cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota malang,
Jawa timur
INDONESIA
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
ISSN : -     EISSN : 2502471X     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January 2016.
Arjuna Subject : -
Articles 20 Documents
Search results for , issue "Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017" : 20 Documents clear
PENGARUH PENGGUNAAN MODEL DISCOVERY LEARNING TERHADAP EFEKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA Rosdiana Rosdiana; Didimus Tanah Boleng; Susilo Susilo
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (463.566 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v2i8.9802

Abstract

A quasi experimental study has been conducted at SMK-SPP Negeri Samarinda. The purpose of this study are knowing the influence of Discovery Learning model on the effectiveness and learning outcomes of students of Class XI SMK-SPP Negeri Samarinda and the response of students to the learning process using the discovery learning model. The method used in this study is an experiment with reference to posttest-only control design. The results shows that there is an influence in effectiveness of learning.  In the experiment group is higher than the control class. The student learning result is 93,33% in experiment class while control group is 60%, so it shows that learning using discovery learning model can improve learning outcomes. Students response to learning model of discovery learning is positive, with the result 52,22% very good, 41,11% good and 6,67% not good.Penelitian eksperimen semu telah dilakukan di SMK-SPP Negeri Samarinda. Tujuan penelitian adalah mengetahui pengaruh model Discovery Learning terhadap efektivitas dan hasil belajar siswa Kelas XI SMK-SPP Negeri Samarinda dan tanggapan siswa terhadap proses pembelajaran menggunakan model  discovery learning. Metode yang digunakan dalam penelitian adalah eksperimen dengan merujuk pada posttest-only control design. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh efektivitas pembelajaran pada kelompok yang menggunaan model discovery learning, yaitu lebih tinggi dibanding dengan kelompok lain yang tidak menggunakan. Data hasil ketuntasan belajar siswa yang diperoleh adalah 93,33 % di kelompok eksperimen sedangkan di kelompok kontrol adalah 60 %, hal ini menunjukan bahwa pembelajaran menggunakan model discovery learning  dapat meningkatkan hasil belajar. Tanggapan siswa terhadap pembelajaran model discovery learning adalah positif dengan hasil 52,22 % sangat baik, 41,11 % baik dan 6,67 % tidak baik.
WUJUD KALIMAT KOMPLEKS DALAM KARANGAN CERITA FANTASI SISWA SMP KELAS VII Ratih Kumalasari; Dawud Dawud; Sunaryo Sunaryo
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (548.192 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v2i8.9850

Abstract

A complex sentence is a sentence that has two or more clauses. Those clauses are associated with coordination or subordination markers. The complex sentences is used in composing a short strory especially the short story of fantasy. This research uses descriptive qualitatif method with syntactic analysis design. The results of the research was to bescribe complex sentence form. Based on the number of the closes, complex sentences are classsified by six types, namely (1) complex sentences of two clauses, (2) complex sentences of three clauses, (3) complex sentences of four clauses, (4) complex sentences five clauses, (5) complex sentences six clauses, and (6) complex sentences of seven clauses.Kalimat kompleks adalah  suatu kalimat yang memiliki dua klausa atau lebih. Klausa dalam kalimat tersebut dihubungkan dengan pemarkah koordinasi atau subordinasi. Kalimat kompleks digunakan dalam penyusunan karangan, terutama karangan cerita fantasi. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian deskriptif kualitatif dengan metode penelitian analisis sintaktis. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan wujud kalimat kompleks. Berdasarkan hasil penelitian, terdapat enam wujud kalimat kompleks dilihat dari jumlah klausanya, yaitu (1) kalimat kompleks dua klausa, (2) kalimat kompleks tiga klausa, (3) kalimat kompleks empat klausa, (4) kalimat kompleks lima klausa, (5) kalimat kompleks enam klausa, dan (6) kalimat kompleks tujuh klausa.
PENGEMBANGAN BAHAN AJAR INTERAKTIF MEMBACA TEKS DONGENG UNTUK SISWA SEKOLAH DASAR Novia Sulandari; Heri Suwignyo; Muakibatul Hasanah
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (493.733 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v2i8.9892

