cover
Contact Name
Nurma Gupita Dewi
Contact Email
nurmagupita46@gmail.com
Phone
+6281231839713
Journal Mail Official
bam.yppi@gmail.com
Editorial Address
Jl. Raya Rembang - Pamotan KM. 4
Location
Kab. rembang,
Jawa tengah
INDONESIA
Buletin Abdi Masyarakat (BAM)
Buletin Abdi Masyarakat (BAM) merupakan terbitan berkala ilmiah setahun dua kali yang diterbitkan oleh Universitas YPPI Rembang. Penerbitan BAM bertujuan sebagai wadah bagi akademisi yang melakukan pengabdian masyarakat dan perlu media untuk mewujudkannya dalam bentu kajian ilmiah. Artikel penelitian yang disampaikan ke jurnal online ini akan review sekurang-kurangnya 2 (dua) reviewer. Artikel penelitian yang diterima akan tersedia secara online mengikuti proses peer review jurnal. Bahasa yang digunakan dalam jurnal ini adalah bahasa Indonesia dan bahasa Inggris.
Articles 9 Documents
Search results for , issue "Vol 4, No 2 (2024): Edisi Februari 2024" : 9 Documents clear
PENGEMBANGAN STRATEGI PEMASARAN PADA USAHA TUMPI ALMEERA DI DESA BAGAN KECAMATAN LASEM Ming Ming Lukiarti; Nur Laili Jaziratun Nikmah; Rizka Oktavia Yunia Putri; Susanti Dwi Ilhami
Buletin Abdi Masyarakat Vol 4, No 2 (2024): Edisi Februari 2024
Publisher : Universitas YPPI Rembang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47686/bam.v4i2.660

Abstract

Kegiatan pengabdian pada masyarakat bertujuan untuk membantu mengembangkan usaha menengah (UMKM) Tumpi “Almeera”.  Permasalahan yang dialami mitra yaitu: Permasalahan yang dihadapi oleh UMKM Tumpi “Almeera” diantaranya adalah: tidak memiliki papan nama sehingga membuat produk kurang dikenal oleh masyarakat luas, kurang optimal dari segi packaging dan kurangnya pengetahuan dalam strategi pemasaran online. Solusi yang disepekati antara mitra dan pelaksana pengabdian pada masyarakat ini yaitu: (1) Pembuatan papan nama atau banner (2) Pembuatan stiker kemasan,  (3) Pembuatan akun Facebook, (4) pembuatan google maps, (5) Pembuatkan kemasan baru. Hasil dari kegiatan pengabdian pada masyarakat yang telah dilaksanakan adalah pembuatan banner yang bertujuan agar masyarakat mengetahui adanya produk Tumpi “Almeera” serta media promosi supaya lebih dikenal masyarakat dan dapat meningkatkan penjualan. Pembuatan stiker kemasan produk bertujuan untuk membuat kemasan produk lebih menarik. Google maps yang memudahkan konsumen atau pelanggan untuk menuju tempat usaha. Pembuatan Akun Facebook bertujuan agar produk tidak hanya dikenal masyarakat sekitar tetapi juga masyarakat yang berada di luar desa. Pembuatan kemasan baru bertujuan untuk menambah variasi ukuran pengemasan pada pemasaran Tumpi “Almeria”.
PELATIHAN MANAJEMEN KEUANGAN BAGI PENGUSAHA USAHA MIKRO KECIL DAN MENENGAH (UMKM) DI RUMAH BUMN BRI SEMARANG Widhy Setyowati; Grace Tianna Solovida; Taufiq Andre Setiyono; Muhammad Purwanto; Rohmah Rojiyyah
Buletin Abdi Masyarakat Vol 4, No 2 (2024): Edisi Februari 2024
Publisher : Universitas YPPI Rembang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47686/bam.v4i2.657

Abstract

The significant growth of Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) in Semarang City, totaling 91 thousand licensed units, plays a crucial role in job creation and income generation. However, the majority of MSMEs face challenges in financial management, particularly due to low education and a lack of financial knowledge. About 70% of MSMEs start due to economic pressures rather than innovative products or specific skills. The Financial Management Awareness for MSMEs aims to enhance business practitioners' knowledge of financial management principles, cash flow management, financial planning, cash risk management, and financial performance measurement.The implementation method involves 44 participants from BRI Incubator, focusing on financial management, marketing, and business strategy training. The training took place on September 18, 2023, at the BRI State-Owned Enterprise House in Semarang. The evaluation shows a significant improvement in understanding, with participants stating the usefulness of overcoming financial challenges. This activity successfully empowered MSMEs, supported local economic growth, and created a positive impact on the community. The conclusion suggests recommending group mentoring tailored to business fields to enhance the specificity of financial reports.Keywords: Community Service, Financial Management, SMEs, BRI Incubator Training
EDUKASI LITERASI DIGITAL PADA MAHASISWA IAI TRIBAKTI KEDIRI Cahya Suryani; Puradian Wiryadigda; Mentari Marwa
Buletin Abdi Masyarakat Vol 4, No 2 (2024): Edisi Februari 2024
Publisher : Universitas YPPI Rembang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47686/bam.v4i2.661

