cover
Contact Name
BERTI ARSYAD
Contact Email
ajamiy@umgo.ac.id
Phone
+6285241468709
Journal Mail Official
bertiarsyad@umgo.ac.id
Editorial Address
Jl. Prof Mansoer Pateda, Pentadio Timur, Telaga Biru, Gorontalo, Indonesia
Location
Kab. gorontalo,
Gorontalo
INDONESIA
'A Jamiy: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab
ISSN : 22529926     EISSN : 26572206     DOI : http://dx.doi.org/10.31314/ajamiy
Core Subject : Education,
'A Jamiy: Arabic Language and Literature Journal (p-issn: 2252-9926 and e-issn: 2657-2206) is a scientific journal that has published scientific papers since 2012. This journal is a Linguistics and Literature journal that is published twice a year in June and September by the Arabic Literature Study Program, Faculty of Cultural Sciences, Muhammadiyah University, Gorontalo. This journal discusses language problems that are examined in the branches of applied linguistics, such as sociolinguistics, discourse analysis, critical discourse analysis, pragmatics, stylistics, corpus linguistics, and others. In the field of literature, it includes literary history, literary theory, literary criticism, and others, which may include written texts, films, and other media. We only accept scholarly papers written in Bahasa Indonesia, Arab and English.
Articles 20 Documents
Search results for , issue "Vol 11, No 1: JUNI 2022" : 20 Documents clear
Analisis Tindak Tutur Ekspresif pada Youtube (Madrasa اسمي المفقود للبنات) Kajian Pragmatik Lalu Muhamad Rusdi Fahrizal; Eqi Safitri
‘A Jamiy : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab Vol 11, No 1: JUNI 2022
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31314/ajamiy.11.1.%p.2022

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan apa apa saja bentuk tindak tutur ekspresif dalam video madrasa yang bertema اسمي المفقود للبنات. Juga bertujuan untuk mengetahui maksud tuturan dalam video tersebut. Dengan meneliti ini peneliti mengetahui apa saja-saja bentuk tindak tutur ekspresif dalam video tersebut. Metode yang digunakan dalam penelitian ini ialah metode deskripsi kualitatif. Data yang dipakai dalam penelitian ini bersumber dari ujaran lisan dan ujaran tertulis video yang berjudul اسمي المفقود للبنات pada saluran YouTube madrasa. Data dikumpulkan dengan menggunakan teknik menyimak dan mencatat ujaran yang ada. Hasil dari penelitian ini, penulis hanya mengambil 8 video saja dari 16 video yang ada dengan tema اسمي المفقود للبنات. Penelitian ini menghasilkan bentuk tindak tutur lokusi yakni: mengucapkan terimakasih, takut,menyakinkan, bahagia, mengeluh dan sedih. Dalam video ini menceritakan bagaimana kisah- kisahnya dengan hewan hewan. Dalam video channel ini tidak hanya membahas satu tema saja, karena youtube ini sangat memiliki berbagai tema. Pada penelitian ini, penulis hanya pada اسمي المفقود للبنات saja karena tema ini lebih populer banyak ditonton  dari yang lain.Kata kunci : pragmatik, tindak tutur ekspresif, youtube
Pengaruh Desain Bahan Ajar Kitābah terhadap Mahārah al-Kitābah Susilawati Susilawati; Rizal Dj. Kasim; Abdurrahman Wahid Abdullah
‘A Jamiy : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab Vol 11, No 1: JUNI 2022
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31314/ajamiy.11.1.164-178.2022

