cover
Contact Name
Melly Siska Suryani
Contact Email
idebahasa@gmail.com
Phone
+6282268098822
Journal Mail Official
idebahasa@gmail.com
Editorial Address
Ruko Mega Legenda Blok E2 No.15 Rt.7/5 Kel. Baloi Permai, Batam
Location
Unknown,
Unknown
INDONESIA
Jurnal Ide Bahasa
ISSN : 2684673X     EISSN : 26850559     DOI : 10.37296
Jurnal of Ide Bahasa (e-ISSN 2685-0559 and p-ISSN 2684-673X) is published twice a year, June and December. Each issue will be published at least 5 articles. Jurnal of Ide Bahasa focuses on language, literature, and language learning with various dimensions of languages all over the world. The journal serves as a medium of ideas exchange and research findings from various traditions of learning that have interacted in a scholarly manner. The journal follows peer review policy. The paper is sent to many reviewers (the experts in the respective field) to review the paper in the light of journal guidelines and features of a quality research paper. For papers which require changes, the same reviewers will ensure that the quality of the revised paper is acceptable. This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.
Articles 14 Documents
Search results for , issue "Vol 7 No 1 (2025): Jurnal Idebahasa Vol 7 No 1 Juni 2025" : 14 Documents clear
PEMEROLEHAN BAHASA PADA PENGUCAPAN ANAK USIA SEKOLAH DASAR DI DESA PAYAMAN Ningrum, Septi Ayu Widia; Astuti, Kustina Puji; Darmasari, Zumroh Kusuma; Fais, Qurrotu A’yunina; Setiawaty, Rani
IdeBahasa Vol 7 No 1 (2025): Jurnal Idebahasa Vol 7 No 1 Juni 2025
Publisher : Asosiasi dosen IDEBAHASA KEPRI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37296/idebahasa.v7i1.240

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi serta memahami bentuk dan faktor-faktor yang memengaruhi pemerolehan bahasa pada anakekolah dasar di Desa Payaman. Dengan pendekatan kualitatif dan metode naratif, penelitian ini mendalami pengalaman anak dalam proses pembelajaran bahasa yang dilakukan seorang anak di Desa Paryaman. Teknik pengumpulan data melibatkan observasi, pencatatan, dan perekaman, sedangkan analisis data dilakukan menggunakan metode padan pragmatis. Hasil penelitian ini adalah terdapat faktor yang memengaruhi yaitu faktor internal mencakup keterbatasan kemampuan artikulasi anak pada tahap perkembangan tertentu, dan faktor eksternal meliputi kurangnya perhatian dan stimulasi verbal dari lingkungan keluarga serta ditemukan fenomena substitusi bunyi (sepuluh, keluar, kerbau, keluarga , suara, rumah, memang, sendok), penghilangan bunyi (kerbau), dan penggantian bunyi (bus, kucing, mobil, duit, dan ramai) pada pada huruf konsonan maupun vokal. Tetapi terdapat kata yang dapat diucapkan dengan benar yaitu gendong, awan, cinta, dan senyum. Interaksi verbal yang intensif, penggunaan metode bermain, dan pemberian contoh pengucapan yang benar dapat membantu memperbaiki kemampuan berbahasa anak.
KRITIK TERHADAP KETIDAKADILAN GENDER DALAM ADAT BATAK PADA NOVEL AZAB DAN SENGSARA: PENDEKATAN FEMINISME Satuwin, Dista Dwi Maharani; Ningsih, Trilia Warta; Afrizal, Mohamad
IdeBahasa Vol 7 No 1 (2025): Jurnal Idebahasa Vol 7 No 1 Juni 2025
Publisher : Asosiasi dosen IDEBAHASA KEPRI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37296/idebahasa.v7i1.248

