cover
Contact Name
Abdul Mugni
Contact Email
mugni2201@gmail.com
Phone
+6282123402250
Journal Mail Official
lppm@iaipersisgarut.ac.id
Editorial Address
Jl. Arujikartawinata Ciateul, Tarogong Kidul, Garut , Jawa Barat, Indonesia, 40614
Location
Kab. garut,
Jawa barat
INDONESIA
Al Mudzakarah: Journal of Islamic Studies
ISSN : -     EISSN : 30893607     DOI : -
Journal of Islamic Studies berkomitmen untuk menumbuhkan dan memelihara tradisi akademik di perguruan tinggi dengan menerbitkan artikel-artikel ilmiah yang memiliki aspek kebaruan, originalitas, dan signifikansi baik secara teoritis maupun praktis. Oleh karena itu, Al Mudzâkarah: Journal of Islamic Studies menjaga proses review yang objektif dan fair. Journal of Islamic Studies terbit dua kali dalam satu tahun dengan menekankan kajian terhadap Islam dan masyarakat Muslim dengan berbagai aspek dan dinamikanya, baik dalam konteks historis maupun kontemporer. Al Mudzâkarah: Journal of Islamic Studies bertujuan untuk menjadi media diskusi dan perbedabatan akademik yang sehat dan konstruktif di bidang studi Islam untuk berbagai kalangan, baik peneliti, penulis, akademisi, pemerintah, aktivis non-pemerintah, organisasi masyarakat Islam, dan lain-lain. Journal of Islamic Studies mencakup berbagai aspek dalam studi Islam, antara lain, pendidikan Islam, ilmu Hadis, ilmu Al Qur`an dan tafsir, ekonomi syariah, sejarah, filsafat, budaya, seni, dan lain-lain. Al Mudzâkarah: Journal of Islamic Studies menerima artikel dari akademisi, peneliti, dan praktisi baik di bidang studi Islam untuk terlibat aktif dalam diskursus akademik dan akumulasi pengetahuan ilmiah di Indonesia.
Arjuna Subject : -
Articles 10 Documents
Menimbang Tafsir Al-Mishbah:Analisa Kritis Terhadap Tafsir Ayat Jilbab M. Quraish Shihab Rohman, Abdul
Al Mudzakarah Vol. 1 No. 1 (2024): Al Mudzakarah: Journal of Islamic Studies
Publisher : LPPM IAI PERSIS GARUT

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

There is a diversity of interpretations regarding the Quranic verse on the jilbab. Among these interpretations, some are robust in terms of argumentation, while others appear biased and subjective. This article delves into Quraish Shihab's thoughts on the jilbab verse and critically analyzes them. This research is a type of library research using a descriptive analysis method, which describes the research findings based on a focused problem by critically analyzing them to produce objective results. The approach used is content analysis. The primary sources for this research are Tafsir Al-Mishbah and Jilbab Pakaian Wanita Muslimah. The research findings indicate: First, in Quraish Shihab's perspective, wearing the jilbab is not obligatory; its command is merely a recommendation and applies only during the time of Prophet Muhammad. Scholars also do not unanimously agree on the boundaries of a woman's aurat, and the jilbab sharia is a teaching that takes into account Arab societal traditions, making it not applicable to other nations that do not wear the jilbab. Second, Quraish Shihab's interpretation of the jilbab verse lacks a strong argumentative basis in Islamic studies. The wording of the command in the jilbab verse is still understood as an obligation and cannot be transformed into a mere recommendation because there is no evidence diverting it; scholars have unanimously agreed on the boundaries of a woman's aurat, which extends from the top of the head to the tips of the toes, excluding the face and the palms of the hands; the sharia of the jilbab remains applicable until the end of time, even though it was revealed under specific conditions and in a particular region, as Islam is a universal religion.
Kreativitas Pembelajaran Make and Match Melalui “Kartu Cari Jodoh” pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Septiani, Amijar; Sam Amir, Yanti; Nurkhoiriyyah, Nisa
Al Mudzakarah Vol. 1 No. 1 (2024): Al Mudzakarah: Journal of Islamic Studies
Publisher : LPPM IAI PERSIS GARUT