Abstract

Tujuan penelitian ini untuk mengetahui keterampilan menulis bahasa Arab peserta didik pada kelas kontrol dan eksperimen, serta perbedaan kemampuan menulis bahasa Arab kedua kelas tesebut. Penelitian ini adalah penelitian kuantitatif bercorak positivistik berjenis kuasi experimental design menggunakan pretest - posttest control group design. Peneliti menggunakan  uji t (t-test) dalam menganalisis data. Hasil Pretest pada kelas kontrol 47,50 dan kelas eksperimen 45,29. Ini menunjukkan bahwa kemampuan peseta didik dalam menulis teks bahasa Arab tergolong rendah. Selanjutnya posttest dilaksanakan setelah menggunakan bahan ajar khusus peningkatan keterampilan menulis guna mengetahui pengaruh bahan ajar yang telah peneliti desain tersebut. Posttest menunjukkan peningkatan yang signifikan yaitu dengan perolehan nilai rata-rata kelas kontrol 54,70 sedangkan kelase ksperimen mencapai angka 76,47. Uji uji hipotesis dengan t-test, diperoleh thitung 68 lebih besar dari ttabel pada taraf kesalahan 5% uji dua pihak dan dk -2 = 15 yaitu 2,131. Hal tersebut menunjukkan bahwa Hi ditolak dan Ho diterima. Maka peneliti dapat menarik kesimpulan bahwa terdapat  peningkatan  positif dalam penerapan desain bahan ajar bahasa Arab terhadap keterampilan menulis peserta didik kelas X MAN 1 Parepare.
Desain Pengembangan Media Pembelajaran Mahāratu al-Kalām Berbasis Articulane Story Line Moh Zulkifli Paputungan
‘A Jamiy : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab Vol 11, No 1: JUNI 2022
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31314/ajamiy.11.1.46-59.2022

Abstract

This study aims to find out the design of learning media based on Articulane Story Line in using Arabic language learning grade 11 MA which can be used by students. The method used is the D&D method, which is systematic to the process of design, development and evaluation with the aim to establish the empirical basis and creation of instructional products and tools and non-instructional tools as well as new enhanced models. The results show that there are several designs need to be added and reduced thus students can use the media properly and able to improving learning motivation
Uslūb Al- Jinās dalam Puisi Qalbiy ‘alaika Habībatiy Karya Aiman al-Otoom Nurul Aini Pakaya
‘A Jamiy : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab Vol 11, No 1: JUNI 2022
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31314/ajamiy.11.1.%p.2022

Abstract

Arabic is known as a language that has a unique and beautiful style of language, the beauty of the language is also reflected in the combination of the beauty of meaning and pronunciation. One of the studies in balagah science is badi' science which specifically examines the beauty of lafadz and meaning, and one of the studies in badi' science is jina>s. in badi' science, jina>s are categorized as al-Muhassina>t al-Lafdziyyah. The purpose of the research in this article is to find out the elements of jina>s in Aiman al-Otoom's poetry. The research method is descriptive analysis with the type of library research, and the source of the research data is Aiman al-Otoom's poem entitled Qalbiy 'alaika Habībatiy and books and scientific articles related to the study of balagah. The results showed that in li'ainaika poetry, jinas were only found in 11 stanzas consisting of 8 stanzas of Jina>s Ta>m, and 3 stanzas of Jina>s Gairu Ta>m. And the lasta tuba>liy poem consists entirely of 21 stanzas, and 6 stanzas of which there are jinas, 4 stanzas of Jina>s Ta>m and 3 stanzas of Jina>s Gairu Ta>m.
Al-mahārāt al-Asāsiyyah li al-Tarjamah (Suatu Kajian Teoritis Tantang Keterampilan Dasar Penerjemah) Cutri A Tjalau
‘A Jamiy : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab Vol 11, No 1: JUNI 2022
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31314/ajamiy.11.1.97-103.2022

Abstract

The translation is an effort to replace the source language text material with equivalent and appropriate material in the target language. Current developments and advances in science and technology have implications for the need for reliable translators. This study will describe and describe in simple terms what competencies a translator must-have. This research is library research with a descriptive method. The research data are sourced from books on the theory of tarjamah, and scientific articles related to translation. The results of the study indicate that a translator must have the following skills; 1) master the source language and target language well, 2) master the translation methods, techniques, strategies, and procedures, 3) master the material or field of science from the translated text.
Intertektualitas Mahabatullah Terhadap Sya’ir Karya Imam Syafi’i Dan Buya Hamka (Adab Muqōron) fatimatuz zahro'; Tatik Mariyatut Tasnimah
‘A Jamiy : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab Vol 11, No 1: JUNI 2022
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31314/ajamiy.11.1.179-191.2022

