cover
Contact Name
Rani Darmayanti
Contact Email
ranidarmayanti1990@gmail.com
Phone
+6282245549135
Journal Mail Official
editorjurnal@assyfa.com
Editorial Address
-
Location
Kab. pasuruan,
Jawa timur
INDONESIA
Jurnal Inovasi dan Pengembangan Hasil Pengabdian Masyarakat
ISSN : 30252334     EISSN : 30252334     DOI : https://doi.org/10.61650/jip-dimas
Jurnal Inovasi dan Pengembangan Hasil Pengabdian Masyarakat (JIP-DIMAS), dengan ISSN 3025-2334 adalah jurnal ilmiah multidisiplin yang diterbitkan oleh CV. Bimbingan Belajar Assyfa Pasuruan, Jawa Timur Indonesia. Publikasi jurnal JIP-DIMAS bertujuan untuk menyebarluaskan pemikiran atau gagasan konseptual dan hasil penelitian yang telah dicapai di bidang pengabdian masyarakat. JIP-DIMAS berisi tentang berbagai aktivitas Guru, Dosen, Mahasiswa, Praktisi dan Peneliti dalam menangani dan mengelola berbagai potensi, hambatan, tantangan, dan permasalahan yang ada di masyarakat. Pelaksanaan kegiatan pengabdian juga melibatkan peran serta masyarakat dan mitra. Kegiatan pengabdian disusun menjadi suatu kegiatan yang bertujuan untuk meningkatkan kesejahteraan masyarakat.
Articles 6 Documents
Search results for , issue "Vol. 3 No. 1 (2025): Jurnal Inovasi dan Pengembangan Hasil Pengabdian Masyarakat (June)" : 6 Documents clear
Development of Tourism Potential of Ratu Darah Putih Bathing Site Haq, M. Irsyad M. Abdul; Muhammad S. Nabilun N; Al Faruq, Dinul Musthafa; Alfian, Dwi Panji; Firdaus, Zahrotul; Sintawati, Sintawati; Astuti, Indah; Wulandari, Septi; Putri, Devi Selomitha; Alif, Fauzi Ahmad Nur; Khasanah, Hijriatun Hikmah; Hidayatullah, Rizky
Jurnal Inovasi dan Pengembangan Hasil Pengabdian Masyarakat Vol. 3 No. 1 (2025): Jurnal Inovasi dan Pengembangan Hasil Pengabdian Masyarakat (June)
Publisher : CV. BImbingan Belajar Assyfa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61650/jip-dimas.v3i1.715

Abstract

Ratu Darah Putih Bathing Place in Maringgai Village, East Lampung Regency, has significant tourism potential but has not been optimally managed. The main issues include the lack of basic facilities, minimal promotion, low community awareness, unprofessional management, and insufficient attention to the preservation of historical and cultural values. The objectives of this community service program are: (1) to improve the quality of infrastructure and facilities, (2) to enhance promotion and marketing, (3) to increase community awareness and participation, (4) to create professional and sustainable tourism management, and (5) to preserve historical and cultural values. The method used is the Asset Based Community Development (ABCD) approach with five stages: Discovery (identifying local assets), Dream (formulating a shared vision), Design (designing the program), Define (determining priorities), and Destiny (implementing the program). The results of the program show improvements in basic facilities such as the creation of directional signs, tourism banners, and the repair of toilets and parking areas. Promotion efforts through social media and websites have been carried out as an initial step to increase the destination's visibility. The active participation of the community in this program has raised awareness of the importance of maintaining cleanliness and preserving historical and cultural values. The conclusion of this program is that the ABCD approach successfully addressed the challenges and achieved the goal of sustainable tourism development. This program is expected to provide economic and social benefits for the Maringgai Village community.
Pendampingan Penyusunan Kurikulum Operasional Sekolah PAUD bagi Pendidik Himpaudi Sawit Boyolali Syafe’i, Muhammad; Sholihah, Mar’atus; Maharani, Maharani; Mufidah, Ni'mah
Jurnal Inovasi dan Pengembangan Hasil Pengabdian Masyarakat Vol. 3 No. 1 (2025): Jurnal Inovasi dan Pengembangan Hasil Pengabdian Masyarakat (June)
Publisher : CV. BImbingan Belajar Assyfa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61650/jip-dimas.v3i1.742

