cover
Contact Name
Hasrat Aimang
Contact Email
hasrat@unismuhluwuk.ac.id
Phone
-
Journal Mail Official
hasratsaluan@gmail.com
Editorial Address
-
Location
Kab. banggai,
Sulawesi tengah
INDONESIA
Jurnal Pendidikan Islam AL-ILMI
ISSN : 2620861X     EISSN : 226208628     DOI : -
Core Subject : Religion, Education,
JURNAL PENDIDIKAN ISLAM AL-ILMI adalah jurnal Pendidikan Agama Islam Fakultas Agama Universitas Muhammadiyah Luwuk terbit berkala enam bulan sekali yaitu bulan Mei dan November.
Arjuna Subject : -
Articles 138 Documents
STRATEGI MANAJEMEN KOMUNIKASI PSIKOLOGI PENDIDIKAN ANTARA GURU DAN SISWA DALAM MENGATASI KESULITAN BELAJAR DI MTs NEGERI 1 BANGGAI JUMAHIR JUMAHIR
JURNAL PENDIDIKAN ISLAM AL-ILMI Vol 1, No 2 (2018)
Publisher : Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Luwuk

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (280.201 KB) | DOI: 10.32529/al-ilmi.v1i2.257

Abstract

Abstrak : Penelitian ini berkenaan dengan Strategi Manajemen Komunikasi Psikologi Pendidikan Antara Guru Dan Sisa Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Di MTs Negeri 1 Banggai. Uraian penelitian ini berangkat dari rumusan masalah yakni: Bagaimana Strategi Manajemen Komunikasi Psikologi Pendidikan Antara Guru Dan Siswa Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Di MTs Negeri 1 Banggai?. Untuk menjawab masalah tersebut digunakanlah penelitian metode kualitatif dengan analisis manajemen pendidikan Islam. Adapun teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Hasil penelitian sebagai berikut: Strategi manajemen komunikasi psikologi pendidikan antara guru dan siswa dalam mengatasi kesulitan belajar di MTs Negeri 1 Banggai, sebagai berikut: Penanganan kasus siswa yang bermasalah yang dilakukan oleh Guru BK setelah mendapat laporan dari guru bidang studi dan wali kelas, sebelum melaporkan siswa terlebih dahulu masalah tersebut diselesaikan oleh guru dan wali kelas, Untuk menyelesaikan masalah siswa, guru BK mendalami permasalahan tersebut dengan mencari informasi dari guru yang melapor maupun dari siswa, dengan cara: 1, Guru BK memulihkan mental siswa yang bermasalah, kerena siswa yang bermasalah memiliki mental yang tidak stabil. 2. Mendalami masalah yang dialami oleh siswa. 3. Memberikan solusi berdasarkan permasalahan yang timbul. 4. Melakukan bimbingan kepada siswa secara kontinyu sampai maslah  tersebut selesai dan 5. Membangun komunikasi dengan siswa dan meminta guru atau wali kelasnya untuk memberikan perhatian lebih selama proses komunikasi berlangsung. Kata kunci : Strategi manajemen komunikasi psikologi pendidikan
THE INFLUENCE OF THE IMPLEMENTATION OF OUTDOOR SOCIAL SCIENCE LEARNING ON LEARNING ACTIVENESS OF CLASS IV STUDENTS AT SDN 257 AKKALIBATUE IN LILIRIAJA SUB-DISTRICT OF SOPPPENG DISTRICT ANDI ANNA TRIANA AR
JURNAL PENDIDIKAN ISLAM AL-ILMI Vol 1, No 2 (2018)
Publisher : Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Luwuk

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (225.782 KB) | DOI: 10.32529/al-ilmi.v1i2.258