Abstract

Penelitian ini menganalisis ketidakadilan gender dalam adat Batak melalui novel Azab dan Sengsara karya Merari Siregar. Novel ini menyoroti perjuangan Mariamin, seorang perempuan Batak yang terbelenggu oleh norma adat yang menempatkan perempuan pada posisi subordinat. Dengan menggunakan pendekatan feminisme, penelitian ini bertujuan untuk mengungkap bentuk-bentuk ketidakadilan gender yang dialami perempuan dalam masyarakat Batak, khususnya dalam sistem pewarisan, pernikahan, dan pengambilan keputusan yang didominasi oleh laki-laki. Data diperoleh melalui studi pustaka dan dianalisis menggunakan metode analisis isi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa novel ini secara kritis mengungkap struktur sosial adat Batak yang membatasi kebebasan perempuan. Tiga isu utama yang disoroti adalah ketidakadilan dalam hak waris yang mengesampingkan perempuan, keterbatasan peran perempuan dalam pernikahan yang ditentukan oleh pihak laki-laki, serta dominasi laki-laki dalam proses pengambilan keputusan. Melalui tokoh Mariamin, Merari Siregar menggambarkan ketegangan antara ketaatan terhadap adat dan keinginan individu untuk memperoleh kebahagiaan serta kebebasan. Novel ini tidak hanya merefleksikan realitas sosial perempuan Batak pada masanya tetapi juga berperan sebagai kritik terhadap sistem patriarki yang masih bertahan. Dengan demikian, Azab dan Sengsara menjadi bukti bagaimana sastra dapat berfungsi sebagai medium advokasi dalam memperjuangkan kesetaraan gender dan menggugah kesadaran terhadap ketidakadilan yang masih terjadi dalam masyarakat.
REPRESENTASI PEREMPUAN DAN ISU SOSIAL DALAM FILM AYAT-AYAT CINTA: ANALISIS PERSPEKTIF WARGANET Istikomah, Anisa Maulidiya; Ardike, Happy Dwi; Aini, Nabila Nur; Afrizal, Mohamad
IdeBahasa Vol 7 No 1 (2025): Jurnal Idebahasa Vol 7 No 1 Juni 2025
Publisher : Asosiasi dosen IDEBAHASA KEPRI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37296/idebahasa.v7i1.249

Abstract

This study aims to analyze the themes in the comments of netizens on the Youtube platform about the movie Ayat Ayat Cinta. Adapted by Habiburrahman El Shirazy. The main focus is love, religion, culture, and feminism, related to the movie Ayat-Ayat Cinta. Using a qualitative method, this study adopted a discourse analysis approach to examine user-generated comments from YouTube videos, including trailers and reviews. Data collection was done by systematically selecting comments based on popularity, relevance, and interaction metrics. The analysis used thematic coding to identify recurring patterns in public discourse. The theoretical framework used includes mass communication theory to understand digital public engagement, feminist theory to explore gender portrayals, and literary theory to contextualize the societal narratives in the film. The results showed diverse opinions, ranging from praise of the Islamic values and moral ideals portrayed in the film to criticism of the passive portrayal of certain female characters. The research highlights YouTube as an interactive public space, reflecting broader cultural dynamics such as religious tolerance and gender roles. YouTube proved to be an interactive public space that reflects cultural dynamics such as tolerance and gender roles. This study recommends the exploration of other platforms, such as TikTok or Instagram, to expand the understanding of audience engagement with literary adaptations.
TURN-TAKING STRATEGIES IN THE SECOND AMERICA’S PRESIDENTIAL DEBATE 2020: DISCOURSE ANALYSIS Ramdhany, Nadha Jelang; Ambalegin, Ambalegin
IdeBahasa Vol 7 No 1 (2025): Jurnal Idebahasa Vol 7 No 1 Juni 2025
Publisher : Asosiasi dosen IDEBAHASA KEPRI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37296/idebahasa.v7i1.292

Abstract

Turn-taking is a way that can be referred to as the change of position when the speaker becomes the listener and vice versa in the conversation. This research aims to identify the turn-taking strategies utilized by the debate participants in the second America’s presidential debate 2020. The researchers adhered to the theory of Stenström regarding turn-taking strategies. The research design was qualitative. The observational method and note-taking technique were employed to collect the research data. The analytical technique of discourse analysis and coding were performed to analyze the data. The results of this research were displayed descriptively in the form of words to sentences. The turn-taking strategies were taking the turn, holding the turn, and yielding the turn. The results revealed that the taking the turn strategy was frequently utilized by all of the participants in the debate. The interrupting strategy was commonly used by Donald Trump. Joe Biden with starting up strategy. Kristen Welker tended to perform a prompting strategy. Moreover, the silent pauses as the sub-strategy of holding the turn, appealing, and giving up as part of yielding the turn strategy were not found in the data source. The participants tended to avoid silent pauses and tried to take the floor to speak in order to show their dominance. The nature of the turn-taking system is in line with the existence of power between participants’ relationships.
ANALISIS WACANA KRITIS NORMAN FAIRLOUGH PADA BERITA GEGARA BANDEL STUDY TOUR SMAN 6 DEPOK BERUJUNG DIAUDIT PEMPROV Padilah, Ai Fitri; Hamdani, Agus
IdeBahasa Vol 7 No 1 (2025): Jurnal Idebahasa Vol 7 No 1 Juni 2025
Publisher : Asosiasi dosen IDEBAHASA KEPRI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37296/idebahasa.v7i1.296

