cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota malang,
Jawa timur
INDONESIA
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
ISSN : -     EISSN : 2502471X     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January 2016.
Arjuna Subject : -
Articles 22 Documents
Search results for , issue "Vol 5, No 5: MEI 2020" : 22 Documents clear
Validitas dan Kepraktisan Modul Bioinformatika Berbasis Problem-Based Learning untuk Mahasiswa S2 Biologi Muhammad Khalil; Mohamad Amin; Betty Lukiati
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 5, No 5: MEI 2020
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v5i5.13538

Abstract

Abstract: The aims of this development research are to produce teaching materials in the form of bioinformatics module based on problem-based learning titled analysis of the potential of natural compounds in silico as drug candidates that meet the requirements for validity and practicality to be used in bioinformatics courses. The research method used is research and development method with ADDIE development model which consists of five stages. The validation test result by media experts, material experts, and field practitioners in sequentially obtained the percentage of 98.15%, 91.07%, and 95.97%. The practicality test results obtained a percentage of 87.46%. The conclusion of this development research is the bioinformatics module that has been developed has met the requirements of validity and practicality and can be used without revision.Abstrak: Tujuan dari penelitian pengembangan ini adalah untuk menghasilkan bahan ajar berupa modul bioinformatika berbasis problem-based learning berjudul analisis potensi senyawa alami secara in silico sebagai kandidat obat yang memenuhi syarat kevalidan dan kepraktisan untuk dapat digunakan pada matakuliah bioinformatika. Metode penelitian yang digunakan berupa metode penelitian dan pengembangan (research and development) dengan model pengembangan ADDIE yang terdiri atas lima tahapan. Hasil uji validasi oleh ahli media, ahli materi dan praktisi lapangan secara berurutan diperoleh persentase 98.15%, 91.07%, dan 95.97%. Hasil uji kepraktisan diperoleh persentase 87.46%. Kesimpulan dari penelitian pengembangan ini adalah modul bioinformatika yang telah dikembangkan telah memenuhi syarat kevalidan dan kepraktisan serta dapat digunakan tanpa perlu revisi.
Dampak Model Pembelajaran BBL-Mind Map terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dengan Kemampuan Awal Berbeda Jumrotul Laili Mukaromah; Suhadi Ibnu; Subandi Subandi
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 5, No 5: MEI 2020
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v5i5.13487

Abstract

Abstract: The purpose of study is know critical thinking skills of students who were taught using Brain Based Learning plus mind map in thermochemistry. The students consisted of two samples were different prior knowledge. The research design was a posttest-only design. The population for this study was all students of eleventh grade public high school 1 Wonoayu Sidoarjo, while the sample was taken from the population using cluster random, results of  hypothesis test using two ways ANOVA showed that Brain Based Learning  plus mind map and prior knowledge had effects to critical thinking skills. There was no interaction between learning model with prior knowledge to critical thinking skills thermochemistry. Abstrak: Penelitian ini bertujuan mengetahui berpikir kritis siswa berdasarkan  kemampuan awal berbeda yang dibelajarkan dengan BBL berbantuan mind map pada materi termokimia. Rancangan penelitian yang digunakan adalah rancangan eksperimen semu posttest-only design. Populasi berasal dari seluruh siswa kelas XI SMAN 1 Wonoayu Sidoarjo. Sampelnya diperoleh secara acak. Uji hipotesis dengan ANOVA dua jalur memperlihatkan jika model pembelajaran BBL-mind map dengan kemampuan awal berpengaruh pada kemampuan berpikir kritis. Tidak adanya dampak interaksi antara model pembelajaran dengan kemampuan awal terhadap kemampuan berpikir kritis siswa pada materi termokimia.
Konseling Kelompok Teknik Cognitive Restructuring Bermuatan Nilai Budaya Minangkabau Siska Putri Ayu; Carolina L. Radjah; Nur Hidayah
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 5, No 5: MEI 2020
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v5i5.13442

