cover
Contact Name
Arman Syahyudi
Contact Email
lppmstitdf@gmail.com
Phone
+6281957254868
Journal Mail Official
islamedu.jipai@gmail.com
Editorial Address
Jl. Kopi no. 23A Kel.Gedung Meneng Kec. RAJABASA
Location
Kota bandar lampung,
Lampung
INDONESIA
ISLAM EDU
ISSN : 29878306     EISSN : 29885159     DOI : -
Core Subject : Religion, Education,
ISLAM EDU : Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam ini dikelola oleh program studi Pendidikan Agama Islam STIT Darul Fattah Bandar Lampung, ISLAM EDU merupakan sarana komunikasi insan akademik dalam bidang Pendidikan Agama Islam yang dilakukan melalui sebuah penelitian atau pemikiran yang terbit dua kali dalam setahun yaitu setiap bulan Juni dan Desember.
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 21 Documents
Masa Disintegrasi Pendidikan Islam (Masa Dinasti Fatimiyah): Sejarah Singkat Dinasti Fatimiyah, Pendidikan Islam Pada Dinasti Fatimiyah, Faktor Kemunduran Dinasti Fatimiyah Nurul Azizatul Isnaini
ISLAM EDU : Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam Vol. 1 No. 02 (2023): Islam Edu: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam
Publisher : Program Studi Pendidikan Agama Islam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

History records various conditions of the journey of the greatness of Islamic teachings to this day. The progress of various kinds of science and technology where at that time the Islamic world was used as a mecca for many people in terms of the development of education. The development of education explicitly recorded by history started from Islamic education during the time of Rasulullah SAW, then continued during the reign of his companions (Khulafaurasyidin), continued to the Umayyah, Abbasiyah dynasties until it arrived at the discussion of this journal, namely the Fatimiyah dynasty. In understanding the history of Islamic education during the Fatimiyah dynasty, it is necessary to have studies from various sources of knowledge, for this reason, researchers here use a type of literature study research, where the object of this research is the field of "History of Islamic Education", especially in the field of "The Period of Disintegration of Islamic Education". The Fatimiyah Dynasty", and this research model uses descriptive analysis research, in which the data approach comes from several accredited journals, books, and is obtained via the internet, then analyzed personally. The discussion also includes a brief history of the Fatimiyah dynasty, an overview of education in the Fatimiyah dynasty, and the decline of the Fatimiyah dynasty.
Penerapan Ayat-Ayat Washatiyah Dalam Kehidupan Sosial Di Desa Bandar Agung Lampung Timur: Penerapan Ayat-Ayat Washatiyah Dalam Kehidupan Sosial Di Desa Bandar Agung Lampung Timur Akhmad khoiri; Nurma Ina Sari
ISLAM EDU : Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam Vol. 1 No. 01 (2023): Islam Edu: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam
Publisher : Program Studi Pendidikan Agama Islam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Tujuan dalam penelitian ini yaitu untuk mengetahui apakah penerapan ayat-ayat washatiyah dalam kehidupan sosial di Desa Bandar Agung Lampung Timur dapat menjadi solusi ditengah-tengah masyarakat yang kultural. Adapun metode yang dugunakan adalah metode pendekatan kualitatif diskriptif sebagai dokumen teks yang diperiksa. Jenis penelitian meliputi analisis konseptual dan analisis rasional. Adapun hasil dari penelitian ini ditemukan bahwa, ayat-ayat wasathiyah yang diterapkan di desa Bandar Agung diantaranya adalah Q.S Al-Baqarah:143, Q.S Al-Hujurat:9, Q.S Al-Hujurat:11, Q.S Al-Hujurat:13, membentuk sikap moderat atau wasathiyah, sehingga menjadi sebuah keharusan untuk di terapkan dalam kehidupan sosial di masyarakat, agar terhindar dari perselihihan dan perpecahan antar golongan, agama, suku, dan lain sebagainya. Oleh sebab itu dapat disimpulkan bahwa penerapan ayat wasathiyah dalam kehidupan sosial di desa Badar Agung sangatlah penting dan dapat menjadi sebuah solusi ditengah-tengah masyarakat yang kultural.
