cover
Contact Name
Anastasia Santi Delliana
Contact Email
jurnalfppti@gmail.com
Phone
08122696246
Journal Mail Official
jurnalfppti@gmail.com
Editorial Address
Perpustakaan Universitas Indonesia, Kampus Universitas Indonesia, Depok 16424
Location
Kota salatiga,
Jawa tengah
INDONESIA
JURNAL FPPTI
Published by FPPTI Jawa Tengah
ISSN : -     EISSN : 29625599     DOI : -
Focus and Scope JURNAL FPPTI is a peer-reviewed journal that publishes scientific articles on academic librarianship. The articles published include original scientific research results and scientific review articles. JURNAL FPPTI is published by Forum Perpustakaan Perguruan Tinggi Indonesia. JURNAL FPPTI publishes papers on the following topics: ICT & Libraries Information Behavior Information Literacy Information Organization Library Services Knowledge Management Librarianship Library & Information Science Library Management Open science Information Preservation Scholarly Communication Technical Services Library Branding Social Media & Library Academic Library Interior Design Informetrics & Bibliometrics This journal receives manuscripts in English and Bahasa Indonesia. The articles published have been reviewed by Peer-Reviewers and are selected by the Editorial Boards based on recommendations from Peer-Reviewers.
Articles 28 Documents
Analisis AIDA pada Program Kalbis Library Quiz sebagai Media Promosi Perpustakaan kalbis Institute melalui Instagram Julyanti, Dwi; Delliana, Santi
Jurnal FPPTI Vol. 1, No. 1 (2022): Juli 2022
Publisher : Forum Perpustakaan Perguruan Tinggi Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.59239/jfppti.v1i1.1

Abstract

Di tengah perkembangan teknologi informasi dan komunikasi, perpustakaan memiliki tantangan yang cukup besar untuk mengimbangi agar tidak ditinggalkan oleh penggunanya. Perpustakaan Kalbis Institute mencobanya dengan cara berpromosi di berbagai media sosial. Saat ini, instagram menjadi salah satu media sosial yang paling luas jangkauannya. Banyak upaya yang dilakukan oleh perpustakaan untuk promosi, salah satunya adalah program Kalbis Library Quiz melalui akun Instagram @kalbislibrary. Perpustakaan memanfaatkan program Kalbis Library Quiz untuk mendapatkan keterlibatan pengikut (engagement). Tujuan dari penelitian ini untuk menganalisis program Kalbis Library Quiz sebagai media promosi menggunakan konsep AIDA (Attention, Interest, Desire, dan Action). Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif kualitatif dengan teknik observasi yang dilakukan oleh pustakawan. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa upaya promosi yang dilakukan perpustakaan Kalbis Institute dalam membuat program Kalbis Library quiz di Instagram cukup memenuhi elemen AIDA yaitu aspek attention. Saat program mulai berjalan, attention bisa dikatakan masih kurang. Namun, dengan inovasi, attention kemudian mulai diperoleh menyusul kemudian dengan action.
Analisis Pemanfaatan Abstrak Tugas Akhir di Perpustakaan Politeknik Negeri Pontianak Utami, Wirda Putri; Latifa Hanum, Atiqa Nur
Jurnal FPPTI Vol. 1, No. 1 (2022): Juli 2022
Publisher : Forum Perpustakaan Perguruan Tinggi Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.59239/jfppti.v1i1.4

Abstract

Laporan tugas akhir merupakan bagian dari koleksi perpustakaan. Salah satu elemen dari laporan tugas akhir adalah abstrak. Abstrak dapat berfungsi untuk menghemat waktu dalam penelusuran tugas akhir. Tujuan penelitian ini untuk memperoleh menggambarkan pemanfaatan abstrak laporan tugas akhir oleh pemustaka dalam menyelesaikan karya ilmiah, serta untuk memperoleh gambaran sejauh mana abstrak tugas akhir dapat memenuhi kebutuhan informasi pemustaka Perpustakaan Politeknik Negeri Pontianak. Metode penelitian yang digunakan metode kualitatif deskriptif. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan observasi, wawancara dan dokumen. Penelitian ini menggunakan tiga informan, yang merupakan pemustaka pengunjung perpustakaan yang memanfaatkan koleksi laporan tugas akhir. Ketiga informan yang memberikan data yang mencukupi bagi penelitian. Hasilnya penelitian menunjukan bahwa pemustaka telah memanfaatkan abstrak tugas akhir dalam menyusun karya ilmiahnya. Abstrak memudahkan pemustaka dalam mencari informasi di dalam tugas akhir, tanpa harus membaca keseluruhan laporan. Adanya abstrak dapat mengefisienkan waktu penelusuran informasi. Abstrak laporan tugas akhir tidak sepenuhnya memenuhi kebutuhan pemustaka karena pemustaka juga memanfaatkan tugas akhir untuk mengetahui sistematika dan format penulisan tugas akhir sehingga mereka mendatkan gambaran mengenai penyusunan laporan tugas akhir.
Literasi Kesehatan Dalam Pencegahan Covid-19 (Studi Kasus Unilak) Hidayat, Rahmad; Rismayeti, Rismayeti; Amelia, Vita
Jurnal FPPTI Vol. 1, No. 2 (2022): November 2022
Publisher : Forum Perpustakaan Perguruan Tinggi Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.59239/jfppti.v1i2.9

