cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota malang,
Jawa timur
INDONESIA
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
ISSN : -     EISSN : 2502471X     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January 2016.
Arjuna Subject : -
Articles 20 Documents
Search results for , issue "Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021" : 20 Documents clear
Pengembangan E-module Berbasis Discovery Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas XII Berdasarkan Penelitian Analisis Korelasi Kanonik dari Persilangan Tanaman Kedelai Rizka Nurlaili; Siti Zubaidah; Heru Kuswantoro
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i2.14451

Abstract

Abstract: The purpose of this study was to develop an e-module based on the discovery of learning based on canonical analysis of soybean crop crossing. to improve students' critical thinking skills in class XII MAN 1 Tulungagung. The e-module was developed using the ASIE development model which consists of 4 stages: analysis, strategy, implementation and evaluation. Based on the results of the study showed that the E-module was declared valid with an N-gain value of 0.74. In each aspect of critical thinking has the highest N-gain value of 0.84 in the conclusion aspect while the other aspects are in the moderate category. Based on the effectiveness test shows that the developed emodules proved effective based on the value of N-GAIN 0.74 in the high category.Abstrak: Penelitian ini memiliki tujuan  untuk mengembangkan E-module berbasis discovery learning berdasarkan penelitian analisis korelasi kanonik persilangan tanaman kedelai guna meningkatkan kemampuan berpikir kritis (critical thinking) pada peserta didik kelas XII MAN 1 Tulungagung. E-module dikembangkan menggunakan model pegembangan ASIE yang terdiri atas empat tahapan, yaitu analisis, strategi, implementasi, dan evaluasi. Berdasarkan hasil penelitian menunjukkan bahwa E-module dinyatakan valid dengan nilai N-gain 0,74. Pada tiap aspek kemampuan berpikir kritis memiliki nilai N-gain tertinggi 0,84 pada aspek penarikan kesimpulan sedangkan aspek berpikir kritis lainnya dalam kategori sedang. Berdasarkan uji keefektifan menujukan bahwa e-module yang dikembangkan dinyatakan efektif berdasarkan nilai N-Gain 0,74. Nilai tersebut merupakan kategori tinggi.
Implementasi Kebijakan Sekolah Dasar dalam Menghadapi Asesmen Kompetensi Minimum Nur Iman; Nasir Usman; Bahrun Bahrun
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i2.14464

Abstract

Abstract: To face the minimum competency assessment, preparation is needed by the school and teachers. This study aims to determine the implementation of school policies in preparing students to face the minimum competency assessment at the Elementary School 1 Peukan Pidie. The method used is a qualitative method with a descriptive approach and data obtained from observations, interviews, and documentation studies. The study results indicate that the minimum competency assessment is still a new thing for schools and teachers. Implementation of policies related to minimum competency assessment by the Elementary School 1 Peukan Pidie provides books to support minimum competency assessment and increase student learning hours. However, this policy cannot be implemented optimally due to the Covid-19 pandemic. Factors supporting the policy at the Elementary School 1 Peukan Pidie are the support and proactive attitude of the principal and the availability of supporting books for teachers and students.Abstrak: Untuk menghadapi asesmen tersebut tentunya diperlukan persiapan oleh sekolah dan guru agar siswa dapat mengikuti asesmen dengan baik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tentang implementasi kebijakan sekolah dalam mempersiapkan siswa menghadapi asesmen kompetensi minimum di Sekolah Dasar Negeri 1 Peukan Pidie. Metode yang digunakan adalah metode kualitatif dengan pendekatan deskriptif, dan data diperoleh dari hasil observasi, wawancara, dan studi dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa asesmen kompetensi minimum masih menjadi hal yang baru bagi sekolah dan guru. Implementasi kebijakan terkait asesmen kompetensi minimum oleh SD Negeri 1 Peukan Pidie berupa penyediaan buku penunjang asesmen kompetensi minimum dan penambahan jam belajar siswa. Namun kebijakan tersebut tidak dapat diimplementasikan maksimal karena kondisi pandemi covid-19. Faktor pendukung kebijakan di SD Negeri 1 Peukan Pidie adalah dukungan dan sikap proaktif kepala sekolah dan tersedianya buku penunjang untuk guru dan siswa.
Buku Suplemen Geografi Berstruktur A-CAR dengan Model Pengembangan ADDIE Widya Pranata; Budijanto Budijanto; Dwiyono Hari Utomo
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i2.14441