Abstract

Abstract : The research aims to discover (i) the learning activeness of class IV students at SDN 257 Akkalibatue in Liliriaja Sub-district of Soppeng District before the implementation of Outdoor Social Science learning; (ii) the learning activeness of class IV students at          SDN 257 Akkalibatue in Liliriaja Sub-district of Soppeng District after the implementation of Outdoor Social Science learning; (iii) whether there is a difference of learning activeness of class IV students at SDN 257 Akkalibatue in Liliriaja Sub-district of Soppeng District before and after   the implementation of Outdoor Social Science learning.The research was pre-experiment research which employed pre-test post-test one group design. The populations of the  research were the students of class IV with the total of 61 students. The samples of the research were 41 student. The determination of experiment was conducted by using random sampling technique. To know about the result of this research, researcher used observation sheet and enquette instrument. Observation sheet used to know the implementation of outdoor learning education. The learning result was analized by using t-test with SPSS 23.0 for Windows application. Data analysis using descriptive analysis technique and inferential analysis that is requirement test (normality and homogeneity test) and hypothesis test (t-test).The results of the research reveal that (i) the learning activeness of class IV students at SDN 257 Akkalibatue in Liliriaja Sub-district of Soppeng  District in Social Science learning before the implementation of outdoor learning, generally is in low category (ii) the learning activeness of class IV students at SDN 257 Akkalibatue in Liliriaja Sub-district of Soppeng District in Social Science learning after the implementation of outdoor learning, generally is in high category (iii) there is a difference of students’ learning activeness before and after the implementation of outdoor learning in Social Science in class IV students at SDN 257 Akkalibatue in Liliriaja Sub-district of Soppeng District, namely the students’ learning activeness is higher after the implementation of Outdoors Social Science learning than before the implementation of Outdoors Social Science learning. Keyword: implementation of outdoors social science learning, learning activeness of students.
RESPON SISWA TERHADAP STRATEGI MANAJEMEN KOMUNIKASI PSIKOLOGI PENDIDIKAN ANTARA GURU DAN SISWA DALAM MENGATASI KESULITAN BELAJAR DI MTS NEGERI 1 BANGGAI JUMAHIR JUMAHIR
JURNAL PENDIDIKAN ISLAM AL-ILMI Vol 2, No 1 (2019)
Publisher : Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Luwuk

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (482.445 KB) | DOI: 10.32529/al-ilmi.v2i1.264

Abstract

Abstrak : Penelitian ini berkenaan dengan Respon siswa terhadap strategi manajemen komunikasi psikologi pendidikan antara guru dan siswa dalam mengatasi kesulitan belajar di MTs Negeri 1 Banggai?. Untuk menjawab masalah tersebut digunakanlah penelitian metode kualitatif dengan analisis manajemen pendidikan Islam. Adapun teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Hasil penelitian sebagai berikut: Adapun respon siswa terhadap strategi manajemen komunikasi psikologi pendidikan antara guru dan siswa dalam mengatasi kesulitan belajar di MTs Negeri 1 Banggai, sebagai berikut: 1 Awalnya siswa bersikap acuh tak acuh dengan proses pembimbingan, namun karena terus dibimbing dan diarahkan secara kontinyu sikap tersebut berubah menjadi lebih bersunggu-sungguh dalam melaksanakan saran dari guru BK, 2. Merasa senang karena permasalahan yang dialami dapat terselesaikan 3. Siswa merasa lebih dekat dengan guru, karena telah terbangun komunikasi yang baik 4. Siswa merasa senang karena hubungannya dengan guru dapat diperbaiki melalui komunikasi psikologi pendidikan dan 5. Siswa merasa terbantu dalam menyelesaikan masalah pelajaran yang dianggap sulit melalui pembentukan kelompok belajar.Kata kunci : Respon, Strategi, Komunikasi, Psikologi
PENDEKATAN DALAM PENGELOLAAN KELAS NENENG NURMALASARI
JURNAL PENDIDIKAN ISLAM AL-ILMI Vol 2, No 1 (2019)
Publisher : Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Luwuk

