interesting and feasible to apply. This is proven by the results of the validation test of material experts, technological experts, and trials to 40 students who are in the good category. The average on the material expert validation test shows a good category with a score of 4.25. Technological experts indicate the category is quite good with a score of 3.75 while the trials on students were in the good category with a score of 4.0.  BAHASA INDONESIA ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk menghasilkan media pembelajaran digital berupa komik digital untuk mata pelajaran ekonomi kelas 10 SMA dan setara dengan mata pelajaran Permintaan dan Penawaran. Jenis penelitian ini adalah penelitian pengembangan. Prosedur penelitian menggunakan model ADDIE yang terdiridari lima tahap, meliputi tahap identifikasi (analisis), tahap desain, tahap pengembangan, tahap implementasi, dan tahap evaluasi. Perangkat lunak yang digunakan dalam pengembangan media komik digital adalah Canva. Berdasarkan hasil yang diperoleh, dapat disimpulkan bahwa pembelajaran ekonomi khususnya materi Permintaan dan Penawaran berbasis komik digital dinilai menarik dan layak untuk diterapkan. Hal ini dibuktikan dengan hasil uji validasi ahli materi, ahli teknologi, dan uji coba kepada 40 siswa yang berada pada kategori baik. Rata-rata pada uji validasi ahli materi menunjukkan kategori baik dengan skor 4,25. Pakar teknologi menunjukkan kategori cukup baik dengan skor 3,75, sedangkan uji coba pada siswa berada pada kategori baik dengan skor 4.0.
EFEKTIVITAS SITUS KEJARCITA: MEDIA DAN ASESMEN BELAJAR GRATIS UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR [THE EFFECTIVENESS OF KEJARCITA WEBSITE: FREE LEARNING MEDIA AND ASSESSMENT FOR ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS] Samsoedin, Susiana; Suciati, Suciati
Polyglot Vol 19 No 1 (2023): JANUARY
Publisher : Universitas Pelita Harapan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.19166/pji.v1i19.5880

Abstract

AbstractThis research and development study aims to increase the use of websites in learning for elementary school students through free features of video media and learning assessments in the form of question banks and quizzes. The variables studied were the appearance, effectiveness, practicality, and satisfaction of using the features on Kejarcita website. Website revisions were conducted after validation from experts and field trials that involved 349 students and 12 teachers of SD Mahabodhi Vidya and SD Muhammadiyah 6. The expert validation result showed that the website as a learning resource is sufficient. Literacy and numeracy assessments as the indicator of effectiveness are considered quite effective with a percentage of 60% on literacy and 56% on numeracy. The website shows 82% effectiveness from the teacher's side and 81% from the students’ side. The practical results of the website are 77% from the students’ side and 79% from the teachers’ side. The satisfaction shows 79% from the teacher's side. It is concluded Kejarcita website after revision is considered effective, practical and provides user satisfaction.Bahasa Indonesia AbstrakPenelitian pengembangan ini bertujuan untuk meningkatkan penggunaan website untuk pembelajaran anak-anak sekolah dasar dengan menggunakan fitur gratis berupa video dan asesmen dalam bentuk bank soal dan kuis. Variabel yang diteliti adalah tampilan, efektivitas, kepraktisan, dan kepuasan penggunaan fitur pada website Kejarcita. Revisi website dilakukan setelah divalidasi oleh pakar, dan uji coba lapangan melibatkan 349 siswa dan 12 guru SD Mahabodhi Vidya dan SD Muhammadiyah 6. Hasil validasi pakar menunjukkan revisi website sebagai sumber belajar sudah memadai.   Asesmen belajar literasi dan numerasi siswa sebagai indikator efektivitas dinilai cukup efektif dengan persentase sebesar 60% pada asesmen literasi dan 56% pada asesmen numerasi. Efektivitas website dari sisi guru sebesar 82% sedangkan dari sisi siswa sebesar 81%. Sedangkan, kepraktisan website sebesar 77% dari sisi siswa dan 79% dari sisi guru. Kepuasan penggunaan website dari sisi guru sebesar 79%. Dapat disimpulkan website Kejarcita pasca revisi dinilai efektif, praktis dan memberikan kepuasan pada pengguna.
PENGARUH INTERAKSI MAHASISWA DAN KEHADIRAN DOSEN TERHADAP KEPUASAN MAHASISWA PADA PEMBELAJARAN DARING [THE EFFECT OF STUDENT INTERACTION AND LECTURER PRESENCE ON STUDENT SATISFACTION IN ONLINE LEARNING] Wibawa, Eka Ary; Mulyani, Heni; Darmawan, Rahmat
Polyglot Vol 19 No 1 (2023): JANUARY
Publisher : Universitas Pelita Harapan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.19166/pji.v1i19.5995

