cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota banda aceh,
Aceh
INDONESIA
PIONIR: Jurnal Pendidikan
ISSN : 23392495     EISSN : 25496611     DOI : -
Core Subject : Education,
PIONIR: Journal of Education is an open-access Education scientific journal managed by the Study Program of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education (PGMI) Faculty of Tarbiyah and Teaching Ar-Raniry State Islamic University (UIN) Banda Aceh. PIONIR: Educational Journal is a forum for researchers and educational staff to develop knowledge in the field of educational studies, in order to fulfill the Tri Dharma of Higher Education, especially in the field of Basic Education.
Arjuna Subject : -
Articles 17 Documents
Search results for , issue "Vol. 12 No. 3 (2023): PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN" : 17 Documents clear
Perkembangan Kreativitas dan Perilaku Personal Peserta Didik SD Hasanah, Huswatul
PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN Vol. 12 No. 3 (2023): PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN
Publisher : Prodi PGMI FTK UIN Ar-Raniry Banda Aceh

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22373/pjp.v12i3.18564

Abstract

Tulisan ini bertujuan untuk memahami perkembangan kreativitas dan perkembangan perilaku personal pada anak SD. Penelitian menggunakan studi kepustakaan (library research) dengan mengumpulkan berbagai buku dan artikel jurnal yang relevan dengan pembahasan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perkembangan kreativitas peserta didik SD merupakan kemampuan anak berkreasi untuk mewujudkan dirinya, mudah menunjukan apa yang dia inginkan, dia sukai dan dia gemari; anak akan memiliki kemampuan untuk menyelesaikan permasalahan yang dihadapi dengan caranya sendiri; anak dilatih untuk berpikir logis, kritis, bernalar dan penerimaan pengetahuannya. Kreativitas anak dapat dikembangkan melalui guru dan orang tua yang saling berkoordinasi. Guru dapat memberikan rangsangan dalam pembelajaran yang dapat memicu munculnya kreativitas. Ciptakan suasana pembelajaran yang kondusif seperti penggunaan model pembelajaran, penggunaan media, atau pun sarana dan prasarana yang mendukung pengembangan kreativitas anak, menumbuhkan motivasi pada anak. Selain itu, guru dapat mengevaluasi perkembangan anak di sekolah untuk mengetahui minat dan bakatnya. Perilaku personal merupakan hasil interaksi antara seseorang dengan lingkungannya. Pengalaman yang menyenangkan akan menimbulkan perilaku positif dan sebaliknya. Perilaku personal anak SD terbentuk karena adanya rangsangan secara internal maupun eksternal yang diproses melalui kognitif, afektif,dan psikomotorik. Pembentukan terjadi akibat dari kebutuhan dalam diri anak SD.
ANALISIS DAYA PEMBEDA PENGECOH DAN TINGKAT KESUKARAN SOAL PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM UJIAN AHIR SEMSTER TINGKAT SEKOLAH DASAR: STUDI KASUS SDN KALIWINIG 07 RAMBIPUJI JEMBER surul, rofiatus
PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN Vol. 12 No. 3 (2023): PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN
Publisher : Prodi PGMI FTK UIN Ar-Raniry Banda Aceh

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22373/pjp.v12i3.20012

Abstract

AbstractTests are methods or procedures used in educational measurement and assessment. Tests involve giving tasks or a series of tasks to test takers, either in the form of questions that must be answered or commands that must be carried out, to produce a score that reflects the test taker's behavior or achievements. Question item analysis is an activity to evaluate each item or question item to assess its quality. Item analysis is the process of reviewing questions in a test with the aim of obtaining a set of quality questions. Therefore, analysis is needed regarding the quality of the questions, both in terms of level of difficulty, discrimination and distracting power. The research used to analyze the question items used a quantitative descriptive research design. Type of quantitative descriptive research. The population in this study were fourth grade students at SDN Kaliwining 07 Rambipuji Jember. The research sample consisted of 21 students in one class, with the class IV Islamic Religious Education subject as the research object. The instruments used in this research include end-of-semester exam question sheets, answer keys, and student answer sheets which are used as data for analysis. The data collection techniques used in this research are observation and documentation. Quantitative data analysis in this research was carried out using a computer application called Iteman, which is special software for analyzing test items. The results of this analysis show that the level of difficulty of the question items shows that each question item has a good level of difficulty. This can be seen from the question items which have a difficulty value or P value between 0.3-0.7, which is the level of difficulty stated. good if it has a vulnerability of 0.2-0.8. So that the questions analyzed based on students' answers have a good level of difficulty. Meanwhile, the different power results of the questions get several different results, from bad, average, and good. This is shown by the Rpbis results A. 0.496, B. 0.023, C. -0.166, and D. -0.166. So some of the differentiating powers contained in the question items are not yet able to distinguish between students who differentiate between the abilities of students who have mastered and who have not mastered the competencies achieved. Therefore, improvements are needed from the school or educators. The distracting power, which obtained good and very good criteria, can be seen from the results of prop A. 0.095, B. 0.382, C. 0.429, D. 0.095. which are classified as good and very good criteria, so that each question item is chosen in the same proportion by students. 
Bullying Dalam Perspektif Psikologi Pendidikan Fatkhiati, Fatkhiati
PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN Vol. 12 No. 3 (2023): PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN
Publisher : Prodi PGMI FTK UIN Ar-Raniry Banda Aceh