Abstract

The aims of this study to determine the level of health literacy of lecturers and employees at Lancang Kuning University, one of the steps in preventing covid-19, in addition to studying the behavior in implementing health protocols for awareness of the importance of preventing covid-19. This study uses a quantitative descriptive method with a population of 420 respondents and a sample of 80 respondents. This study instrument use a questionnaire that has been tested for validity with a total of 30 questions with a Cronbach alpha result of 0.926, there are 3 indicators in this study, namely functional health literacy, interactive health literacy and critical health literacy. The results of this study from those 3 indicators, functional health literacy by 72%, interactive health literacy 76% and critical health literacy 77% overall the level of health literacy of Lancang Kuning University lecturers and employees is 76% in the 76%-100% range. which is included in the very good category. This means that the health literacy of Lancang Kuning University lecturers and employees is very good.  Keywords: Health literacy, covid-19; health literacy level; health protocol; lecturers and employees.
Pemanfaatan Media Sosial dalam Mendapatkan Kesahihan Informasi di Era Pandemi Covid-19 Fariza, Muthia; Kartika, Ika; Suprayogi, Mukmin
Jurnal FPPTI Vol. 1, No. 1 (2022): Juli 2022
Publisher : Forum Perpustakaan Perguruan Tinggi Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.59239/jfppti.v1i1.11

Abstract

Pada awal Tahun 2020, seluruh dunia sedang mengalami Pandemi Covid-19. Hal ini berdampak pada perubahan kebiasan masyarakat dan ketergantungan masyarakat pada media sosial dalam mendapatkan informasi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) pemanfaatan media sosial untuk mendapatkan informasi yang sahih selama masa pandemi; (2) sikap dalam menghadapi informasi yang beredar di media sosial; dan (3) peran literasi informasi dan media dalam mendapatkan Informasi yang sahih. Penelitian menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif. Data diperoleh dari hasil wawancara dengan empat orang informan, yang aktif menggunakan media sosial dan dari berbagai latar belakang pekerjaan. Hasil penelitian menunjukkan: (1) para informan menggunakan media sosial untuk mencari hiburan dan berita terkini. Dalam memanfaatkan media sosial para informan menyadari bahwa informasi yang tersebar pada media sosial tidaklah semua sahih atau biasa disebut dengan informasi hoax. Keyakinan para informan dalam mendapatkan informasi sahih di media sosial, hal ini tidak terlepas dari informasi hoax yang banyak terjadi pada media sosia; (2) dalam menghadapi informasi yang beredar di media sosial, para informan telah mampu memilih, menganalisis, dan menggunakan informasi yang beredar di media sosial dengan bijak; dan (3) mereka menyadari akan pentingnya peran literasi informasi dan media harus disosialisakiakan kepada masyarakat yang aktif menggunakan media sosial sebagai bahan sumber informasinya.
Implementasi Standar Akreditasi Perpustakaan Perguruan Tinggi di Perpustakaan Universitas Atma Jaya Yogyakarta Tri Susiati, Anastasia
Jurnal FPPTI Vol. 1, No. 1 (2022): Juli 2022
Publisher : Forum Perpustakaan Perguruan Tinggi Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.59239/jfppti.v1i1.12

