cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota malang,
Jawa timur
INDONESIA
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
ISSN : -     EISSN : 2502471X     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January 2016.
Arjuna Subject : -
Articles 20 Documents
Search results for , issue "Vol 3, No 11: NOVEMBER 2018" : 20 Documents clear
Bahan Ajar IPS Berbasis Gambar sebagai Sumber Belajar di Sekolah Dasar Ayu Devia Miftahul Hasanah; M. Zainuddin; Sunaryanto Sunaryanto
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 3, No 11: NOVEMBER 2018
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (413.371 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v3i11.11780

Abstract

Abstract: This research was aimed to produce textbook IPS based on images. IPS textbook can be used as a one learning resources in the learning process. Textbook product is developed based on the steps of Dick and Carey model with ten stages development. Based  on validity and trials result, showed (a) students book validity result reaches 80.62% with valid criteria; (b) students book attractiveness result reach 88% with very interesting criteria; (c) the students and teachers  book practicality reach 89,5% with very practise; (d) the effectivity outcome that student learning really significant that doing by comparing pretest and posttest result. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan produk berupa buku ajar IPS berbasis gambar. Buku ajar IPS dapat dijadikan salah satu sumber belajar dalam pembelajaran. Produk buku ajar yang dikembangkan berdasarkan dengan langkah-langkah model pengembangan Dick and Carey dengan sepuluh tahapan. Hasil validasi dan uji coba yang telah dilakukan, diperoleh data yakni (a) hasil validasi terhadap buku siswa mencapai persentase 80,62% dengan kriteria valid; (b) hasil uji kemenarikan terhadap buku siswa mencapai persentase 88% dengan kriteria sangat menarik; (c) hasil uji kepraktisan siswa dan guru mencapai persentase sebesar 89,5% dengan kriteria sangat praktis; (d) hasil uji efektivitas bahwa hasil belajar signifikan dengan membandingkan hasil pretest dan posttest.
Pengembangan Instrumen Tes Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika pada Materi Listrik Dinamis Bakhrul Rizky Kurniawan; Muhammad Reyza Arief Taqwa
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 3, No 11: NOVEMBER 2018
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (556.306 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v3i11.11761

Abstract

Abstract: This research aims to produce an instrument test of problem-solving skills that are valid and have high reliability. This research is a research and development conducted using four stages of ADDIE model. Instrument validation includes expert validation and empirical validation. The results of expert validation indicate that overall the test instrument is in good category. Empirical validation results show that seven questions are valid with a reliability coefficient of 0.67. The implementation of test instruments is carried out to measure problem-solving skills. The measurement results show that the average score of students' problem-solving skills is 32 (SD = 16.9) with the highest score of 94 and the lowest 11 with a scale of 0—100.Abstrak: Penelitian ini bertujuan menghasilkan instrumen tes kemampuan pemecahan masalah yang valid dan memiliki reabilitas tinggi. Penelitian ini merupakan penelitian dan pengembangan yang dilakukan dengan menggunakan empat tahapan model ADDIE. Validasi instrumen, meliputi validasi ahli dan validasi empirik. Hasil validasi ahli menunjukkan bahwa secara keseluruhan instrumen tes memperoleh kategori baik. Hasil validasi empirik menunjukkan bahwa tujuh soal valid dengan koefisien reliabilitas sebesar 0,67. Implementasi instrumen tes dilakukan untuk mengukur kemampuan pemecahan masalah. Hasil pengukuran menunjukkan bahwa nilai rata-rata kemampuan pemecahan masalah mahasiswa sebesar 32 (SD= 16,9) dengan nilai tertinggi 94 dan terendah 11 dengan skala 0—100.
Pengaruh Inkuiri Terbimbing terhadap Keterampilan Proses Sains dan Pemahaman Konsep Optik Siswa Kelas VIII Muhammad Taufiq Alhudaya; Arif Hidayat; Supriyono Koeshandayanto
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 3, No 11: NOVEMBER 2018
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (382.514 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v3i11.11747