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22373/pjp.v12i3.20235

Abstract

Sebagai dampak kemajuan dunia dan dinamisme kehidupan manusia, bullying adalah salah satu bentuk manifestasi sikap negatif yang ikut menerobos dalam pendidikan. Bullying adalah sikap yang diwujudkan melalui semacam agresi yang bertujuan untuk mengintimidasi pihak yang dianggap lemah. Penelitian ini akan mengulas tentang bullying melalui kajian psikologi pendidikan. memanfaatkan metode kajian literatur, penelitian ini akan menganalisis sekumpulan dokumen, buku, ataupun jurnal lainnya yang berhubungan dengan topik permasalahan; pendekatan ini menghasilkan sudut pandang tersendiri oleh penulis sembari juga memberikan landasan-landasan inspirasi sebelumnya demi sudut pandang yang menyeluruh. Diketahui dari hasilnya, bullying dimotori oleh berbagai faktor atau motivasi yang cenderung negatif dan berdampak pada beberapa pihak. Korban adalah pihak yang berdampak paling parah akibat aktivitas bullying/perundungan. Cacat fisik dan trauma psikis adalah sebagian dampak paling umum dari aktivitas bullying ini. 
IMPLEMENTASI METODE SAS MENGGUNAKAN MEDIA LAGU UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS II SD NEGERI 4 BANDA ACEH Khadijah, Khadijah Khadijah
PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN Vol. 12 No. 3 (2023): PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN
Publisher : Prodi PGMI FTK UIN Ar-Raniry Banda Aceh

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22373/pjp.v12i3.20281

Abstract

Penelitian yg berjudul “ Implementasi Metode SAS memakai Media Lagu untuk memiliki Kemampuan Membaca Pemulaan peserta didik Kelas II Sekolah Dasar Negeri4 Banda Aceh”, bertujuan buat mengetahui kegiatan pengajar serta siswa dalam implementasi metode SAS menggunakan media lagu dan mempercepat membaca siswa dan siswi melalui implementasi metode SAS menggunakan media lagu pada kelas II Sekolah Dasar Negeri 4 Banda Aceh. Penelitian ini memakai pendekatan kualitatif dan jenis penelitian PTK. Subjek pada penelitian peserta didik kelas II sebanyak 20 orang. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan lembar observasi serta tes. pada analisa data menggunakan rumus distribusi frekuensi. Dasil penelitian dapat diketahui bahwa keatifan pengajar selama mengelola pembelajaran pada siklus I menerapkan metode SAS dan media lagu mencapai nilai presentase 75% dalam kategori baik. siklus II mengalami peningkatan menjadi 90% menggunakan kategori sangat baik. Keaktifan siswa pada proses pembelajaran pada siklus I dalam implementasi metode SAS dan media lagu mencapai nilai presentase 75,2% dengan kategori baik. Siklus II sangat mengalami peningkatan menjadi 90,25% dengan kategori sangat baik. Kemampuan membaca permulaan siswa di siklus I yaitu 60%, di siklus ke II naik sebagai 90%. Maka dari itu, bisa disimpulkan bahwa dengan impelemtasi yang di terapkan dalam metode SAS menggunakan media lagu dalam proses pembelajaran serta siswa sangat aktif dalam pembelajaran
HUBUNGAN KEMAMPUAN LITERASI SAINS DENGAN KEMAMPUAN LITERASI DIGITAL PESERTA DIDIK KELAS V SDN CENGKARENG BARAT 03 PAGI Ali, Muhammad; Akbar, Budhi
PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN Vol. 12 No. 3 (2023): PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN
Publisher : Prodi PGMI FTK UIN Ar-Raniry Banda Aceh