Abstract

Abstract: This study aims to examine the validity of cognitive restructuring techniques manual that contain Pepatah Petitih to reduce students’ bullying verbal behavior. The manual was developed using the Borg & Gall development model, the validation was obtained from media experts testing, counseling experts testing, cultural experts testing and potentials users testing using rating scales. The numerical data were analyzed by Aiken’s rater agreement and interpreted by the index rater agreement. Non-numeric data are used as reference to improve the manual. Validation results show that the manual are valid and appropriate to be used.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan dan menguji keabsahan panduan teknik cognitive restructuring bermuatan pepatah petitih Minangkabau untuk mereduksi perundungan verbal siswa. Pengembangan panduan dilakukan menggunakan model pengembangan Borg & Gall, proses validasi dilakukan melalui uji ahli media, uji ahli konseling, uji ahli budaya dan uji calon pengguna menggunakan skala penilaian. Data angka hasil uji ahli dianalisis dengan kesepakatan rater Aiken’V dan ditafsirkan dengan indeks kesepakatan rater. Data non angka yang diperoleh dari saran dan masukan ahli dijadikan sebagai bahan penyempurnaan panduan. Hasil validasi melalui uji ahli dan uji calon pengguna menunjukkan bahwa panduan valid dan layak digunakan oleh guru BK.
Apersepsi Guru dalam Pembelajaran Membaca Permulaan Bagi Anak Usia Dini Gegana Jayapada; Imam Suyitno; Suyono Suyono
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 5, No 5: MEI 2020
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v5i5.13462

Abstract

Abstract: This article aims to describe the form of teacher apperception in early reading and writing learning for young children in the biMBA AIUEO. This study uses a qualitative approach to the design of field studies. Based on the results of the study, it was found that in apperception teachers in learning to begin reading can be classified into three things, namely analogy, question-answer, singing. First, use an analogy. The analogy conducted by the teacher includes (1) analogy using flashcard media, (2) analogy using objects and or symbols. Second, do question and answer. Question and answer that is done by the teacher includes questioning the old or previous material and question-answer of new material. Third, do the singing. Singing activities performed by the teacher use the BDG-KMPSY song.Abstrak: Artikel ini bertujuan untuk mendeskripsikan wujud apersepsi guru dalam pembelajaran membaca permulaan bagi anak usia dini di biMBA AIUEO. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan desain studi lapangan. Berdasarkan hasil penelitian, ditemukan bahwa dalam apersepsi guru dalam pembelajaran membaca permulaan dapat diklasifikasikan menjadi tiga temuan, yaitu analogi, tanya-jawab, bernyanyi. Pertama, menggunakan analogi. Analogi yang dilakukan oleh guru, meliputi (1) analogi menggunakan media flashcard dan (2) analogi menggunakan benda atau simbol. Kedua, melakukan tanya-jawab. Tanya-jawab yang dilakukan oleh guru, meliputi tanya-jawab materi lama atau sebelumnya dan tanya-jawab materi baru. Ketiga,  melakukan kegiatan bernyanyi. Kegiatan bernyanyi yang dilakukan guru menggunakan lagu BDG-KMPSY.
HEAR OUR VOICES: PRE-SERVICE ENGLISH TEACHERS’ CHALLENGES AND EXPECTATIONS DURING TEACHING PRACTICE Abdullah, Dwi Yumna; Basthomi, Yazid
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 5, No 5: MEI 2020
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v5i5.13472