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menyingkap bentuk intertekstual pada sya’ir puisi (istighfar wa taubah) karya Imam Syafi’I dan puisi berasal dari Indonesia berjudul “Taubat” karya Buya Hamka. Metode penelitian menggunakan deskriptif analitik yang menggunakan metode gabungan dan syarat tidak bertentangan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kedua teks memiliki kesamaan tema dan genre yaitu taubat yang berarti memohon ampunan. Melalui analisis bentuk terdapat enam bait qit’at terdiri dari bahr al-basiit dengan pola taf’ila dan mengalami perubahan di beberapa bait, zihaf khaban 4 kali dan taf’ilat zihaf tayyu tidak ada, dan taf’ilat berjumlah 48 yang mengalami illat qata’ jumlah 1. Puisi Hamka mempunyai tipografi yang konsisten. Perbedaan redaksi terdapat pada penulisan jenis bentuk taubat sufistik yaitu taubat inabah dan taubat istijabah. Hipogram syair “istigfar wa taubah” menjadi hipogram dalam penelitian kali ini dengan merujuk pada tahun terbitnya dan gerakan puisi klasik. Sedangkan puisi Buya Hamka adalah puisi modern. Transformasi pada puisi “Taubat” karya Buya Hamka ditunjukan dengan teks puisi yang mengalami pembalikan atau perubahan bentuk serta makna berserah diri dan memohon ampunan yang mengalami perluasan. Namun, hal tersebut tidak mengubah pokok kalimat dan intinya.
Makna Puisi Uhibbuki Karya Nizar Qabbani: Kajian Semiotika Riffaterre Nur Roudhatul Jannah; Muhammad Ichsan Haikal
‘A Jamiy : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab Vol 11, No 1: JUNI 2022
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31314/ajamiy.11.1.60-67.2022

Abstract

Penelitian ini membahas mengenai makna yang terkandung dalam puisi Uhibbuki karya Nizar Qabbani dengan menggunakan teori Michael Riffaterre. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif, yaitu mendeskripsikan data-data untuk menjelaskan isi dari puisi Uhibbuki karya Nizar Qabbani. Untuk mengungkapkan maka yang terkandung dalam puisi ini, peneliti menggunakan empat hal yang dapat digunakan dalam memaknai sebuah puisi, yaitu ketidaklangsungan ekspresi, pembacaan heuristik dan hermeneutik, matrix atau kata kunci dan hypogram. Adapun hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa setelah menganalisi dengan menggunakan pembacaan heuristik, peneliti masih menemukan arti yang masih terpisah-pisah dan belum memusat. Setelah dilakukan pembacaan kedua yaitu pembacaan hermeneutik, peneliti mendapatkan bahwa puisi Uhibbuki karya Nizar Qabbani menceritakan tentang kisah cinta seorang pria dengan wanita yang bertepuk sebelah tangan. Adapun kata kunci atau matriks dalam puisi ini adalah Wa asy’uru annī  uassisu syaian dan Wa azro’u fi rohmi al-ardi syaian.
Transisi Sya’ir Jahili dan Sya’ir Awal Islam (Kajian Kritik Sastra) HASBI ULUMUDDIN
‘A Jamiy : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab Vol 11, No 1: JUNI 2022
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31314/ajamiy.11.1.%p.2022

Abstract

Kritik sebagai alat untuk mengapresiasi terhadap suatu objek dalam hal ini sastra sebagai obejeknya. Kritik yang mengalami perubahan secara konseptual dari tataran praktis hingga metodelogis. Sastra Arab (sya’ir) menjadi produk kebanggan masyarakat Arab terutama masyarakat jahili, saling bantah argumen terjadi ketika menilai orsinalitas sya’ir jahili, pendapat yang satu meniadakan dan pendapat lain mengakui keberadaan sya’ir jahili. Tujuan penelitian ini adalah menemukan praktek kritik terhadap sya’ir antara dua zaman yaitu Jahili dan awal Islam, mengungkap diaketik para ilmuan Arab mengenai eksistensi sya’ir Jahili dan menemukan pudarnya salah satu jenis sya’ir jahili ketika masuk awal Islam. Artikel ini memakai penelitian kepustakaan dan teknik analisis data menggunakan metode deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukan bahwa transisi terjadi setelah Islam datang, nilai-nilai Islam bergema di daratan Arab namun tidak meninggalkan kecintaan terhadap sya’ir. Di masa Islam sya’ir hanya berubah pada isi dan tujuan saja, pokok menggunakan sya’ir sebagai syiar dalam futuhat Islam. Dari berbagai jenis sya’ir pada masa Jahiliyah hanya jenis sya’ir ghazal yang hilang pada masa awal Islam, sedangkan praktek kritik antara kedua zaman tersebebut berkisar tentang efektivitas penggunaan kata serta memberi apresiasi dengan berbagai cara, seperi memuji. 
Ibn al-Mu’tazz dan Teori al-Badī’; Pemikiran Balagah dalam Kritik Sastra Arab Mohammad Yusuf Setyawan; Tatik Mariyatut Tasnimah
‘A Jamiy : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab Vol 11, No 1: JUNI 2022
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31314/ajamiy.11.1.1-15.2022