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (308.715 KB) | DOI: 10.32529/al-ilmi.v2i1.260

Abstract

Abstract : Education centered on the learning process in the classroom. The success in achieving educational goals depends on classroom management conducted by the teacher. Classroom management is an activity carried out by teachers to create a conducive learning environment, so that learning objectives can be achieved properly. Class is inhabited by a variety of different characters from each student, which can lead to various types of conflicts that could interfere with learning activities. In this case, a teacher must be able to control class conditions with various approaches, including authoritarian approaches, intimidation approach, permissive approach, recipe approach, behaviour change approach, socio-emotional approach, group approach, and electrical or pluralistic approach, in order to allow the learning process carried out as expected, therefore learning objectives could be achieved. Keywords : Education, learning, and Classroom Management
EFEKTIVITAS PENERAPAN ANDRAGOGI DALAM PROGRAM EDUKASI INDEKS ZAKAT NASIONAL (IZN)-BAZNAS SULISTYOWATI SULISTYOWATI; ASRI NOER RAHMI
JURNAL PENDIDIKAN ISLAM AL-ILMI Vol 1, No 2 (2018)
Publisher : Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Luwuk

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32529/al-ilmi.v1i2.265

Abstract

Abstract: The study aims to analyze the effectiveness of Adragogy implementation of National Zakat Index (NZI) by National Zakat Board (BAZNAS)’s socialization. This descriptive qualitative-explorative analysis took In-depth interviews to BAZNAS and lecturers for getting primary data. Secondary data obtained through the Desk Study in the form of exploration of references from various scientific sources. The results of the study are: Firstly, The practice of andragogy in various countries has different focus depend on the objectives to be achieved; Secondly, Public literacy and zakat stakeholders increases along with the zakat conscious movement by BAZNAS; Thirdly, The adoption of Andragogy in the education of NZI has a tendency to Bloom's Taxonomy Cognitive Domain. Discussions and recommendations based on the results of the research in the form of: First, Andragogy learning theory in general is still a concern with attention to systematics, stages and rules that need to be obeyed; Second, The application of Andragogy in the process of education of NZI is effective but still needs to increase creativity by utilizing the media of IT sophistication which also targets the focus on millenials person and extends the scope of objects to unreached areas; Third, the authors propose a new scheme in the form of the National Zakat-Wakaf Integration Index (NZWI) model as a form of synergy between zakat and waqf involving two government boards namely BAZNAS and Indonesian Waqf Agency (BWI) for higher success in the future. Keywords: Andragogy, Efectiveness, National Zakat Index (NZI), Education
KOMPETENSI GURU DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA DIJAMAN MELENIA DI SEKOLAH MADRASAH ALIYAH NEGRI BANGGAI KABUPATEN BANGGAI MASRION TAHAWALI
JURNAL PENDIDIKAN ISLAM AL-ILMI Vol 1, No 2 (2018)
Publisher : Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Luwuk

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (363.737 KB) | DOI: 10.32529/al-ilmi.v1i2.255