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22373/pjp.v12i3.20319

Abstract

The purpose of this study was to analyze the relationship between scientific literacy skills and digital literacy skills of fifth grade students at SDN Cengkareng Barat 03 Pagi. The method used in this research is descriptive correlational with moment product correlation test. Researchers collected data through tests for scientific literacy and questionnaires for digital literacy. The results showed that out of 60 students, the highest score of Scientific Literacy was 90 and the lowest score was 65 with Minimum Completeness Criteria (KKM) of 75. The normality test shows that the significance value of scientific literacy and digital literacy is greater than 0.05 (0.200 > 0. 05, 0.200 > 0.05 and 0.132 > 0.05, 0.200 > 0.05). The result of the linearity test is that the significance value is greater than 0.05 (0.631 > 0.05). Based on the results of this study, it can be concluded that there is a relationship between scientific literacy skills and digital literacy abilities of fifth grade students at SDN Cengkareng Barat 03 Pagi in the high category with a value of r = 0.691.
Perencanaan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Berbasis Project Based Learning Pada Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar Irawan, Muhammad Ferry; Zulhijrah, Zulhijrah; Prastowo, Andi
PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN Vol. 12 No. 3 (2023): PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN
Publisher : Prodi PGMI FTK UIN Ar-Raniry Banda Aceh

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22373/pjp.v12i3.20716

Abstract

Di era saat ini, siswa dituntut untuk memiliki keterampilan yang luas seperti keterampilan pemecahan masalah, berpikir kreatif, berkolaborasi, dan berkomunikasi. Pendekatan Pembelajaran Berbasis Proyek (PjBL) dianggap sebagai cara pembelajaran yang dapat memfasilitasi pengembangan keterampilan tersebut karena melibatkan siswa dalam proyek-proyek berbasis kehidupan nyata. Penelitian ini dilakukan dengan maksud untuk lebih memahami bagaimana guru dapat merencanakan pembelajaran IPA yang efektif dan sesuai dengan kebutuhan siswa. Penelitian ini dilakukan di Sekolah Dasar di OKU Timur. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dan pengumpulan data dilakukan melalui wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perencanaan pembelajaran melalui Pendekatan Pembelajaran Berbasis Proyek (PjBL) dapat menjadi cara yang efektif dalam menerapkan Kurikulum Merdeka di sekolah dasar. Implementasi Pembelajaran Berbasis Proyek dalam kurikulum ini memberikan dampak positif pada pemahaman dan motivasi siswa dalam pembelajaran IPA
FORMATION OF CHILDREN'S CHARACTER THROUGH SOCIO-EMOTIONAL LEARNING WITH TEACHER CREATIVITY AT MI NURUL ULUM BANTUL Samsudin, Samsudin; Panjaitan, Chery Julida; Ichsan, Ahmad Shofiyuddin
PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN Vol. 12 No. 3 (2023): PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN
Publisher : Prodi PGMI FTK UIN Ar-Raniry Banda Aceh

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22373/pjp.v12i3.20817

Abstract

This research discussed the importance of teacher creativity in shaping children's character through socio-emotional learning at the Elementary School / Madrasah Ibtidaiyah level. This research aimed to emphasize teachers' role in helping develop children's social and emotional skills through collaborative learning and moral teaching in schools. The research location was at MI Nurul Ulum Bantul Yogyakarta. This research used a qualitative approach with interview, observation, and documentation techniques. The research results showed that teacher creativity in forming children's character through socio-emotional learning at MI Nurul Ulum was 1) generating motivation to learn with technology, 2) making the material relevant to everyday life, 3) presenting an interesting impression when learning, 4) making teachers as a role model for children, 5) creating a communicative learning atmosphere, and 6) understanding children's moods when learning.
PENGEMBANGAN VIDEO SUMBER BELAJAR BERBASIS KEARIFAN LOKAL DI MIN 29 ACEH BESAR Asfiana, Asfiana; Lessy, Zulkipli
PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN Vol. 12 No. 3 (2023): PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN
Publisher : Prodi PGMI FTK UIN Ar-Raniry Banda Aceh