Abstract

Tujuan penelitian ini untuk mengetahui implementasi standar akreditasi perpustakaan perguruan tinggi yang sudah dilakukan oleh Perpustakaan Universitas Atma Jaya Yogyakarta. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif yaitu menggunakan data dari indikator standar akreditasi perpustakaan perguruan tinggi dan melakukan korelasi terkait implementasi yang telah dilakukan terhadap borang akreditasi Perpustakaan perguruan tinggi. Perpustakaan telah mengimplementasikan komponen yang menjadi penilaian dengan capaian indikator. Capaian indikator koleksi adalah 19.07 dari bobot 20 (95,4%)  capaian indikator sarana dan prasarana adalah 14,54 dari bobot 15 (97%), capaian indikator pelayanan perpustakaan adalah 24,21 dari bobot 25 (96,8%), capaian indikator tenaga perpustakaan adalah 19,55 dari bobot 20 (97,8%), capaian penyelenggaraan dan pengelolaan adalah 14,5 dari bobot 15 (96,7%) dan capaian komponen penguat yang sempurna dengan nilai 5 dari bobot 5 (100%). Penelitian ini menunjukkan bahwa implementasi standar akreditasi perpustakaan perguruan tinggi dicapai dengan nilai “Amat baik” dengan capaian nilai rata-rata 96,88% dari standar maksimal 100%.  
Persepsi Kemampuan Literasi Informasi di dalam Penulisan Karya Tulis Ilmiah Baskoro, Dhama Gustiar
Jurnal FPPTI Vol. 1, No. 1 (2022): Juli 2022
Publisher : Forum Perpustakaan Perguruan Tinggi Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.59239/jfppti.v1i1.18

Abstract

Perpustakaan sebagai sebuah pusat belajar memiliki salah satu tugas untuk mendukung Tri Darma Perguruan Tinggi, yang salah satunya adalah aktifitas pembelajaran dan penelitian. Oleh sebab itu sudah sebuah keharusan bagi perpustakaan untuk mengembangkan keterampilan literasi informasi mahasiswa dan dosen pengajar agar proses pembelajaran dan penelitian dapat berjalan dengan efektif. Siklus literasi informasi mencakup enam keterampilan dasar literasi informasi yaitu: identifikasi kebutuhan informasi, identifikasi sumber, menelusur informasi yang akurat, valid, dan relevan, melakukan evaluasi sumber, menggunakan informasi, dan melakukan sintesis. Untuk mengetahui bagaimana persepsi mahasiswa terhadap enam keterampilan dasar literasi informasi tersebut, maka perpustakaan mengadakan survei untuk melihat peta keterampilan literasi informasi mahasiswa, sehingga bisa dilakukan pengembangan program literasi informasi yang sesuai dengan kebutuhan. Hasilnya diperoleh gambaran bahwa dari enam keterampilan dasar literasi informasi, ada dua keterampilan yang membutuhkan pengembangan mahasiswa, yaitu strategi mengakses dan menelusur informasi, dan keterampilan sintesis informasi.
Pengaruh Promosi Perpustakaan Melalui Instagram Terhadap Pemanfaatan Layanan di Library and Knowledge Center Binus @Senayan kampus Arief, Noor; Maulidya, Bella Septi
Jurnal FPPTI Vol. 2, No. 1 (2023): Juli 2023
Publisher : Forum Perpustakaan Perguruan Tinggi Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.59239/jfppti.v1i2.20

Abstract

This study seeks to determine the impact of Instagram promotion on using Library and Knowledge Centre (LKC) Binus @Senayan Campus services. Using a quantitative descriptive method, the author defines the population as the number of visitors, lecturers, and students who come to the LKC Binus @ Senayan Campus, totaling 198 people (from 01 January 2021 to 20 May 2022), while the research sample is 5% of the entire population—comprising 133 individuals. The author collected samples using the Accidental Sampling technique. In other words, respondents are selected arbitrarily or not beforehand. In this study, the dependent variable is library users, and the independent variable is Instagram. The utilization of a library is measured using indicators such as service quality, including concrete evidence, dependability, responsiveness, assurance, and empathy. Indicators such as the implementation of promotions, promotional media, and promotional periods can be used to determine the degree to which a library is promoted on Instagram. According to the investigation conducted, the value was 21.356>1.97824. This indicates that tcount is a more significant value than the t table, positively affecting the utilization of services at the LKC Binus @Senayan Campus. In addition, the significance level is 0.0000.05, indicating that the influence of promotion on the use of services at the LKC Binus @Senayan Campus is significant. Based on the findings of this study, it can be concluded that Instagram promotion has a positive and significant effect on the LKC Binus @Senayan Campus's service utilization.
Kemudahan Mencari Referensi Dengan LMS UNIKOM Amalina, Nurriska
Jurnal FPPTI Vol. 1, No. 2 (2022): November 2022
Publisher : Forum Perpustakaan Perguruan Tinggi Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.59239/jfppti.v1i2.22

