cover
Contact Name
Muhammad Hamid Bastomi
Contact Email
hamydbastomi@gmail.com
Phone
+6285895015601
Journal Mail Official
jurnalchildom@gmail.com
Editorial Address
Jl. Raya Ngawi Maospati, Baluk-Karangrejo-Magetan.
Location
Unknown,
Unknown
INDONESIA
CHILD KINGDOM : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini
ISSN : 30255767     EISSN : 30255236     DOI : https://doi.org/10.53961/childom.v2i1
Core Subject : Education,
The focus and scope of CHILD KINGDOM: Journal of Early Childhood Education includes the results of scientific studies in the field of education carried out by teachers, lecturers and independent researchers. The study includes: Early Childhood Education Concept Aspects of child development Inclusive early childhood education programs Parenting Early childhood education management Health and nutrition in early childhood Early childhood curriculum, models, media and learning Early childhood assessment Early childhood psychology Current innovations and issues related to early childhood education
Articles 25 Documents
Habituasi Bahasa Krama Inggil dalam Membentuk Karakakter dan Moral Anak Khoirun Nisa; Suyadi Suyadi; Desika Putri Mardiani
Child Kingdom : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Vol 1 No 1 (2023): May
Publisher : LP3M STAI MA'ARIF MAGETAN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.53961/childom.v1i1.15

Abstract

The purpose of this research is to find out how parents and the environmentapply habituation which aims to shape the character and morals of children in theKencong Hamlet, Jambi Village, Baron District, Nganjuk Regency. By using a casestudy qualitative research method and data collection techniques of observation,interviews and documentation the results of this study are that parents apply kramainggil language from infancy, according to parents besides local wisdom it ismaintained, krama inggil language makes children's personalities more politeconsidering that the Javanese language has rules that must be obeyed. Success inimplementing krama inggil language habituation is also influenced by the conduciveenvironment in which all the people in the hamlet have kinship relations
Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Dan Keseimbangan Melalui Permainan Lompat Tali Yofia Nur Afifah; Isti Armilia Purnamasari
Child Kingdom : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Vol 1 No 2 (2023): October
Publisher : LP3M STAI MA'ARIF MAGETAN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.53961/childom.v1i2.16

Abstract

Pada masa ini anak harus distimulasi sebaik mungkin agar kemampuan yang dimiliki anak dapat berkembang secara maksimal. Salah satu penyebab perkembangan motorik kasar tidak berkembang secara optimal adalah kegiatan pengembangan kemampuan motorik kasar tubuh anak yang masih jarang dilaksanakan, sehingga anak kurang terstimulasi dalam mengembangkan kemampuan motorik kasarnya. Penelitian ini bertujuan untuk Meningkatkan kemampuan motorik kasar dan keseimbangan melalui permainan lompat tali di Kelompok KB Darul Hikam Desa Blaran Kecamatan Barat Kabupaten Magetan
Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Pada Anak Usia Dini (Studi Kasus di TPA Al-Idris Tejo, Keraskulon, Gerih, Ngawi) Maria Ulfa
Child Kingdom : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Vol 1 No 1 (2023): May
Publisher : LP3M STAI MA'ARIF MAGETAN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.53961/childom.v1i1.18

Abstract

Pendidikan untuk anak usia dini adalah hal yang sangat penting untuk diperhatikan. Hal inilah yang membuat penelitian tentang anak usia dini menjadi penelitian yang sangat menarik untuk dikaji. Ruang lingkup pembahasan tentang pendidikan anak usia dini sangatlah luas, dan salah satu hal yang menarik untuk dibahas dalam pendidikan anak usia dini adalah pembelajaran bahasa. melalui pembelajaran bahasa diharapkan anak mampu menyampaikan pesan, atau berkomunikasi dengan baik. Dalam penelitian kali ini, bahasa lebih difokuskan sebagai bahasa Asing yaitu bahasa Arab, sebagai bahasa kedua yang dipelajari pada anak usia dini. Penelitian ini fokus mengkaji tentang strategi pembelajaran bahasa Arab pada anak usia dini, dan merupakan studi kasus di TPA Al Idris dusun Tejo, Desa Keraskulon, Kecamatan Gerih, Kabupaten Ngawi. Penelitian ini adalah penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif. teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Penelitian ini menujukkan hasil bahwa strategi pembelajaran bahasa arab pada anak usia dini di TPA al-Idris yaitu strategi ghina’ araby, strategi ta’bir as shuwar, strategi bithaqat muzawijah, dan tahlil al akhtha’
Forming Character Through Moral Education In Early Children At Al-Hasan Village Kindergarten Kedungpanji sulis setyowati
Child Kingdom : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Vol 1 No 1 (2023): May
Publisher : LP3M STAI MA'ARIF MAGETAN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.53961/childom.v1i1.19