Pencegahan Radikalisme Dengan Penerapan Moderasi Beragama Di Ponpes Al Muhsin: Pencegahan Radikalisme Dengan Penerapan Moderasi Beragama Di Ponpes Al Muhsin Muhammad Wisnu Khumaidi; Fathurrahman
ISLAM EDU : Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam Vol. 1 No. 01 (2023): Islam Edu: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam
Publisher : Program Studi Pendidikan Agama Islam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Radikalisme merupakan salah satu persoalan yang terjadi di Indonesia. Berbagai peristiwa radikal terjadi, seperti adanya tempat beribadah yang dibakar, beberapa pemuka agama menjadi sasaran orang yang tidak bertanggung jawab, sampai bom bunuh diri atas nama agama, dan beberapa tindakan radikal yang mengatasnamakan agama. Hal ini menjadi salah satu penyebab terjadinya penyerangan antar kelompok yang menimbulkan kebencian dan kekerasan, menjadi penyebab penguat radiklaisme di Negara ini. Salah satu hal yang dapat dijadikan sebagai pencegah radikalisme adalah dengan pemahaman dan penerapan tentang moderasi beragama. Pemahaman tentang moderasi beragama dapat membantu seseorang dalam mencegah sifat-sfat radikal. Kegiatan ini bertujuan untuk mencegah radikalisme dengan meningkatkan pemahanan dan penerapan sikap moderasi beragama di pondok pesantren Al Muhsin Metro Lampung. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu dengan menggunakan metode kualitatif deskriftif. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa penerapan tentang sikap moderasi beragama sangat membantu untuk mencegah radikalisme di pondok pesantren Al Muhsin Metro, sehingga seluruh santri dapat memiliki sikap yang tentram dan damai saat berada didalam pesantren maupun diluar pesantren.
Peran Guru PAI Dalam Membangun Moderasi Beragama di SDIT Baitul Jannah Bandar Lampung: Peran Guru PAI Dalam Membangun Moderasi Beragama di SDIT Baitul Jannah Bandar Lampung Munawaroh; Fairuz Fathin F
ISLAM EDU : Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam Vol. 1 No. 01 (2023): Islam Edu: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam
Publisher : Program Studi Pendidikan Agama Islam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Religious moderation accepts differences, is open and maintains harmony between religious communities. Strengthening moderation needs to be introduced from an early age to students to avoid radical thinking and closing off others through the role of a religious teacher. The aim is to describe the role of PAI teachers and determine the supporting and inhibiting factors in building religious moderation. Method with a descriptive qualitative approach. The research location is SDIT Baitul Jannah Bandar Lampung. Data collection using interview and documentation techniques. Data analysis by collecting data, reducing data, presenting and drawing conclusions. The results show that: 1. The role of PAI teachers in building religious moderation at SDIT Baitul Jannah Bandar Lampung includes: a. Conservator as PAI teacher is responsible for his/her attitude, b. PAI teacher transmitter (successor) as motivator and guide, c. PAI teacher innovator (developer) collaborates with other teachers, d. Organizer (implementer) of innovation activities, e. Transformer, PAI teacher becomes an example for students; 2. The values ​​of religious moderation that are built include; justice (adl), balance (tawazun), simplicity (I'tidal), unity and brotherhood (ittihad wa ukuwah). 3. Supporting factors, namely the PAI teacher himself, has the personal capacity and experience that supports building religious moderation. Then facilities such as mosques, ablution places, worship practice programs. As for inhibiting factors, there are no significant inhibiting factors, only the need for cooperation and consistency among school residents and student guardians to understand the importance of religious moderation.