Abstract

Abstract Online learning has the potential to become a learning model trend in the future. Student satisfaction in online learning activities is one of the benchmarks for the success of implementing educational programs in higher education. The purpose of this study was to determine the effect of student interaction and the presence of lecturers on student satisfaction in online learning with student involvement as a moderator variable. This study is a cross-sectional survey with a quantitative approach. The research sample was taken by simple random sampling technique with a total sample of 253 students. Data taken from questionnaires were analyzed using path analysis. The results showed that there was a significant direct effect of student interaction, lecturer presence, and student engagement on student satisfaction in online learning. Student interaction and lecturer presence also have a significant direct effect on student engagement. However, it turns out that there is no significant indirect effect of student interaction and lecturer presence on student satisfaction in online learning through student engagement. The implication is that educational institutions need to formulate implementing policies to optimize these three factors as an effort to increase student satisfaction in online learning.Bahasa Indonesia AbstrakPembelajaran daring sangat berpotensi menjadi tren model pembelajaran di masa depan. Kepuasan mahasiswa pada kegiatan pembelajaran daring menjadi salah satu tolok ukur keberhasilan penyelenggaraan program pendidikan di perguruan tinggi. Tujuan penelitian ini, yaitu untuk mengetahui pengaruh interaksi mahasiswa dan kehadiran dosen terhadap kepuasan mahasiswa pada pembelajaran daring dengan keterlibatan mahasiswa sebagai variabel moderator. Penelitian ini merupakan survei cross-sectional dengan pendekatan kuantitatif. Sampel penelitian diambil dengan teknik simple random sampling dengan jumlah sampel sebanyak 253 mahasiswa. Teknik dan instrumen pengumpulan data menggunakan kuesioner. Uji validitas instrumen penelitian menggunakan analisis faktor eksploratori, sedangkan uji reliabilitasnya menggunakan formula Alpha. Teknik analisis data dalam pengujian hipotesis dilakukan dengan analisis jalur. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada pengaruh langsung signifikan interaksi mahasiswa, kehadiran dosen, dan keterlibatan mahasiswa terhadap kepuasan mahasiswa dalam pembelajaran daring. Interaksi mahasiswa dan kehadiran dosen juga berpengaruh langsung signifikan terhadap keterlibatan mahasiswa. Namun, ternyata tidak ada indirect effect (pengaruh tidak langsung) signifikan interaksi mahasiswa dan kehadiran dosen terhadap kepuasan mahasiswa pada pembelajaran daring melalui keterlibatan mahasiswa. Implikasinya yaitu penyelenggara pendidikan perlu merumuskan kebijakan implementatif untuk mengoptimalkan ketiga faktor tersebut sebagai upaya peningkatan kepuasan mahasiswa pada pembelajaran daring.
ANTESEDEN DARI EMPLOYEES’ ENGAGEMENT: SEBUAH MODEL MODERATED MEDIATION DARI PERCEIVED ALTERNATIVE JOB OPPORTUNITIES, EMPLOYEES’ ATTITUDE DAN EMPLOYEES’ MOTIVATION DOSEN DI UNIVERSITAS “X” [THE ANTECEDENTS OF EMPLOYEES’ ENGAGEMENT: A MODERATED MEDIATION MODEL OF LECTURER’S PERCEIVED ALTERNATIVE JOB OPPORTUNITIES, EMPLOYEES’ ATTITUDE AND EMPLOYEES’ MOTIVATION AT “X” UNIVERSITY ] Indrawan, Indrawan
Polyglot Vol 19 No 1 (2023): JANUARY
Publisher : Universitas Pelita Harapan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.19166/pji.v1i19.6073

Abstract

Abstract This study aims to investigate the role and potential of mediating and moderating variables which are the antecedents for Employees' Engagement (EE) at University “X” by developing and testing an empirically integrated model to study the mediating role of Employees' Attitude (EA) and Employees' Motivation (EM) on the relationship between Transformational Leadership (TL) and EE being moderated by Perceived Alternative Job Opportunities (PAJO). This study uses a quantitative research approach with survey research methods (non-experimental). The data collection method was carried out through an E-questionnaire for 98 lecturers at the "X" university. Data is analyzed using PLS-SEM resulting in PAJO does not moderate the mediation of EA and EM between TL and EE. Bahasa Indonesia Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mempelajari peran dan potensi variabel mediasi dan moderasi yang merupakan anteseden bagi Employees’ Engagement (EE) di universitas “X” dengan mengembangkan dan menguji sebuah model yang terintegrasi secara empiris untuk mempelajari peran mediasi Employees’ Attitude (EA) dan Employees’ Motivation (EM) terhadap hubungan Transformasional Leadership (TL) dan EE yang dimoderasi oleh Perceived Alternative Job Opportunities (PAJO). Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian kuantitatif dengan metode penelitian survey (non-eksperimental). Metode pengumpulan data dilakukan melalui E-kuesioner terhadap 98 dosen di universitas “X”. Analisis Data menggunakan PLS SEM dimana hasil penelitiannya adalah PAJO tidak memoderasi hubungan TL dan EE yang dimediasi oleh EA dan EM.
IMPLEMENTASI MIROKREDENSIAL DI INDONESIA: MENGUKUR PENERIMAAN TEKNOLOGI MAHASISWA [THE IMPLEMENTATION OF MICROCREDENTIALS IN INDONESIA: MEASURING STUDENTS’ TECHNOLOGY ACCEPTANCE] Stefany, Stella; Purba, Herman; Suhendro, Anita; Banjarnahor, Evander
Polyglot Vol 19 No 1 (2023): JANUARY
Publisher : Universitas Pelita Harapan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.19166/pji.v1i19.6078