Abstract

Children are the next generation of families and nations, need to get a good education so that their potentials can develop rapidly, so that they will grow into human beings who have strong personalities and have various kinds of abilities and skills that are useful. Therefore it is important for families, educational institutions play a role and are responsible for providing various kinds of stimulation and proper guidance so that a formidable next generation will be created. who hit his friend. The purpose of this study was to provide an understanding of character, moral education and the implementation of character building with moral education in early childhood at al-Hasan Kindergarten, Kedungpanji Village, Adapum. This research uses a type of qualitative research, data obtained by using interviews, observation , and documentation. The analysis used is to use the concepts provided by Miles & Huberman including: data reduction, data display and conclusion/verification. Character education is a process of planting and directing so that students are able to become fully human and have character in various dimensions. character education should also be given when children enter the school environment, especially since play groups and kindergartens. Development in early childhood is influenced by two factors, namely internal factors or internal factors and external or external factors. The formation of character with moral education carried out in Al Hasan Kindergarten includes the habituation of praying behavior in children in AL-Hasan Pulorejo Kindergarten. The strategy carried out by the teacher has been carried out well, while the strategies carried out include the teacher always reminding and explaining children about the etiquette of praying, being a figure for children in praying and applying rewards and applying punishments. if a child commits an act of saying dirty words, hitting a friend or doing other disgraceful actions, the teacher will definitely reprimand him and if during the lesson there is a student who does not pay attention to the teacher's instructions and when he is reprimanded the student does not comply, the student will come home later than his friends .
Penerapan Literasi Finansial untuk Anak Usia Dini Di RA Al Hikmah Nguri Magetan Indah Setianingrum; Pipit Anggraeni
Child Kingdom : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Vol 1 No 1 (2023): May
Publisher : LP3M STAI MA'ARIF MAGETAN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.53961/childom.v1i1.20

Abstract

Literasi finansial adalah kemampuan untuk mengelola dana yang dimiliki, agar berkembang dan hidup lebih sejahtera dimasa yang akan datang (Otoritas Jasa Keuangan, 2017). Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penerapan literasi finansial untuk anak usia dini di RA Al Hikmah Nguri Magetan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Penelitian ini menggunakan tiga indikator, yaitu pengenalan bertransaksi, pengenalan konsep menabung, dan pengenalan konsep berbagi. Kegiatannya agar anak anak bisa mengetahui cara bertransaksi, cara menabung, dan bagaimana cara berbagi untuk orang yang membutuhkan.
PERAN ORANG TUA DALAM MENGOPTIMALKAN KETERAMPILAN MEMBACA ANAK USIA DINI Nurul Azizah; Ichsan Ichsan
Child Kingdom : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Vol 1 No 1 (2023): May
Publisher : LP3M STAI MA'ARIF MAGETAN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.53961/childom.v1i1.21

Abstract

Penelitian ini bermaksud untuk memperoleh representasi peran orang tua dalam mengoptimalkan keterampilan membaca pada anak usia dini di Kecamatan Karangrejo Kabupaten Magetan. Metode penelitian yang dipakai adalah survey deskriptif dengan pendekatan kuantitatif. Populasi penelitian ini adalah orang tua yang menyekolahkan anak di TK-B se-Kecamatan Karangrejo Kabupaten Magetan dengan jumlah sampel 234 orang tua. Teknik pengambilan sampel dilakukan dengan memakai teknik Simple Random Sampling. Instrumen yang dipakai dalam pengumpulan data yaitu kuesioner peran orang tua yang dikembangkan oleh peneliti. Hasil penelitian membuktikan bahwa Peran orang tua dalam mengoptimalkan keterampilan membaca pada anak usia dini mayoritas berada pada kategori sedang dilihat dari segi 1) Status peran orang tua dalam mengoptimalkan keterampilan membaca anak usia dini; 2) Latar belakang mengenai kemampuan orang tua dalam mengoptimalkan keterampilan membaca anak usia dini; 3) Upaya yang dilakukan orang tua dalam mengoptimalkan keterampilan membaca anak usia dini dan; 4) Kendala yang dirasakan orang tua dalam mengoptimalkan keterampilan membaca anak usia dini.
Strategi Penanaman Nilai Agama Dalam Pembentukan Akhlak Anak Usia Dini Di Paud Birrul Walidain Takeran Magetan Rulik Endarwati
Child Kingdom : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Vol 1 No 1 (2023): May
Publisher : LP3M STAI MA'ARIF MAGETAN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.53961/childom.v1i1.22