Abstract

Abstract: This research was aimed to know whether there is a difference in science process skill and concept comprehension on optical materials of students who learn with guided inquiry learning with discovery learning. The research design used was quasi-experimental type pretest-posttest control group design. Hypothesis test in research using Anacova (Analysis of Covariance). The results showed that (1) there is a difference in science process skill of experimental class and control class where the science process skill of experiment class student is higher than control class student; (2) there is a difference of understanding of optical material concept of experimental class and control class where the students' understanding of optical concept of experimental class is higher than control class students.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ada tidaknya perbedaan keterampilan proses sains dan pemahaman konsep pada materi optik antara siswa yang dibelajarkan dengan pembelajaran inkuiri terbimbing dan pembelajaran discovery learning. Desain penelitian yang digunakan adalah quasi experimental tipe pretest posttest control group design. Uji hipotesis dalam penelitian menggunakan Anakova (Analisis of Covariance). Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) terdapat perbedaan keterampilan proses sains siswa kelas eksperimen dan kelas kontrol dimana keterampilan proses sains siswa kelas eksperimen lebih tinggi dibandingkan siswa kelas kontrol dan (2) terdapat perbedaan pemahaman konsep materi optik siswa kelas eksperimen dan kelas kontrol dimana pemahaman konsep optik siswa kelas eksperimen lebih tinggi dibandingkan siswa kelas kontrol.
Penguasaan Konsep Siswa pada Model Pembelajaran Interactive Demonstration disertai Formative Feedback Suryaningsasi Suryaningsasi; Sentot Kusairi; Hari Wisodo
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 3, No 11: NOVEMBER 2018
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (498.332 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v3i11.11772

Abstract

Abstract: This research was aimed to analyze the mastery of the concept of pressure on interactive demonstration learning model with formative feedback. The study involved 45 students of class VIII SMP Negeri 2 Rembang. The learning process is designed using the interactive learning demonstration stages in which it integrates with formative feedback. Tests form two-tiers as a measure of mastery of student concepts given before and after learning. The test results were analyzed qualitatively and quantitatively. The result of the analysis shows that the learning has an influence on the mastery of student concept with very strong category (very strong). The result of the improvement of students' master comprehension score before and after learning is in the medium category. Students experience an increased level of mastery of the concept from low to high on cognitive indicators of inhibiting (C1), and an increase in concept mastery level from low to moderate on understanding indicators (C2). Overall score indicator mastery of the concept of pressure. In the cognitive indicators of understanding (C3) and analysis (C4) has increased in the low category.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis penguasaan konsep tekanan pada model pembelajaran interactive demonstration disertai formative feedback. Penelitian ini melibatkan 45 siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Rembang. Proses pembelajaran dirancang menggunakan tahapan-tahapan pembelajaran interactive demonstration yang didalamnya terintegrasikan dengan formative feedback. Tes bentuk two-tiers sebagai alat ukur penguasaan konsep siswa yang diberikan sebelum dan  sesudah  pembelajaran.  Hasil tes dianalisis secara  kualitatif dan kuantitatif. Hasil analisis menunjukkan bahwa pembelajaran tersebut memiliki pengaruh  terhadap  penguasaan  konsep  siswa  dengan  kategori sangat kuat (very strong). Hasil peningkatan skor penguasaan konsep siswa sebelum dan setelah pembelajaran berada pada kategori sedang. Siswa mengalami peningkatan level penguasaan konsep dari rendah menuju tinggi pada indikator kognitif mengingat (C1), dan mengalami peningkatan level penguasaan konsep dari rendah menuju sedang pada indikator memahami (C2). Secara keseluruhan, skor indikator penguasaan konsep tekanan. Pada indikator kognitif memahami (C3) dan analisis (C4) mengalami peningkatan yang masih dalam kategori rendah.
Profil Berpikir Kreatif Matematis Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar Miftha Huljannah; Cholis Sa’dijah; Abd. Qohar
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 3, No 11: NOVEMBER 2018
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (463.591 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v3i11.11730

