cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota malang,
Jawa timur
INDONESIA
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
ISSN : -     EISSN : 2502471X     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January 2016.
Arjuna Subject : -
Articles 21 Documents
Search results for , issue "Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021" : 21 Documents clear
Inovasi Produk: Peningkatan Kinerja Pemasaran Moh. Rizal Fahmi; Ery Tri Djatmika; Heny Kusdiyanti
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i9.14977

Abstract

Abstract: The purpose of this study is to determine the performance of industrial marketing in Malang City. This research method with a quantitative approach. The population is 200 entrepreneurs of tempe chips in the Sanan Tempe Chip Industry Center, Malang City. The research sample is 151 respondents taken by purposive sampling. Data analysis with partial last square analysis technique. Research findings prove that marketing performance is influenced by market orientation, learning orientation, and product innovation. The suggestions given include, a) always taking strategic steps according to the needs of customers. Committed to continuous learning and innovating to improve its marketing performance; b) always regularly conduct gatherings in the context of deliberation and determine business strategies that must be improved and are always committed to providing training for tempe chip craftsmen in Sanan so they can always develop them products more good.Abstrak: Tujuan studi ini untuk mengetahui kinerja pemasaran industri di Kota Malang. Metode penelitian ini dengan pendekatan kuantitatif. Populasi sebesar 200 Pelaku usaha keripik tempe di Sentra Industri Keripik Tempe Sanan Kota Malang. Sampel penelitian yaitu berjumlah 151 responden yang diambil secara purposive sampling. Analisis data dengan teknik analisis partial last square. Temuan penelitian membuktikan bahwa kinerja pemasaran dipengaruhi oleh orientasi pasar, orientasi pembelajaran dan inovasi produk. Saran yang diberikan diantaranya, a) senantiasa mengambil langkah-langkah strategi sesuai kebutuhan para pelanggan. Berkomitmen untuk terus belajar dan berinovasi guna meningkatkan kinerja pemasarannya; b) senantiasa rutin melakukan perkumpulan dalam rangka musyawarah serta menentukan strategi-strategi bisnis yang harus ditingkatkan dan senantiasa berkomitmen memberikan pelatihan-pelatihan terhadap para pengarajin keripik tempe di Sanan agar dapat selalu mengembangkan produk mereka menjadi semakin lebih baik.
E-Modul Puisi Berbasis Aplikasi Desia untuk Siswa Kelas X SMA Astria Prameswari; Roekhan Roekhan; Didin Widyartono
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i9.15013

Abstract

Abstract: This research development has the goal of producing poetry e-modul and DESIA, describing the appropriateness, and the effectiveness of e-modul. This development follows the phases of ASSURE such as analyze learner characteristics, state performance objective, select methods, media, and materials, utilize materials, requires learners’ participants, evaluate and revise. The experiment carried out in control as well as experiment group to create poetry e-modul with DESIA basis, the acquired score of targeted teaching and learning activities proven to be successfully passed and effectively to be used in the activities of teaching for tenth grade Senior high school students. This e-modul has been positively accepted by the students and the Indonesian Language teachers.Abstrak: Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan e-modul puisi berbasis aplikasi DESIA, mendeskripsikan kelayakan e-modul, dan mendeskripsikan tingkat efektivitasnya. Model pengembangan yang digunakan adalah ASSURE. Uji coba dengan desain kuasi eksperimen di kelas kontrol dan kelas eksperimen menghasilkan e-modul puisi berbasis DESIA, skor kelayakan bahan ajar dengan kategori sangat layak, dan bahan ajar terbukti efektif untuk diaplikasikan pada pembelajaran puisi bagi siswa kelas X. E-modul ini juga direspon positif oleh siswa dan guru bahasa Indonesia.
Bentuk Resistensi Terbuka Kaum Tani dan Buruh dalam Cerpen-Cerpen Sastrawan Lekra di Koran Harian Rakjat Moh. Fikri Zulfikar; Djoko Saryono; Moch. Syahri
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i9.14984