Abstract

Early childhood education aims to facilitate holistic growth and development of children from all aspects of a child's personality. The purpose of this study is to determine the implementation of the cultivation of religious values in the formation of early childhood morals and to determine the inhibiting factors for the cultivation of religious values in PAUD Birrul Walidain Takeran Magetan. The method used in this study is to use field research with a learning strategy approach. As a result, the storytelling method makes it easy for early childhood to understand and understand what is being taught by educators. In addition, educators can instill religious values in children by introducing them to early childhood, by telling the stories of the apostles, teaching religious values in everyday life through example. The inhibiting factors come from students and from the school, such as the level of intelligence of educators and teaching methods, as well as family background.
INTERNALISASI NILAI-NILAI AKHLAK PADA ANAK MELALUI PENDIDIKAN BERBASIS PROFETIK DI ERA DIGITAL Nurul Ismaiyah; Winda Syafaatin Maulidah
Child Kingdom : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Vol 1 No 2 (2023): October
Publisher : LP3M STAI MA'ARIF MAGETAN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.53961/childom.v1i2.50

Abstract

Internalization of moral values through prophetic based education in the digital era is education that makes the prophet Muhammad Saw a role model. Very important to set an example for the prophet Muhammad Saw trough the habit of knowing his character and personality. prophetic education is done because early childhood learns through imitating what happens in the surrounding environment which becomes a habit. The type of research used in this paper is library research, namely a series of studies that are explored through various information such as books, encyclopedias, newspapers, magazines or previous research and documents. The result of this study indicate that the internalization of moral values through prophetic education is carried out through several activities such as introducing monotheism to children by getting used to saying the Syahadat and La ilaha illallah, introduce Muhammad's wisdom, imitate the four characteristics of the prophet who is shiddiq Amanah Tabligh and Fathonah, get use to carrying out prayers independently, studying the Qur'an with interesting learning methods and giving rewards as an appreciation to children who istiqomah to overcome.
IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013 PAUD DI RA NURUL ISLAM II MUARA BUNGO Eka Ristiani Fatimah; Zulghafrin Zulghafrin
Child Kingdom : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Vol 1 No 2 (2023): October
Publisher : LP3M STAI MA'ARIF MAGETAN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.53961/childom.v1i2.54

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah menjleaskan implementasi atau penarapan kurikulum pembelajaran Pendidikan Anak Usia dini tahun 2013 di RA Nurul Islam II Muara Bungo. Kurukulum dalam sebuah lembaga adalah suatu yang penting untuk di perhatikan dalam sebuah tujuan pendidikan. Pelaksanaan pembelajaran dalam kurikulum PAUD 2013 memakai metode pembelajaran tematik, dibingkai dengan pendekatan saintifik, untuk memantik pendidikan, dan untuk memantau perkembangannya menggunkan penilaian autentik. Metode dalam Penelitian ini menggunakan, skualitatif, untuk mencari dan mengumpulkan data didapatkan dengan observasi, melalui wawancara dan merekamnya atau dokumentasi. Adapun subjek penelitiannya yaitu kepala sekolah dan guru yang mengajar di RA Nurul Islam II, Kabupaten Bungo. Penelitian ini menghasilkan hal tentang implementasi atau penerapan pendidikan anak usia dini kurikulum 2013, yang diterapkan dilapangan, baik dari perencanaan pembelajaran, bahan pembelajaran, pelaksanaan pembelajaran dan teknik penilaian yang digunakan.
PENANAMAN LITERASI BACA TULIS PADA ANAK USIA DINI DI RA AL AMANAH KENONGOMULYO MAGETAN Indah Setianingrum; Hayyi’ Salima
Child Kingdom : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Vol 1 No 2 (2023): October
Publisher : LP3M STAI MA'ARIF MAGETAN

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.53961/childom.v1i2.58

Abstract

Penanaman literasi baca tulis pada anak usia dini dapat memberikan hal positif untuk anak terutama pada aspek perkembangan bahasanya. Literasi baca tulis merupakan kemampuan dan pengetahuan membaca serta menulis, kemampuan menganalisis , mengolah serta memahami informasi untuk dianalisis, menanggapi serta menggunakan bahasa (Wardhani et al., 2021). Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penanaman literasi baca tulis untuk anak usia dini di RA Al Amanah Kenongomulyo Magetan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriftif. Indikator yang digunanakan yaitu membaca, menulis, menggambar, dan mendengarkan. Kegiatan yang diberikan bertujuan membekali anak untuk pendidikan selanjutnya atau sekolah dasar. Kata Kunci: Literasi Baca Tulis, Anak Usia Dini

Page 1 of 3 | Total Record : 25