Abstract

Abstract: This research development has the goal of producing teaching material supplements with the A-CAR structure. The development of teaching material supplements follows the phases of ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The percentage of validation obtained from Indonesian language expert validator was 87%, material expert was 98%, teaching material development expert was 96%. The results of the teacher's response were 84% while students were 89%. In the comprehension test, 87% of 31students completing the test. This indicates that the product is worthy to be used in learning.Abstrak: Penelitian pengembangan ini memiliki tujuan menghasilkan suplemen bahan ajar berstruktur A-CAR. Pengembangan suplemen bahan ajar mengikuti tahapan ADDIE (Analyze, Design, Development, Implementation, Evaluate). Persentase validasi yang diperoleh dari validator ahli bahasa Indonesia sebesar 87%, ahli materi sebesar 98%, ahli pengembangan bahan ajar sebesar 96%. Hasil respons guru didapatkan persentase 84% sedangkan siswa sebesar 89%. Pada tes pemahaman, 87% dari 31 siswa dinyatakan tuntas. Hal ini menunjukkan bahwa produk telah layak untuk dapat dipergunakan dalam pembelajaran.
Meningkatkan Mutu Lulusan Melalui Implementasi Praktik Kerja Lapangan Defris Hanindya Edwiyan Pradana; Yoto Yoto; Amat Nyoto
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i2.14456

Abstract

Abstract: The purpose of this article is to explain the implementation of field work practices ranging from planning, implementation, and evaluation at VHS Islam 1 Blitar. This article uses qualitative methods and the type of research is case studies. The results of the research obtained about the implementation of fieldwork at VHS Islam 1 Blitar have been going well. At the time the planning was prepared regarding the preparation of the school in establishing cooperation with industry, the assessment of the industry as the location of the field work practice, the preparation of the supervising teacher, the preparation of the instructor and student preparation, as well as the preparation of facilities and infrastructure to support the activity of the field work. At the implementation stage it has been carried out structurally and organized starting from the submission of students, placement of students, coaching, supervision processes and pickup students. In assessments that have been well implemented with reports on activities from schools and assessments from industry and granting certificates to students.Abstrak: Tujuan artikel ini adalah untuk menjelaskan implementasi praktik kerja lapangan mulai dari perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi di SMK Islam 1 Blitar. Artikel ini menggunakan metode kualitatif dan jenis penelitiannya adalah study case. Hasil penelitian yang didapatkan bahwa implementasi praktik kerja lapangan di SMK Islam 1 Blitar sudah berjalan dengan baik. Pada tahap perencanaan sudah disiapkan mengenai persiapan sekolah dalam menjalin kerja sama dengan industri, kriteria industri sebagai lokasi praktik kerja lapangan, persiapan guru pembimbing, persiapan instruktur dan persiapan siswa, serta persiapan sarana dan prasarana penunjang kegitan Praktik kerja lapangan. Pada tahap pelaksanaan sudah dilakukan secara struktural dan terorganisir mulai dari penyerahan siswa, penempatan siswa, pembimbingan, proses pengawasan, dan penjemputan siswa. Pada tahap evaluasi sudah diterapkan dengan baik dengan adanya penilaian laporan kegiatan dari sekolah dan penilaian dari industri serta pemberian sertifikat kepada siswa.
Berpikir Kritis Siswa Melalui Aktivitas Problem Posing dengan Konteks Masalah yang Tidak Masuk Akal Muhammad Rizaldi; Erry Hidayanto; Rustanto Rahardi
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i2.14444

Abstract

Abstract: This study aims to describe students' critical thinking when peforming problem posing activities with the nonsense problem contexts. The result of this study shows that selected student in this study as subject reached all indicators of critical thinking. In the focus criteria, she was able to identify information from the given context. In the reason criteria, she was able to provide reasons why the given context does not make sense. In the inference criteria, she was able to pose new contexts and problems in accordance with the objectives of the initial problems so that the correct conclusions were obtained. In the situation criteria, she was able to connect relevant information, contexts and problems that she had created and the problem conclusion. In the clarity criteria, she wrote the solution of problem that she had posed correctly. In the overview criteria, she re-checked contexts and problems that she had posed, so that she got the problem solution which is systematic and complete.Abstrak: Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan berpikir kritis siswa pada saat melakukan aktivitas problem posing  dengan konteks masalah yang tidak masuk akal. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa siswa yang dipilih pada penelitian ini sebagai subjek penelitian telah mencapai semua indikator berpikir kritis. Pada kriteria focus, dia dapat mengidentifikasi informasi dari konteks yang diberikan. Pada kriteria reason, dia dapat memberikan alasan mengapa konteks yang diberikan tidak masuk akal. Pada kriteria inference, dia dapat mengajukan konteks dan masalah baru yang berhubungan dengan tujuan masalah sehingga diperoleh kesimpulan yang benar. Pada kriteria situation, dia dapat menghubungkan informasi yang relevan, konteks dan masalah yang dia buat, dan kesimpulan dari permasalahan. Pada kriteria clarity, dia menuliskan solusi dari masalah yang ia ajukan dengan benar. Pada kriteria overview, dia memeriksa konteks dan masalah yang dia ajukan, sehingga dia mendapatkan solusi permasalahan yang sistematis dan lengkap.
Panduan Self Instruction dengan Pendekatan Structured Learning Approach untuk Menurunkan Prokrastinasi Akademik Siswa SMP Erma Pratiwi Nufi; Arbin Janu Setiyowati; Diniy H. Rahman
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i2.14459