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini mendiskusikan kemampuan pemahaman siswa Madrasah Aliyah pada pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) yang rendah. Hal ini dikarenakan keterbatasan media dan model pembelajaran yang digunakan guru dalam menyampaikan materi PAI. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis kreativitas dalam pembelajaran PAI melalui “kartu cari jodoh” pada siswa Madrasah Aliyah. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan jenis Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Penelitian dilaksanakan melalui dua siklus. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasi, tes, dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penerapan model pembelajaran make and match melalui “kartu cari jodoh” pada pembelajaran PAI jenjang Madrasah Aliyah dapat meningkatkan kreativitas guru dan tingkat pemahaman siswa.  
Periwayat Qadariyyah dalam Sahih Al-Bukhari Lasna Ulhaq, Lani; Mutaqien, Husen Zaenal
Al Mudzakarah Vol. 1 No. 1 (2024): Al Mudzakarah: Journal of Islamic Studies
Publisher : LPPM IAI PERSIS GARUT

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The relationship between hadith experts (muhadditsun) and kalam/theologians (mutakallimun) is considered disharmonious by Islamic scholars. In their interactions with the kalam experts, the hadith scholars kept a little distance from them. This concerns ideology and the right to narrate hadith. In the problem of ideology of the right to convey hadith there is a big question that can ideology be separated from the hadith it conveys? This means that in narrating a hadith, a rawi is not conveying his ideology, but only conveying the information (hadith) he gets to others even though it must contradict their ideology. The problem of finding cross-ideological narrators in the Book of Sahih al-Bukhari, this is related to the policy of Imam al-Bukhari who is known to be very strict in selecting narrators for the hadiths he narrated in his book. This research uses qualitative methods by means of literature studies, more specifically is descriptive analysis with a critical approach. Then it focused on the application of the science of al-Jarh wa at-Ta'dil and at-Takhrij al-Hadith through three stages. The orientation stage aims to collect general data related to al-Jarh wa at-Ta'dil, then the exploration stage aims to  collect more specific data related to the narrators, and finally  the analysis stage which  aims to  examine the data that has been collected. After going through the research stage, it was found that there were cross-ideological narrators, namely the Qadariyyah school in the book of Sahih al-Bukhari as many as 17 rawis, from all of them there were 56 hadiths. Then his entire narration is acceptable because it contains no invitation to his ideology. And the reason Imam al-Bukhari used these narrators was because of his devotion.
Nilai-Nilai Toleransi dalam Al-Qur'an (Analisis Semiotik Roland Barthes Terhadap QS. Al-Kafirun [109]: 1-6 dan QS. Al-Hujurat [49]: 103) Julianti, Nesha; Firdaus, Hasan
Al Mudzakarah Vol. 1 No. 1 (2024): Al Mudzakarah: Journal of Islamic Studies
Publisher : LPPM IAI PERSIS GARUT

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This study aims to uncover the meaning of denotation and connotation in QS. Al-Kafirun [109]: 1-6 and QS. Al-Hujurat [49]: 13, as well as the relevance of the social, cultural, or religious context of Indonesian society to the two suras/verses above. This research is qualitative research, with the type of literature study research (Library research), which is reviewing books, literature, notes, closely related to the problem to be solved. In analyzing the data of this study, using Roland Barthes' semiotics, namely two levels of significance. First, denotation that examines the scope of language. Second, connotation or analysis of myth, the study of which relates to the internal text of the Qur'anic verse, so that the ideology that surrounds it can be found. The results of this study, in QS. Al-Kafirun [109]: 1-6 contains inclusivism, stating and believing that truth is found only in one's own religion, but at the same time having a tolerant attitude towards religion, or thinking that is different from what we believe. While in Q.S Al-Hujurat [49]: 13 contains the notion of egalitarianism, namely the belief in the principle of equality or equal rights to be able to achieve welfare and equal opportunities in the social, economic, legal, political domains. In addition, there is relevance of Indonesian society to the two ideologies contained in the surah / verse above, namely believing in inclusive religious beliefs, accepting plurality, and applying egalitarian principles. Thus, the ideology of inclusivism and egalitarianism is relevant to Indonesian society which tends to be pluralist.
Pembelajaran Sejarah Islam dan Kearifan Lokal Khazanah Fauziah, Khotimah; Fauzan, Pepen Irfan
Al Mudzakarah Vol. 1 No. 1 (2024): Al Mudzakarah: Journal of Islamic Studies
Publisher : LPPM IAI PERSIS GARUT