Abstract

Penelitian ini bermaksud untuk mengungkap bagaimana kompetensi guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa dijaman melenia di Madrasah Aliyah Negri Banggai Kabupaten Banggai. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan rancangan studi kasus. Pengumpulan data dilakukan dengan tehnik wawancara mendalam, pengamatan berparstisipasi dan dokumnetasi. Tehnik analisa data meliputi reduksi data, penyajian data dan penarikan penarikan kesimpulan. Berdasarkan data yang diperoleh oleh peneliti baik melalui interview, obesrvasi, dan dokumentasi maka dapat diambil sebuah kesimpulan bahwa motivasi belajar siswa dijaman melenia di Madrasah Aliyah Negri Banggai Kabupaten Banggai cukup baik karena dipengaruhi dengan adanya lingkungan yang baik. Hal ini terbukti dengan cukup antusiasnya siswa dalam mengikuti kegiatan – kegiatan yang diadakan sekolah untuk menumbuhkan semangat belajar, ada beberapa cara yang dilakukan guru Madarash Aliyah Negri Banggai kabupaten Banggai untuk menumbuhkan minat belajar dijaman melenia yaitu : memberikan hadiah, melakukan pendekatan, memberikan pujian. Disamping itu, diketahui bahwa para guru yang mengajar disini adalah mayoritas lulusan perguruan tinggi , ditambah dengan adanya fasilitas yang memadai sehingga para guru dapat lebih leluasa untuk melakukan kegiatan belajar mengajar secara maksimal. Selain itu, memberikan kebebasan memilih startegi, metode, tehnik pembelajaran dan pengajaran yang paling efektif, sesuai dengan karakteristik mata pelajaran dan latar belakang pendidikan guru tersebut.Kata kunci : Komptensi Guru, Motivasi Belajar
PENDIDIKAN DALAM PERSPEKTIF IBNU KHALDUN YAYAT HIDAYAT
JURNAL PENDIDIKAN ISLAM AL-ILMI Vol 2, No 1 (2019)
Publisher : Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Luwuk

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (180.255 KB) | DOI: 10.32529/al-ilmi.v2i1.261

Abstract

Abstract : Ibn Khaldun is one of the leaders of Islamic thinkers who has a great influence in the development of science. Ibn Khaldun is better known as a historian and social expert. As stated in his Muqoddimah work, besides having the concept of education in an educational perspective is the result of the ideas of Ibn Khaldun who emphasized education. Ibn Khaldun's view of education rests on concepts and philosophical-empirical approaches. Through this approach, he provides direction to the vision of the ideal and practical goals of Islamic education. Based on the results of research from the literature that has been done that Ibn Khaldun is a great figure in the Islamic world, who succeeded in contributing so much in the scientific world that exists in the world. The thoughts of Ibn Khaldun cannot be separated from the roots of Islamic thought. Ibn Khaldun considers that education is the essence of human existence. Ibn Khaldun argues that education seeks to give birth to a cultured society and strives to preserve the future existence of society. Ibn Khaldun's view of education rests on concepts and philosophical-empirical approaches. Through this approach, he provides direction to the vision of the ideal and practical goals of Islamic education. The challenge of education according to Ibn Khaldun is that education can create quality human resources, namely giving birth to a culture of society and trying to preserve and increase the existence of the next society.Keywords: Education, Ibnu Khaldun, Perspective
PENGARUH SERTIFIKASI DAN PROFESIONALISME TERHADAP KINERJA GURU PAI SMA/SMK DI KABUPATEN BANGGAI HASNA KOBAA
JURNAL PENDIDIKAN ISLAM AL-ILMI Vol 1, No 2 (2018)
Publisher : Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Luwuk

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (279.395 KB) | DOI: 10.32529/al-ilmi.v1i2.256

Abstract

Abstrak : Jenis penelitian ini adalah penelitian kuantitatif ,dengan menggunakan penelitian asosiatif korelasional dengan dua variabel bebas ( Independent Variable ) yaitu Sertifikasi (XI) dan profesional ( X2) dan satu variabel terikat (dependent Variable ) yaitu kinerja guru ( Y ). Adapun metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuesioner atau angket.Hasil penelitian terdapat lapangan terdapat 1) terdapat hubungan antara sertfikasi guru pendidikan Agama Islam pada SMA/SMK diKabupaten Banggai. 2) terdapat hubungan antara kemampuan profesionalisme guru pendidikan agama islam terhadap kinerja guru pendidikan agama islam pada SMA/SMK di Kabupaten Banggai 3) terdapat hubungan antara sertifikasi dan kemampuan profesionalisme terhadap kinerja guru pendidikan agama islam di SMA/SMK di Kabupaten BanggaiImplikasi dari penelitian ini terlihat jelas bahwa ada pengaruh guru yang tersertifikasi terlihat lebih meningkatkan kinerja secara profesional. Kata Kunci  : Setifikasi, Profesionalisme dan kinerja
PENDIIDIKAN KARAKTER YANG BERBASIS PADA NILAI-NILAI PANCASILADI KELAS IV SDN NO.88 KOTA TENGAH KOTA GORONTALO ABDI YALIDA
JURNAL PENDIDIKAN ISLAM AL-ILMI Vol 2, No 1 (2019)
Publisher : Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Luwuk

