cover
Contact Name
CV. Era Digital Nusantara
Contact Email
erapublikasi@gmail.com
Phone
+6285121105050
Journal Mail Official
jurnaljspk@gmail.com
Editorial Address
Taman Balajara Blok G2 No 1A RT 003 RW 008 Desa Parahu Kecamatan Sukamulya
Location
Kota tangerang,
Banten
INDONESIA
Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif
ISSN : -     EISSN : 30895618     DOI : https://doi.org/10.59066/jspk
Core Subject : Education, Social,
Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif adalah jurnal ilmiah yang berfokus pada eksplorasi dan analisis berbagai isu dan fenomena yang terkait dengan pendidikan dari perspektif sosiologi. Jurnal ini bertujuan untuk menjadi wadah bagi para akademisi, peneliti, praktisi, dan pemangku kepentingan dalam bidang pendidikan untuk berkolaborasi dan berbagi hasil penelitian, pemikiran kritis, dan praktiknya dalam tujuan mengembangkan pengetahuan dan ilmu di bidang pendidikan. Salah satu fokus utama Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif adalah mempromosikan praktik-praktik pendidikan yang inklusif dan berorientasi pada keadilan sosial. Jurnal ini memberikan perhatian khusus pada bagaimana pendidikan dapat menjadi alat untuk memberdayakan individu dan kelompok masyarakat yang termarginalkan, serta membangun pemahaman dan penghargaan terhadap keragaman budaya. Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif menawarkan platform yang humanis dan inklusif bagi para akademisi, peneliti, praktisi, dan pemangku kepentingan lainnya untuk terlibat dalam dialog dan kolaborasi yang bertujuan untuk meningkatkan kualitas pendidikan dan menciptakan perubahan sosial yang positif.
Articles 16 Documents
Strategi Khalifah Al Ma'mun dalam Mengembangkan House of Wisdom Melalui Toleransi dan Objektivitas dalam Mencari Kebenaran Thoriq Sahala; Amany Lubis; Nur wahidin; Mulawarman hannase
Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif Vol. 1 No. 1 (2024): Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif
Publisher : CV. Era Digital Nusantara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.59066/jspk.v1i1.720

Abstract

Pada periode Zaman Kegelapan di Eropa (abad ke-5 hingga ke-15 M), terjadi kemunduran signifikan dalam berbagai aspek, termasuk ilmu pengetahuan. Sementara itu, dunia Islam mengalami Zaman Keemasan, dengan perkembangan pesat dalam ilmu pengetahuan dan teknologi. Kontras ini memunculkan pertanyaan mengenai faktor-faktor yang menyebabkan perbedaan tersebut. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis strategi Khalifah Al-Ma'mun dalam mengembangkan Bayt al-Hikmah melalui kebijakan toleransi dan semangat mencari kebenaran, serta bagaimana kebijakan ini berkontribusi pada keberhasilan dan kemajuan ilmu pengetahuan di Bayt al-Hikmah. Penelitian ini menggunakan pendekatan historis-kualitatif dengan menelusuri literatur dan sumber-sumber sejarah yang mendokumentasikan kebijakan Al-Ma'mun, kontribusi para ilmuwan non-Muslim, serta dampak kebijakan tersebut terhadap perkembangan ilmu pengetahuan di Bayt al-Hikmah. Strategi Al-Ma'mun melibatkan penerapan kebijakan toleransi yang tidak membedakan ras, suku, bahasa, atau agama, serta semangat mencari kebenaran dari berbagai sumber. Kebijakan ini menarik ilmuwan dari berbagai latar belakang untuk berkumpul di Bayt al-Hikmah, menciptakan lingkungan intelektual yang inklusif dan dinamis. Kontribusi signifikan dari ilmuwan non-Muslim seperti Hunain ibn Ishaq dan Thabit ibn Qurra menunjukkan keberhasilan kebijakan ini. Kebijakan toleransi dan semangat mencari kebenaran yang diterapkan oleh Al-Ma'mun memainkan peran kunci dalam menjadikan Bayt al-Hikmah sebagai pusat intelektual terkemuka. Hal ini menunjukkan bahwa inklusivitas dan kebebasan intelektual dapat mendorong kemajuan ilmu pengetahuan dan peradaban.
Dynamics of the Development of the Middle Eastern Education System and Its Implementation in Indonesia Facing the Era of Society 5.0 Afifi Marzuki Muslim; Nurwahidin; Mulawarman Hannase; Amany Burhanuddin Umar Lubis
Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif Vol. 1 No. 1 (2024): Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif
Publisher : CV. Era Digital Nusantara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.59066/jspk.v1i1.727

