cover
Contact Name
Thesa Kandaga
Contact Email
thesakandaga@unpas.ac.id
Phone
+6281214179863
Journal Mail Official
symmetrypmat@unpas.ac.id
Editorial Address
Jl. Tamansari No 6-8 Bandung - 40116
Location
Kota bandung,
Jawa barat
INDONESIA
Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education
Published by Universitas Pasundan
ISSN : -     EISSN : 25482297     DOI : 10.23969/symmetry
Core Subject : Education,
This journals is an international journal, publishing original refereed articles on all aspects of mathematics education. Papers should address the central issues in terms which are of relevance across educational systems and informed by wider thinking in the field. The journal has three sections, covering research papers, book reviews, and current reports. The Research Papers section contains reports of studies involving empirical investigation and theoretical argumentation from which conclusions and implications can be drawn for future research and practice. Such reports are expected to show how the study builds on critical review of relevant literature and to provide an account of the methods and procedures used. Reports on thoughtful replications or variations of key earlier studies are welcome, as are critical reviews of some well-defined aspect of mathematics education. The journal welcomes high-quality research in any methodological tradition and is open to innovative and unusual approaches. All submissions are peer-reviewed.
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol. 5 No. 2 (2020): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education" : 7 Documents clear
NUMBER STICKS MEDIA FOR DEVELOPING BASIC CALCULATION SKILLS IN EARLY CHILDREN Mohammad Archi Maulyda; Vivi Rachmatul Hidayati
Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 5 No. 2 (2020): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education
Publisher : Mathematics Education Study Program, FKIP, Universitas Pasundan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (306.712 KB) | DOI: 10.23969/symmetry.v5i2.3386

Abstract

This study aims to determine whether or not to develop preliminary numeracy skills in Group A children TK PGRI 04 Kalibatur, Kalidawir District, Tulungagung Regency, using number stick media. This type of research is a Classroom Action Research (PTK) with a model developed by Kemmis and Mc Taggart. The subjects of this study were 13 children in group A. The data collection techniques used were observation and documentation while the instruments used were child assessment sheets and teacher observation sheets. The data analysis technique used is comparative quantitative technique. In the first cycle the percentage of completeness was 30.8%, the second cycle was 61.5%, and the third cycle was 92.3%. The conclusion of the results of this study is that learning using number stick media can develop initial numeracy skills in Group A children of TK PGRI 04 Kalibatur, Kalidawir District, Tulungagung Regency, 2020/2021Academic Year
KAJIAN TEORI PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KNISLEY TERHADAP PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIS SISWA Taufik Rahman
Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 5 No. 2 (2020): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education
Publisher : Mathematics Education Study Program, FKIP, Universitas Pasundan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (245.828 KB) | DOI: 10.23969/symmetry.v5i2.3538

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk: (1) menganalisis bagaimana kajian kemampuan pemahaman konsep matematis; (2) menganalisis bagaimana konsep model pembelajaran knisley; (3) menganalisis bagaimana implementasi model pembelajaran knisley dalam meningkatkan kemampuan pemahaman konsep matematis siswa. Metode yang digunakan pada penelitian ini adalah metode kualitatif dengan jenis penelitian yang digunakan yaitu studi kepustakaan. Instrumen yang digunakan pada penelitian ini adalah peneliti sendiri (human instrument). Pengumpulan data dilakukan dengan cara editing, organizing dan finding. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Kemampuan pemahaman konsep matematis adalah kemampuan yang bertujuan agar siswa dapat memahami setiap konsep matematika sehingga bukan hanya sekedar hafalan semata. Siswa yang memiliki kemampuan pemahaman konsep matematis berarti ia dapat menyatakan kembali apa yang sudah diperolehnya dengan ucapan atau tulisannya sendiri, dapat menghubungkan satu konsep dengan konsep lainnya maupun dapat menyelesaikan masalah matematika walaupun pada soal-soal yang tidak rutin sekalipun. (2) Model pembelajaran knisley memberikan sebuah kesempatan kepada siswa untuk menemukan konsep baru berdasarkan dengan pengetahuan yang sudah dimiliki oleh siswa sebelumnya. Siswa membangun sebuah pengetahuannya sendiri maka akan memungkinkan untuk dapat memahami konsep matematika yang dipelajarinya karena dilibatkannya siswa secara langsung lewat pengalamannya selama proses pembelajaran. (3) Implementasi model pembelajaran knisley dapat memengaruhi kemampuan pemahaman konsep matematis siswa melalui empat tahapan yaitu konkret-reflektif, konkret-aktif, abstrak-reflektif dan abstrak-aktif. Melalui empat tahapan tersebut hal yang memengaruhi kemampuan pemahaman konsep matematis siswa yaitu siswa dapat menyatakan kembali sebuah konsep, memberikan suatu contoh dari hal yang sedang dipelajari, dapat mengidentifikasi hal yang diketahui dan dibutuhkan dari suatu persoalan sehingga dapat mengembangkan syarat cukup atau syarat perlu dari sebuah konsep serta dapat mengaplikasikan suatu konsep dalam menyelesaikan permasalahan matematika.
PEMBANGUNAN APLIKASI UJIAN ONLINE MENGGUNAKAN AKSES TOKEN & ALGORITMA SIMPLE RANDOM SAMPLING: Ujian daring: algoritma: simple random sampling Erwin Yulianto; Firman Sanjaya; Trisno Setiadi
Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 5 No. 2 (2020): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education
Publisher : Mathematics Education Study Program, FKIP, Universitas Pasundan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (855.608 KB) | DOI: 10.23969/symmetry.v5i2.2988