Abstract

Edukasi literasi digital pada mahasiswa psikologi IAI Tribakti Kediri bertujuan untuk memberikan pemahaman mengenai literasi digital khususnya mengenai hoaks dan juga cara melakukan periksa fakta sehingga mahasiswa dapat menggunakan internet dan berinteraksi melalui media sosial secara bijak. Setelah pelatihan dan pendampingan mahasiswa dapat membedakan informasi yang diterima di media sosial berdasarkan pengecekan sumber informasi dan juga mampu menggunakan tools google reverse image, yandex dan juga google maps untuk mengecek informasi yang diterimanya
KESADARAN BERPOLITIK MENUJU DESA DEMOKRASI 2024 PADA MASYARAKAT DESA BENJOR KECAMATAN TUMPANG KABUPATEN MALANG Abid Zamzami; Isdiyana Kusuma Ayu
Buletin Abdi Masyarakat Vol 4, No 2 (2024): Edisi Februari 2024
Publisher : Universitas YPPI Rembang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47686/bam.v4i2.656

Abstract

Terdapat beberapa keadaan yang mengurangi kesadaran berpolitik masyarakat untuk menuju desa demokrasi yaang maju akan pengetahuan dan perkembangan sesuai arus jaman yang hadir seperti sekarang ini, di Desa Benjor masyarakat tidak sepenuhnya berantusias menyabut demokarasi yang sesui perkembangan untuk menuju desa yang maju akan demokrasi, sehingga dengan tidak adanya partisipasi masyarakat akan berdampak pada terganggunya demokrasi dalam bernegara serta pada tingkat program kerja. Permasalahan dalam penelitian ini adanya tingkat pemahaman masyarakat Desa Benjor terhadap kesadaran berpolitik menuju desa demokrasi tahun 2024, Serta kurangnya partisipasi masyarakat dalam menjemput arus demokrasi tahun 2024 di Desa Benjor Kecamatan Tumpang Kabupaten Malang. Jenis Penelitian yang digunakan adalah penelitia yuridis empiris, dengan menggunakan pendekatan yuridis sosilogis. Hasil dalam penelitian ini memberikan pemahaman terhadap masyarakat dengan cara memberikan edukasi serta sosialisasi pendidikan politik agar tingkat kesadaran berpolitik bagi masyarakat dalam menyambut pesta demokrasi tahun 2024 lebih antusias dan membawa perubahan untuk Desa Benjor kedepanya.Kata Kunci: Demokrasi, Politik, Masyarakat Desa.
SOSIALISASI PELUANG KARIER AKUNTANSI PADA ERA MILENIAL DI SMK ISLAM AL HIKMAH MAYONG JEPARA Puji Setya Sunarka; M. Rifki Bakhtiar
Buletin Abdi Masyarakat Vol 4, No 2 (2024): Edisi Februari 2024
Publisher : Universitas YPPI Rembang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47686/bam.v4i2.665

Abstract

The community service activity is motivated by the development of technology that affects science, especially in the field of accounting. This technological development indirectly affects the economy and business sector, where human work is now starting to be replaced by machines. The accounting profession is still very much needed because of its function in decision making and control. On the other hand, from the data obtained in 2022, SMK graduates ranked first in contributing to unemployment. The purpose of this community service is to increase knowledge, understanding, and offerings to prepare accounting majors in the millennial era to face digitalization. Interaction will be created through the provision of material and question and answer sessions. The results obtained through this activity will broaden students’ knowledge and insight into current digital developments and contribute to increasing their awareness of how to prepare higher education that is acceptable in the job market.Keywords: socialization; career; accounting field
PENDAMPINGAN PENGGUNAAN BRANDING UNTUK SOCIAL MEDIA MARKETING BAGI PELAKU UMKM KOTA PATI Teguh Setiadi; Eka Satria Wibawa; Bagus Sudirman; Aris Wijayanti
Buletin Abdi Masyarakat Vol 4, No 2 (2024): Edisi Februari 2024
Publisher : Universitas YPPI Rembang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47686/bam.v4i2.658

Abstract

Business actors who fall under the criteria for Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) from Langse Margorejo Pati Village still do not have clear branding and digital marketing due to various obstacles in promoting to online media. Even though this business has had a good impact on the surrounding environment. Having a logo that is still considered outdated and less attractive is also a major factor that prevents this business from growing rapidly. Surveys, interviews, discussions and implementation are used in this community service activity. The results of this activity are the creation of an attractive new logo, new packaging and the creation of social media accounts as well as assistance with branding and digital marketing, providing outreach materials so that small and medium business actors in Langse Margorejo Pati Village have a new understanding of this MSME digital promotion because they have been able to apply it. Online promotion with social media is a necessity. Keywords: Social Media, MSMEs, Branding, Digital Marketing
PENGEMBANGAN PEMASARAN UMKM KACANG CAP BUNGA MAWAR DI DESA SUMBERGIRANG KECAMATAN LASEM KABUPATEN REMBANG Agustina Widodo; Nabilah Nur Rosyiqoh; Azizah Tunnikmah
Buletin Abdi Masyarakat Vol 4, No 2 (2024): Edisi Februari 2024
Publisher : Universitas YPPI Rembang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47686/bam.v4i2.623