Abstract

Abstract: The purpose of this research is to produce a training guide product that meets the acceptance criteria. This study uses Borg & Gall  model research design. The data obtained in the form of quantitative data include aspects of accuracy, utility, propriety, and feasibility. The research subjects are BK experts, media experts, and potential users. The research instrument included BK experts instruments, media experts instrumen and scale of procrastination. Data analysis techniques used an interater agreement. The results show that the results from BK have a validity index 0,73 "medium" category, from media experts is 1 category "very high", and from prospective users is 1 "very high" category. It can be concluded that the developed guide meets the product acceptance criteria.Abstrak: Tujuan dalam penelitian ini adalah menghasilkan produk panduan pelatihan yang memenuhi kriteria keberterimaan. Penelitian ini menggunakan rancangan penelitian Borg & Gall. Data yang diperoleh berupa data kuantitatif mencakup aspek ketepatan, kegunaan, kemenarikan, dan kelayakan. Subjek penelitian yaitu ahli BK, ahli media, dan calon pengguna. Instrumen penelitian yang digunakan mencakup instrumen uji ahli BK, uji ahli media dan skala prokrastinasi. Teknik analisis data menggunakan interater agreement. Hasil uji lapangan menunjukkan hasil penilaian dari ahli BK memiliki indeks validitas sebesar 0,73 kategori “sedang”, dari ahli media yaitu 1 kategori “sangat tinggi”, dan dari calon pengguna yaitu 1 kategori “sangat tinggi”. Dapat disimpulkan bahwa panduan yang dikembangkan telah memenuhi kriteria keberterimaan produk.
Manajemen Pembelajaran Guru Sekolah Dasar Islam Terpadu Pada Masa COVID-19 Sulastri Sulastri; Murniati AR; Nasir Usman
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i2.14430

Abstract

Abstract: This study aims to describe the learning management of Ibn Mas'ud integrated Islamic elementary school teachers, Pidie Regency, during the Covid-19 pandemic. The research method used is a qualitative method with a descriptive approach and data obtained from observations, interviews and relevant literature studies. This study found that learning planning by the Ibn Mas'ud Integrated Islamic Elementary School teacher conducted in a participatory manner by involving all education stakeholders. Then, the teachers' learning implementation and evaluation structured, and teachers also optimize students' parents' roles. Thus, the learning management implementation has a positive impact on teaching and learning activities even in the covid-19 pandemic.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan tentang manajemen pembelajaran guru Sekolah Dasar Islam Terpadu Ibnu Mas’ud Kabupaten Pidie pada masa darurat Covid-19. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kualitatif dengan pendekatan deskriptif, dan diperoleh dari hasil observasi, wawancara, dan studi literatur yang relevan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa perencanaan pembelajaran  oleh guru Sekolah Dasar Islam Terpadu Ibnu Mas’ud dilakukan secara partisipatif dengan melibatkan semua stakeholder pendidikan yang ada di sekolah. Implementasi dan evaluasi pembelajaran oleh guru juga dilaksanakan secara partisipatif  dan guru mampu mengoptimalkan peran orangtua siswa. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa pengaplikasian manajemen pembelajaran berdampak positif pada kegiatan belajar mengajar meskipun dalam kondisi pandemi covid-19.
Analisis Pemahaman Konsep Segiempat Siswa Melalui Pembelajaran Problem Posing Berbasis Advance Organizer Ana Fitriah; Subanji Subanji; Santi Irawati
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i2.14447

