cover
Contact Name
Sri Astuti Iriyani
Contact Email
vkj.globalcendekia@gmail.com
Phone
-
Journal Mail Official
vkj.globalcendekia@gmail.com
Editorial Address
BTN Royal Madinah Blok K22 Desa Kuranji Dalang, Kec. Labuapi, Kab. Lombok Barat, NTB - Indonesia 83361
Location
Unknown,
Unknown
INDONESIA
Varied Knowledge Journal
ISSN : -     EISSN : 30265371     DOI : https://doi.org/10.71094/vkj
Varied Knowledge Journal (VKJ) is a multidisciplinary journal publish 4 issues a year with online version of E-ISSN 3026-5371 and can be accessed openly. This journal is a peer reviewed, open access, scientific and scholarly journal which publishes research papers, review papers, case reports, case studies, books review, thesis, dissertation works, etc. VKJ journal provides a means for ongoing discussion of relevant issues that fall within the focus and scope of the journal that can be examined empirically. This journal publishes research articles covering multidisciplinary sciences, including humanities and social sciences, education, religious sciences, philosophy, economics, engineering sciences, and health sciences.
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 6 Documents
Search results for , issue "Vol. 3 No. 1: Varied Knowledge Journal, August 2025" : 6 Documents clear
Pengaruh Bermain Peran terhadap Kemampuan Sosial Anak PAUD Rinjani Universitas Mataram Pertiwi, Agni Dwi
Varied Knowledge Journal Vol. 3 No. 1: Varied Knowledge Journal, August 2025
Publisher : CV. Global Cendekia Inti

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.71094/vkj.v3i1.122

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh kegiatan bermain peran terhadap kemampuan sosial anak usia dini di PAUD Rinjani Universitas Mataram. Kemampuan sosial merupakan aspek penting dalam perkembangan anak yang mencakup kemampuan berinteraksi, bekerja sama, berbagi, dan memahami perasaan orang lain. Metode penelitian yang digunakan adalah kuantitatif dengan desain pre-eksperimental tipe one-group pretest-posttest. Subjek penelitian terdiri dari 20 anak usia 4–5 tahun. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui observasi dengan instrumen lembar penilaian kemampuan sosial anak. Data dianalisis menggunakan uji-t sampel berpasangan (paired sample t-test). Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan signifikan pada kemampuan sosial anak setelah mengikuti kegiatan bermain peran, yang ditandai dengan nilai signifikansi (p < 0,05). Aktivitas bermain peran memberikan ruang bagi anak untuk mengeksplorasi berbagai peran sosial, mengekspresikan emosi, serta membentuk interaksi sosial yang positif dalam situasi yang menyenangkan dan kontekstual. Temuan ini memperkuat pandangan bahwa strategi bermain peran merupakan metode pembelajaran yang efektif dalam mengembangkan aspek sosial anak usia dini. Oleh karena itu, pendidik PAUD disarankan untuk secara konsisten mengintegrasikan kegiatan bermain peran dalam pembelajaran sehari-hari sebagai upaya peningkatan kemampuan sosial anak secara optimal dan berkelanjutan
Macroeconomic Volatility and Bank Lending Behavior: An ARDL Approach Using Indonesian Time-Series Data Lestari, Fitriana Dwi; Wijaya, Hendra
Varied Knowledge Journal Vol. 3 No. 1: Varied Knowledge Journal, August 2025
Publisher : CV. Global Cendekia Inti

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.71094/vkj.v3i1.123

Abstract

This study investigates the impact of macroeconomic volatility on bank lending behavior in Indonesia using the Autoregressive Distributed Lag (ARDL) approach. Macroeconomic fluctuations, particularly in inflation, exchange rates, and interest rates, create uncertainties that affect banks’ lending decisions. This study utilizes annual time-series data from 2000 to 2023 and analyzes the dynamic relationship between selected macroeconomic indicators and total bank credit. The findings reveal that inflation volatility and exchange rate fluctuations negatively impact bank lending in both the short and long run, while GDP growth positively influences credit expansion. Interest rate volatility shows a weaker but still significant short-run effect. These results imply that macroeconomic stability is essential for fostering credit growth in Indonesia. Policymakers are advised to maintain a predictable macroeconomic environment to support financial intermediation and sustainable economic development.
Analisis Durasi Paparan Sansevieria trifasciata terhadap Efektivitas Penurunan CO2 dalam Ruangan Sativa, Eliza
Varied Knowledge Journal Vol. 3 No. 1: Varied Knowledge Journal, August 2025
Publisher : CV. Global Cendekia Inti