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (484.245 KB) | DOI: 10.32529/al-ilmi.v2i1.262

Abstract

Abstrak : Pendidikan Karakter Yang Berbasis Pada Nilai-nilai Pancasila di Kelas IV (Studi di SDN No.88 Kota Tengah Kota Gorontalo)”. Tujuan dalam penelitian ini adalah a) mendeskripsikan pendidikan karakter yang berbasis pada nilai-nilai Pancasila di kelas IV SDN No.88 Kota Tengah Kota Gorontalo, b) mendeskripsikan faktor pendukung dalam pendidikan karakter yang berbasis pada nilai-nilai Pancasila, c) mengetahui faktor-faktor penghambat dalam pendidikan karakter. Hasil penelitian antara lain, (1) pendidikan karakter dengan nilai-nilai Pancasila yang di tanamkan meliputi nilai : religius, jujur, toleran, disiplin, mandiri, demokratis, rasa ingin tahu, semangat kebangsaan, menghargai prestasi, cinta damai, gemar membaca, peduli lingkungan, peduli sosial, dilakukan melalui pembiasaan, kurikulum, kegiatan ekstrakurikuler, aktivitas peserta didik dalam lingkungan sekolah, dan lingkungan msayarakat. (2) faktor pendukung meliputi kepribadi, keluarga, dan lingkungan, merupakan bagian dari pendukung pendidikan karakter yang ada di SDN No.88 Kota Tengah. (3) keteladanan, peraturan yang kurang tegas, kurangnya kerja sama yang baik, beragamnya latar belakang siswa, dan ketersedian sarana prasarana sekolah, kelima hal tersebut yang merupakan kendala dalam penanaman nilai Pancasila kepada siswa.Kata Kunci: Pendidikan Karakter, Nilai-nilai Pancasila, Pendukung dan Kendala
PENDIDIKAN AMAR MA'RUF NAHI MUNKAR DALAM MEWUJUDKAN KEPEDULIAN SOSIAL Dian Sri Astuti; Jumari Jumari
JURNAL PENDIDIKAN ISLAM AL-ILMI Vol 2, No 2 (2019)
Publisher : Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Luwuk

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (615.625 KB) | DOI: 10.32529/al-ilmi.v2i2.356

Abstract

Amar Ma'ruf Nahi Mungkar Education is an effort made by someone (educator) towards (students) to achieve maximum and positive development. Amar Ma'uf Nahi Mungkar's Law fard ain if one person knows and fardhu kifayah if some people know it. With the phenomenology model and descriptive qualitative writing approach, this research was conducted by interviewing, observing, and documenting studies in data collection and descriptive technical analysis with data reduction procedures, data display and verification / conclusion drawing. Social care is an attitude and action that always wants to help other people and people in need. Changing kemunkararan through several ways, namely by changing with the hand intended for the leader, for example if the child does not perform the prayer then the person who knows especially the parents must remind. If the risk is dangerous then it is only obligatory to deny with the heart such as murder, and theft that is in Denanyar Utara Village Denanyar Jombang. And carry out some positive activities that educate to do good, public recitation and those related to religious activities to educate someone in forming actions that are with the religious shari'a in Denanyar Utara Village Denanyar JombangKeywords: Amar Ma'ruf Nahi Munkar Education in Realizing Social Concer

Page 1 of 14 | Total Record : 138