Abstract

Abstract: This research aims to describe the profile of creative thinking of elementary school teacher education students at Tadulako University. Data collection used open-ended problem solving tests and guidelines interview. The subjects of this research consisted of 2 students in high-ability, 2 students in medium-ability, and 1 student in low-ability. The results show that in solving problem three-dimensional figure, subject in high-ability can achieve indicators of fluency, flexibility, and novelty. Subject in medium-ability dan subject in low-ability do not achieve any indicator of creative thinking. While in problem two-dimensional figure, subject in high-ability can achieve the indicator of fluency and flexible, subjek in medium-ability achieve the indicator of fluency, and subject in low-ability do not achieve the three indicators of creative thinking. Abstrak: Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan profil berpikir kreatif mahasiswa Pendidikan guru sekolah dasar di Universitas Tadulako. Pengumpulan data menggunakan tes pemecahan masalah open-endeddan pedoman wawancara. Subjek penelitian terdiri dari dua mahasiswa berkemampuan tinggi, dua mahasiswa berkemampuan sedang, dan satu mahasiswa berkemampuan rendah. Hasil penelitian menunjukkan dalam memecahkan masalah pada bangun ruang, subjek berkemampuan matematis tinggi dapat memenuhi ketiga indikator berpikir kreatif. Subjek berkemampuan matematis sedang dan rendah tidak memenuhi ketiga indikator berpikir kreatif. Untuk masalah bangun datar, subjek berkemampuan tinggi memenuhi indikator kefasihan dan fleksibel, subjek berkemampuan matematis sedang memenuhi indikator kefasihan, serta subjek berkemampuan rendah tidak memenuhi ketiga indikator berpikir kreatif.Abstract: This research aims to describe the profile of creative thinking of elementary school teacher education students at Tadulako University. Data collection used open-ended problem solving tests and guidelines interview. The subjects of this research consisted of 2 students in high-ability, 2 students in medium-ability, and 1 student in low-ability. The results show that in solving problem three-dimensional figure, subject in high-ability can achieve indicators of fluency, flexibility, and novelty. Subject in medium-ability dan subject in low-ability do not achieve any indicator of creative thinking. While in problem two-dimensional figure, subject in high-ability can achieve the indicator of fluency and flexible, subjek in medium-ability achieve the indicator of fluency, and subject in low-ability do not achieve the three indicators of creative thinking.Abstrak: Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan profil berpikir kreatif mahasiswa Pendidikan guru sekolah dasar di Universitas Tadulako. Pengumpulan data menggunakan tes pemecahan masalah open-ended dan pedoman wawancara. Subjek penelitian terdiri dari dua mahasiswa berkemampuan tinggi, dua mahasiswa berkemampuan sedang, dan satu mahasiswa berkemampuan rendah. Hasil penelitian menunjukkan dalam memecahkan masalah pada bangun ruang, subjek berkemampuan matematis tinggi dapat memenuhi ketiga indikator berpikir kreatif. Subjek berkemampuan matematis sedang dan rendah tidak memenuhi ketiga indikator berpikir kreatif. Untuk masalah bangun datar, subjek berkemampuan tinggi memenuhi indikator kefasihan dan fleksibel, subjek berkemampuan matematis sedang memenuhi indikator kefasihan, serta subjek berkemampuan rendah tidak memenuhi ketiga indikator berpikir kreatif.
Penerapan Realistic Mathematics Education untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika di Sekolah Dasar Alivi Lutfil Karimah; Sudarmiatin Sudarmiatin; Edy Bambang Irawan
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 3, No 11: NOVEMBER 2018
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (629.121 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v3i11.11781

Abstract

Abstract: This research was aimed to improve the problem-solving ability of mathematics in elementary school by applying Realistic Mathematics Education. This reserach uses action research design Geofrey E. Mills model  through identify an area focus, collect data, analyse and interprete data, develope an action plan. the research was held on grade IV SDN Blimbing 1 with 39 student. The reserach instrumen was used obsevation sheet of teacher activity and student activity, observation sheet of problem-solving abilities, problem-solving abilities test, interview sheets, and field notes. The research findings show that there is an increase of problem solving ability of 88% due to the addition of treatment as a result of reflection in cycle I.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematika di Sekolah Dasar dengan menerapkan Realistic Mathematics Education. Penelitian ini menggunakan desain penelitian tindakan kelas model Geofrey E. Mills melalui identify an area focus, collect data, analyse and interprete data, develope an action plan. Subjek penelitian adalah siswa kelas IV SDN Blimbing 1 yang berjumlah 39 siswa. Instrumen penelitian yang digunakan adalah lembar observasi kegiatan guru dan siswa, lembar observasi kemampuan pemecahan masalah, soal tes kemampuan pemecahan masalah, lembar wawancara, dan catatan lapangan. Temuan penelitian menunjukkan bahwa terdapat peningkatan kemampuan pemecahan masalah sebesar 88% karena penambahan treatment sebagai hasil refleksi pada siklus I.
Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa melalui Pendekatan Conceptual Problem Solving pada Materi Termodinamika Dewi Nur Azizah; Sutopo Sutopo; Siti Zulaikah
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 3, No 11: NOVEMBER 2018
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (528.53 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v3i11.11766