Abstract

Abstract: Teaching practicum is one of the most fundamental and crucial stages in the teacher preparation program. The pre-service teacher readiness can be developed to become a qualified future teacher. This descriptive qualitative study is aimed to find the challenges and expectations of pre-service English teachers, mentor teachers, university supervisor, and the head of the teaching practice program. The findings indicated that pre-service teachers are challenged to improve their classroom management, strategies, and methods of teaching. The pre-service teachers, mentor teachers, and university supervisor are expected to gain benefits and successful school-university partnership.Abstrak: Praktik mengajar adalah salah satu tahap yang paling penting dan berpengaruh dalam program persiapan guru. Kesiapan praktikan dapat dikembangkan untuk menjadi guru masa depan yang berkualitas. Penelitian deskriptif kualitatif ini bertujuan untuk menemukan tantangan dan ekspektasi praktikan bahasa Inggris, guru pamong, dosen pembimbing, dan kepala program praktik mengajar. Temuan menunjukkan bahwa praktikan ditantang untuk meningkatkan manajemen kelas, strategi, dan metode pengajaran mereka. Para praktikan, guru pamong, dan dosen pembimbing diharapkan mendapatkan manfaat dan hubungan sekolah-universitas yang berhasil.
Sarana Kohesi Dalam Kumpulan Puisi Cinta Karya Kahlil Gibran“Melancholic Gibran Karya-Karya Syahdu Penggugah Jiwa“ Rusdiyana Ulfa; Syukur Ghazali; Anang Santoso
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 5, No 5: MEI 2020
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v5i5.13488

Abstract

Abstract: This study aims to describe and explain the means of cohesion in the formation of the wholeness of discourse in a collection of love poems by Kahlil Gibran entitled "Melancholocic Gibran Works by Soul-Raising Syahdu". The approach used in this study uses a qualitative descriptive approach and this type of research uses the type of discourse analysis research. The data in this research are in the form of excerpts from poetry that can describe cohesion and coherence in a collection of love poems by Kahlil Gibran. The data source of this research is a collection of love poems by Kahlil Gibran entitled "Melancholocic Gibran Works by Soul-Saving Souls". The results of this research are grammatical cohesion tools used by a collection of love poems by Kahlil Gibran entitled "Melancholocic Gibran by Soul-Enhancing Syahdu Works" are exophoric references, anaphoric references, wordfora references, nominal substitution, elliptical clauses, additive and conjunctive coordinating conjunctions, are exophoric references, anaphoric references, wordaphoric references, nominal substitution, elliptical clauses, additive and conjunctive coordinating conjunctions, are exophoric references, anaphoric references, wordaphoric references, nominal substitution, elliptical clauses, additive and conjunctive coordinating conjunctions. resistance, attribute subordinative conjunction, and subordinative conjunction time.Abstrak: Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan dan menjelaskan sarana kohesi dalam pembentukan keutuhan wacana pada kumpulan puisi cinta karya Kahlil Gibran yang berjudul “Melancholocic Gibran Karya-karya Syahdu Penggugah Jiwa”. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif dan jenis penelitian ini menggunakan jenis penelitian analisis wacana. Data dalam penelitan ini berupa kutipan larik puisi yang bisa menggambarkan kohesi dan koherensi dalam kumpulan puisi cinta karya Kahlil Gibran. Sumber data penelitian ini ialah kumpulan puisi cinta karya Kahlil Gibran yang berjudul “Melancholocic Gibran Karya-karya Syahdu Penggugah Jiwa”. Hasil dari penelitan ini sarana kohesi gramatikal yang digunakan kumpulan puisi cinta karya Kahlil Gibran yang berjudul “Melancholocic Gibran Karya-karya Syahdu Penggugah Jiwa” adalah referensi eksofora, referensi anafora, referensi katafora, substitusi nomina, elipsis klausa, konjungsi koordinatif penambahan dan, konjungsi koordinatif perlawanan, konjungsi subordinatif atributit, dan konjungsi subordinatif waktu.
Peran Keluarga pada Perkembangan Moral Siswa SD di Lingkungan Eks Lokalisasi Rona Wahyuningsih; Fattah Hanurawan; Ramli Ramli
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 5, No 5: MEI 2020
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v5i5.13445