Abstract

Abstract: This study aims to describe the students’ understanding of quadrilateral concept through problem posing based on advance organizer. The teacher makes a map of quadrilateral concept to facilitate student understanding. Followed by problem posing learning which has three steps. Accepting, students receive material. This activity to find out whether students can provide examples and non-examples of rectangular concepts. Posing, students submit problems. When creating problems, students need to choose the right procedure to get the right results. Third step, solve the problem. This activity to see whether the concepts used can solve problems or not and students can rewrite concepts or not.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pemahaman konsep segiempat siswa melalui pembelajaran problem posing berbasis advance organizer. Guru membuat peta konsep segiempat untuk mempermudah pemahaman siswa. Dilanjutkan dengan pembelajaran problem posing, terdapat tiga langkah pembelajaran yaitu accepting, siswa menerima materi. Kegiatan ini dilakukan untuk mengetahui apakah siswa dapat memberikan contoh dan non contoh dari konsep segiempat. Posing, siswa mengajukan permasalahan. Ketika membuat masalah, siswa perlu memilih prosedur yang tepat agar memperoleh hasil yang benar. Langkah ketiga, menyelesaikan soal. Kegiatan ini dilakukan untuk melihat apakah konsep yang digunakan dapat memecahkan masalah atau tidak dan siswa dapat menulis ulang konsep atau tidak.
Pengaruh Pembelajaran Berbasis Multiple Representasi dengan Model Problem Solving pada Topik Laju Reaksi terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa Abdul Haris; Subandi Subandi; Munzil Munzil
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i2.14462

Abstract

Abstract: This study aimed to determine the effect and correlation between multiple representation-based learning on problem solving models with initial ability to cognitive learning outcomes of students on the reaction rate material. The research subjects consisted of two classes, namely the experimental and control classes. The instruments used were RPP, LKS and multiple choice cognitive learning achievement tests (25 questions), with very high validity and reliability of 0.83. The results showed that students in the experimental class obtained higher cognitive learning outcomes than the control class, and students' initial ability does not correlate with learning outcomes in both classes with significant scores (0.11 and 0.062)> (0.05).Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh dan korelasi antara pembelajaran berbasis multipel representasi pada model problem solving dengan kemampuan awal terhadap hasil belajar kognitif siswa pada materi laju reaksi. Subjek penelitian terdiri dari dua kelas yaitu kelas eksperimen dan kontrol. Instrumen yang digunakan berupa RPP, LKS dan tes hasil belajar kognitif pilihan ganda (25 soal), dengan validitas sangat tinggi dan realiabilitas 0,83. Penelitian ini menunjukkan hasil bahwa siswa pada kelas eksperimen memperoleh hasil belajar kognitif yang lebih tinggi dibanding kelas kontrol, dan kemampuan awal siswa tidak berkorelasi dengan hasil belajar di kedua kelas dengan nilai signifikansi (0,11 dan 0,062)>(0,05).
Modul Tematik Berbasis Karakter dengan Pendekatan Saintifik di Sekolah Dasar Yanna Purwitaningsih; Alif Mudiono; Subanji Subanji
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i2.14431

Abstract

Abstract: The research objective is to produce a character-based thematic module with a scientific approach to grade V elementary school. This study uses the Dick and Carey development model. The results showed that the product had a very valid criterion of 88% from the judgment of material, language and design experts. Very practical criteria of the implementation of learning by 92%, teacher response by 96% and student responses by 89%. Very effective criteria from the results of the pre-test score of 60.50 increased significantly in the post-test score of 85.14 or 86% of students achieving mastery learning. Very interesting criteria of 89%. The results showed that this thematic module had met the requirements for use in learning.Abstrak: Tujuan penelitian ini menghasilkan modul tematik berbasis karakter dengan pendekatan saintifik untuk kelas V SD. Penelitian ini memakai model pengembangan Dick and Carey. Hasil penelitian memperlihatkan bahwa produk memiliki kriteria sangat valid sebesar 88% dari penilaian para ahli materi, bahasa dan desain. Kriteria sangat praktis dari keterlaksanaan pembelajaran sebesar 92%, respon guru sebesar 96% dan respon siswa sebesar 89%. Kriteria sangat efektif dari hasil nilai pre-test sebesar 60,50 meningkat pada nilai post-test sebesar 85,14 atau sebesar 86% siswa mencapai ketuntasan belajar. Kriteria sangat menarik sebesar 89%. Hasil penelitian memperlihatkan bahwa modul tematik ini telah memenuhi syarat untuk dipakai dalam pembelajaran.