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The monotonous process of learning history is one of the factors in low historical literacy. This study discusses how to improve Islamic historical literacy skills with the Sakali Wayang Motekar (MASAGI) learning method based on local wisdom amid the onslaught of learning methods oriented to western culture which is considered practical and efficient. This research uses research and development (R&D) methods using six development steps, namely potential problem stages, data collection, product design, product validation, product revision and products. However, because the research is tailored to existing needs, the research is limited to tests, interviews, and other supporting notes with a qualitative approach. The results showed that the fulfillment of the historical literacy benchmark dimension conceptualized by Mapossa and Wasserman was successfully fulfilled by the sakali wayang motekar (MASAGI) method and contributed to increasing the historical literacy ability of students quite satisfactorily with dimensions with three dimensions fulfilled properly, the source work dimension only uses two sub-dimensions, namely source search and explanation, other sub-dimensions are considered unusable for students class VIII but conducted by SKI teachers using the teacher's eclectic rights.
Relevansi Nilai-Nilai Kejayaan Islam dalam Konteks Etika Global Modern santora, pipih; Suntiah, Ratu; Nurdiansyah, Achmad
Al Mudzakarah Vol. 2 No. 1 (2025): Al Mudzakarah: Journal of Islamic Studies
Publisher : LPPM IAI PERSIS GARUT

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

ABSTRAK Masa kejayaan Islam (abad ke-8 hingga ke-14) merupakan periode yang kaya akan nilai-nilai etika yang memengaruhi berbagai aspek kehidupan, termasuk ilmu pengetahuan, pemerintahan, dan hubungan sosial. Penelitian ini bertujuan untuk mengeksplorasi relevansi nilai-nilai etika yang berkembang pada masa tersebut dalam konteks etika global modern. Dengan pendekatan kualitatif deskriptif, data dikumpulkan melalui studi literatur dan wawancara mendalam dengan pakar sejarah Islam dan etika. Hasil penelitian menunjukkan bahwa prinsip-prinsip seperti keadilan, tanggung jawab sosial, dan penghormatan terhadap keberagaman yang menjadi fondasi etika pada masa kejayaan Islam memiliki relevansi yang signifikan dalam menghadapi tantangan moral dan sosial di era globalisasi. Penelitian ini juga mengidentifikasi tantangan dalam mengadaptasi nilai-nilai tersebut ke dalam kerangka etika modern yang lebih sekuler. Dengan mengintegrasikan nilai-nilai etika Islam ke dalam wacana etika global, diharapkan tercipta pendekatan yang lebih inklusif dan berkelanjutan untuk mengatasi masalah etika kontemporer.
Diskursus tentang Bahasa Nabi Adam dalam Perspektif Al-Quran Firmansah Setia Budi
Al Mudzakarah Vol. 2 No. 1 (2025): Al Mudzakarah: Journal of Islamic Studies
Publisher : LPPM IAI PERSIS GARUT

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengunggkap asal-usul bahasa manusia dan bahasa apa yang digunakan oleh manusia pertama sepanjang sejarah menurut perspektif Al-Quran. Dalam penelitian ini digunakan kajian pustaka dengan jenis penelitian deskriptif kualitatif. Sumber data utama dalam penelitian ini adalah ayat-ayat Al-Quran. Teknik pengumpulan data melalui dokumentasi, yaitu menelaah literatur-literatur untuk kemudian diambil suatu kesimpulan. Kesimpulan dari hasil penelitian ini bahwa asal-usul bahasa manusia pada mulanya bersifat isthilahiy, yakni pemberian dari Tuhan. Dari satu bahasa itu kemudian manusia mulai menciptakan bahasa-bahasa yang lain (muwadha’ah) yang hari ini jumlahnya sangat banyak. Manusia masih berbicara satu bahasa yang sama sejak zaman Nabi Adam sampai sekurang-kurangnya zaman Dzul Qarnain. Benih-benih perbedaan pada bahasa manusia mulai muncul setelah masa itu. Beberapa ayat di dalam Al-Quran yang memuan kisah-kisah terdahulu mengisyaratkan bahwa satu bahasa yang digunakan oleh umat manusia di masa antara Nabi Adam sampai Dzul Qarnain adalah bahasa Arab.
Analisis Akurasi Isi Materi Sirah Nabawiyah dalam Buku Ajar Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) Kelas VII Madrasah Tsanawiyah Selawati; Nani Triana
Al Mudzakarah Vol. 2 No. 1 (2025): Al Mudzakarah: Journal of Islamic Studies
Publisher : LPPM IAI PERSIS GARUT