Abstract

Abstract: Problem solving skills are one of the goals of physics learning. A certain strategy is needed to help students improve problem-solving skills. The conceptual problem solving approach is a problem-solving approach where students are guided through problem solving using appropriate physical principles. The purpose of this study is to know the improvement student’s problem solving skill through conceptual problem solving approach on the thermodynamic topic. The method of this study is one group pretest-posttest design. The subjects of this study 32 students of class XI MIPA high school in Kediri. This results that conceptual problem solving approach can improve student's problem solving skills on thermodynamic topic with the value of N-Gain 0,36 and effect size 2,6.Abstrak: Kemampuan pemecahan masalah merupakan salah satu tujuan pada pembelajaran fisika. Diperlukan strategi tertentu untuk membimbing siswa meningkatkan kemampuan pemecahan masalah. Pendekatan conceptual problem solving merupakan pendekatan pembelajaran dimana siswa dibimbing menyelesaikan masalah menggunakan prinsip fisika yang tepat. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui peningkatan kemampuan pemecahan masalah siswa melalui pendekatan conceptual problem solving pada topik termodinamika. Metode penelitian yang digunakan one group pretest-posttest design. Subjek penelitian adalah 32 siswa kelas XI MIPA salah satu SMA di kota Kediri. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pendekatan conceptual problem solving dapat meningkatkan kemampuan pemecahan masalah siswa dengan N-Gain sebesar 0,36 dan effect size sebesar 2,6.
Keefektifan Structured Learning Approach untuk Meningkatkan Perilaku Asertif Siswa SMA Korban Bullying Baiq Lina Astini Rahayu; Andi Mappiare AT; Triyono Triyono
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 3, No 11: NOVEMBER 2018
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (324.527 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v3i11.11776

Abstract

Abstract: This research was aimed to know the effectiveness of structured learning approaches to improve assertive behavior in students who are bullying victims in high school. This research uses experimental research design, single group pre-test & post-test design. The training uses five components: Instruction, Modeling, Role Playing, Feedback and Transfer of training/home delivery tasks. For validity test use 2 BK experts. To identify the assertive behaviour improvement of bullying victim students that happened in a group. The non-parametric statistical evaluation used to test the hypothesis of this study is the Wilcoxon-test. Instrument validity test is done by using pearson product moment test, and reliability test using Alpha Cronbach value. Based on the results of descriptive analysis where it is known that the mean post-test score achieves higher rank compared to the mean pre-test score (average post-test score score 4.5 while pre-test is 12,5).Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keefektifan structured learning approach untuk meningkatkan perilaku asertif pada siswa korban bullying di SMA. Penelitian ini menggunakan rancangan penelitian experimental, single group pre-test & post-test design. Pelatihan ini menggunakan lima komponen, yaitu petunjuk, pemberian model, bermain peran, umpan balik, dan transfer pelatihan/pemberian tugas rumah. Untuk uji validitas menggunakan dua ahli BK. Untuk melihat perubahan peningkatan perilaku asertif siswa korban bullying yang terjadi pada kelompok. Uji statistik non-parametrik yang digunakan untuk menguji hipotesis penelitian ini adalah uji-Wilcoxon. Uji validitas instrumen diuji dengan uji pearson product moment dan uji realibilitas dengan menggunakan nilai Alpha Cronbach. Berdasarkan hasil analisis deskriptif dimana diketahui mean peringkat skor membuktikan bahwa mean peringkat skor post-test memperoleh peringkat teratas jika dibandingkan mean peringkat skor pre-test (rata-rata peringkat skor post-test sebesar 4,5, sedangkan pre-test sebesar 12,5).
Buku Ajar Tematik Berbentuk Cerita Anak dengan Permainan Teka-teki Silang Rikha Ari Pratiwi; Ery Tri Djatmika; Sulton Sulton
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 3, No 11: NOVEMBER 2018
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (519.713 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v3i11.11773