Abstract

Middle Eastern and Islamic civilizations are very complex civilizations, from the classical to the modern period. The dynamics of education in the portrait of Middle Eastern and Islamic civilizations are also very diverse. Its influence has had a tremendous impact on regional and even global civilizations. In the midst of the rapid and massive development of the world. Even though society has not finished adjusting to the Industrial Revolution 4.0, Japan introduced the idea of ​​society 5.0. This is in accordance with the objectives of the SDGs which are being achieved in a global context including the field of education. However, Indonesia still has a lot of work to be done in the education system in Indonesia. So it is hoped that through this article researchers can see the relevance of the development of the world of education with the idea of ​​society 5.0 in Indonesia along with its implementation.
Implementasi Teknologi Berbasis Google dalam Mata Pelajaran Sosiologi Wahyu Firmansyah
Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif Vol. 1 No. 1 (2024): Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif
Publisher : CV. Era Digital Nusantara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.59066/jspk.v1i1.766

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan tentang implementasi penggunaan teknologi berbasis web; Google dalam mata pelajaran sosiologi di kelas x (sepuluh) pada materi penelitian sosial sederhana dengan memaksimalkan fitur google dalam pembelajaran kolaboratif dan mandiri peserta didik memaksimalkan kerja kelompok peserta didik dengan memanfaatkan teknologi berbasis web google, meminimalisir penggunaan kertas serta meningkatkan literasi digital pada peserta didik. Metode yang digunakan metode deskriptif analitis dengan jenis studi literatur konten, metode ini memaksimalkan sumber-sumber yang relevan seperti jurnal, buku, artikel, dan majalah online tentang topik penelitian yang mendukung. Hasil yang penelitian yang ditemukan dalam penelitian ini adalah pemanfaatan web; google dalam mata pelajaran sosiologi pada materi penelitian sosial sederhana kelas x (sepuluh), memaksimalkan pembelajaran kolaboratif menggunakan google doc dan menggunakan google drive sebagai sarana penyimpanan dokumen dan mendukung pembelajaran mandiri peserta didik. Kata Kunci: Pendidikan, Pembelajaran, Teknologi
A Efl Teachers’ Pedagogical Challenges In Online Teaching During Pandemic Period : (A Case Study at SMK NURUL HUDA BAROS) Eva Alawiyah; Abdul Muin; Tri Ilma Septiana
Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif Vol. 1 No. 1 (2024): Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif
Publisher : CV. Era Digital Nusantara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.59066/jspk.v1i1.875

Abstract

This study aims to find out the pedagogical challenges faced by EFL Teacher in online teaching and how teacher overcome the pedagogical challenges dealing with online teaching. This study used case study with data collection technique through observations, interviews and document analysis. Based on the research finding, the results showed that, there are four challenges that faced by English teacher such as: (1) The difficulty in designing and delivering material (2) Teacher have difficulty in controlling the intereaction with student (3) Teacher need more time in preparing learning content (4) Teacher have difficulty in giving assignments and assessment for students. To overcome these challenge, the finding shows some solution by doing: (1) Shared the material before learning begin (2) build a good communication with students in online learning process (3) give extra point (4) Using learning media in delivering the material.
The Effectiveness Of Diagrammatic Flowchart To Enhance Student’s Writing Skill On Procedure Text (A Quasi - Experimental Research in Ninth Grade of SMPN 19 Kota Serang) Selnistia Hidayani; Anggi Maulidya; Rohman
Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif Vol. 1 No. 1 (2024): Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif
Publisher : CV. Era Digital Nusantara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.59066/jspk.v1i1.876