Page 1 of 2 | Total Record : 20


Filter by Year

2021 2021


Filter By Issues
All Issue Vol 10, No 8: AUGUST 2025 VOL 10, NO 7: JULY 2025 Vol 10, No 4: APRIL 2025 Vol 10, No 3: MARCH 2025 Vol 10, No 2: FEBRUARY 2025 Vol 10, No 1: JANUARY 2025 Vol 9, No 12: DECEMBER 2024 Vol 9, No 11: NOVEMBER 2024 Vol 9, No 10: OCTOBER 2024 Vol 9, No 9: SEPTEMBER 2024 Vol 9, No 8: AUGUST 2024 Vol 9, No 7: JULY 2024 Vol 9, No 6: JUNE 2024 Vol 9, No 5: MAY 2024 Vol 9, No 4: APRIL 2024 Vol 9, No 3: MARCH 2024 Vol 9, No 2: FEBRUARY 2024 Vol 9, No 1: JANUARY 2024 Vol 8, No 10: OCTOBER 2023 Vol 8, No 9: SEPTEMBER 2023 Vol 8, No 8: AUGUST 2023 Vol 8, No 7: JULY 2023 Vol 8, No 6: JUNE 2023 Vol 8, No 5: MAY 2023 Vol 8, No 4: APRIL 2023 Vol 8, No 3: MARCH 2023 Vol 8, No 2: FEBRUARY 2023 Vol 8, No 1: JANUARI 2023 Vol 7, No 12: DECEMBER 2022 Vol 7, No 11: NOVEMBER 2022 Vol 7, No 10: OKTOBER 2022 Vol 7, No 9: SEPTEMBER 2022 Vol 7, No 8: AGUSTUS 2022 Vol 7, No 7: JULI 2022 Vol 7, No 6: JUNI 2022 Vol 7, No 5: MAY 2022 Vol 7, No 4: APRIL 2022 Vol 7, No 3: MARET 2022 Vol 7, No 2: FEBRUARI 2022 Vol 7, No 1: JANUARI 2022 Vol 6, No 12: DESEMBER 2021 Vol 6, No 11: NOVEMBER 2021 Vol 6, No 10: OKTOBER 2021 Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021 Vol 6, No 8: AGUSTUS 2021 Vol 6, No 7: JULI 2021 Vol 6, No 6: JUNI 2021 Vol 6, No 5: MEI 2021 Vol 6, No 4: APRIL 2021 Vol 6, No 3: MARET 2021 Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021 Vol 6, No 1: JANUARI 2021 Vol 5, No 12: DESEMBER 2020 Vol 5, No 11: NOVEMBER 2020 Vol 5, No 10: OKTOBER 2020 Vol 5, No 9: SEPTEMBER 2020 Vol 5, No 8: AGUSTUS 2020 Vol 5, No 7: JULI 2020 Vol 5, No 6: JUNI 2020 Vol 5, No 5: MEI 2020 Vol 5, No 4: APRIL 2020 Vol 5, No 3: MARET 2020 Vol 5, No 2: FEBRUARI 2020 Vol 5, No 1: JANUARI 2020 Vol 4, No 12: DESEMBER 2019 Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019 Vol 4, No 10: Oktober 2019 Vol 4, No 9: SEPTEMBER 2019 Vol 4, No 8: AGUSTUS 2019 Vol 4, No 7: JULI 2019 Vol 4, No 6: JUNI 2019 Vol 4, No 5: MEI 2019 Vol 4, No 4: APRIL 2019 Vol 4, No 3: MARET 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 1: JANUARI 2019 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 11: NOVEMBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 7: JULI 2018 Vol 3, No 6: JUNI 2018 Vol 3, No 5: MEI 2018 Vol 3, No 4: APRIL 2018 Vol 3, No 3: MARET 2018 Vol 3, No 2: FEBRUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 2, No 12: Desember 2017 Vol 2, No 11: November 2017 Vol 2, No 10: Oktober 2017 Vol 2, No 9: September 2017 Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017 Vol 2, No 7: JULI 2017 Vol 2, No 6: Juni 2017 Vol 2, No 5: Mei 2017 Vol 2, No 4: April, 2017 Vol.2, No.3, Maret 2017 Vol.2, No.2, Februari 2017 Vol.2, No.1, Januari 2017 Vol.1, No.12, Desember 2016 Vol.1, No.11, Nopember 2016 Vol.1, No.10, Oktober 2016 Vol.1, No.9, September 2016 Vol.1, No.8, Agustus 2016 Vol.1, No.7, Juli 2016 Vol.1, No.6, Juni 2016 Vol.1, No.5, Mei 2016 Vol.1, No.4, April 2016 Vol.1, No.3, Maret 2016 Vol.1, No.2, Februari 2016 Vol.1, No.1, Januari 2016 More Issue