Abstract

The Covid-19 pandemic has profoundly impacted the education and work sectors, resulting in significant transformations. The prevalence of online learning and remote employment has necessitated adaptation within numerous institutions, including university libraries like the Unikom Library, to cater to the needs of their readers effectively. Initially, the Unikom Library encountered challenges due to its primary emphasis on printed books in its collection, with digital collections not yet receiving significant attention. This poses a challenge in delivering sufficient services. To address this issue, the Unikom Library implemented an innovative approach by incorporating electronic materials into the Learning Management System (LMS), namely Moodle, a platform for online education. This aims to comprehensively account for successfully integrating the Unikom Library e-resources program with the LMS, employing a unified access approach. Consequently, incorporating library materials into the LMS has demonstrated significant efficacy amidst the epidemic, as evidenced by increased user engagement. This observation indicates that the electronic resources accessible through the LMS at the Unikom Library have emerged as a viable and efficient option for readers seeking reference materials. The integration of electronic resources with the LMS has been beneficial for the Unikom Library, enabling it to maintain its relevance and effectively cater to the needs of its users among the challenges posed by the current circumstances. The statement above underscores the significance of adaptability and innovation as crucial factors in addressing the various issues encountered by educational institutions and libraries amidst the digital era and ongoing pandemic.
Layanan Sirkulasi untuk Program Kampus Merdeka Sebagai Kesiapan Awal Implementasi Interlibrary Loan di Perpustakaan UNIKOM Setiawati, Ubudiyah
Jurnal FPPTI Vol. 2, No. 2 (2023): November 2023
Publisher : Forum Perpustakaan Perguruan Tinggi Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.59239/jfppti.v2i2.23

Abstract

The circulation service at the UNIKOM Library is a standard service for every library, namely providing services for accessing, reading and borrowing collections to take home. The Independent Campus Program, namely the 2nd Independent Student Exchange (PMM), gives students the opportunity to study at other universities outside the island where they live or where the university is located. The university you occupy must provide the same facilities, even if you only study for 1 (one) semester, in addition to the program set by the Merdeka Campus. Previous research mostly measured user perceptions or satisfaction from internal sources regarding circulation services. This research is to find out how the circulation service is for Merdeka Campus students who are students from other campuses. How many students utilize circulation service facilities (membership up, loan/return collection services and statistics). How do circulation services work according to 2nd PMM students? The method used is descriptive, quantitative. As a result, the UNIKOM Library has provided the same facilities, namely circulation services, to all Merdeka Campus students, who used 38.77% of visits (19 people) and borrowed 32.65% (16 people). The number of 2nd PMM students was 49 people, 19 of whom used the circulation service, this was based on the receipt of UNIKOM ID Cards after 2 months of college activities. This research shows that the use of circulation services for Merdeka Campus students is considered sufficient with a percentage above 30% or more than 15 people using UNIKOM Library facilities, the rest using other facilities from the PMM-MBKM program.
Mengukur Kualitas Layanan Perpustakaan IKPIA Perbanas Di Era Kenormalan Baru Menggunakan LibQual+™ Hayati, Tia Lutfiyah
Jurnal FPPTI Vol. 1, No. 2 (2022): November 2022
Publisher : Forum Perpustakaan Perguruan Tinggi Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.59239/jfppti.v1i2.25

Abstract

This research aims to determine the quality of library services at Institut Keuangan Perbankan dan Informatika Asia (IKPIA) Perbanas during the new standard period. The method used in this research is a quantitative method with a descriptive approach. Data collection techniques include observation, questionnaires, and documentation. The population of this research consists of the entire academic community, totalling 4,044 individuals, with a sample of 98 respondents selected using the Slovin sampling formula. Data analysis is conducted using the LibQual™ model, which measures the gap between the received and expected services by users. The results of the service quality measurement at IKPIA Perbanas Library using LIBQUAL+™ indicate that the respondents are satisfied with the quality of library services. The library's services are considered reasonable and fall within the tolerance zone. However, the library has not been able to meet the actual expectations of the users fully.

Page 1 of 3 | Total Record : 28