Abstract

Abstract: The short stories produced by the writer Lekra are unique in revealing the realities in society in 1950—1965. One of the peculiarities of the content of resistance in his work is represented in the character's behavior and can encourage readers to become involved in resistance activities. This research uses qualitative research with a structural approach. Research data refers to a group of information from reading the text. The data source of this research is the short stories of the writer Lekra, published in the Harian Rakjat newspaper published in 1950—1965. The research data collection technique was carried out by reading, taking notes, and studying documents. The approach used to understand resistance in short stories is done with the phenomenological hermeneutics of Paul Ricoeur.Abstrak: Cerpen-cerpen yang diproduksi sastrawan Lekra memiliki kekhasan dalam mengungkap realita di masyarakat tahun 1950—1965. Salah satu kekhasan terletak pada muatan resistensi di dalam karyanya yang direpresentasikan dalam lakuan tokoh dan dapat mendorong pembaca untuk ikut tergerak dalam aksi resistensi. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian kualitatif dengan pendekatan struktural. Data penelitian mengacu pada sekelompok informasi dari pembacaan teks. Sumber data penelitian ini adalah cerpen-cerpen sastrawan Lekra yang dimuat koran Harian Rakjat terbitan tahun 1950—1965. Teknik pengumpulan data penelitian ini dilakukan dengan teknik baca, catat, dan studi dokumen. Pendekatan yang digunakan dalam upaya pemahaman resistensi dalam cerpen dilakukan dengan hermeneutika fenomenologi Paul Ricoeur.
Bahan Ajar Menulis Naskah Drama Bermuatan Nilai Toleransi untuk Siswa Kelas VIII SMP/MTS Isnaini Indra Nur Hayati; Nurhadi Nurhadi; Azizatuz Zahro
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i9.15026

Abstract

Abstract: This developmental research of teaching materials for writing drama scripts which contain tolerance values was constructed based on the students’ need in writing drama scripts. The purpose of this research is to apply the values of tolerance in their daily life in writing drama scripts. This research uses the method of Borg and Gall which is modified into seven stages. Expert tests were carried out on tolerance material experts, teaching media development experts, and practitioners. In the expert test, it was found that the presentation feasibility score was 85%, the graphic feasibility was 83%, the language feasibility was 83%, and the tolerance value aspect was 90%. Based on these results, it can be concluded that teaching materials for writing drama scripts which contain tolerance values are very feasible and can be implemented for the students.Abstrak: Penelitian pengembangan ini merupakan bahan ajar menulis drama bermuatan nilai toleransi ini dibuat berdasarkan kebutuhan siswa dalam menulis naskah drama. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menerapkan nilai-nilai toleransi dalam keseharian dalam naskah drama. Penelitian ini menggunakan metode dari Borg dan Gall yang dimodifikasi menjadi tujuh tahapan. Uji produk dilakukan oleh ahli materi toleransi, ahli pengembangan media bahan ajar, dan praktisi. Dalam uji ahli didapatkan skor kelayakan penyajian 85%, kelayakan kegrafikan 83%, kelayakan bahasa 83%, dan aspek nilai toleransi 90%  Berdasarkan hasil tersebut, kesimpulannya adalah bahan ajar menulis naskah drama bermuatan nilai toleransi sangat layak dan dapat diimplementasikan.
Implementasi Modul Berbasis Inkuri Terbimbing pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar Rita Eryani; Sutama Sutama; Anatri Desstya
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i9.15007