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis representasi kebijakan pelarangan study tour oleh Gubernur Jawa Barat, Dedi Mulyadi, dalam pemberitaan di media massa, yakni Tempo.co, Kompas.com, CNN Indonesia, dan Detik.com. Menggunakan pendekatan analisis wacana kritis dengan model Norman Fairclough, penelitian ini mengeksplorasi bagaimana media membingkai kebijakan tersebut dan dampaknya terhadap publik. Hasil analisis menunjukkan bahwa masing-masing media memberikan penekanan yang berbeda terhadap kebijakan ini. Tempo.co cenderung fokus pada sisi kebijakan dan posisi pemerintah, sementara Kompas.com dan CNN Indonesia memberikan ruang lebih untuk kritik dan reaksi dari pihak sekolah dan masyarakat. Detik.com lebih menekankan latar belakang dan dampak keputusan pencopotan kepala sekolah yang terkait dengan kebijakan tersebut. Penelitian ini menemukan bahwa media massa memiliki peran yang signifikan dalam membentuk opini publik dengan cara membingkai informasi secara selektif, sehingga mempengaruhi persepsi masyarakat terhadap kebijakan publik. Temuan ini menunjukkan pentingnya peran media dalam penyampaian informasi yang objektif dan berimbang guna membantu publik memahami isu-isu kebijakan dengan lebih mendalam.
PADLET SEBAGAI INOVASI MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF Azizah, Nurul; Karisma, Bella; Chandra, Muhammad Rizky
IdeBahasa Vol 7 No 1 (2025): Jurnal Idebahasa Vol 7 No 1 Juni 2025
Publisher : Asosiasi dosen IDEBAHASA KEPRI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37296/idebahasa.v7i1.301

Abstract

Perkembangan teknologi informasi telah membawa perubahan besar dalam dunia pendidikan, salah satunya melalui penerapan media pembelajaran digital. Padlet, sebagai salah satu platform digital yang menawarkan kemudahan dalam kolaborasi dan berbagi informasi, telah banyak digunakan untuk meningkatkan interaktivitas dalam pembelajaran. Padlet memudahkan peserta didik dan guru berkolaborasi melalui tulisan, video, gambar, dan tautan. Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi peran Padlet sebagai media pembelajaran interaktif. Sumber data dalam penelitian ini diperoleh melalui studi pustaka yang mencakup buku, artikel jurnal, dan penelitian terdahulu yang relevan dengan topik. Kajian ini didasarkan pada teori konstruktivisme dan pembelajaran kolaboratif, yang menekankan pentingnya peserta didik terlibat aktif dalam membangun pengetahuan melalui interaksi dan kolaborasi. Penelitian ini menggunakan desain kajian pustaka dengan metode dokumentasi sebagai teknik pengumpulan data. Analisis data dilakukan secara deskriptif-kualitatif, dengan cara mengidentifikasi, mengkategorikan, dan mensintesis temuan-temuan yang berkaitan dengan penggunaan Padlet dalam proses pembelajaran. Hasil studi pustaka menunjukkan bahwa Padlet bukan hanya mempermudah dalam penyampaian materi, tetapi dapat menjadi inovasi yang signifikan dalam pendidikan, dengan kemampuan untuk mendukung kolaborasi, meningkatkan motivasi, meningkatkan hasil belajar dan memfasilitasi pembelajaran yang lebih dinamis dan kreatif. Media Padlet juga mendukung pembelajaran jarak jauh yang semakin relevan dengan perkembangan teknologi. Artikel ini menegaskan bahwa media digital Padlet berperan penting dalam mengembangkan strategi belajar mengajar yang adaptif dan inovatif untuk menjawab tantangan pendidikan di masa sekarang.
UNDERSTANDING THE CONCEPT OF EXORCISM: AN ANALYSIS OF THE HORROR FILM KUASA GELAP (2024) Rudy, Rudy
IdeBahasa Vol 7 No 1 (2025): Jurnal Idebahasa Vol 7 No 1 Juni 2025
Publisher : Asosiasi dosen IDEBAHASA KEPRI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37296/idebahasa.v7i1.303

Abstract

The practice of exorcism, which is often popularly used as a theme in horror films, is interesting and essential to study so that the concept can be understood properly. This study is expected to be useful as an additional reference for research purposes in the field of humanities and to increase knowledge about the concept of exorcism from different perspectives. The discussion focuses on constructing the meaning of exorcism through the Indonesian horror film Kuasa Gelap (2024). Scenes, plots, and dialogs gathered from the film are used as primary data to be analyzed and discussed. This study, which is categorized as library research, utilizes Stuart Hall's representation theory in analyzing and interpreting the representation of exorcism in the film. The meaning of exorcism is generally discussed from a religious perspective and the exploration of its meaning in this study is related to human life, not the supernatural or magical powers. The results of the data analysis reveal that the concept of exorcism in the film represents the unwillingness to accept the loss of a family member, strong determination for good intentions, and sincerity in praying.
NATIONALISM IN THE SONG LA MARSEILLAISE: A CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS Saputri, Nia Liska; Hadi, Irfan
IdeBahasa Vol 7 No 1 (2025): Jurnal Idebahasa Vol 7 No 1 Juni 2025
Publisher : Asosiasi dosen IDEBAHASA KEPRI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37296/idebahasa.v7i1.307