Abstract

This article aims to describe the contribution of Ibn al-Mu'tazz in the development of Arabic literary criticism. Through his book entitled al-Badi>', Ibn al-Mu'tazz has succeeded in gathering the characteristics of the new school of thought promoted by Abu Tammam. Ibn al-Mu'tazz wanted to prove that the badi' arts that complied with Abu Tammam's poetry were previously known to the Arabs and are often found in the Qur'an, hadith, the sayings of companions, and in both classical and new poetry. According to Ibn al-Mu'tazz, badi' art includes 5 types, namely isti'a>rah, tajni>s, mutha>baqah, radd a'ja>z al-kala>m 'ala> ma> taqaddamaha>, and al-madzhab al-kala>mi>. In addition to discussing the five badi' arts, Ibn al-Mu'tazz also introduces what he calls muhasin al-kalam to provide greater benefits to the reader. Ibn al-Mu'tazz's contribution should be appreciated because for his services, the characteristics of the new school can be ascertained, making it easier for Arab critics in the next generation to make comparisons between the old school and the new school. As the founder of badi>' knowledge, Ibn al-Mu'tazz has made balagah as a medium in enriching literary criticism in his time.
Implementing E-Learning on arabic Language Subject During Covid 19 Pandemic in Madrasah Aliyah Negeri 1 Boalemo Mukhtar I Miolo; Sinta Djafar; Damhuri Damhuri; Ratni Bt. Hj. Bahri
‘A Jamiy : Jurnal Bahasa dan Sastra Arab Vol 11, No 1: JUNI 2022
Publisher : Universitas Muhammadiyah Gorontalo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.31314/ajamiy.11.1.%p.2022

Abstract

The purpose of this study was to describe (1) the implementation of e-learning in Arabic subjects at MAN 1 Boalemo, (2) Supporting and Inhibiting Factors in the implementation of e-learning in Arabic subjects at MAN 1 Boalemo. The type of research used is descriptive qualitative. Methods of data collection using observation, interviews and documentation. The data analysis techniques used are data collection, data reduction, data presentation and conclusion drawing. The informants in this study were 24 people consisting of four teachers, namely the Principal, Arabic Subject Teacher, Web-E-Learning Manager, Class Teacher and 20 class XI students.The results of this study indicate that the implementation of e-learning in Arabic subjects during the Covid-19 pandemic at MAN 1 Boalemo is very good and complete because all forms of questions in the form of images, videos, and sounds can be done through e-learning and as for features in e-learning consists of the homepage, absences, announcements, messages, teaching schedules, assignments, materials, achievement of basic competencies, group assignments, teacher filters, student filters and logout or exit. The implementation of e-learning is carried out in three stages, starting from (1) the preparation stage where teachers and students attend training on how to use e-learning so that at this stage students and teachers are more demanded to be able to use information and communication technology in the form of e-media. -learning. (2) the implementation stage, at this stage the e-learning learning during the covid 19 pandemic carried out by the Arabic language teacher was more to provide material in the form of videos or voice notes then work on Arabic language questions so that at this stage students are required to learn independent and easier for students to access material anytime and anywhere. (3) Evaluation Stage. At this stage, what is done is more about the results of learning values, both in terms of learning attitudes and the ability of learning outcomes. As for the supporting factors in the implementation of e-learning at MAN 1 Boalemo, most of them have been able to use e-learning media while the inhibiting factor is the limited internet quota for students. The solution to the inhibiting factor is that schools facilitate Internet and WIFI quotas for students.

Page 1 of 2 | Total Record : 20