cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota malang,
Jawa timur
INDONESIA
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
ISSN : -     EISSN : 2502471X     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January 2016.
Arjuna Subject : -
Articles 6 Documents
Search results for , issue "Vol 7, No 6: JUNI 2022" : 6 Documents clear
Beguru: Menggali Prinsip-Prinsip Penyiapan Sarana dan Prasarana Pendidikan Dalam Kearifan Lokal Sasak Lalu Sumardi; Dwi Wahyudiati
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 7, No 6: JUNI 2022
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v7i6.15276

Abstract

Abstract: The purpose of this research is to explore the principles of beguru in preparing educational facilities and infrastructure. This study used a naturalistic approach with ethnograpi types. Data collection was done using ethnographic interview techniques. To maintain the validity of the data, triangulation of data sources and time is carried out. The collected data was analyzed using an interactive model which consists of three stages, namely; data condensation, data display, and conclusion. Based on the analysis technique found 3 principles of beguru in the preparation of educational facilities and infrastructure, namely; principles of comfort and tranquility, principles of availability and readiness, and principles of conformity to the needs.Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah mengeksplorasi prinsip-prinsip beguru dalam menyiapkan sarana dan prasarana pendidikan. Penelitian ini menggunakan pendekatan naturalistic dengan jenis etnograpi. Pengumpulan data dilakukan dengan teknik wawancara etnografi. Uji validitas data dilakukan dengan triangulasi sumber data dan waktu. Data yang terkumpul dianalisis menggunakan model interaktif yang terdiri dari tiga tahap, yaitu; kondensasi data, display data, dan penarikan simpulan. Berdasarkan teknik analisis tersebut ditemukan tiga prinsip beguru dalam penyiapan sarana dan prasarana, yaitu; prinsip kenyamanan dan ketenangan, prinsip ketersediaan dan kesiapan, dan prinsip kesesuaian dengan kebutuhan.
Validasi Pengembangan Modul Pembelajaran Ppkn Berbasis Mobile Untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Siswa Kelas XI SMA Fella Farikhatus Sholikhah; Triana Rejekiningsih; Leo Agung Sutimin
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 7, No 6: JUNI 2022
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v7i6.15269

Abstract

Abstract: The purpose of the research is to develop and validate the product in form a mobile-based module on Civics subjects. This study adopt the ADDIE model development design (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). Validation and assessment from the validator, consist of: 1) validation from material experts obtained an average score of 3.72 qualified "Good"; 2) through media expert validation obtained an average score of 5.00 including the qualification "Very Good"; and 3) The total results obtained from the average score from the assessments of material experts and media experts related to the product being developed showed a result of 4.34 which entered the "Eligible" criteria for use in Civics learning in High Schools.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan dan memvalidasi produk berupa modul berbasis mobile pada mata pelajaran PPKn. Penelitian ini menggunakan desain pengembangan model ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, dan Evaluation). Validasi dan penilaian dari validator yaitu: 1) skor validasi dari ahli materi diperoleh rata-rata 3,72 dikualifikasikan “Baik”; 2) validasi dari ahli media dengan perolehan rata-rata skor 5,00 termasuk pada kualifikasi “Sangat Baik”; dan 3) Total perolehan hasil rata-rata skor dari penilaian ahli materi dan ahli media terkait produk yang dikembangakan menunjukkan hasil 4,34 yang masuk kriteria “Layak” untuk digunakan dalam pembelajaran PPKn di Sekolah Menengah Atas.
Compatibility of Learning Competency Achievement Indicators In Electronic School Book (ESB) Indonesian High School with Critical Thinking Aspects Imam Safi’i; Ade Hikmat; Ade Eka Anggraini; Sobri Sobri
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 7, No 6: JUNI 2022
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v7i6.15270