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.71094/vkj.v3i1.124

Abstract

Sansevieria trifasciata, yang dikenal sebagai tanaman hias dengan kemampuan menyerap karbon dioksida (CO2), telah menarik perhatian sebagai solusi alami untuk meningkatkan kualitas udara dalam ruangan. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh durasi paparan Sansevieria trifasciata terhadap efektivitas penurunan kandungan CO2 dalam ruangan tertutup. Penelitian dilakukan dengan menggunakan metode eksperimen, di mana tanaman ditempatkan di ruang tertutup dengan tingkat awal CO2 yang terukur. Variasi durasi paparan yang diuji meliputi 2 jam, 4 jam, 6 jam, dan 8 jam. Pengukuran kadar CO2 dilakukan menggunakan alat analisis gas pada setiap interval waktu. Hasil penelitian menunjukkan bahwa durasi paparan berbanding lurus dengan efektivitas penurunan kadar CO2. Dalam durasi paparan 8 jam, penurunan kadar CO2 mencapai efisiensi tertinggi sebesar 35%, dibandingkan dengan penurunan sebesar 10% dalam durasi 2 jam. Hal ini menunjukkan bahwa waktu paparan yang lebih lama memberikan kontribusi yang signifikan terhadap peningkatan kapasitas tanaman dalam menyerap CO2. Kesimpulan dari penelitian ini adalah bahwa Sansevieria trifasciata dapat menjadi solusi efektif untuk mengurangi kadar CO2 dalam ruangan, terutama dengan durasi paparan yang diperpanjang. Temuan ini diharapkan dapat memberikan manfaat praktis bagi upaya meningkatkan kualitas udara dalam ruangan secara alami dan berkelanjutan.
Strategi Penerapan Kurikulum Merdeka untuk Meningkatkan Kreativitas dan Kemandirian Belajar Siswa Hidayah, Wahyu Nurul; Mustahyatun
Varied Knowledge Journal Vol. 3 No. 1: Varied Knowledge Journal, August 2025
Publisher : CV. Global Cendekia Inti

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.71094/vkj.v3i1.125

Abstract

The implementation of the Merdeka Curriculum in Indonesia emerges as an effort to improve the quality of education by emphasizing student-centered learning. This curriculum aims to foster students’ creativity and learning independence through project-based learning, differentiated instruction, and teacher flexibility in designing strategies that meet students’ needs and characteristics. This study aims to analyze strategies for implementing the Merdeka Curriculum to enhance students’ creativity and independent learning in schools. The research method employed is a literature study by analyzing various academic sources, regulations, and research findings related to the implementation of the Merdeka Curriculum. The results indicate that effective strategies include project-based learning, the integration of digital technology into classroom activities, teacher-student collaboration in designing learning processes, and providing reflection opportunities for students to evaluate their learning experiences. These findings highlight that the success of implementing the Merdeka Curriculum is strongly influenced by teacher readiness, school environment support, and students’ active involvement in the learning process. Therefore, a well-planned and adaptive implementation strategy can significantly enhance students’ creativity, independence, and 21st-century skills needed to face global challenges.
Efektivitas Penggunaan Media Permainan pada Tahap Perkembangan Membaca dan Menulis Anak Usia Dini Akbar, Rafi; Ikraman, Nurma; Rahman, Hendi
Varied Knowledge Journal Vol. 3 No. 1: Varied Knowledge Journal, August 2025
Publisher : CV. Global Cendekia Inti