Abstract

Abstract: This research was motivated by the implementation of daring learning which was less than optimal for fifth grade students of Pungsari 1 State Elementary School in science learning. The research objective is to improve the learning process and outcomes. The method used is the implementation of guided inquiry-based modules. The type of research is qualitative research. Analysis of data in the form of numbers using quantitative data using comparative descriptive, comparing learning outcomes before and after the implementation of guided inquiry-based modules. Observational data through a rubric distributed to students. The results showed an increase in student motivation in learning by 80%. The percentage of assignment submission to 100% and learning outcomes reached 87%.Abstrak: Berawal dari latar belakang pelaksanaan pembelajaran yang kurang maksimal bagi siswa kelas V Sekolah Dasar Negeri Pungsari 1 di pembelajaran IPA. Tujuan penelitian difokuskan pada meningkatkan proses dan hasil pembelajaran. Metode yang digunakan dengan implementasi modul berbasis inkuiri terbimbing. Jenis penelitian yaitu penelitian kualitatif. Analisis data yang berupa angka menggunakan data kuantitatif berupa diskriptif komparatif, yaitu membandingkan hasil belajar sebelum dan setelah implementasi modul berbasis inkuiri terbimbing. Data pengamatan melalui rubrik yang dibagikan kepada siswa. Hasil penelitian menunjukan peningkatan motivasi siswa dalam pembelajaran sebesar 80%. Persentase pengumpulan tugas menjadi 100% dan hasil belajar mencapai 87%.
Potensi Wisata Edukasi dalam Novel Ronggeng Dukuh Paruk Karya Ahmad Tohari Aftina Aftina; Taufik Dermawan; Wahyudi Siswanto
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i9.14978

Abstract

Abstract: Ronggeng Dukuh Paruk is Ahmad Tohari's novel which describes the life of ronggeng dancers and their socio-cultural environment in a village in Banyumas, Central Java. This novel is widely used as a medium for learning literature in schools because it is rich in depictions of local culture. This makes the novel Ronggeng Dukuh Paruk considered necessary to explore its educational tourism potential. This article aims to explore the potential for educational tourism of Ronggeng dance and wayang kulit in the novel Ronggeng Dukuh Paruk. The educational potential that is explored is divided into performance tourism objects, heritage attractions, and activity attractions. Using a mimetic approach and tourism literature, this research is qualitative research.Abstrak: Ronggeng Dukuh Paruk merupakan novel Ahmad Tohari yang menggambarkan kehidupan penari ronggeng dan lingkungan sosial-budayanya di suatu Desa di Banyumas, Jawa Tengah. Novel ini banyak digunakan sebagai media pembelajaran sastra di sekolah karena di dalamnya kaya akan penggambaran budaya lokal. Hal tersebut menjadikan novel Ronggeng Dukuh Paruk dianggap perlu untuk dieksplorasi potensi wisata edukasinya. Artikel ini bertujuan untuk mengeksplorasi potensi wisata edukasi tari ronggeng dan wayang kulit dalam novel Ronggeng Dukuh Paruk. Potensi edukasi yang dikesplorasi terbagi atas objek wisata pertunjukan, objek wisata heritage, dan objek wisata kegiatan. Menggunakan pendekatan mimetik dan sastra pariwisata, penelitian ini termasuk pada penelitian kualitatif.
Towards A Resilent Society Through Social Studies Intergredied Disaster Mitigation Education in Basic School Students Pinkan Amita Tri Prasasti
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i9.15016