Abstract

Penyusunan Kurikulum Operasional Satuan Pendidikan (KOSP) merupakan langkah strategis dalam menyukseskan implementasi Kurikulum Merdeka di lembaga PAUD. Namun demikian, masih banyak pendidik di wilayah Himpaudi Kecamatan Sawit, Boyolali, yang belum memiliki pemahaman maupun kemampuan dalam menyusun KOSP secara mandiri. Kegiatan pengabdian ini bertujuan untuk memberikan pendampingan teknis penyusunan KOSP kepada para pendidik PAUD anggota Himpaudi. Metode pelaksanaan meliputi sosialisasi konsep KOSP, pelatihan teknis penyusunan, serta praktik langsung dan evaluasi hasil penyusunan. Hasil kegiatan menunjukkan bahwa para pendidik memperoleh peningkatan pemahaman dan keterampilan menyusun KOSP yang sesuai dengan prinsip Kurikulum Merdeka. Kegiatan berlangsung dengan antusiasme tinggi dari peserta dan menghasilkan draf KOSP dari masing-masing lembaga. Program ini direkomendasikan untuk dilanjutkan secara berkala sebagai bentuk peningkatan kapasitas guru PAUD di masa mendatang.
Improving Food Security with Aquaculture: A Collaborative Effort to Empower Tilapia Farmers in Kemiri Village, Mojokerto Hendarto, Totok; Budiyanto, Didik; Sutarmin, Sutarmin; Ardianik, Ardianik
Jurnal Inovasi dan Pengembangan Hasil Pengabdian Masyarakat Vol. 3 No. 1 (2025): Jurnal Inovasi dan Pengembangan Hasil Pengabdian Masyarakat (June)
Publisher : CV. BImbingan Belajar Assyfa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61650/jip-dimas.v3i1.634

Abstract

Kemiri Village, located in Pacet District, Mojokerto Regency, has significant fisheries potential but faces various obstacles such as limited technology adoption, management skills, and suboptimal market access. Through a community service initiative involving teachers, lecturers, students, practitioners, researchers, and the active participation of the community and local partners, this program is designed to strengthen the capacity of tilapia farmers to support village food security. The approach used includes problem identification through focus group discussions, training on environmentally friendly aquaculture technology innovations, and mentoring in the implementation of a fishery business management system. This activity also integrates digital marketing education and training in independent feed production using local ingredients. Periodic evaluations are conducted to measure skill improvements, production efficiency, and the economic impact on farmers. The program results show improved fish farming skills, reduced production costs, and significant increases in yields. Furthermore, it has formed a more empowered farmer group with access to a wider market. The multi-stakeholder synergy within this program has proven effective in addressing various local challenges and promoting sustainable development, with the ultimate goal of improving the well-being of the Kemiri Village community.
Pendampingan Guru Madrasah Diniyah Dalam Penggunaan Media Pembelajaran Edukatif di Madrasah Diniyah Darul Falah Dusun Batu Putih Desa Jatirejo Suadi, Suadi; Mukaromah, Ning; Darmayanti, Rani
Jurnal Inovasi dan Pengembangan Hasil Pengabdian Masyarakat Vol. 3 No. 1 (2025): Jurnal Inovasi dan Pengembangan Hasil Pengabdian Masyarakat (June)
Publisher : CV. BImbingan Belajar Assyfa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61650/jip-dimas.v3i1.744

