Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January 2016.
Articles
19 Documents
Search results for
, issue
"Vol 6, No 1: JANUARI 2021"
:
19 Documents
clear
Pengembangan Buku Panduan Pelatihan Keterampilan Manajemen Konflik Melalui Bimbingan Berbasis Four Cs
Ari Yoga Pratama;
Muslihati Muslihati;
IM Hambali
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 1: JANUARI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
DOI: 10.17977/jptpp.v6i1.14416
Abstract: The purpose of this research is to produce a training guide product that meets the acceptance criteria. This study uses the ADDIE model research design. The data obtained in the form of quantitative data include aspects of accuracy, utility, propriety, and feasibility. The research subjects are BK experts, media experts, and potential users. The results show that the results from BK experts have a validity index of 1 "very high" category, from media experts is 1 category "very high", and from prospective users is 0.67 "high" category. It can be concluded that the developed guide meets the product acceptance criteria.Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah menghasilkan produk panduan pelatihan yang memenuhi kriteria keberterimaan. Penelitian ini menggunakan rancangan penelitian model ADDIE. Data yang diperoleh berupa data kuantitatif mencakup aspek ketepatan, kegunaan, kemenarikan, dan kelayakan. Adapun subjek penelitian yaitu ahli BK, ahli media, dan calon pengguna. Hasil uji lapangan menunjukkan hasil penilaian dari ahli BK memiliki indeks validitas sebesar 1 kategori “sangat tinggi”, dari ahli media yaitu 1 kategori “sangat tinggi”, dan dari calon pengguna yaitu 0,67 kategori “tinggi”. Dapat disimpulkan bahwa panduan yang dikembangkan telah memenuhi kriteria keberterimaan produk.
Pengembangan Media Interaktif Tema “Sehat itu Penting” untuk Meningkatkan Literasi Digital pada Kelas V Sekolah Dasar
Rela Rahmah;
Herawati Susilo;
Lia Yuliati
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 1: JANUARI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
DOI: 10.17977/jptpp.v6i1.14388
Abstract: This research aims to develop products in the form of interactive media to improve digital literacy in students. This type of research is research and design with ADDIE models. Products are developed with regard to validity, practicality and effectiveness criteria. Effectiveness data was taken from large-scale trials on grade V students of 3 meetings using digital literacy observation sheets. The results found that there was an increase in digital literacy of 38% form the first meeting to the last meeting.Abstrak: Penelitian ini adalah bertujuan untuk mengembangkan produk berupa media interaktif untuk meningkatkan literasi digital pada siswa. Jenis penelitian ini adalah research and design dengan model ADDIE. Produk dikembangkan dengan memperhatikan kriteria kevalidan, kepraktisan dan keefektifan. Data keefektifan diambil dari uji coba skala besar pada siswa kelas V sebanyak tiga pertemuan mengguankan lembar observasi literasi digital. Hasil didapatkan bahwa terjadi peningkatan literasi digital sebanyak 38% dari pertemuan pertama ke pertemuan terakhir.
Commognitive Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Persamaan Linier Satu Variabel
Faula Rossydha;
Toto Nusantara;
Sukoriyanto Sukoriyanto
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 1: JANUARI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
DOI: 10.17977/jptpp.v6i1.14367
Abstract: This study aims to describe the students' commognitive in solving linear problems of one variable. This study uses a qualitative approach to the type of descriptive research. The stages in this study consisted of preparation, data collection, and data analysis. The results of this study are that there are two strategies students use in solving problems when analyzed using commognitive components. Two strategies used by students are the strategy of finding patterns and trial and error strategies. Students with strategies finding patterns in using commognitive components in solving problems look systematic compared to students with trial and error strategies.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan commognitive siswa dalam menyelesaikan masalah persamaan linier satu variabel. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian deskriptif. Tahapan dalam penelitian ini terdiri dari persiapan, pengumpulan data, dan analisis data. Hasil dari penelitian ini adalah terdapat dua strategi yang digunakan siswa dalam menyelesaikan masalah apabila dianalisis menggunakan komponen commognitive. Dua strategi yang digunakan siswa yaitu strategi menemukan pola dan stretegi coba-coba. Siswa dengan strategi menemukan pola dalam menggunakan komponen commognitive dalam menyelesaikan masalah terlihat sistematis dibandingkan siswa dengan strategi coba-coba.