Abstract

Abstract: In developing countries, educating all segments of society about the threat of disaster is not always possible due to a lack of expertise and educational materials. Consequently, one of the best ways to disseminate disaster risk awareness programs is to integrate this initiative into children's activities through education. Important information for a large part of the population can be conveyed through the knowledge, skills and enthusiastic motivation of the children. The purpose of this study is to provide an educational picture to the wider community about the importance of disaster mitigation education which is internalized through education, especially social studies learning for elementary school children. Children as assets and future leaders, can learn to protect themselves and their environment in the future through a global mitigation culture to increase the safety of themselves, their families and their communities as they grow up. Children are seen as a 'powerful force' in behavior change for the next generation to deal with emergencies when they occur and bounce back from the effects of disasters.Abstrak: Di negara berkembang, mendidik semua lapisan masyarakat tentang ancaman bencana tidak selalu mungkin karena kurangnya keahlian dan materi pendidikan. Oleh karena itu, salah satu cara terbaik untuk menyebarluaskan program kesadaran risiko bencana adalah dengan mengintegrasikan inisiatif ini ke dalam kegiatan anak-anak melalui pendidikan. Informasi penting bagi sebagian besar penduduk dapat disampaikan melalui pengetahuan, keterampilan dan motivasi yang antusias dari anak-anak. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk memberikan gambaran pendidikan kepada masyarakat luas tentang pentingnya pendidikan mitigasi bencana yang diinternalisasikan melalui pendidikan khususnya pembelajaran IPS bagi anak sekolah dasar. Anak-anak sebagai aset dan pemimpin masa depan, dapat belajar untuk melindungi diri mereka sendiri dan lingkungan mereka di masa depan melalui budaya mitigasi global untuk meningkatkan keselamatan diri mereka sendiri, keluarga mereka dan komunitas mereka saat mereka tumbuh dewasa. Anak-anak dipandang sebagai 'kekuatan besar' dalam perubahan perilaku bagi generasi berikutnya untuk menghadapi keadaan darurat ketika terjadi dan bangkit kembali dari dampak bencana.
Pengaruh Modul Elektronik Ekosistem dan Pencemaran Air terhadap Sikap Lingkungan dan Kemampuan Kognitif Siswa Rina Wahyuningsih; Dwi Listyorini; Ibrohim Ibrohim
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i9.14985

Abstract

Abstract: This study aims to determine the effectiveness of the ecosystem and water pollution electronic modules on student’s environmental attitudes and cognitive abilities. This study is a quasi-experimental study with a nonrandomized pretest-posttest control group design. The results of unpaired t-test analysis showed that there was no difference in environmental attitude in the group using the electronic module and textbook with a p-value of 0.955 > α (0.05) and there was a difference in cognitive abilities in the group that used electronic modules and textbooks with a value of p-value (0.012) < α (0.05).Abstrak: Tujuan penelitian untuk mengetahui keefektifan modul elektronik ekosistem dan pencemaran air terhadap sikap lingkungan dan kemampuan kognitif siswa. Penelitian ini merupakan quasi-experimental study dengan desain nonrandomized pretest-posttest control group design. Hasil analisis uji-t tidak berpasangan menunjukkan bahwa tidak terdapat perbedaan sikap lingkungan pada kelas yang menggunakan modul elektronik dan buku teks dengan nilai p value 0,955 > α (0,05) dan terdapat perbedaan kemampuan kognitif pada kelas yang menggunakan modul elektronik dan buku teks dengan nilai p value (0,012) < α (0,05).
Identifikasi Kualitas Argumentasi Ilmiah Siswa SMA pada Termodinamika Aurelia Astria L. Jewaru; Parno Parno; Nasikhudin Nasikhudin
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i9.15008

Abstract

Abstract: The purpose of this study was to identify the quality of students' scientific argumentation on thermodynamics. This research is a case study research using descriptive method. Research subjects 78 students from two high schools. The instrument is an essay test with 5 items with reliability of 0.728. Descriptive statistics show that students have 46.54 scientific arguments (medium category), and dominant at level 3 (quite strong). At this level students are able to write components of an argument that are quite good or related but less scientific. The lowest average of students is at level 2, it is in the subtopic of work and thermodynamic processes, because they are only able to write claims. For further research, learning such as ADI, authentic PBL, or STEM approaches is needed.Abstrak: Tujuan penelitian ini untuk mengidentifikasi kualitas argumentasi ilmiah siswa pada termodinamika. Penelitian ini merupakan penelitian studi kasus dengan menggunakan metode deskriptif. Subjek penelitian 78 siswa dari dua sekolah menengah atas. Instrumen soal adalah tes esai dengan lima butir soal dengan reliabilitas 0,728. Statistic deskriptif menunjukkan bahwa siswa memiliki argumentasi ilmiah 46.54 (kategori sedang), dan dominan pada level 3 (cukup kuat). Pada level ini siswa sudah mampu menulis komponen argumentasi yang cukup baik atau saling berkaitan namun kurang ilmiah. Rata-rata terendah siswa berada pada level 2, yaitu pada submateri usaha dan proses-proses termodinamika karena hanya mampu untuk menulis claim saja. Untuk penelitan selanjutnya diperlukan pembelajaran seperti ADI, authentic PBL, atau pendekatan STEM.
Pengelolaan, Proses, dan Dampak Sudut Buku bagi Siswa Pendidikan Dasar Agnes Prabaningrum; Suyono Suyono; Titik Harsiati
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i9.14979