Abstract

This research aim to investigate the effect of using Diagrammatic flowchart to enhance students’ writing skill on procedure text. This study has three research question, they are : 1) How are the students writing skill on procedure text before treatment? 2) How the implementation of Diagrammatic flowchart 3) How is the effectiveness of Diagrammatic Flowchart to enhance students’ writing skill on procedure text. The research design of this study consist of pre-test, treatment and post-test where IX A class acts as experimental class and IX C class acts as control class. To fulfill the purpose of this research the researcher took 60 students in ninth grade as respondents. Then they were divided into two groups, experimental and control. In the process of treatment, the experimental group received Diagrammatic flowchart as learning media, while the control group receive the conventional teaching. After doing t-test, the researcher compared tt with t0 on degree of significance 5% that was 1.67 Therefore, the result of t-test showed that t0 < tt or 1.65 < 1.67
The Effectiveness of Web Graphic Organizer to Enhance Students’ Writing Skill on Descriptive Text Laila Jaha; As'ari As'ari; Tri Ilma Septiana
Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif Vol. 1 No. 2 (2025): Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif
Publisher : CV. Era Digital Nusantara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.59066/jspk.v1i2.879

Abstract

This research aims to measure the effectiveness of using Web Graphic Organizer to enhance student’s writing skill on descriptive text. There were three research questions proposed in this study, namely: 1) How are the students writing skill on descriptive text before treatment? 2) How the implementation of web graphic organizer 3) How is the effectiveness of Web Graphic Organizer to enhance student’s writing skill on descriptive text. The research design of this study consist of pre-test, treatment and post-test. The final finding of this study showed that t0 on degree of significance 5% that was 1.67 Therefore, the result of t-test showed that t0 < tt or 3.43 > 1.67. In brief, t-test show that Ha or alternative hypothesis was accepted. The hypothesis test shows the effect size in this study is 0.85, while strong effect category is (0.51->1.00). In other words, It can be drawn a conclusion that there is a significant effect of using Web Graphic Organizer to enhance student’s writing skill on descriptive text at the tenth grade of MA Raudhlatul Ulum Anyer.
Collaboration Education Challenges and Optimizing MBKM Law Faculty Surabaya State University Christian Felix Lumbanraja; Rafif Athaullah Gazali; Rafi Satrya Arvitto; Fadly Ady Nugroho
Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif Vol. 1 No. 2 (2025): Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif
Publisher : CV. Era Digital Nusantara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.59066/jspk.v1i2.1111

Abstract

The implementation of the Merdeka Belajar Kampus Merdeka (MBKM) program in legal education presents both opportunities and challenges in fostering effective collaboration among students, faculty, and external institutions. This study aims to explore the challenges faced in the implementation of MBKM at the Faculty of Law, Surabaya State University, and to identify strategic approaches to optimize its effectiveness. The research employs a qualitative approach with a case study method. Data were collected through in-depth interviews with faculty members, students, and program coordinators, as well as document analysis related to MBKM policies. The sample was determined using purposive sampling to ensure the inclusion of key stakeholders directly involved in MBKM activities. Data analysis was conducted using thematic analysis to identify patterns and key themes. The findings reveal that challenges include administrative inefficiencies, lack of coordination among stakeholders, and variations in student readiness. However, strategic interventions such as structured mentorship, digital integration, and policy alignment with academic requirements can enhance collaboration and program outcomes. This study contributes to the existing literature by providing a focused examination of MBKM’s implementation in legal education, highlighting the need for a more adaptive and structured approach. The implications of this research emphasize the necessity for universities to refine their MBKM frameworks to better support interdisciplinary learning and professional development.
Transformasi Peran Tukang Becak: Perpsektif Hukum dalam Adaptasi Pendidikan dan Teknologi Alfin Dwi Novemyanto; Fakhrur Rozi; Sigit Bayu Cahyanto
Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif Vol. 1 No. 2 (2025): Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif
Publisher : CV. Era Digital Nusantara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.59066/jspk.v1i2.1123