Learners’ Anxiety, Self-Efficacy, and Personality as Predictors of Learners' Speaking Performance
Nissa Mawarda Rokhman;
Moh. Adnan Latief;
Nunung Suryati
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 1: JANUARI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
DOI: 10.17977/jptpp.v6i1.14399
Abstract: This study is intended to find out the effective contributions of learners’ anxiety, self-efficacy, and personality to learners’ speaking performance. The result shows that anxiety gives 18.9% contribution, self-efficacy 32.5%, and personality 10.2% to speaking performance. In conclusion, self-efficacy gives the biggest contribution to the speaking performance of second semester’s learners in English university level.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sumbangan kecemasan siswa, efikasi diri siswa, dan kepribadian siswa terhadap performa siswa dalam berbicara. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kecemasan berkontribusi sebesar 18.9%, efikasi diri 32.5% dan kepribadian 10.2%. Kesimpulannya, efikasi diri berkontribusi paling banyak terhadap performa siswa dalam berbahasa Inggris pada semester kedua di tingkat universitas.
Potensi Berpikir Kreatif Siswa SMA
Elok Faiqatul Himmah;
Supriyono Koes Handayanto;
Sentot Kusairi
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 1: JANUARI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
DOI: 10.17977/jptpp.v6i1.14380
Abstract: This study aims to determine the potential of the creative thinking abilities of Pamekasan high school students in work and energy. This research method uses descriptive methods with research subjects consisting of 175 students. The test used is an essay about 4 questions with a reliability value of 0.6. The results showed that the potential for students' creative thinking abilities was quite creative with a percentage of 48%. The flexible thinking indicator gets the highest score of 89% and the elaboration of thinking gets the lowest percentage of 26%. This shows that students can produce various ideas in other uses, but still have difficulty detailing their ideas. Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui potensi kemampuan berpikir kreatif siswa SMA Pamekasan pada materi usaha dan energi. Metode penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan subjek penelitian yang terdiri dari 175 siswa. Instrument yang digunakan berupa empat soal uraian dengan koefisien reliabilitas 0,6. Hasil penelitian menunjukkan bahwa potensi kemampuan berpikir kreatif siswa tergolong cukup kreatif dengan persentasenya 48%. Adapun indikator berpikir luwes mendapatkan skor tertinggi yaitu 89% dan berpikir elaborasi mendapatkan persentase terendah yaitu 26%. Hal ini menunjukkan bahwa siswa mampu dalam menghasilkan berbagai ide-ide dalam pemanfaatan lainnya, namun masih kesulitan merinci idenya.
Pengembangan Program Resitasi Materi Listrik Statis untuk Siswa SMA
Mafida Hermawati;
Arif Hidayat;
Sutopo Sutopo
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 1: JANUARI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
DOI: 10.17977/jptpp.v6i1.14392
Abstract: This research aims to develop recitation program topic static electricity for high school student designed with a computer offline program that is microsoft office power point 2007. Using ADDIE models, this research produce recitation program with three packages program. This product verified to materials expert, media expert, and audience/high school student. Based on the verification and test obtained percentage of eligibility aspects is 95%, feasibility aspects 87,5%, and recitation program readability aspects 86,86% that means recitation program topic static electricity for high school student are feasible to be used and disseminated.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan produk program resitasi materi listrik statis untuk siswa SMA yang dirancang menggunakan program komputer offline yaitu microsoft office power point 2007. Metode pengembangan yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode ADDIE. Secara umum program resitasi yang dihasilkan terdiri dari tiga paket program. Produk tersebut selanjutnya diujicobakan kepada ahli materi, ahli media dan pengguna/siswa SMA. Berdasarkan uji coba tersebut diperoleh persentase aspek kelayakan isi sebesar 95%, aspek kelayakan penyajian sebesar 87,50%, dan aspek keterbacaan program resitasi sebesar 86,86% yang berarti program resitasi materi listrik statis untuk siswa SMA ini layak untuk digunakan dan disebarluaskan.