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This study aims to analyze the conformity of the Sirah Nabawiyah content in the Islamic Cultural History (SKI) textbook for seventh-grade Madrasah Tsanawiyah (MTs) students with the classical reference Sirah Nabawiyah by Ibn Hisham. The research employs a qualitative descriptive approach using content analysis methods. Primary data were sourced from the 2020 edition of the Grade VII SKI textbook, while secondary data were drawn from volumes I and II of Sirah Ibn Hisham and other supporting literature. Findings indicate that out of 50 historical events analyzed, the majority of the facts presented in the textbook align with classical primary sources. However, some inconsistencies were found in chronology, data completeness, and additional narratives not found in the main reference. Furthermore, several popular materials used in the textbook lack clear citations. It is therefore recommended that the textbook be periodically revised based on authoritative literature and include proper documentation of sources to promote a more accurate and scholarly Islamic history education.
Contextual Teaching and Learning (CTL) Learning Model as an Effort to Improve Student Learning Outcomes Permadi, Muhammad
Al Mudzakarah Vol. 2 No. 1 (2025): Al Mudzakarah: Journal of Islamic Studies
Publisher : LPPM IAI PERSIS GARUT

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis efektivitas model pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) dalam meningkatkan hasil belajar siswa melalui pendekatan kajian pustaka sistematis. Data dikumpulkan dari lima artikel penelitian yang diterbitkan antara tahun 2019 dan 2024, yang secara khusus membahas penerapan model CTL pada berbagai jenjang pendidikan dan mata pelajaran. Hasil analisis menunjukkan bahwa penerapan CTL berdampak signifikan terhadap peningkatan hasil belajar siswa dalam aspek kognitif, afektif, dan psikomotorik. Selain itu, CTL terbukti dapat meningkatkan partisipasi dan motivasi siswa dalam pembelajaran, serta mendukung pengembangan berpikir kritis dan keterampilan memecahkan masalah. Penerapan strategi ini memerlukan keterkaitan konten pendidikan dengan konteks kehidupan nyata, memanfaatkan perangkat pembelajaran, dan menumbuhkan lingkungan belajar yang interaktif dan kolaboratif. Namun, keberhasilan penerapan CTL sangat bergantung pada kesiapan pendidik dalam merancang dan memfasilitasi pembelajaran kontekstual. Oleh karena itu, CTL dapat berfungsi sebagai strategi alternatif dalam pembelajaran yang tidak hanya menekankan pada hasil akademik, tetapi juga pengembangan karakter dan kompetensi
Analisis Kritis terhadap Pembaruan Interpretasi Fazlur Rahman dalam Studi Al-Qur'an Robi Rahman, Daden; Kurniawan, Agi
Al Mudzakarah Vol. 2 No. 1 (2025): Al Mudzakarah: Journal of Islamic Studies
Publisher : LPPM IAI PERSIS GARUT

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Tulisan ini mengkaji pemikiran Fazlur Rahman, tokoh pembaruan Islam abad ke-20, dalam bidang tafsir dan studi al-Qur’an, dengan fokus pada teori double movement. Teori tersebut menyatakan bahwa pemahaman al-Qur'an harus melalui dua gerak, yakni dari konteks kekinian ke masa turunnya al-Qur’an untuk menemukan ideal moral, lalu kembali ke konteks kekinian dengan menerapkan ideal moral tersebut. Artikel ini menilai teori Rahman sebagai representasi pendekatan hermeneutika Barat, khususnya hermeneutika metodologis, yang berujung pada relativisasi ajaran normatif Islam. Dalam praktiknya, teori ini dapat berimplikasi pada dekonstruksi hukum-hukum qath’i dalam Islam, dan memberi ruang dominan pada rasionalitas dan realitas sosial, menggeser posisi wahyu sebagai sumber hukum tertinggi. Penelitian ini bersifat kualitatif dengan pendekatan analisis kritis terhadap karya-karya primer dan sekunder terkait pemikiran Fazlur Rahman.

Page 1 of 1 | Total Record : 10