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22373/pjp.v12i3.20823

Abstract

This research was motivated by the fact that the media used in the learning process did not yet exist and only used learning resources from printed books. The results of the researcher's analysis of the printed books used showed that the books only contained descriptions of general material, and the teachers did not connect the material with local wisdom in the area where the students live. The objectives of this research are: (1) to describe the design for developing video learning resources based on the local wisdom; (2) to explain the feasibility of learning resource videos based on local wisdom, and (3) to explain the practicality of developing learning resource videos based on the local wisdom. The research method used is Research and Development (R&D), using the Alessi and Trollip models. The research results show that the learning resource videos based on local wisdom at MIN 29 Aceh Besar have met the very appropriate category based on the validation results of the material, so a score of 87.5% was obtained and the media validation results obtained a score of 90.8% with the criteria "very feasible". Meanwhile, the practical results of three class teachers obtained scores, namely: the class IV-A teacher scored 100%, the class IV-B teacher scored 100% and the class IV-C teacher scored 100% with the criteria "very worthy". Based on the research results, the video learning resources based on the local wisdom at MIN 29 Aceh Besar are very worthy of further development.
EFEKTIFITAS PENGGUNAAN APLIKASI KAHOOT SEBAGAI ALAT EVALUASI PADA MATA KULIAH BACA TULIS AL-QUR’AN Darmiah, Darmiah
PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN Vol. 12 No. 3 (2023): PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN
Publisher : Prodi PGMI FTK UIN Ar-Raniry Banda Aceh

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22373/pjp.v12i3.20872

Abstract

Salah satu cara meningkatkan efektivitas pembelajaran adalah dengan memberikan unsur ransangan agar mahasiswa termotivasi dalam belajar, salah satunya melalui sistem evaluasi yang lebih inovatif dan kreatif yang dapat merangsang pola pikir kritis. Kahoot adalah website di internet yang mengahadirkan suasana kuis edukatif yang meriah dan heboh di dalam kelas, berbasis platform pembelajaran sebagai teknologi pendidikan. Pendekatan penelitian yang digunakan adalah kuantitatif. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian Pre-Ekperimental Design dengan model One-Shot Case Study. Instrument pengumpulan data yang digunakan adalah soal tes yang dibagikan dengan menggunakan aplikasi kahoot. Data dianalisis untuk penentuan efektifitas dengan persentase. Hasil penelitian dapat diketahui median hasil belajar mahasiswa pada mata kuliah Baca Tulis Al-Qur’an adalah 80. Rentang nilai berada pada 40-100. Sedangkan rata-rata persentase keefektifan aplikasi kahoot sebagai alat evaluasi ditinjau dari hasil belajar adalah sebesar 80, 3% dan berada pada kategori sangat efektif. Secara keseluruhan penggunaan aplikasi kahoot sebagai alat evaluasi secara efektif dapat meningkatkan hasil belajar mahasiswa.
PENGEMBANGAN HIGHER ORDER THINKING SKILL(HOTS) PADA SOAL PENILAIAN AKHIR SEMESTER GENAP MATA PELAJARAN IPAS SD Susanti, Dini; Ekawati, Ridania; Yuza, Arlina; Melidawati, Silfi
PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN Vol. 12 No. 3 (2023): PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN
Publisher : Prodi PGMI FTK UIN Ar-Raniry Banda Aceh

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.22373/pjp.v12i3.20892

Abstract

The final even semester assessment questions are an assessment instrument used to evaluate the learning carried out by teachers and students during one semester. The aim of this research is to develop HOTS-based PAS questions so that students have a balance between attitude, knowledge and skills. The type of research used is research and development. The model used is the ADDIE model, which has five research stages. Namely analysis, design, development, implementation and evaluation. To test the validity of the product, it is tested by experts using a validity questionnaire, for practicality, a questionnaire is assessed by the teacher and an effectiveness questionnaire is assessed by the students. The results of this research show that the HOTS-based PAS IPAS questions meet the valid criteria of 81% in the very valid category, for practical results 96% in the very practical category and effectiveness results of 95% in the very valid category. So this HOTS-based PAS question reaches the criteria of being valid, practical and effective. Keywords: PAS questions, IPAS, HOTS, ADDIE

Page 1 of 2 | Total Record : 17