Abstract

Sekolah memiliki tujuan untuk meningkatkan pengetahuan dan kecerdasan para siswanya. Salah satu cara untuk mewujudkannya adalah dengan memiliki sistem ujian dan penilaian yang baik. Kendala yang dialami di banyak Sekolah, yaitu pengaturan yang mengatur pertanyaan, persetujuan dan penjadwalan, masih menggunakan metode manual dan belum terkomputerisasi. Oleh karena itu dilakukan penelitian dengan tujuan membangun sistem informasi yang ada di sekolah dengan mengganti proses pemeriksaan manual dengan yang terkomputerisasi, kemudian dirancang sistem ujian online dan unduhan siswa berbasis web. Seorang guru di sekolah secara langsung memproses pertanyaan ujian siswa. Demikian juga siswa setelah mengikuti ujian akan dapat langsung melihat hasil ujian. Metodologi Penelitian menggunakan metode deskriptif dan model pengembangan sistem menggunakan model prototype evolutioner. Setelah penelitian dan desain, aplikasi yang dibuat harus memenuhi kriteria sekolah dengan menambahkan fitur pertanyaan acak menggunakan algoritma pengambilan sampel acak sederhana dan fitur akses token untuk memasukkan pertanyaan ujian. sehingga tidak semua kelas bisa mengaksesnya. Ini juga dapat membantu menampilkan skor pada masing-masing siswa ini selain aplikasi yang dibuat untuk mempersiapkan siswa dalam ujian nasional.
PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN OPEN-ENDED UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERFIKIR KREATIF SISWA: PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN OPEN-ENDED UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERFIKIR KREATIF SISWA Anwar Sadat; Muhammad Iqbal Harisuddin; Ifung Oktavian
Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 5 No. 2 (2020): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education
Publisher : Mathematics Education Study Program, FKIP, Universitas Pasundan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (316.221 KB) | DOI: 10.23969/symmetry.v5i2.2905

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menelaah keefektifan pembelajaran dengan pendekatan open-ended dibandingkan dengan penerapan pembelajaran konvensional terhadap peningkatan kemampuan berfikir kreatif siswa. Selain itu, dianalisis pula tentang sikap siswa terhadap penerapan pembelajaran matematika dengan menggunakan pendekatan open-ended. Jenis penelitian yang dilakukan adalah penelitian kuasi eksperimen dengan sampel penelitian terdiri dari 64 siswa kelas VIII yang berasal dari dua kelas di MTs Negeri I Subang. Kedua kelas diberikan pretes dan postes kemampuan berfikir kreatif, dan diberi angket sikap siswa terhadap penerapan pembelajaran dengan pendekatan open-ended. Hipotesis penelitian diuji dengan menggunakan uji parametrik (uji t) dan uji non-parametrik (uji Mann Whitney). Hasil penelitian menyatakan bahwa: (1) peningkatan kemampuan berfikir kreatif siswa kelas eksperimen lebih baik daripada siswa kelas kontrol; (2) Sebagian besar siswa memberikan sikap positif terhadap pembelajaran matematika yang menggunakan pendekatan open-ended.
ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MATEMATIS MELALUI MODEL LEARNING CYCLE 7E DI SEKOLAH MENENGAH: learning cycle 7e: berpikir kritis: studi literatur Sri Agustini Dalimunthe; Darta Darta; Thesa Kandaga; Vevi Hermawan
Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 5 No. 2 (2020): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education
Publisher : Mathematics Education Study Program, FKIP, Universitas Pasundan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (305.309 KB) | DOI: 10.23969/symmetry.v5i2.3263