ANALISIS KESULITAN BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM SISWA KELAS VI SDIT IQRO GEDONG TATAAN PESAWARAN Asep Bambang Susanto; Usman
ISLAM EDU : Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam Vol. 1 No. 01 (2023): Islam Edu: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam
Publisher : Program Studi Pendidikan Agama Islam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Learning is a necessity for all living things, especially humans in living life. Through the process of learning to make changes in humans for the better. The sample in this study was all grade VI students of SDIT Iqro Gedong Tataan Pesawaran with a total of 25 students. Data collection techniques in this study are interviews, observation and documentation. The data analysis techniques used are data reduction, data presentation and data verification. Factors that affect the learning outcomes of Islamic religious education include: internal factors, external factors, method factors and factors of facilities and infrastructure
Kedudukan Anak Dalam Al-Quran Serta Implikasinya Dalam Pendidikan Islam Nurhasnah
ISLAM EDU : Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam Vol. 1 No. 02 (2023): Islam Edu: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam
Publisher : Program Studi Pendidikan Agama Islam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Anak adalah perhiasan dunia, jadi ketika hanya sebatas mengajari anak, mendidik anak untuk hal-hal duniawi, maka ketika kelak anak menjadi dewasa, dia hanya sebatas menjadi idola dunia, tidak memahami dan mengerti secara dasar tentang agama. Ketika melihat seorang anak yang lahir dalam keadaan cacat, atau terdapat kekurangan dari fisiknya, maka anak tersebut adalah ujian bagi orang tuanya. Orangtua hendaknya bersabar dalam menghadapi ujian tersebut. Anak yang sukses dunia dan akhirat adalah anak yang qurrah a’yun. Karena ketika orangtua meninggal, maka semuanya akan terputus, kecuali tiga hal, dan salah satunya adalah doa anak yang saleh dan salehah untuk orangtuanya yang terus mengalir kepada orangtuanya. Penelitian ini disusun dengan menggunakan pendekatan kualitatif, karena hasil yang diperoleh dari penelitian ini bukan berupa angka. Jenis yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian studi pustaka (library research) dimana penelitian pustaka ini dilakukan dengan peneliti tidak terjun langsung ke lapangan tetapi penelitian ini dilakukan melalui penelurusan terhadap karya-karya tulis dan berbagai macam literatur yang tersedia. Hasil dari penulisan ini adalah bahwa Anak adalah titipan Allah SWT kepada kedua orang tua, masyarakat bangsa dan negara yang kelak akan memakmurkan dunia sebagai rahmatan lil'alamin dan sebagai pewaris ajaran Islam. Kedudukan anak yang dilahirkan kedunia dalam perspektif Al-Quran ada empat yakni anak sebagai penyejuk hati, anak sebagai perhiasan dunia, anak sebagai ujian, dan anak sebagai musuh.
Peningkatan Moderasi Beragama dalam Masyarakat di MAS Al Hikmah Bandar Lampung Munawaroh; Nando Apriyansyah
ISLAM EDU : Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam Vol. 1 No. 01 (2023): Islam Edu: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam
Publisher : Program Studi Pendidikan Agama Islam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This article discusses religious moderation by the community in Mas Al Hikmah, with a case study of madrasas with the aim of uncovering the role and learning of religious moderation. The research methodology is descriptive case study at the Al Hikmah Bandar Lampung Private Aliyah Madrasah with observation, interview and documentation as a data collection tool. The results of this study prove that religious moderation learning conducted in the Al Hikmah Lampung Private Aliyah Madrasah is centralized in 4 groups, namely education in class, dormitory, outchamp and rihlah iqtishodiyah which is elaborated in 6 activities such as group discussions, cross learning, visits to places of worship , Assignment of reflection, social service activities, cultural exchange and can be collected that religious moderation activities carried out inside and outside the classroom can help students in understanding and respecting religious differences by inclusive, attentive and interrelationship
Analisis Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di SQ-Darul Fattah Bandar Lampung: Analisis Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam di SQ-Darul Fattah Bandar Lampung Akhmad khoiri; Dendi Wahyudi
ISLAM EDU : Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam Vol. 1 No. 02 (2023): Islam Edu: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam
Publisher : Program Studi Pendidikan Agama Islam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The curriculum is often ignored in the educational process, even though without the curriculum, education cannot deliver the educational process to the desired destination. Darul Fattah Quran School Bandar Lampung is one of the favorite private schools in Bandar Lampung, which has its own way of developing Islamic religious education curriculum to create a generation with noble character, tahfizd and intelligence. The purpose of this study is to explore and analyze how the development of Islamic religious education curriculum in SQ-DF Bandar Lampung. While the method in this study uses literature research, namely qualitative and descriptive research. The goal is to describe the state or phenomenon as it is by obtaining data sources from various documents that support this research. The results of the analysis in this study are: 1). SQ-Darul Fattah has clear PAI curriculum development objectives. 2). SQ-Darul Fattah applies good learning methods in developing the PAI curriculum. 3). SQ-Darul Fattah applies strategy in growing PAI learning miat for students. 4). SQ-Darul Fattah facilitates learning media needed in PAI curriculum development. 5). SQ-Darul Fattah does not put the burden of tasks on students at home because SQ-DF implements complete learning at school. 6). SQ-Darul Fattah implements PAI activities outside the classroom that can support Islamic religious education in the classroom. This out-of-class PAI activity is a flagship educational program in the development of the PAI curriculum at SQ-DF Bandar Lampung.