Abstract

Abstract: The book corner of the classroom can support the School Literacy Movement at the basic education level. So, this research sees its management, the process of its use, and its impact. This study used a literature review design with meta theory methods. Data in the form of verbal exposure. Sources of data from reputable national and international journals. The technique of reading data is critical reading. Data analysis was carried out through the next stages of preparation, analysis, and conclusion. The results showed that the management was carried out in three ways by designing, enriching the collection of books according to the character of the students, and arranging and then determining the visiting regulations. Book corners can be used at recess, in the middle of the learning process, even after school. Book corners can be used for individual or group literacy activities. The positive impacts for students are (1) growing interest in reading, making students like reading, increasing literacy skills, increasing achievement, hone creativity, fostering an attitude of responsibility and teaching students to be tolerant. Meanwhile, the positive impacts for teachers are (1) application of Gerakan Literasi Sekolah and (2) assist in learning activities.Abstrak: Sudut buku kelas dapat menunjang Gerakan Literasi Sekolah di tingkat pendidikan dasar. Maka, penelitian ini dilakukan untuk mengetahui penglolaannya, proses pemanfaatannya, dan dampaknya. Penelitian ini menggunakan desain kajian pustaka metode metateori. Data berupa paparan verbal. Sumber data dari jurnal nasional dan internasional bereputasi. Teknik pengumpulan data adalah membaca kritis. Selanjutnya analisis data dilakukan melalui tahap persiapan, penganalisaan, dan penyimpulan akhir. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pengelolaan dilakukan dengan tiga cara yaitu mendesain, memperkaya koleksi buku sesuai karakter siswa, dan melakukan penataan lalu menetapkan peraturan kunjungan. Sudut buku dapat dimanfaatkan pada waktu istirahat, di tengah proses pembelajaran, bahkan setelah pulang sekolah. Sudut buku dapat dimanfaatkan untuk kegiatan literasi secara individu maupun kelompok. Dampak positif bagi siswa yaitu (1) menumbuhkan minat baca, membuat siswa menjadi gemar membaca, meningkatkan kemampuan literasi, meningkatkan prestasi, mengasah kreativitas, memupuk sikap tanggungjawab dan mengajari siswa untuk toleransi, sedangkan dampak positif bagi guru yaitu (1) mempermudah penerapan Gerakan Literasi Sekolah; (2) membantu dalam kegiatan pembelajaran.