Abstract

Abstract: This article aims to look at the role of family in the moral development of children in the former localization environment. This research was conducted in January at Ngujang 2 Elementary School located in Kedungwaru Sub-district, Tulungagung regency with the subject of 2 students 'with different family conditions. This research use a qualitative research method of case study type. Data collection starts from observation, interviews, and documentation. The findings show that the role of the family environment in child moral development is crucial. Each child's family will get science that is not found in formal educational. The family environment plays a role in organizing a child's life. Organizing your children will grow in everyday life. The family environment becomes a foundation in every child development. Good and bad in child development is also determined the role gained from the family.Abstrak: Artikel ini bertujuan untuk melihat peran keluarga dalam perkembangan moral anak di lingkungan eks lokalisasi. Penelitian ini dilakukan pada bulan Januari di SDN 2 Ngujang yang berlokasi di Kecamatan Kedungwaru, Kabupaten Tulungagung dengan subjek penelitian dua orang siswa dengan keadaan kondisi keluarga yang berbeda. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif jenis studi kasus. Pengumpulan data dimulai dari observasi, wawancara, dan dokumentasi. Temuan menunjukan bahwa peran lingkungan keluarga dalam perkembangan moral anak sangat penting. Keluarga setiap anak akan mendapatkan ilmu yang tidak ditemukan di lingkungan pendidikan formal. Lingkungan keluarga berperan dalam mengatur kehidupan seorang anak. Mengatur bagimana anak akan tumbuh berkembang dalam kehidupan sehari-hari. Lingkungan keluarga menjadi pondasi dalam setiap perkembangan anak. Baik buruk perkembangan anak juga ditentukan peran yang didapat dari keluarga.
Practice Learning Model by Using Moving Target Media for Offensive Attack of Fencing Martial Art Assessed at Motor Ability Ilham Kamaruddin
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 5, No 5: MEI 2020
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v5i5.13443

Abstract

Abstract: This study aims to determine the effect of the application of the massed practice learning model and motor ability using moving target media on fencing martial art attack skills. The research method used was an experimental method with a pre-test and post-test two group design research design. The sample used as many as 20 people with sampling techniques using simple random sample techniques through the motor ability test (Barrow Motor Ability Test). The sample was divided into two groups, namely the high motor ability group and the low motor ability group, each group consisting of ten samples. The data collection technique was using a modified fencing attack skills test (Fencing Test). The data analysis techniques in this study used the two independent sample t-test statistics. The results of this study showed that there were significant differences in the effect of the application of the massed practice learning model using moving target media in the low motor ability group and the high motor ability group. Based on the results of this study it can be concluded that the application of the massed practice learning model by using mobile target media is very effectively applied to students who have high motor skills in improving attack skills in fencing martial arts.Key Words: massed practice;motor ability;fencing attackAbstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penerapan model pembelajaran massed practice dan kemampuan motorik menggunakan media target bergerak pada keterampilan serangan bela diri anggar. Metode penelitian yang digunakan adalah metode eksperimen dengan desain penelitian dua kelompok pre-test dan post-test. Sampel yang digunakan adalah sebanyak 20 orang dengan menggunakan teknik simple random sample melalui tes kemampuan motorik (Barrow Motor Ability Test). Sampel dibagi menjadi dua kelompok, yaitu kelompok kemampuan motorik tinggi dan kelompok kemampuan motorik rendah, masing-masing kelompok terdiri dari sepuluh sampel. Teknik pengumpulan data menggunakan tes keterampilan serangan anggar yang dimodifikasi (Fencing Test). Teknik analisis data dalam penelitian ini menggunakan dua statistik uji-t sampel independen. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa ada perbedaan yang signifikan dalam pengaruh penerapan model pembelajaran massed practice menggunakan media target bergerak pada kelompok kemampuan motorik rendah dan kelompok kemampuan motorik tinggi. Simpulan adalah bahwa penerapan model pembelajaran massed practice dengan menggunakan media target bergerak sangat efektif diterapkan pada siswa yang memiliki keterampilan motorik tinggi dalam meningkatkan keterampilan serangan bela diri anggar.Kata kunci: massed practice;kemampuan motor;serangan anggar
Pengaruh Pembelajaran Model Problem Based Learning Dipadu Team Assisted Individualization terhadap Keterampilan Metakognitif Din Hadi Shofyan; Aloysius Duran Corebima; Fatchur Rohman
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 5, No 5: MEI 2020
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v5i5.13476