Abstract

Perubahan teknologi digital dalam sektor transportasi online telah mengubah peran tukang becak dalam sistem transportasi tradisional, di mana mereka kini menghadapi persaingan ketat dengan moda transportasi berbasis aplikasi. Seiring dengan perkembangan ini, kebijakan hukum yang responsif dan inklusif bagi pekerja sektor informal, seperti tukang becak, sangat diperlukan untuk melindungi hak-hak mereka, termasuk hak atas pekerjaan yang layak dan perlindungan sosial. Penelitian ini untuk mengetahui implementasi kebijakan pemerintah dalam mendorong adaptasi teknologi pada profesi tukang becak dan kebijakan hukum dalam meningkatkan akses pendidikan untuk tukang becak di tengah era digital. Metode yang digunakan adalah metode penelitian literatur review dengan jenis penelitian hukum normatif dengan pendekatan kualitatif. Hasil penelitian ini adalah penerapan teknologi digital dalam sektor transportasi menuntut pemerintah untuk merumuskan kebijakan yang mendukung adaptasi tukang becak melalui pelatihan teknologi dan perlindungan sosial. Kebijakan ini harus memperhatikan aspek sosial budaya dan menyediakan evaluasi berkelanjutan untuk memastikan keberlanjutan profesi tukang becak di era digital.
Dinamika Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Kawasan Pariwisata Parida Parida; Azzahra Alhasya Bachtiar; Muhamad Akbar Ramadhan; Sekar Amalia Syafira; Siti Komariah; Muhammad Retsa Rizaldi Mujayapura
Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif Vol. 1 No. 2 (2025): Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif
Publisher : CV. Era Digital Nusantara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.59066/jspk.v1i2.1166

Abstract

Penelitian ini bertujuan menganalisis dinamika motivasi belajar siswa di kawasan pariwisata, dengan studi kasus di salah satu sekolah negeri di bandung raya yang berada di kawasan pariwisata. Menggunakan metode kualitatif dan pendekatan studi kasus, penelitian mengeksplorasi faktor-faktor yang mempengaruhi motivasi belajar siswa dalam lingkungan pariwisata. Pengumpulan data dilakukan melalui studi literatur, observasi, dan wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa motivasi belajar siswa dipengaruhi oleh kompleksitas interaksi faktor internal dan eksternal. Secara internal, tekanan ekonomi keluarga, minimnya minat akademik, dan pola pikir pragmatis mempengaruhi motivasi. Faktor eksternal meliputi lingkungan sosial-ekonomi pariwisata, suasana sekolah, dan dukungan keluarga. Siswa cenderung memandang pendidikan sebagai instrumen peningkatan modal sosial-ekonomi, namun rentan terhadap distraksi lingkungan dan tekanan untuk bekerja di sektor pariwisata. Penelitian merekomendasikan pengembangan strategi pembelajaran berbasis pariwisata, pembimbingan guru, dan keterlibatan keluarga untuk meningkatkan motivasi belajar siswa.
Menghargai Peran Guru: Tantangan dan Solusi dalam Mewujudkan Lingkungan Pendidikan yang Beretika Annisa Salma Nabila; Rama Mahesa; Rintan Agustiani; Rosnada Asmahan; Syifa Adella; Siti Komariah; Muhammad Retsa Rizaldi Mujayapura
Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif Vol. 1 No. 2 (2025): Jurnal Sosiologi Pendidikan Kolaboratif
Publisher : CV. Era Digital Nusantara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.59066/jspk.v1i2.1167

Abstract

Students' disrespect for teachers is one of the big challenges in the world of modern education. This phenomenon can be seen in one of the private high schools in Bandung, where students tend to disrespect teachers, consider teachers only as providers of educational services, and show disrespectful behavior during the teaching and learning process. This problem has an impact on disrupting a conducive learning atmosphere and decreasing teacher enthusiasm for teaching. This research aims to analyze the factors that influence students' disrespect for teachers and find strategic solutions to rebuild the value given to teachers. The method used is a qualitative approach with participant observation techniques, in-depth interviews and document analysis. The research results show that students' disrespect is influenced by several factors, such as parental parenting patterns, the negative influence of social media, and weak character education in schools. This disrespect causes disruption to the ideal learning process. However, this research also found that building positive emotional relationships between teachers and students can be an effective strategy in creating an ethical learning environment.

Page 1 of 2 | Total Record : 16