Abstract

Abstract: The purpose of writing this article is to describe the level of conformity and diversity of development indicators of competency achievement in Indonesian high school BSE with critical thinking aspects emphasized by the Directorate. PSMA Directorate General of Primary and Secondary Education (2017). The method used in this research is content analysis. The research procedure used refers to Huberman and Saldaña (2018). The results showed that in the BSE class X there were 79 items, in class XI as many as 64, and in class XII as many as 55 items. The development of indicators of competency achievement in BSE Indonesian high school in general has been in accordance with critical thinking aspects, but the distribution of each aspect of critical thinking has not been evenly distributed.Abstrak: Tujuan penulisan artikel ini adalah untuk mendeskripsikan tingkat kesesuaian dan keberagaman pengembangan indikator pencapaian kompetensi  dalam BSE bahasa Indonesia SMA dengan aspek berpikir kritis yang ditekankan oleh Dit. PSMA Ditjen Pendidikan Dasar dan Menengah (2017). Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis isi. Prosedur penelitian yang digunakan mengacu pada Huberman dan Saldaña (2018). Hasil penelitian menunjukkan, bahwa dalam BSE kelas X terdapat 79 butir, kelas XI sebanyak 64, dan  kelas XII sebanyak 55 butir. Pengembangan indikator pencapaian kompetensi pada BSE bahasa Indonesia SMA secara umum telah sesuai dengan aspek berpikir kritis, namun penyebaran tiap aspek berpikir kritis belum merata.  
Teachers’ Beliefs on The Implementation of Online Speaking Class During Pandemic Fierda Aulya Mantika; Johannes Ananto Prayogo
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 7, No 6: JUNI 2022
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v7i6.15271

Abstract

Abstract: The focus of this research is to understand how the teachers’ beliefs that the teachers have before they teaching speaking class. Moreover, the teacher will teach with a method whereas the teachers and students only using internet to connected with each other by using laptops. The data were collected by using questionnaire, observation and interview. In order to understand this research mixed method research is used to analyze the data. The result shows that teachers’ beliefs that the teachers have is in line with the actual practice in the classroom.Abstrak: Fokus dalam penelitian ini adalah mengetahui bagaimana teachers’ beliefs yang dimiliki oleh para pengajar sebelum mengajar mata kuliah berbicara. Terlebih pengajar akan mengajar dengan metode daring dimana pengajar dan siswa hanya akan terkoneksi melalui internet dan menggunakan laptop. Data dikumpulkan dengan menggunakan kuisioner, observasi dan wawancara. Untuk memahami penelitian ini, penelitian mixed method digunakan untuk menganalisa data. Hasil menunjukan bahwa teachers’ belief yang dimiliki para pengajar sesuai dengan praktek langsung di dalam kelas.
Efektivitas Pembelajaran STEM dengan Model PjBL Terhadap Kreativitas dan Pemahaman Konsep IPA Siswa Sekolah Dasar Indah Yulaikah; Sri Rahayu; Parlan Parlan
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 7, No 6: JUNI 2022
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v7i6.15275