Abstract

The development of reading fairy tales as the learning materials need a procedure that should be followed. A good procedure development will help to have a good product. It is good if it fulfill the requirements such as valid, interesting, systematic, and communicative. Those aspects are examined in several steps of procedure development. If the product has already those aspects, it can be examined by applying this in the class room using reading text of fairy tales as the interactive learning materials. The aim of this article is to describe the process of the interactive learning materials development at third grade, elementary school.Bahan ajar interaktif membaca teks dongeng dalam pengembangannya membutuhkan prosedur yang perlu dilaksanakan. Prosedur pengembangan yang baik, akan membantu menghasilkan produk yang baik pula. Produk bahan ajar ini dikatakan baik apabila telah memenuhi syarat seperti valid, menarik, runtut, komunikatif. Keempat syarat tersebut diuji coba dengan beberapa tahapan yang ada pada prosedur pengembangan. Jika sudah memenuhi keempat aspek tersebut, suatu produk diuji coba di lapangan dengan cara menerapkan pembelajaran dengan menggunakan bahan ajar interaktif membaca teks dongeng. Tujuan artikel ini adalah untuk mendeskripsikan proses pengembangan bahan ajar interaktif di kelas III SD.
PENGGUNAAN MULTIMEDIA INTERAKTIF BERMUATAN GAME EDUKASI UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR Ratih Wulandari; Herawati Susilo; Dedi Kuswandi
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (343.215 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v2i8.9759

Abstract

This study aims at producing fit and proper, feasible, effective, and interesting interactive multimedia. Based on the result of fit and proper analysis, it was obtained 76.64 % (fit and proper), feasibility is 88.87 % (very feasible), effectiveness is obtained from the obsememrvation result and it shows that there is an improvement in students’ learning activity about 85.05% (very good), for the mean of post-test is 80.19 and interest analysis is 92.72% (very interesting). From the result of this research, it shows that interactive multimedia is fit and proper to be used as a learning media.Tujuan penelitian ini untuk menghasilkan multimedia interaktif yang layak, praktis, efektif, dan menarik. Berdasarkan hasil analisis kelayakan diperoleh persentase sebesar 79,64% (layak), kepraktisan sebesar 88,87% (sangat praktis), keefektifan dari hasil observasi menunjukkan bahwa ada peningkatan aktivitas belajar siswa dengan perolehan persentase sebesar 85,05% (sangat baik), dari nilai pascates siswa diperoleh perhitungan rata-rata 80,19, dan kemenarikan mendapat persentase sebesar 92,72% (sangat menarik). Hasil penelitian menunjukkan bahwa multimedia interaktif ini layak digunakan sebagai media dalam pembelajaran.
ANALISIS PROSES PEMBELAJARAN DALAM KONSEP PEMBERDAYAAN KELOMPOK TANI Dani Ari Setiawan; Endang Sri Redjeki; Zuklarnain Nasution
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (441.739 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v2i8.9825

Abstract

The purpose of this research is analyzing the role of agricultural extension Hall (BPP), analyze the process stages of the occurrence of agricultural learning, and analyze agricultural learning model on a group of farmers. This qualitative research methods are case studies. Data collection techniques: interviews, observation and study of the document. The result is that (1) the existence of the role of agricultural extension officers as education, dissemination of information/innovation facilitators, consultants, supervision, monitors and evaluators, (2) the learning process starts from his protégé participant fedback or, the lesson process, then the output or outputs of learning outcomes to farmers, and (3) learning Models include (a) Airy School Integrated pest control (SLPHT); (b) Pilot planting padi cultivation; (c) guidance techniques; d) exercises and visits; (e) planting synchronously.Tujuan penelitian ini adalah menganalisis peran Balai Penyuluhan Pertanian (BPP), menganalisis proses tahapan terjadinya pembelajaran pertanian, dan menganalisis model pembelajaran pertanian pada kelompok tani. Metode penelitian ini berupa kualitatif studi kasus. Teknik pengumpulan data, meliputi wawancara, observasi, dan studi dokumen. Hasilnya bahwa (1) adanya peran penyuluh pertanian sebagai edukasi, diseminasi informasi/inovasi fasilitator, konsultan, supervisi, pemantau dan evaluator, (2) proses Pembelajaran dimulai dari masukan atau peserta didiknya, proses pembelajarannya, kemudian keluaran dari hasil pembelajaran kepada petani, dan (3) model pembelajaran, meliputi (a) Sekolah Lapang Pengendalian Hama Terpadu (SLPHT); (b) percontohan budidaya tanam padi; (c) bimbingan teknik; (d) Latihan dan Kunjungan (LAKU); (e) tanam serempak.
PENGEMBANGAN MODUL CETAK JARINGAN NIRKABEL UNTUK SMK KELAS XII PROGRAM KEAHLIAN TEKNIK KOMPUTER DAN JARINGAN BERDASARKAN KURIKULUM 2013 Arnista Vindriyanti; Hary Suswanto; Siti Sendari
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (472.322 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v2i8.9797