Abstract

AbstractThis study aimed to analyse the main four major components of the Technology Acceptance Model (TAM) in study participants (N = 275). Study participants are students who enrolled in the full online Micro-Credential Developer Program and participated intensively in both synchronous and asynchronous learning activities. Result indicates that perceived ease of use was not directly correlated with participants' behavioural intent to use. It is predicted that the LMS used did not match the course’s characteristics, there still is much room for improvement in the learning design, and the pre-training of students before the program is implemented needs to be significantly improved. The study also presents a comparison of findings on student acceptance of technology in micro-credential programs conducted in various other countries. Bahasa Indonesia Abstrak Penelitian ini menganalisa 4 elemen utama dalam Technology Acceptance Model (TAM) pada sampel mahasiswa (N-275) yang mengikuti Program Mikro Kredensial Game Developer secara intensif dengan moda pembelajaran full daring secara sinkronus maupun asinkronus. Hasil penelitian menunjukkan Perceived Ease of Use tidak memberikan pengaruh langsung terhadap Behavioural Intention to Use dari responden. Hal ini diduga karena kurangnya tepatnya pemilihan LMS yang digunakan, rancangan pembelajaran yang masih harus ditingkatkan serta kurangnya pelatihan yang diberikan oleh penyelenggara kepada responden sebelum Program ini berlangsung. Penelitian ini juga menyajikan perbandingan hasil kajian penerimaan teknologi mahasiswa dalam program mikro kredensial yang dilakukan di berbagai negara lain.
IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN THINK TALK WRITE (TTW) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN DISPOSISI MATEMATIS SISWA [IMPLEMENTATION OF THINK TALK WRITE (TTW) LEARNING MODEL TO IMPROVE STUDENTS' MATHEMATICAL DISPOSITION ABILITY] Mahmudati, Rina
Polyglot Vol 19 No 1 (2023): JANUARY
Publisher : Universitas Pelita Harapan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.19166/pji.v1i19.6122

Abstract

AbstractThe quality of the nation's life is reflected in the quality of education which includes mathematical abilities, one of which is mathematical soft skills, namely mathematical disposition. The purpose of this study is to describe the implementation of the TTW learning model to improve the mathematical disposition of students at SDN 2 Banyukembar which is the target school of the Class 4 Teaching Campus Program. This classroom action research was conducted in August-October 2022 in two cycles with each cycle consisting of 5 meetings. The results of this study indicate that the implementation of the TTW learning model in mathematics learning has increased students' mathematical disposition abilities, which is indicated by an increase in the achievement of students' mathematical disposition abilities by 71.4% at the end of the second cycle.Bahasa Indonesia Abstrak Kualitas kehidupan bangsa tercermin dari kualitas pendidikan yang didalamnya memuat kemampuan matematis, salah satunya softskill bermatematika adalah disposisi matematis. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan implementasi model pembelajaran TTW untuk meningkatkan kemampuan disposisi matematis siswa SDN 2 Banyukembar yang merupakan sekolah sasaran Program Kampus Mengajar Angkatan 4. Penelitian tindakan kelas ini dilakukan Agustus-Oktober 2022 dalam dua siklus dengan masing-masing siklus terdiri dari 5 pertemuan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa implementasi model pembelajaran TTW pada pembelajaran matematika telah meningkatkan kemampuan disposisi matematis siswa yang ditunjukkan dengan adanya peningkatan capaian kemampuan disposisi matematis siswa sebesar 71,4% di akhir siklus II. 
YOUTUBE AS INSTRUCTIONAL MEDIA IN PROMOTING EFL INDONESIAN STUDENTS’ PRONUNCIATION Suwastini, Ni Komang Arie; Rastari, Kadek Lelyana; Suarcaya, Putu
Polyglot Vol 19 No 1 (2023): JANUARY
Publisher : Universitas Pelita Harapan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.19166/pji.v1i19.6309