Daya Tarik Pembelajaran SIPEJAR Ditinjau dari Sisi Locus of Control Mahasiswa yang Berbeda di Masa Pandemi Covid-19
Made Duananda Kartika Degeng
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 1: JANUARI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
DOI: 10.17977/jptpp.v6i1.14368
Abstract: This study was aimed to find out information about the attractiveness of learning by using SIPEJAR online platform. Especially when conducted from the locus of control differences of the students. The attractiveness of learning was assessed from: (1) ease of use; (2) the generosity of costs; (3) the tendency to continue to use SIPEJAR; (4) the tendency to choose SIPEJAR to study during the pandemic; and (5) the tendency to learn using SIPEJAR in the future. It was found that students who have internal locus of control found it easy to use SIPEJAR but did not interested to use SIPEJAR to study in the time of pandemic while the group of students with external locus of control found it difficult to use SIPEJAR but still interested to use it in learning during Covid-19.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menemukan informasi tentang daya tarik pembelajaran dengan menggunakan platform daring SIPEJAR. Khususnya bila ditinjau dari sisi karakteristik mahasiswa yang memiliki locus of control berbeda. Kemenarikan pembelajaran dinilai dari (1) kemudahan penggunaan; (2) kemurahan biaya; (3) kecenderungan ingin terus memakai SIPEJAR; (4) kecenderungan memilih SIPEJAR untuk belajar di masa pandemi; (5) kecenderungan belajar menggunakan SIPEJAR di masa depan. Ditemukan bahwa mahasiswa yang memiliki locus of control internal merasa mudah menggunakan SIPEJAR, tetapi tidak tertarik menggunakan SIPEJAR untuk belajar di masa pandemi sedangkan kelompok mahasiswa dengan locus of control eksternal merasa sulit dalam menggunakan SIPEJAR, tetapi tertarik untuk menggunakannya dalam pembelajaran di masa Covid-19.
The Effect of Using Youtube Videos on Students’ Writing Descriptive Text Across Learning Styles
Rakhmad Felanie
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 1: JANUARI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
DOI: 10.17977/jptpp.v6i1.14402
Abstract: Investigating the effect of using Youtube videos toward student’s writing descriptive text across student’s learning styles is the objective of this research. The research is quasi-experimental factorial research. Non-randomized sampling technique was applied in this research. The sample of the research were 10th grade of Multimedia 1 class student. The Instrument used in this research were pretest and posttest as means to measure students’ writing achievement, and questionnaire as means to identify students’ learning styles. Two way Anova (Analysis of Variance) was used to analyze the data. It was found that the achievement of students who were taught using Youtube videos were higher than the students who were not taught by using Youtube videos. Writing achievement of visual learning style students were better than auditory learning style students in experimental class. It was also found that the significant value of interaction between the usage Youtube videos and student writing achievement was .04. The significant level was less than .05 (04< .05). However, learning style has no effect to writing achievement.Abstrak: Meneliti pengaruh penggunaan video YouTube terhadap prestasi menulis teks deskriptif siswa dihubungkan dengan gaya belajar mereka adalah tujuan dari penelitian ini. Peneliatian ini adalah penelitian kuasi eksperimental. Sampel non acak diterapkan dalam penelitian ini. Sampel dari penelitian adalah siswa kelas 10 Multimedia. Instrument yang dipakai dalam penelitian ini adalah pretest dan posttest sebagai alat mengukur prestasi menulis siswa dan angket sebagai alat mengidentifikasi gaya belajar siswa. Two way Anova digunakan untuk menganalisa data. Ditemukan bahwa prestasi siswa yg diajar menggunakan video YouTube lebih baik prestasinya daripada siswa yang tidak menggunakan video YouTube. Prestasi menulis siswa gaya belajar visual lebih baik daripada siswa gaya belajar audio di dalam grup ekperimental. Ditemukan juga nilai signinfikan dari interaksi antara penggunaan video YouTube dan prestasi menulis siswa sebesar 0.4. Level signifikan kurang dari .05 (04< .05). Akan tetapi, learning style tidak berpengaaruh kepada prestasi menulis.