Page 1 of 3 | Total Record : 21


Filter by Year

2021 2021


Filter By Issues
All Issue Vol 10, No 8: AUGUST 2025 VOL 10, NO 7: JULY 2025 Vol 10, No 4: APRIL 2025 Vol 10, No 3: MARCH 2025 Vol 10, No 2: FEBRUARY 2025 Vol 10, No 1: JANUARY 2025 Vol 9, No 12: DECEMBER 2024 Vol 9, No 11: NOVEMBER 2024 Vol 9, No 10: OCTOBER 2024 Vol 9, No 9: SEPTEMBER 2024 Vol 9, No 8: AUGUST 2024 Vol 9, No 7: JULY 2024 Vol 9, No 6: JUNE 2024 Vol 9, No 5: MAY 2024 Vol 9, No 4: APRIL 2024 Vol 9, No 3: MARCH 2024 Vol 9, No 2: FEBRUARY 2024 Vol 9, No 1: JANUARY 2024 Vol 8, No 10: OCTOBER 2023 Vol 8, No 9: SEPTEMBER 2023 Vol 8, No 8: AUGUST 2023 Vol 8, No 7: JULY 2023 Vol 8, No 6: JUNE 2023 Vol 8, No 5: MAY 2023 Vol 8, No 4: APRIL 2023 Vol 8, No 3: MARCH 2023 Vol 8, No 2: FEBRUARY 2023 Vol 8, No 1: JANUARI 2023 Vol 7, No 12: DECEMBER 2022 Vol 7, No 11: NOVEMBER 2022 Vol 7, No 10: OKTOBER 2022 Vol 7, No 9: SEPTEMBER 2022 Vol 7, No 8: AGUSTUS 2022 Vol 7, No 7: JULI 2022 Vol 7, No 6: JUNI 2022 Vol 7, No 5: MAY 2022 Vol 7, No 4: APRIL 2022 Vol 7, No 3: MARET 2022 Vol 7, No 2: FEBRUARI 2022 Vol 7, No 1: JANUARI 2022 Vol 6, No 12: DESEMBER 2021 Vol 6, No 11: NOVEMBER 2021 Vol 6, No 10: OKTOBER 2021 Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021 Vol 6, No 8: AGUSTUS 2021 Vol 6, No 7: JULI 2021 Vol 6, No 6: JUNI 2021 Vol 6, No 5: MEI 2021 Vol 6, No 4: APRIL 2021 Vol 6, No 3: MARET 2021 Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021 Vol 6, No 1: JANUARI 2021 Vol 5, No 12: DESEMBER 2020 Vol 5, No 11: NOVEMBER 2020 Vol 5, No 10: OKTOBER 2020 Vol 5, No 9: SEPTEMBER 2020 Vol 5, No 8: AGUSTUS 2020 Vol 5, No 7: JULI 2020 Vol 5, No 6: JUNI 2020 Vol 5, No 5: MEI 2020 Vol 5, No 4: APRIL 2020 Vol 5, No 3: MARET 2020 Vol 5, No 2: FEBRUARI 2020 Vol 5, No 1: JANUARI 2020 Vol 4, No 12: DESEMBER 2019 Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019 Vol 4, No 10: Oktober 2019 Vol 4, No 9: SEPTEMBER 2019 Vol 4, No 8: AGUSTUS 2019 Vol 4, No 7: JULI 2019 Vol 4, No 6: JUNI 2019 Vol 4, No 5: MEI 2019 Vol 4, No 4: APRIL 2019 Vol 4, No 3: MARET 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 1: JANUARI 2019 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 11: NOVEMBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 7: JULI 2018 Vol 3, No 6: JUNI 2018 Vol 3, No 5: MEI 2018 Vol 3, No 4: APRIL 2018 Vol 3, No 3: MARET 2018 Vol 3, No 2: FEBRUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 2, No 12: Desember 2017 Vol 2, No 11: November 2017 Vol 2, No 10: Oktober 2017 Vol 2, No 9: September 2017 Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017 Vol 2, No 7: JULI 2017 Vol 2, No 6: Juni 2017 Vol 2, No 5: Mei 2017 Vol 2, No 4: April, 2017 Vol.2, No.3, Maret 2017 Vol.2, No.2, Februari 2017 Vol.2, No.1, Januari 2017 Vol.1, No.12, Desember 2016 Vol.1, No.11, Nopember 2016 Vol.1, No.10, Oktober 2016 Vol.1, No.9, September 2016 Vol.1, No.8, Agustus 2016 Vol.1, No.7, Juli 2016 Vol.1, No.6, Juni 2016 Vol.1, No.5, Mei 2016 Vol.1, No.4, April 2016 Vol.1, No.3, Maret 2016 Vol.1, No.2, Februari 2016 Vol.1, No.1, Januari 2016 More Issue