Abstract

Abstract: This research was aimed to produce a product in the form of the children's story-shaped textbook comes with a crossword puzzle game are equipped valid, interesting, practical, and effective used in supporting the learning process. Development stage using Dick and Carey development model (2009) which consist of ten stages. The result of validation and experiments conducted resulted the data as, (a) the validation result by the experts reached the percentage of 84.33% with very valid criterion, (b) small group trial result with percentage of 98.61% with very interesting criterion, (c) ) the result of the field trial obtained 99.5% percentage with very practical criteria, and (d) the effectiveness test showed a significant increase in the difference between pretest and posttest score after use of the product.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan sebuah produk berupa buku ajar berbentuk cerita anak dilengkapi dengan permainan teka-teki silang yang valid, menarik, praktis, dan efektif digunakan dalam menunjang proses pembelajaran. Tahapan pengembangan menggunakan model pengembangan Dick dan Carey (2009) yang tediri dari sepuluh tahapan. Hasil validasi dan uji coba yang dilakukan dihasilkan data sebagai berikut (a) hasil validasi oleh para ahli mencapai persentase sebesar 84.33% dengan kriteria sangat valid, (b) hasil uji coba kelompok kecil dengan persentase sebesar 98.61% dengan kriteria sangat menarik, (c) hasil uji coba lapangan diperoleh persentase sebesar 99.5% dengan kriteria sangat praktis, dan (d) uji efektivitas menunjukkan adanya kenaikan yang signifikan perolehan selisih skor pretest dan posttest setelah penggunaan produk.
Studi Permasalahan Matakuliah Taksonomi Tumbuhan sebagai Landasan Pengembangan Pembelajaran pada Program Studi Biologi Pani Aswin; Mimien Henie Irawati Al Muhdhar; Murni Saptasari
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 3, No 11: NOVEMBER 2018
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (831.643 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v3i11.11759

Abstract

Abstract: This research was aimed to describe (1) the learning process in the subject of High Plant Taxonomy; (2) science process skills and metacognitive skills of students; (3) the needs of lecturers and students in learning. This type of research is descriptive quantitative-qualitative. Research samples were subject lecturers and 35 students of biological education. Data collection techniques used are tests and surveys. Data collection instruments are test sheets and requirement analysis questionnaire sheets. The results showed that (1) students had difficulty understanding the taxonomic material of plants; (2) student science process skills in Plant Taxonomy courses, namely observing (sometimes), measuring sometimes), managing data (sometimes), deviating (often), planning experiments (sometimes) and conducting experiments (sometimes -sometimes); (3) metacognitive planning skills (76, sufficient), monitoring (76, sufficient), evaluating (69, enough), revising (82, good); 4) Lecturers and students need teaching materials in the form of modules from the results of local potential to achieve the expected competencies.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan (1) proses pembelajaran pada matakuliah Taksonomi Tumbuhan Tinggi; (2) keterampilan proses sains dan ketarampilan metakognitif mahasiswa; (3) kebutuhan dosen dan mahasiswa pada pembelajaran. Jenis penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif-kualitatif. Sampel penelitian yaitu dosen pengampu matakuliah dan 25 mahasiswa pendidikan Biologi. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tes dan survei. Instrumen pengumpulan data yaitu lembar test dan lembar angket analisis kebutuhan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) mahasiswa mengalami kesulitan memahami materi taksonomi tumbuhan; (2) keterampilan proses sains mahasiswa pada matakuliah Taksonomi Tumbuhan yaitu mengamati (kadang-kadang), mengukur kadang-kadang), mengelola data (kadang-kadang), menyimpukan (sering), merencanakan percobaan (kadang-kadang) dan melaksanakan percobaan (kadang-kadang); (3) keterampilan metakognitif planing (76, cukup), monitoring (76, cukup), evaluating (69, cukup), revising (82, baik); (4) dosen dan mahasiswa membutuhkan bahan ajar berupa modul dari hasil potensi lokal untuk tercapainya kompetensi yang diharapkan.