Abstract

UMKM Kacang Cap Bunga Mawar didirikan pada tahun 1989 oleh ayah dari Ibu Siti Anisatul Munziyah dengan alamat usaha di Gang 5, Desa Sumbergirang Kecamatan Lasem Kabupaten Rembang. UMKM Kacang Cap Bunga Mawar merupakan usaha yang bergerak dalam produksi kacang. Berdasarkan survei lapangan yang penyusun lakukan maka dapat diperoleh beberapa potensi UMKM Kacang Cap Bunga Mawar diantaranya sebagai berikut: (1) pemasaran ke luar kota; (2) legalitas cap halal. Usaha UMKM Kacang Cap Bunga Mawar memiliki permasalahan sebagai berikut: (1) belum membuat akun penjualan online; (2) belum memiliki persiapan untuk legalitas cap halal. Berdasarkan beberapa permasalahan tersebut maka program kegiatan yang mahasiswa laksanakan dalam KKU adalah (1) membuat identitas lokasi UMKM; (2) pembuatan dan mendaftarkan lokasi google maps tempat UMKM; (3) membuat varian rasa baru; (4) pembuatan akun pemasaran secara online. Hasil dari KKU Universitas YPPI Rembang yang telah dilaksanakan adalah UMKM Kacang Cap Bunga Mawar memiliki banner usaha, lokasi pada aplikasi google maps, akun penjualan online dan varian rasa yang baru. Setelah adanya program tersebut diharapkan usaha UMKM Kacang Cap Bunga Mawar bisa dikenal oleh masyarakat luas.Kata kunci: Kacang, Media Pemasaran, Lokasi, Varian Rasa
SOSIALISASI SERTIFIKASI HALAL GRATIS (SEHATI) PADA PELAKU UMKM KECAMATAN BANGILAN TUBAN Awaludin Ridwan; Afsah Indah Maulidah
Buletin Abdi Masyarakat Vol 4, No 2 (2024): Edisi Februari 2024
Publisher : Universitas YPPI Rembang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47686/bam.v4i2.659

Abstract

This community service aims to increase consumer confidence in MSME MSME products in Bangilan District, Tuban Regency through socialization of the halal certification program. The service method applied is service learning, where service participants play an active role in providing understanding to MSME players about the importance of halal certification. The main objective is to involve participants in interactive and participatory learning, so that they can directly understand the positive impact of the halal certification program on increasing consumer confidence which has an impact on income. The results of the service show that MSME participants are interested in taking part in the process of obtaining halal certification, improving product quality and increasing consumer confidence. Thus, it is hoped that this service can make a positive contribution to the development of MSMEs in Sidokumpul Village, Bangilan District, Tuban Regency by improving halal principles so that it can support the BPJPH program to bring in MSME actors in 2024.Keywords: MSME, Halal Label, Satisfaction
Pembelajaran Daring Berbasis Youtube dan Open Broadcasting System Bagi Guru-guru MA Muallimin Muallimat Rembang Oky Dwi Nurhayati; Bayu Surarso; Migunani Migunani; Ahmad Aviv Mahmudi
Buletin Abdi Masyarakat Vol 4, No 2 (2024): Edisi Februari 2024
Publisher : Universitas YPPI Rembang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.47686/bam.v4i2.670

Abstract

The development of Information and Communication Technology (ICT) as a learning medium requires teachers to have adequate knowledge and skills in integrating it into each subject so that the quality of learning can be improved. One of the phenomena currently visible is that teachers have not been able to use ICT properly as a learning medium. This is caused by many factors, including lack of knowledge and skills, wrong views about ICT. Madrasah Aliyah Mu'allimin Mu'allimat Rembang (M3R) is located on the outskirts of Rembang city, precisely in Kabongan Kidul Village, Rembang District, Rembang Regency. The number of students actively studying is 360 students, taught by 25 teachers and the support of 6 educational staff. . M3R as an institution is also required to provide the latest innovations to form an effective learning process. However, not all teachers and educational staff do not understand the latest innovations that must be used to carry out learning by utilizing internet media which can be utilized optimally. Due to the lack of teachers' ability to create content or learning materials and classroom teaching online, it is necessary to increase the capacity and skills of teachers in creating content and managing online teaching. The method used in the PkM program provides training and practice as well as assistance in the use of information and communication technology in learning activities at schools using open broadcasting systems and YouTube. The outcome of this PkM program is that teachers master and are able to create and use learning media using open broadcasting systems and YouTube and implement them as learning media.Keywords: Information and Communication Technology, open broadcasting system, YouTube, content, learning

Page 1 of 1 | Total Record : 9