Moderasi Beragama Sebagai Hidden Kurikulum di STIT Darul Fattah Bandar Lampung: Moderasi Beragama Sebagai Hidden Kurikulum di STIT Darul Fattah Bandar Lampung muna waroh
ISLAM EDU : Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam Vol. 1 No. 02 (2023): Islam Edu: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam
Publisher : Program Studi Pendidikan Agama Islam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Radicalism often occurs in this country, which was previously only directed at less educated groups of people, has now spread to educated groups or students at universities. One of the causes of the emergence of radicalism is due to the fading of Pancasila values ​​with the growth of fanatical attitudes towards certain groups and groups, the emergence of various kinds of organizations that prioritize certain groups and groups, even in the name of Islamic teachings. The Islamic religion originally taught noble values ​​such as; love of peace, compassion, mutual respect for one another, but sometimes religion is interpreted according to the wishes of certain groups as a basis for carrying out their mission through a religious approach using violence and coercion. One thing that can be used to prevent radicalism is understanding religious moderation as an ideology that all students must have. An understanding of religious moderation is used as a hidden curriculum to help students prevent radical traits. This research aims to prevent radicalism at STIT Darul Fattah. The method used in this research is descriptive qualitative methods. The results of this research show that instilling the ideology of religious moderation through the hidden curriculum is very helpful in preventing radicalism at STIT Darul Fattah, so that all students can have an attitude that loves peace, compassion and mutual respect.
Manajemen Pengelolaan Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam: Manajemen Pengelolaan Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam zainul ngali; Zubaidi; Timbul Santoso; Subandi; Erjati Abas
ISLAM EDU : Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam Vol. 1 No. 02 (2023): Islam Edu: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam
Publisher : Program Studi Pendidikan Agama Islam

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh kurang optimalnya penggunaan media pembelajaran dalam menunjang program pembelajaran dan tercapainya tujuan pembelajaran. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui penggunaan media pembelajaran dalam pendidikan agama Islam. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif dan kualitatif. Hasil penelitian mengungkapkan bahwa guru pendidikan agama Islam Sekolah Menengah Pertama Darul Fattah membuat rencana pembelajaran sebelum melaksanakan kurikulum dan kegiatan belajar mengajar untuk memandu proses pembelajaran. Tahapan guru dalam melaksanakan kegiatan pembelajaran adalah melaksanakan kegiatan persiapan, melaksanakan kegiatan inti, dan melaksanakan kegiatan akhir. Guru pendidikan agama Islam sekolah menengah menilai hasil belajar berdasarkan pekerjaan rumah dan tugas kelas, ujian semester, ujian tertulis dan lisan, tanya jawab, dan tentu saja mencerminkan sikap. Kesimpulan penelitian ini adalah sangat penting pemanfaatan media pembelajaran sebagai penunjang keberhasilan pendidikan. Pengendalian khusus terhadap penggunaan media pembelajaran mempengaruhi efisiensi dan efektivitas proses pembelajaran.

Page 1 of 3 | Total Record : 21