Abstract

AbstractPronunciation for Indonesian EFL students is tricky and challenging due to the different phonetic systems of the student's mother tongue and the target language. Integrating YouTube into English language learning could overcome these issues. The present study reviewed previous studies about the benefits of integrating YouTube as instructional media in promoting EFL students' pronunciation. This study was library research following George's (2008) model by selecting recent publications on the topic to summarize how YouTube videos affect students' English pronunciation and highlight a research gap that could be taken by future research. The review revealed that YouTube had benefitted students in aspects of pronunciation: stress, intonation, rhythm, voice quality, gestures, vowels, and consonants, although research on the application's use for improving students' rhythm is minimal despite the availability of relevant videos. This finding implies the need for more research on improving students' rhythm using YouTube video. Bahasa Indonesia AbstrakPengucapan bahasa Inggris sangat rumit untuk pebelajar Indonesia karena perbedaan dalam sistem fonetik bahasa ibu dan bahasa target siswa. Integrasi video YouTube ke dalam pembelajaran bahasa Inggris dapat mengatasi masalah ini. Kajian ini mencermati hasil penelitian terkini mengenai integrasi video YouTube sebagai media pembelajaran untuk meningkatkan pelafalan bahasa Inggris siswa. Penelitian ini merupakan kajian pustaka menggunakan model dari George (2008), dengan melibatkan peneitian terkait untuk menghasilkan gambaran umum mengenai pengaruh video Youtube terhadap pelafalan siswa untuk menyoroti kesenjangan penelitian yang masih ada sehingga menjadi masukan untuk penelitian selanjutnya. Ditemukan bahwa Youtube meningkatkan pelafalan siswa dari tekanan, intonasi, ritme, kualitas suara, gestur, pelafalan suara vokal dan konsonan. Namun, penelitian yang menyoroti pemanfaatan Youtube untuk meningkatkan ritme dalam pelafan siswa masih terbatas, walaupun Youtube menyediakan banyak video yang relevan. Temuan ini berimplikasi pada perlunya penelitian lebih lanjut mengenai pemanfaatan video YouTube untuk mengembangkan ritme pelafalan bahasa Inggris siswa.
AN ANALYSIS ON LEARNING LOSS AND HOLISTIC EDUCATION Zandroto, Amel Devina; Indriani, Siane
Polyglot Vol 19 No 1 (2023): JANUARY
Publisher : Universitas Pelita Harapan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.19166/pji.v1i19.6346

Abstract

AbstractChristian education views students as an image of God. During the pandemic of COVID-19, students encountered learning loss phenomena which has become a challenge for Christian schools. Thus, this study aims to elaborate the difference between Christian perspective and secular perspective toward the “learning loss’ phenomena; how important a holistic education is to be implemented in the classroom; and to explain the role of the teacher as a facilitator to implement holistic learning in the classroom. The research method used in this study is literature review. The result showed that students as the image of God should be valued as a whole person, not only partially as viewed from secular perspectives. Christian teachers need to be equipped to see and teach their students holistically, such as planning their lessons to be ”˜contextual’ and relevant for their students in order to raise awareness for tolerance, empower their talents, and conduct learning processes through loving interaction and applying holistic assessments. A recommendation for further research is to implement holistic education at primary level and elaborate the challenges faced by the teacher. Bahasa Indonesia AbstrakPendidikan Kristen melihat siswa sebagai Image of God. Selama pandemi covid-19 siswa menghadapi satu fenomena, yaitu Learning Loss, di mana terdapat penurunan dalam proses pembelajaran siswa. Oleh karena itu, tujuan dari paper ini adalah untuk menjelaskan perbedaan antara sudut pandang kekristenan dengan sudut pandang sekuler terkait fenomena “learning loss; pentingnya penerapan pendidikan holistis di dalam kelas, dan menjelaskan peran guru sebagai fasilitator dalam mengimplementasikan pendidikan holistis di dalam kelas. Penelitian ini dilakukan menggunakan metode kajian literatur. Hasil penelitian menunjukkan bahwa murid sebagai Image of God seharusnya dididik sebagai manusia yang utuh, dan tidak hanya sebagian seperti halnya dalam pandangan sekuler. Guru Kristen harus diperlengkapi agar dapat melihat dan mengajar secara holistik. Misalnya, merencanakan pembelajaran yang kontekstual dan relevan untuk siswa agar dapat membangkitkan kesadaran mereka akan toleransi dan mengembangkan talenta mereka. Serta mengimplementasikan pendidikan holistik di dalam kelas melalui interaksi yang didasarkan pada kasih serta penerapan penilaian holistik kepada siswa. Sebagai rekomendasi, peneliti menyarankan agar penelitian selanjutnya berfokus pada penerapan pendidikan holistik kepada murid di Sekolah Dasar serta memaparkan tantangan-tantangan yang dihadapi oleh Guru. 

Page 1 of 1 | Total Record : 9