Abstract

Discourse of nationalism found in the French national anthem La Marseillaise was examined. The French Republic is recognized as a country in Western Europe and also characterized by several overseas islands and territories located across other continents. A critical discourse analysis framework developed by Norman Fairclough was applied in this study. Fairclough’s model was also selected due to its emphasis on linguistic analysis to assess sentence coherence. Additionally, coherence and cohesiveness were considered in terms of how words and sentences are combined to construct meaning and understanding through macro and micro structures. The central issue addressed in this research was how the theme of nationalism portrayed in the lyrics of La Marseillaise. In addition, it has a purpose to present the theme of nationalism as embedded in the lyrics of the anthem. To analyze it, qualitative content and descriptive analysis techniques had been employed. For data collection, content analysis procedures were utilized, including note-taking, translation, and consultation of relevant sources. The song La Marseillaise conveys themes of nationalism and patriotism through the interpretation of its lyrics. At the macro level, the lyrics clearly reflect patriotic sentiment by invoking a spirit of resistance and unity among the French people. Meanwhile, the micro-level analysis identified two prominent underlying motives: the motive of struggle and the motive of nationalism. However, based on the qualitative dominance of the microstructural elements, the nationalism motive emerges as the more salient of the two.
ANALISIS PEMAHAMAN PESERTA DIDIK KELAS VIII SMP NEGERI 1 KOTA TARAKAN TERHADAP PEMBELAJARAN MENULIS TEKS PROSEDUR Riyanti, Asih; Tarigan, Sintha Agiulina; Jannah, Andi Miftahul; Mulawarman, Nurhikma; Selviana, Ade Nuril
IdeBahasa Vol 7 No 1 (2025): Jurnal Idebahasa Vol 7 No 1 Juni 2025
Publisher : Asosiasi dosen IDEBAHASA KEPRI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37296/idebahasa.v7i1.308

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sejauh mana pemahaman dan pandangan peserta didik kelas VIII SMP Negeri 1 Kota Tarakan mengenai teks prosedur. Metode penelitian yang digunakan berupa observasi, penyebaran angket, dan wawancara terhadap peserta didik kelas VIII. Hasil penelitian menunjukkan bahwa banyak peserta didik yang telah memahami pengertian teks prosedur dengan baik, tetapi masih kesulitan dalam membedakan jenisnya dan juga menuliskan teks prosedur yang disebabkan oleh faktor kurangnya motivasi dan minat peserta didik. Guru melakukan pendekatan yang berbeda dan melalui pemilihan bentuk evaluasi yang adaptif serta pemilihan jenis strategi pembelajaran yang menggunakan pendekatan peserta didik terhadap lingkungan sekitar mengenai teks prosedur terutama dalam keterampilan menulis teks prosedur.
ILLOCUTIONARY ACTS OF MILES MORALES IN “SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE”: IDENTITY REPRESENTATION THROUGH SPEECH ACTS Pipit, Mayang; Hafifah, Sarah
IdeBahasa Vol 7 No 1 (2025): Jurnal Idebahasa Vol 7 No 1 Juni 2025
Publisher : Asosiasi dosen IDEBAHASA KEPRI

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.37296/idebahasa.v7i1.309

Abstract

This study aims to identify and analyze the illocutionary speech acts performed by the main character, Miles Morales, in the animated film Spider-Man: Into the Spider-Verse, and to interpret how these acts contribute to the construction of his identity. The data source consists of Miles Morales’ utterances throughout the film. The study applies Searle’s classification of speech acts as its theoretical framework, which includes five categories: assertive, directive, expressive, commissive, and declarative. Using a qualitative descriptive method within a pragmatic approach, data were collected through careful observation and transcription of relevant dialogue. The collected utterances were then classified and analyzed based on the five types of illocutionary acts. The findings are presented in the form of percentages to show the distribution of each speech act category. The results indicate that assertive (36%) and expressive (32%) acts are the most frequently used, followed by directive (28%) and commissive (4%), with no declarative acts identified. These findings suggest that Miles Morales constructs his identity largely through statements of belief and emotional expression, reflecting a character in emotional transition and self-discovery. Therefore, illocutionary acts in this film not only serve pragmatic functions but also play a crucial role in representing character identity within popular media narratives.

Page 1 of 2 | Total Record : 14