Abstract

This study aims to produce a Wireless Networks printed module based on 2013 Curriculum and test the feasibility of the printed module. The development of the module is done by using ADDIE model of research and development. ADDIE development stages include (1) Analysis, (2) Design, (3) Development, (4) Implementation, and (5) Evaluation. The subject for this module trial consists of media expert, material expert, teachers, and students. The product result of this study is a printed module. This module consists of two versions, namely teachers module and students module. Based on the results of trial, it obtained the percentage of each subject tested as follows. First, the media expert obtained the percentage of 93.20%. Second, a material obtained the average of 94.90%. Third, small-scale trials, obtained the percentage of 86.11%. Fourth, large-scale trials, obtained an average percentage of 86.98%. In the field trial results obtained average value of pre-test of 57.69, and the average pos- test score of 82.76. Thus, it can be concluded that the development of Wireless Networking printed module for XII graders vocational skills on Computer Engineering and Networks program based on 2013 Curriculum is feasible to be used as teaching material in the learning process.Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan modul cetak Jaringan Nirkabel berdasarkan Kurikulum 2013 dan menguji kelayakan modul cetak Jaringan Nirkabel berdasarkan Kurikulum 2013. Pengembangan modul dilakukan dengan menggunakan model penelitian dan pengembangan ADDIE. Tahap pengembangan ADDIE, meliputi (1) Analysis, (2) Design, (3) Development, (4) Implementation, dan (5) Evaluation. Subjek uji coba modul ini terdiri atas ahli media, ahli materi, guru, dan siswa. Produk yang dihasilkan berupa modul cetak. Modul ini terdiri atas dua versi, yaitu modul pegangan guru dan modul pegangan siswa. Berdasarkan hasil iji coba, diperoleh persentase dari tiap-tiap subjek uji coba sebagai berikut. Pertama, ahli media diperoleh persentase sebesar 93,20%. Kedua, ahli materi diperoleh persentase rerata sebesar 94,90%. Ketiga, uji coba skala kecil, diperoleh persentase rerata sebesar 86,11%. Keempat, uji coba skala luas, diperoleh persentase rerata sebesar 86,98%. Pada uji coba lapangan diperoleh hasil rata-rata nilai pre test sebesar 57,69, dan rata-rata nilai post test sebesar 82,76. Jadi, dapat disimpulkan bahwa pengembangan modul cetak Jaringan Nirkabel untuk SMK kelas XII program keahlian Teknik Komputer dan Jaringan berdasarkan Kurikulum 2013 ini layak digunakan sebagai bahan ajar dalam proses pembelajaran.
PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK MELALUI PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK DENGAN PEER ASSESSMENT PADA KONSEP KLASIFIKASI MAKHLUK HIDUP Ade Kirana Aryani; Hadi Suwono; Parno Parno
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (408.278 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v2i8.9908

Abstract

Aim of this research is to know the effect of project based learning with peer assessment implementation to learning achievements in bio clasification, matter and the change of matter classification concepts. This research used mixed methods with embedded design. The instrument used 10 questions of learning achievements test with reliability score is 0,605 (high level). This research held on November to December 2016 in 7’th class at SMPN 3 Batu. The results of this research showed that PjBL with PA could increase the student’s learning achievements in nature of science (t test = 12,121, p-value 0,000, effect size = 2,110). Based on questionnaires and interviews, the students had positive responses of PBP with PA sustainability to held on the next matter.Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh penerapan pembelajaran berbasis proyek dengan peer assessment terhadap hasil belajar pada konsep klasifikasi makhluk hidup, materi serta perubahannya. Penelitian ini menggunakan mixed methods dengan embedded design. Instrumen menggunakan 10 soal tes hasil belajar dengan reliabilitas 0,605, masuk kategori tinggi. Penelitian dilaksanakan pada bulan November—Desember 2016 pada kelas VII SMPN 3 Batu. Hasil penelitian menunjukkan PBP dengan PA mampu meningkatkan hasil belajar peserta didik dalam pembelajaran IPA (t hitung = 12,121, p-value 0,000, effect size = 2,110). Berdasarkan angket dan wawancara, peserta didik merespon positif akan keberlanjutan PBP dengan PA untuk diadakan dalam pembelajaran materi berikutnya.
PENGEMBANGAN BOOKLET KAWASAN RUMAH PANGAN LESTARI (KRPL) UNTUK SANTRI EKOPESANTREN LOMBOK TENGAH Najah Sholehah; Mimien Henie Irawati; Sueb Sueb
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (465.773 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v2i8.9828