Abstract

Abstract: This study aims to examine the effectiveness of STEM learning with the PjBL model on creativity and conceptual understanding of elementary school students. The Research design used in this study is a quasi experimental design. The research subjects were 60 elementary school students who were divided into 2 homogeneous classes, consisting 30 students in the experimental class and 30 students in the experimental class.  Students in the control class were taught by conventional methods and in the experimental class were taught by STEM learning with the PjBL model. Creativity data was taken with a creativity test instrument with a reliability of 0.84. Data analysis was carried out using ANCOVA followed by the effect size test. The results show that there are differences in students' creativity and understanding of concepts were taught by STEM learning with PjBL and conventional models. The effectiveness of STEM learning with the PjBL model on creativity and understanding of science concepts for elementary school students is significant in large categoriesAbstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji efektivitas pembelajaran STEM dengan model PjBL terhadap kreativitas dan pemahaman konsep siswa sekolah dasar. Rancangan yang digunakan dalam penelitian ini adalah quasy experimental design. Subjek penlitian 60 siswa sekolah dasar yang terbagi dalam 2 kelas  homogen yaitu 30 siswa di kelas eksperimen dan 30 siswa di kelas eksperimen.Siswa di kelas kontrol dilakukan pembelajaran konvensional dan di kelas eksperimen dilakukan pembelajaran STEM dengan model PjBL.Data kreativitas diambil dengan instrument tes kreativitas dengan reliabilitas 0,84. Anlisis data dilakukan menggunakan ANCOVA dilanjutkan uji effect size. Hasil penelitian menujukkan bahwa ada perbedaan kreativitas dan pemahaman konsep siswa yang dilakukan pembelajarn STEM dengan model PjBL dan konvensional. Efektivitas pembelajaran STEM dengan model PjBL terhadap kreativitas dan pemhaman konsep IPA  siswa sekolah dasar signifikan dengan kategori besar.
Tradisi Karie Beureuat Masyarakat Aceh Jaya sebagai Sumber Pembelajaran IPS Cut Kumala Sari; Siti Malikha Towaf; Yuniastuti Yuniastuti
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 7, No 6: JUNI 2022
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v7i6.16080

Abstract

Abstract:  Karie Beureat or Laylatul Bara’ah tradition of Aceh Jaya community research aims to introduce regional traditions to students, understand the phenomena that occur in the surrounding environment so that they can minimize the negative effects of globalization which are increasingly difficult to contain and instill self-character such as religion, mutual coorperation and concern for others. The focus of research study is students of SMP N 2 Aceh Jaya, Aceh Jaya district of Aceh Province. This research uses library research method. The results obtained in this study indicate that the Karie Beureuat tradition of Aceh Jaya has great potential as a source of social studies learning, especially in Aceh because the value of this tradition has a very deep religious value so that it can shape the religious character of students other than those obtained from the family especially in the face of the globalization now and in the future later.Abstrak: Penelitian tradisi Karie Beureuat atau Laylatul Bara'ah masyarakat Aceh Jaya sebagai sumber pembelajaran IPS, bertujuan untuk mengenalkan tradisi daerah kepada peserta didik, paham terhadap fenomena-fenomena yang terjadi di lingkungan sekitar sehingga dapat meminimalisir efek negatif globalisasi yang semakin sulit dibendung dan menanamkan karakter diri seperti religi, gotong royong dan kepedulian terhadap sesama. Fokus kajian penelitian adalah peserta didik di SMP N 2 Aceh Jaya Kabupaten Aceh Jaya Provinsi Aceh. Peneltian ini menggunakan metode studi kepustakaan (library research). Adapun hasil yang diperoleh pada penelitian ini menunjukkan tradisi Karie Beureuat masyarakat Aceh Jaya mempunyai potensi besar sebagai sumber pembelajaran IPS terutama di Aceh karena nilai tradisi ini mempunyai nilai religi yang sangat dalam sehingga dapat membentuk karakter religi peserta didik selain yang diperoleh dari keluarga terutama dalam menghadapi globalisasi saat ini dan yang akan datang.