Abstract

This research is a qualitative research that provides information about mathematics learning in junior and senior high schools with the 7e learning cycle learning model for critical thinking skills. The purpose of this research is to describe critical thinking skills through the 7e learning cycle model. Data analysis techniques use deductive techniques, inductive techniques, and interpretation techniques. The results showed that Learning Cycle 7E learning model at the junior high school level, the indicator determining action was the largest and the lowest indicator was focusing on questions. In the high school level the interpretation indicator was the largest while the lowest was analysis indicators.
PEMBELAJARAN MATEMATIKA DENGAN STRATEGI THINK TALK WRITE (TTW) DALAM UPAYA MENINGKATKAN BERPIKIR KREATIF MATEMATIS SISWA: Think-Talk-Write (TTW): berpikir kreatif: sikap Lia Saniah; Lamlam Patimah
Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 5 No. 2 (2020): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education
Publisher : Mathematics Education Study Program, FKIP, Universitas Pasundan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (268.385 KB) | DOI: 10.23969/symmetry.v5i2.3266

Abstract

Pendidikan merupakan pembentukan karakter baik menyangkut daya pikir, daya intelektual maupun daya emosional, hal ini sesuai dengan Undang-undang tentang Sistem Pendidikan Nasional No. 20 Tahun 2003 yang menyatakan bahwa “Pendidikan Nasional berfungsi mengembangkan kemampuan dan bentuk watak serta peradaban bangsa, yang bermanfaat dalam rangka mencerdaskan kehidupan bangsa”.1 Dengan demikian pembangunan di bidang pendidikan begitu penting artinya untuk mencapai taraf kemajuan di segala bidang. Berdasarkan tujuan pendidikan tersebut, dalam upaya mewujudkannya perlu disusun sebuah strategi pembelajaran matematika yang mampu mempersiapkan siswa untuk menghadapi perubahan kehidupan dalam dunia yang terus berkembang. Dengan demikian diharapkan melalui penyampaian materi dengan strategi yang tepat, nilai-nilai yang terkandung dalam pembelajaran matematika dapat tersampaikan dan diterima secara cepat oleh para siswa, akhirnya akan terbentuk siswa yang memiliki pola pikir yang sistematis, logis, kritis, kreatif dan terarah. Pola pikir yang terbentuk akan mendorong para siswa dalam meningkatkan kemampuan berpikir kreatif matematis.
PENERAPAN STRATEGI RELATING, EXPERIENCING, APPLYING, COOPERATING, DAN TRANSFERING (REACT) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF MATEMATIS SISWA: REACT: Berpikir Kreatif: Matematika Lamlam Patimah; Lia Saniah
Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 5 No. 2 (2020): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education
Publisher : Mathematics Education Study Program, FKIP, Universitas Pasundan

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (254.348 KB) | DOI: 10.23969/symmetry.v5i2.3265

Abstract

This research is motivated by the lack of critical thinking skills and the ability to think creatively mathematical mathematical students. This study reviews, Upgrades Critical Thinking Mathematical and Thinking Skills Creative Mathematical and differences between students who apply Learning Strategies Relating, Experiencing, Applying, Cooperating, and Transferring (REACT) with students who received conventional learning models, and relationships critical thinking skills and mathematical creative thinking ability of students. The method used in this study is a mixed methods embedded type. The study population were students of class X SMK Pasundan I Cianjur enrolled in the academic year 2015/2016. The samples used were two classes of 14 existing classes. The instrument used to collect data in the form of instrument test critical thinking skills and the ability to think creatively mathematically, attitude scale, observation and interview sheet. Data were analyzed using mean difference test ie t-test (quantitative) and descriptions (qualitative). The results showed that Improvement of critical thinking skills of students who apply strategies Learning Relating, Experiencing, Applying, Cooperating, and Transferring (REACT) better than students who use learning models conventional.

Page 1 of 1 | Total Record : 7


Filter by Year

2020 2020


Filter By Issues
All Issue Vol. 10 No. 1 (2025): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 9 No. 2 (2024): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 9 No. 1 (2024): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 8 No. 2 (2023): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 8 No. 1 (2023): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 7 No. 2 (2022): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 7 No. 1 (2022): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 6 No. 2 (2021): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 6 No. 1 (2021): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 5 No. 2 (2020): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 5 No. 1 (2020): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 4 No. 2 (2019): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 4 No. 1 (2019): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 3 No. 2 (2018): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 3 No. 1 (2018): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 2 No. 2 (2017): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 2 No. 1 (2017): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education Vol. 1 No. 1 (2016): Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education More Issue