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.71094/vkj.v3i1.126

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menguji efektivitas penggunaan media permainan dalam meningkatkan kemampuan membaca dan menulis anak usia dini, sekaligus menumbuhkan motivasi belajar dan rasa percaya diri mereka. Metode penelitian yang digunakan adalah kuantitatif dengan desain eksperimen semu, melibatkan 30 anak usia 4–5 tahun yang dibagi menjadi kelompok kontrol dan kelompok perlakuan. Kelompok kontrol memperoleh pembelajaran konvensional, sedangkan kelompok perlakuan mengikuti pembelajaran berbasis media permainan selama empat minggu (dua kali pertemuan per minggu). Data dikumpulkan melalui tes keterampilan literasi awal (pretest dan posttest), observasi aktivitas belajar, dan wawancara dengan guru serta orang tua. Hasil analisis menunjukkan peningkatan signifikan pada kelompok perlakuan dalam hal penguasaan huruf, pemahaman kata sederhana, serta kemampuan menulis kata-kata pendek. Peningkatan ini diperkuat dengan pengamatan di kelas yang memperlihatkan tingginya antusiasme dan keterlibatan anak ketika menggunakan media permainan seperti kartu kata bergambar dan puzzle alfabet. Selain itu, anak pada kelompok perlakuan juga menampilkan motivasi belajar yang lebih besar, terindikasi dari kehadiran yang konsisten, inisiatif untuk bertanya, dan keberanian mencoba menuliskan kata-kata baru. Wawancara dengan guru dan orang tua mengonfirmasi manfaat pembelajaran interaktif ini bagi perkembangan literasi anak di dalam maupun di luar lingkungan sekolah. Simpulan dari penelitian ini menegaskan bahwa media permainan berkontribusi positif terhadap peningkatan keterampilan literasi dasar, motivasi belajar, dan rasa percaya diri anak usia dini. Diperlukan kolaborasi berkelanjutan antara guru, orang tua, dan lembaga pendidikan untuk memastikan efektivitas pendekatan ini, termasuk pemilihan ragam permainan yang tepat dan pemantauan kemajuan anak secara berkala.
Potensi Karbon Aktif dari Kulit Durian dengan Aktivator HCl untuk Immobilisasi Asam Lemak Hidroksamat Muhsinun, Muhsinun; Hidayat, Syamsul
Varied Knowledge Journal Vol. 3 No. 1: Varied Knowledge Journal, August 2025
Publisher : CV. Global Cendekia Inti

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.71094/vkj.v3i1.128

Abstract

Durian peel waste has the potential to be converted into high-value activated carbon through carbonization and chemical activation processes. This study aims to investigate the potential of durian peel–derived activated carbon, activated using HCl, as a material for immobilizing hydroxamic fatty acids. The research process included raw material preparation, carbonization at 500–600 °C, chemical activation with varying HCl concentrations (0.5 M, 1 M, 2 M), and characterization using Fourier Transform Infrared (FTIR), Brunauer–Emmett–Teller (BET), and Scanning Electron Microscopy (SEM). The immobilization capacity test was conducted by measuring the amount of hydroxamic fatty acid bound to the activated carbon surface. Results showed that HCl activation reduced the activated carbon yield to 28–31%, but significantly improved its quality. FTIR analysis revealed the appearance of hydroxyl and carbonyl groups, while BET analysis demonstrated an increase in surface area from 350 m²/g (non-activated) to 910 m²/g at a concentration of 2 M. SEM observations confirmed the formation of a more regular pore structure, although excessively high concentrations caused surface cracking. Adsorption tests indicated that immobilization capacity increased from 25 mg/g (non-activated) to 80 mg/g at 2 M activation, with optimum conditions achieved at 1 M, providing a balance between surface area, structural stability, and adsorption capacity. This study highlights the potential of durian peel–based activated carbon as a support material for bioactive immobilization, with promising applications in catalysis, pharmaceuticals, and environmentally friendly bioprocesses.

Page 1 of 1 | Total Record : 6