Abstract

This research was aimed to result of Sustainable Reserve Food Garden Program (SRFGP) booklet learning media for ecopesantren students are (1) arrange SRFGP booklet for senior high school students in boading house, (2) to test feasibility of SRFGP booklet trough test the validity by material expert, media expert, and environment practitioner, (3) to test practically of SRFGP booklet trough students responses. Research method is  consists of  developmental research a model of ADDIE that have 5 phases are Analyze, Design, Develop, Implement, and Evaluate. The result showed that material validation from material expert reaches 67.04% to the category of very valid. Validation results of media expert are 93.30% to the category of very valid. Environment practitioner validated it results 88.33% to the category of very valid, students responses to the booklet in small group trials results 98.82% to the category of very valid. The conclusion of this research SRFGP booklet is feasible and practice to implement for learning media for ecopesantren students in central Lombok.Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan media pembelajaran booklet program Kawasan Rumah Pangan Lestari untuk santri ekopesantren, yaitu (1) menyusun booklet KRPL untuk santri MA Pondok Pesantren, (2) menguji kelayakan booklet KRPL melalui uji validasi oleh ahli materi, ahli media, dan praktisi lingkungan,  dan (3) menguji kepraktisan booklet KRPL melalui uji coba pendahuluan oleh santri. Metode penelitian ini ialah penelitian pengembangan dengan menggunakan model ADDIE (Analyze, Design, Develop, Implement, dan Evaluate). Hasil penelitian menunjukkan bahwa pengembangan booklet dari ahli media sebesar 93,3% dengan kategori sangat valid, ahli materi sebesar 67% dengan kategori cukup valid, dan ahli praktisi lingkungan sebesar 88,3% dengan kategori sangat valid, dan uji pendahuluan sebesar 98,9% dengan kategori sangat valid. Kesimpulan dari penelitian ini ialah booklet KRPL sangat layak dan praktis digunakan sebagai media pembelajaran santri di Ecopesantren Lombok Tengah.
PENGARUH MODEL PROJECT BASED LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR PADA MATA PELAJARAN TEKNIK ANIMASI DUA DIMENSI KELAS XI JURUSAN MULTIMEDIA Ifa Ibriza Rahmatun Nisa; Hary Suswanto; I Made Wirawan
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (315.847 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v2i8.9789

Abstract

This research was using quantitative with Quasi Experimental Design non-equivalent control group design pattern. The independent variable of this research is project based learning, while the dependent variable is learning outcomes of students. The sample of  this research consists of two classes, XI MM 2 as control class and XI MM 1 as experiment class. The analysis of this research used t-test. The results indicate that there is a difference between control and experiment class and it was proven by sig value of 0.000 for behavior, 0.006 for knowledge, and 0.000 for skill. In addition, I indcates that the average of experiment class is higher than control class, sig value of 0.000. Supplementary, the result demonstrates that the problem based learning has an influence and proven by the increasing average score from 54.33 to 92.11 with sig value of 0.000.  Penelitian ini menggunakan penelitian kuantitatif jenis Quasi Experimental Design dengan pola nonequivalent control group design. Variabel bebas dalam penelitian ini adalah model project based learning, sedangkan variabel terikatnya berupa hasil belajar. Sampel penelitian terdiri atas dua kelas, yakni kelas XI MM 2 sebagai kelas kontrol dan XI MM 1 sebagai kelas eksperimen. Analisis data yang digunakan adalah uji-t. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan hasil belajar pada kelas eksperimen dan kontrol yang dibuktikan dengan nilai sig 0,000 untuk ranah sikap, 0,006 ranah pengetahuan, dan 0,000 ranah keterampilan. Selain itu, dibuktikan dengan perbedaan nilai rata-rata kelas eksperimen yang lebih tinggi daripada kelas kontrol dengan nilai sig 0,000. Hasil penelitian juga menunjukkan adanya pengaruh model project based learning yang dibuktikan dengan nilai rata-rata sebelum perlakuan 54,33 dan setelah perlakuan 92,11 dengan nilai sig sebesar 0,000.
REFERENSI DALAM KARANGAN SISWA KELAS VII SMP Ruruh Sarasati; Sumadi Sumadi; Imam Agus Basuki
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (356.144 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v2i8.9864