Page 1 of 2 | Total Record : 20


Filter by Year

2018 2018


Filter By Issues
All Issue Vol 10, No 8: AUGUST 2025 VOL 10, NO 7: JULY 2025 Vol 10, No 4: APRIL 2025 Vol 10, No 3: MARCH 2025 Vol 10, No 2: FEBRUARY 2025 Vol 10, No 1: JANUARY 2025 Vol 9, No 12: DECEMBER 2024 Vol 9, No 11: NOVEMBER 2024 Vol 9, No 10: OCTOBER 2024 Vol 9, No 9: SEPTEMBER 2024 Vol 9, No 8: AUGUST 2024 Vol 9, No 7: JULY 2024 Vol 9, No 6: JUNE 2024 Vol 9, No 5: MAY 2024 Vol 9, No 4: APRIL 2024 Vol 9, No 3: MARCH 2024 Vol 9, No 2: FEBRUARY 2024 Vol 9, No 1: JANUARY 2024 Vol 8, No 10: OCTOBER 2023 Vol 8, No 9: SEPTEMBER 2023 Vol 8, No 8: AUGUST 2023 Vol 8, No 7: JULY 2023 Vol 8, No 6: JUNE 2023 Vol 8, No 5: MAY 2023 Vol 8, No 4: APRIL 2023 Vol 8, No 3: MARCH 2023 Vol 8, No 2: FEBRUARY 2023 Vol 8, No 1: JANUARI 2023 Vol 7, No 12: DECEMBER 2022 Vol 7, No 11: NOVEMBER 2022 Vol 7, No 10: OKTOBER 2022 Vol 7, No 9: SEPTEMBER 2022 Vol 7, No 8: AGUSTUS 2022 Vol 7, No 7: JULI 2022 Vol 7, No 6: JUNI 2022 Vol 7, No 5: MAY 2022 Vol 7, No 4: APRIL 2022 Vol 7, No 3: MARET 2022 Vol 7, No 2: FEBRUARI 2022 Vol 7, No 1: JANUARI 2022 Vol 6, No 12: DESEMBER 2021 Vol 6, No 11: NOVEMBER 2021 Vol 6, No 10: OKTOBER 2021 Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021 Vol 6, No 8: AGUSTUS 2021 Vol 6, No 7: JULI 2021 Vol 6, No 6: JUNI 2021 Vol 6, No 5: MEI 2021 Vol 6, No 4: APRIL 2021 Vol 6, No 3: MARET 2021 Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021 Vol 6, No 1: JANUARI 2021 Vol 5, No 12: DESEMBER 2020 Vol 5, No 11: NOVEMBER 2020 Vol 5, No 10: OKTOBER 2020 Vol 5, No 9: SEPTEMBER 2020 Vol 5, No 8: AGUSTUS 2020 Vol 5, No 7: JULI 2020 Vol 5, No 6: JUNI 2020 Vol 5, No 5: MEI 2020 Vol 5, No 4: APRIL 2020 Vol 5, No 3: MARET 2020 Vol 5, No 2: FEBRUARI 2020 Vol 5, No 1: JANUARI 2020 Vol 4, No 12: DESEMBER 2019 Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019 Vol 4, No 10: Oktober 2019 Vol 4, No 9: SEPTEMBER 2019 Vol 4, No 8: AGUSTUS 2019 Vol 4, No 7: JULI 2019 Vol 4, No 6: JUNI 2019 Vol 4, No 5: MEI 2019 Vol 4, No 4: APRIL 2019 Vol 4, No 3: MARET 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 1: JANUARI 2019 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 11: NOVEMBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 7: JULI 2018 Vol 3, No 6: JUNI 2018 Vol 3, No 5: MEI 2018 Vol 3, No 4: APRIL 2018 Vol 3, No 3: MARET 2018 Vol 3, No 2: FEBRUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 2, No 12: Desember 2017 Vol 2, No 11: November 2017 Vol 2, No 10: Oktober 2017 Vol 2, No 9: September 2017 Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017 Vol 2, No 7: JULI 2017 Vol 2, No 6: Juni 2017 Vol 2, No 5: Mei 2017 Vol 2, No 4: April, 2017 Vol.2, No.3, Maret 2017 Vol.2, No.2, Februari 2017 Vol.2, No.1, Januari 2017 Vol.1, No.12, Desember 2016 Vol.1, No.11, Nopember 2016 Vol.1, No.10, Oktober 2016 Vol.1, No.9, September 2016 Vol.1, No.8, Agustus 2016 Vol.1, No.7, Juli 2016 Vol.1, No.6, Juni 2016 Vol.1, No.5, Mei 2016 Vol.1, No.4, April 2016 Vol.1, No.3, Maret 2016 Vol.1, No.2, Februari 2016 Vol.1, No.1, Januari 2016 More Issue