Abstract

Abstract: This study aims to reveal the effect of the PBL model combined with TAI on metacognitive skills. This quasi-experimental research uses a Pretest-Posttest Nonequivalent Control Group Design. Data collection techniques through pretest and posttest. Data were analyzed with the help of SPSS 23 for Windows to determine the effect of the PBL model combined with TAI on metacognitive skills. The results showed that the students' metacognitive skills learned through the PBL model combined with the TAI were significantly higher than through the PBL, TAI and conventional models. The average difference in the PBL model combined with TAI to PBL was 7.38%, PBL combined TAI to TAI was 28.42%, and PBL was combined with TAI to conventional by 29.93%.Abstrak: Tujuan penelitian ini untuk mengungkap pengaruh PBL dipadu TAI terhadap kemampuan metakognitif. Penelitian jenis kuasi eksperimen ini menggunakan rancangan Pretes-Posttest Nonequivalent Control Group Design. Data didapatkan dari nilai pretes dan postes. Analisis data menggunakan uji ANAKOVA dan LSD. Hasil penelitian menunjukkan, keterampilan metakognitif peserta didik melalui pembelajaran PBL dipadu TAI secara signifikan lebih tinggi dibanding melalui model PBL, TAI dan konvensional. Rerata selisih beda model PBL dipadu TAI terhadap PBL sebesar 7,38%, PBL dipadu TAI terhadap TAI sebesar 28,42%, dan PBL dipadu TAI terhadap konvensional sebesar 29,93%.
PROSES BERPIKIR SISWA SMP DALAM MEMECAHKAN MASALAH MATEMATIKA Rahman, Rizki Virtaria; Parta, I Nengah; Susanto, Hery
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 5, No 5: MEI 2020
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v5i5.13426

Abstract

Abstract: The purpose of this article is to describe the thinking process of junior high school students in solving mathematical problems. The thought process that will be disclosed in this study includes receiving, processing, storing, and calling information. In this research, it refers to problem solving according to Polya. This type of research is descriptive research and uses a qualitative approach. The subjects chosen consisted of one person from class VIII. The conclusion of this study is that the subject understands the problem by receiving information from repeatedly reading the problem so that it correctly mentions the thing that is known and asked. The subject makes a completion plan by linking the selected formulas. In completing the subject using the plan he has made by linking the known, asked, and the formula he has chosen. The subject also rechecked the problem solving stageAbstrak: Tujuan dari artikel ini adalah mendeskripsikan proses berpikir siswa SMP dalam memecahkan masalah matematika. Proses berpikir yang akan diungkapkan penelitian ini mencakup penerimaan, pengolahan, penyimpanan, dan pemanggilan suatu informasi. Dalam penelitian ini merujuk kepada pemecahan masalah menurut Polya. Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif dan menggunakan pendekatan kualitatif. Subjek yang dipilih berjumlah satu orang dari kelas VIII. Kesimpulan penelitian ini adalah subjek memahami masalah dengan menerima informasi dari membaca berulang kali soal sehingga dengan benar menyebutkan hal yang diketahui dan ditanyakan. Subjek membuat rencana penyelesaian dengan mengaitkan rumus-rumus yang dipilih. Dalam melakukan penyelesaian subjek menggunakan rencana yang telah ia buat dengan mengaitkan yang diketahui, ditanyakan, dan rumus yang telah ia pilih. Subjek juga melakukan pengecekan ulang pada tahap penyelesaian masalah.