Page 1 of 1 | Total Record : 6


Filter by Year

2022 2022


Filter By Issues
All Issue Vol 10, No 8: AUGUST 2025 VOL 10, NO 7: JULY 2025 Vol 10, No 4: APRIL 2025 Vol 10, No 3: MARCH 2025 Vol 10, No 2: FEBRUARY 2025 Vol 10, No 1: JANUARY 2025 Vol 9, No 12: DECEMBER 2024 Vol 9, No 11: NOVEMBER 2024 Vol 9, No 10: OCTOBER 2024 Vol 9, No 9: SEPTEMBER 2024 Vol 9, No 8: AUGUST 2024 Vol 9, No 7: JULY 2024 Vol 9, No 6: JUNE 2024 Vol 9, No 5: MAY 2024 Vol 9, No 4: APRIL 2024 Vol 9, No 3: MARCH 2024 Vol 9, No 2: FEBRUARY 2024 Vol 9, No 1: JANUARY 2024 Vol 8, No 10: OCTOBER 2023 Vol 8, No 9: SEPTEMBER 2023 Vol 8, No 8: AUGUST 2023 Vol 8, No 7: JULY 2023 Vol 8, No 6: JUNE 2023 Vol 8, No 5: MAY 2023 Vol 8, No 4: APRIL 2023 Vol 8, No 3: MARCH 2023 Vol 8, No 2: FEBRUARY 2023 Vol 8, No 1: JANUARI 2023 Vol 7, No 12: DECEMBER 2022 Vol 7, No 11: NOVEMBER 2022 Vol 7, No 10: OKTOBER 2022 Vol 7, No 9: SEPTEMBER 2022 Vol 7, No 8: AGUSTUS 2022 Vol 7, No 7: JULI 2022 Vol 7, No 6: JUNI 2022 Vol 7, No 5: MAY 2022 Vol 7, No 4: APRIL 2022 Vol 7, No 3: MARET 2022 Vol 7, No 2: FEBRUARI 2022 Vol 7, No 1: JANUARI 2022 Vol 6, No 12: DESEMBER 2021 Vol 6, No 11: NOVEMBER 2021 Vol 6, No 10: OKTOBER 2021 Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021 Vol 6, No 8: AGUSTUS 2021 Vol 6, No 7: JULI 2021 Vol 6, No 6: JUNI 2021 Vol 6, No 5: MEI 2021 Vol 6, No 4: APRIL 2021 Vol 6, No 3: MARET 2021 Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021 Vol 6, No 1: JANUARI 2021 Vol 5, No 12: DESEMBER 2020 Vol 5, No 11: NOVEMBER 2020 Vol 5, No 10: OKTOBER 2020 Vol 5, No 9: SEPTEMBER 2020 Vol 5, No 8: AGUSTUS 2020 Vol 5, No 7: JULI 2020 Vol 5, No 6: JUNI 2020 Vol 5, No 5: MEI 2020 Vol 5, No 4: APRIL 2020 Vol 5, No 3: MARET 2020 Vol 5, No 2: FEBRUARI 2020 Vol 5, No 1: JANUARI 2020 Vol 4, No 12: DESEMBER 2019 Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019 Vol 4, No 10: Oktober 2019 Vol 4, No 9: SEPTEMBER 2019 Vol 4, No 8: AGUSTUS 2019 Vol 4, No 7: JULI 2019 Vol 4, No 6: JUNI 2019 Vol 4, No 5: MEI 2019 Vol 4, No 4: APRIL 2019 Vol 4, No 3: MARET 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 1: JANUARI 2019 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 11: NOVEMBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 7: JULI 2018 Vol 3, No 6: JUNI 2018 Vol 3, No 5: MEI 2018 Vol 3, No 4: APRIL 2018 Vol 3, No 3: MARET 2018 Vol 3, No 2: FEBRUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 2, No 12: Desember 2017 Vol 2, No 11: November 2017 Vol 2, No 10: Oktober 2017 Vol 2, No 9: September 2017 Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017 Vol 2, No 7: JULI 2017 Vol 2, No 6: Juni 2017 Vol 2, No 5: Mei 2017 Vol 2, No 4: April, 2017 Vol.2, No.3, Maret 2017 Vol.2, No.2, Februari 2017 Vol.2, No.1, Januari 2017 Vol.1, No.12, Desember 2016 Vol.1, No.11, Nopember 2016 Vol.1, No.10, Oktober 2016 Vol.1, No.9, September 2016 Vol.1, No.8, Agustus 2016 Vol.1, No.7, Juli 2016 Vol.1, No.6, Juni 2016 Vol.1, No.5, Mei 2016 Vol.1, No.4, April 2016 Vol.1, No.3, Maret 2016 Vol.1, No.2, Februari 2016 Vol.1, No.1, Januari 2016 More Issue