Abstract

Penggunaan media pembelajaran edukatif dalam proses pembelajaran sangat dibutuhkan karena untuk membantu guru menyampaikan materi pembelajaran kepada peserta didik dan dapat meningkatkan pemahaman serta motovasi siswa dalam pembelajaran. Permasalahan yang dihadapi oleh guru madrasah diniyah darul falah adalah 1) tidak memiliki keterampilan yang cukup untuk mengembangkan media pembelajaran edukatif secara maksimal. 2) kurangnya pelatihan atau pendampingan yang relevan dan spesifik bagi guru-guru Madrasah Diniyah Darul Falah dalam hal pembuatan media pembelajaran edukatif. Program kegiatan pengabdian kepada masyarakat yang dilakukan ini adalah pendampingan guru madrasah diniyah dalam penggunaan media pembelajaran edukatif dalam proses pembelajaran agar siswa lebih aktif dan termotivasi untuk mengikuti proses pembelajaran yang berlangsung. Kegiatan pengabdian yang dilakukan ini mencakup pemaparan materi terkait dengan media pembelajaran edukatif kemudian dilanjutkan dengan pendampingan dalam pengembangan dan penggunaan media pembelajaran dalam pembelajaran. Hasil dari pengabdian kepada masyarakat ini adalah berupa media pembelajaran edukatif yang akan digunakan dalam pembelajaran di madrasah diniyah darul falah batu putih desa jatirejo kecamatan lekok kabupaten pasuruan. Dengan penggunaan media pembelajaran edukatif ini diharapkan dapat meningkatkan kualitas pembelajaran di madrasah diniyah darul falah batu putih.
Program Parenting di PAUD Avicena dan RA Nurul Iman Negeri Katon Dea, Leli Fertiliana; Yusuf, Muhammad; Choirudin, Choirudin
Jurnal Inovasi dan Pengembangan Hasil Pengabdian Masyarakat Vol. 3 No. 1 (2025): Jurnal Inovasi dan Pengembangan Hasil Pengabdian Masyarakat (June)
Publisher : CV. BImbingan Belajar Assyfa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61650/jip-dimas.v3i1.745

Abstract

This community service program aimed to enhance parental involvement in early childhood education through a Participatory Parenting approach implemented at PAUD Avicena and RA Nurul Iman Negeri Katon. The study employed the Participatory Action Research (PAR) method, which involved teachers, parents, and lecturers in all stages of planning, implementation, observation, and reflection. The activities included training on effective communication, Islamic-based parenting, and parent–child play sessions. The results showed an increase in parental awareness and competence in applying positive parenting at home, as well as improved communication and collaboration between teachers and families. Children demonstrated more independent, cheerful, and cooperative behavior, while teachers gained valuable experience in supporting families and strengthening their roles as facilitators of family-based learning. The program proved that a participatory approach effectively strengthened the synergy between educational institutions and parents, contributing to the moral and character development of young children. The outcomes were expected to serve as a model for sustainable parenting programs that were contextual, collaborative, and grounded in Islamic educational values.
Pendampingan Penyusunan Kurikulum Operasional Sekolah PAUD bagi Pendidik Himpaudi Sawit Boyolali Syafe’i, Muhammad; Sholihah, Mar’atus; Maharani, Maharani; Mufidah, Ni'mah; Roudhotul Jannah, Siti
Jurnal Inovasi dan Pengembangan Hasil Pengabdian Masyarakat Vol. 3 No. 1 (2025): Jurnal Inovasi dan Pengembangan Hasil Pengabdian Masyarakat (June)
Publisher : CV. BImbingan Belajar Assyfa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.61650/jip-dimas.v3i1.742

Abstract

Penyusunan Kurikulum Operasional Satuan Pendidikan (KOSP) merupakan langkah strategis dalam menyukseskan implementasi Kurikulum Merdeka di lembaga PAUD. Namun demikian, masih banyak pendidik di wilayah Himpaudi Kecamatan Sawit, Boyolali, yang belum memiliki pemahaman maupun kemampuan dalam menyusun KOSP secara mandiri. Kegiatan pengabdian ini bertujuan untuk memberikan pendampingan teknis penyusunan KOSP kepada para pendidik PAUD anggota Himpaudi. Metode pelaksanaan meliputi sosialisasi konsep KOSP, pelatihan teknis penyusunan, serta praktik langsung dan evaluasi hasil penyusunan. Hasil kegiatan menunjukkan bahwa para pendidik memperoleh peningkatan pemahaman dan keterampilan menyusun KOSP yang sesuai dengan prinsip Kurikulum Merdeka. Kegiatan berlangsung dengan antusiasme tinggi dari peserta dan menghasilkan draf KOSP dari masing-masing lembaga. Program ini direkomendasikan untuk dilanjutkan secara berkala sebagai bentuk peningkatan kapasitas guru PAUD di masa mendatang.

Page 1 of 1 | Total Record : 6