Page 1 of 3 | Total Record : 22


Filter by Year

2020 2020


Filter By Issues
All Issue Vol 10, No 8: AUGUST 2025 VOL 10, NO 7: JULY 2025 Vol 10, No 4: APRIL 2025 Vol 10, No 3: MARCH 2025 Vol 10, No 2: FEBRUARY 2025 Vol 10, No 1: JANUARY 2025 Vol 9, No 12: DECEMBER 2024 Vol 9, No 11: NOVEMBER 2024 Vol 9, No 10: OCTOBER 2024 Vol 9, No 9: SEPTEMBER 2024 Vol 9, No 8: AUGUST 2024 Vol 9, No 7: JULY 2024 Vol 9, No 6: JUNE 2024 Vol 9, No 5: MAY 2024 Vol 9, No 4: APRIL 2024 Vol 9, No 3: MARCH 2024 Vol 9, No 2: FEBRUARY 2024 Vol 9, No 1: JANUARY 2024 Vol 8, No 10: OCTOBER 2023 Vol 8, No 9: SEPTEMBER 2023 Vol 8, No 8: AUGUST 2023 Vol 8, No 7: JULY 2023 Vol 8, No 6: JUNE 2023 Vol 8, No 5: MAY 2023 Vol 8, No 4: APRIL 2023 Vol 8, No 3: MARCH 2023 Vol 8, No 2: FEBRUARY 2023 Vol 8, No 1: JANUARI 2023 Vol 7, No 12: DECEMBER 2022 Vol 7, No 11: NOVEMBER 2022 Vol 7, No 10: OKTOBER 2022 Vol 7, No 9: SEPTEMBER 2022 Vol 7, No 8: AGUSTUS 2022 Vol 7, No 7: JULI 2022 Vol 7, No 6: JUNI 2022 Vol 7, No 5: MAY 2022 Vol 7, No 4: APRIL 2022 Vol 7, No 3: MARET 2022 Vol 7, No 2: FEBRUARI 2022 Vol 7, No 1: JANUARI 2022 Vol 6, No 12: DESEMBER 2021 Vol 6, No 11: NOVEMBER 2021 Vol 6, No 10: OKTOBER 2021 Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021 Vol 6, No 8: AGUSTUS 2021 Vol 6, No 7: JULI 2021 Vol 6, No 6: JUNI 2021 Vol 6, No 5: MEI 2021 Vol 6, No 4: APRIL 2021 Vol 6, No 3: MARET 2021 Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021 Vol 6, No 1: JANUARI 2021 Vol 5, No 12: DESEMBER 2020 Vol 5, No 11: NOVEMBER 2020 Vol 5, No 10: OKTOBER 2020 Vol 5, No 9: SEPTEMBER 2020 Vol 5, No 8: AGUSTUS 2020 Vol 5, No 7: JULI 2020 Vol 5, No 6: JUNI 2020 Vol 5, No 5: MEI 2020 Vol 5, No 4: APRIL 2020 Vol 5, No 3: MARET 2020 Vol 5, No 2: FEBRUARI 2020 Vol 5, No 1: JANUARI 2020 Vol 4, No 12: DESEMBER 2019 Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019 Vol 4, No 10: Oktober 2019 Vol 4, No 9: SEPTEMBER 2019 Vol 4, No 8: AGUSTUS 2019 Vol 4, No 7: JULI 2019 Vol 4, No 6: JUNI 2019 Vol 4, No 5: MEI 2019 Vol 4, No 4: APRIL 2019 Vol 4, No 3: MARET 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 1: JANUARI 2019 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 11: NOVEMBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 7: JULI 2018 Vol 3, No 6: JUNI 2018 Vol 3, No 5: MEI 2018 Vol 3, No 4: APRIL 2018 Vol 3, No 3: MARET 2018 Vol 3, No 2: FEBRUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 2, No 12: Desember 2017 Vol 2, No 11: November 2017 Vol 2, No 10: Oktober 2017 Vol 2, No 9: September 2017 Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017 Vol 2, No 7: JULI 2017 Vol 2, No 6: Juni 2017 Vol 2, No 5: Mei 2017 Vol 2, No 4: April, 2017 Vol.2, No.3, Maret 2017 Vol.2, No.2, Februari 2017 Vol.2, No.1, Januari 2017 Vol.1, No.12, Desember 2016 Vol.1, No.11, Nopember 2016 Vol.1, No.10, Oktober 2016 Vol.1, No.9, September 2016 Vol.1, No.8, Agustus 2016 Vol.1, No.7, Juli 2016 Vol.1, No.6, Juni 2016 Vol.1, No.5, Mei 2016 Vol.1, No.4, April 2016 Vol.1, No.3, Maret 2016 Vol.1, No.2, Februari 2016 Vol.1, No.1, Januari 2016 More Issue