Pengaruh Model The 5E Learning Cycle terhadap Penguasaan Konsep dan Penyelesaian Masalah Pecahan Siswa Kelas V Sekolah Dasar
Khorid Agustin;
Syamsul Hadi;
Lia Yuliati
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 1: JANUARI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
DOI: 10.17977/jptpp.v6i1.14379
Abstract: The study aims to determine the effect of the application of The 5E Learning Cycle model rather than conventional model on mastery of concepts and problem solving fractions of fifth grade elementary school students. The research is using experimental method. The research population is all group learning in class V SDN Tunjungsekar. The sample of study consisted of 2 classes, Va and Vb classes. This study uses essay tests to collect data. The data uses Basic Competencies 3.1 and 4.1 about addition operations of fractions with different denominators. All data were processed and analyzed using statistical techniques. The results showed that there was a significant influence on the application of The 5E Learning Cycle learning model rather than conventional learning on the mastery of concepts and problem solving in the fifth grade students of SDN Tunjungsekar 01 Malang.Abstrak: Penelitian bertujuan untuk mengetahui adanya pengaruh penerapan model The 5E Learning Cycle daripada model konvensional terhadap penguasaan konsep dan penyelesaian masalah pecahan siswa kelas V SD. Metode eksperimen dipergunakan dalam penelitian ini. Populasi penelitian yaitu seluruh rombongan belajar kelas V SDN Tunjungsekar 01. Sampel penelitian terdiri dari dua kelas, yaitu siswa kelas Va dan Vb. Penelitian menggunakan tes essay untuk mengumpulkan data. Data yang dikumpulkan berupa skor hasil tes pecahan Kompetensi Dasar 3.1 dan 4.1 tentang operasi penjumlahan pecahan dengan penyebut berbeda. Data yang diperoleh selanjutnya dianalisis dengan mempergunakan teknik statistik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada pengaruh yang signifikan pada penerapan model The 5E Learning Cycle daripada model konvensional terhadap penguasaan konsep dan penyelesaian masalah pecahan siswa kelas V SDN Tunjungsekar 01 Malang.
Pengembangan Media Bimbingan Fliipbook Nilai-Nilai Pendidikan Antikorupsi bagi Siswa Madrasah Ibtida’iyah Attaraqqie
Fayrus Abadi Slamet;
Blasius Boli Lasan;
Muslihati Muslihati
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 1: JANUARI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang
Show Abstract
|
Download Original
|
Original Source
|
Check in Google Scholar
|
DOI: 10.17977/jptpp.v6i1.14393
Abstract: This study purpose to develop a flipbook guidance media on anti-corruption educational values for MI Attaraqqie students. This development research was designed using a 4D model. Validation of the data in this development research was obtained from the assessment of material, media, BK and user tests and the data was processed by determining the expert test index using the Inter-rater agreement model formula. In general, this development research resulted in flipbook guidance media on anti-corruption educational values as a medium in group guidance for students at MI Attaraqqie to provide information services to students as a function of understanding and prevention.Abstrak: Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengembangkan media bimbingan flipbook nilai-nilai pendidikan antikorupsi bagi siswa MI Attaraqqie. Penelitian pengembangan ini dirancang dengan menggunakan model 4D. Validasi data dalam penelitian pengembangan ini diperoleh dari penilaian uji ahli materi, media, BK dan uji pengguna serta data diolah dengan menentukan indeks uji ahli menggunakan rumus Inter-rater agreement model. Secara umum penelitian pengembangan ini menghasilkan media bimbingan flipbook nilai-nilai pendidikan antikorupsi sebagai media dalam bimbingan kelompok bagi siswa di MI Attaraqqie untuk memberikan layanan informasi terhadap siswa sebagai fungsi pemahaman dan pencegahan.