Abstract

The aim of this study is to describe reference used by junior high school students grade VII. This research is multi sites research with two steps analysis. The first step is descriptive single-site analysis, and the second step is comparative multi-site analysis. Grade VII students of SMPN 25 Purworejo used personal reference -ku, kami, kita, -nya, ia  and demonstrative reference di sana, di sini, ke sana, ke sini, itu, and tersebut. On the other side, grade VII students of SMPN 31 Purworejo used personal reference ku, saya, kita, kami, -nya and demonstrative reference di sana, ke sana, itu.Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penggunaan referensi dalam karangan siswa kelas VII SMP. Penelitian ini adalah penelitian multisitus, data diperoleh dari dua situs yang berbeda. Analisis data yang digunakan meliputi analisis situs tunggal (deskriptif) dan analisis lintas situs (komparatif). Referensi yang digunakan dalam karangan siswa kelas VII SMPN 25 Purworejo adalah referensi persona (-ku, kami, kita, -nya, ia) dan demonstrativa (di sana, di sini, ke sana, ke sini, itu, dan tersebut). Sementara, dalam karangan siswa kelas VII SMPN 31 Purworejo, referensi yang digunakan adalah referensi persona (-ku, saya, kita, kami, -nya) dan demonstrativa (di sana, ke sana, dan itu).

Page 1 of 2 | Total Record : 20


Filter by Year

2017 2017


Filter By Issues
All Issue Vol 10, No 8: AUGUST 2025 VOL 10, NO 7: JULY 2025 Vol 10, No 4: APRIL 2025 Vol 10, No 3: MARCH 2025 Vol 10, No 2: FEBRUARY 2025 Vol 10, No 1: JANUARY 2025 Vol 9, No 12: DECEMBER 2024 Vol 9, No 11: NOVEMBER 2024 Vol 9, No 10: OCTOBER 2024 Vol 9, No 9: SEPTEMBER 2024 Vol 9, No 8: AUGUST 2024 Vol 9, No 7: JULY 2024 Vol 9, No 6: JUNE 2024 Vol 9, No 5: MAY 2024 Vol 9, No 4: APRIL 2024 Vol 9, No 3: MARCH 2024 Vol 9, No 2: FEBRUARY 2024 Vol 9, No 1: JANUARY 2024 Vol 8, No 10: OCTOBER 2023 Vol 8, No 9: SEPTEMBER 2023 Vol 8, No 8: AUGUST 2023 Vol 8, No 7: JULY 2023 Vol 8, No 6: JUNE 2023 Vol 8, No 5: MAY 2023 Vol 8, No 4: APRIL 2023 Vol 8, No 3: MARCH 2023 Vol 8, No 2: FEBRUARY 2023 Vol 8, No 1: JANUARI 2023 Vol 7, No 12: DECEMBER 2022 Vol 7, No 11: NOVEMBER 2022 Vol 7, No 10: OKTOBER 2022 Vol 7, No 9: SEPTEMBER 2022 Vol 7, No 8: AGUSTUS 2022 Vol 7, No 7: JULI 2022 Vol 7, No 6: JUNI 2022 Vol 7, No 5: MAY 2022 Vol 7, No 4: APRIL 2022 Vol 7, No 3: MARET 2022 Vol 7, No 2: FEBRUARI 2022 Vol 7, No 1: JANUARI 2022 Vol 6, No 12: DESEMBER 2021 Vol 6, No 11: NOVEMBER 2021 Vol 6, No 10: OKTOBER 2021 Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021 Vol 6, No 8: AGUSTUS 2021 Vol 6, No 7: JULI 2021 Vol 6, No 6: JUNI 2021 Vol 6, No 5: MEI 2021 Vol 6, No 4: APRIL 2021 Vol 6, No 3: MARET 2021 Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021 Vol 6, No 1: JANUARI 2021 Vol 5, No 12: DESEMBER 2020 Vol 5, No 11: NOVEMBER 2020 Vol 5, No 10: OKTOBER 2020 Vol 5, No 9: SEPTEMBER 2020 Vol 5, No 8: AGUSTUS 2020 Vol 5, No 7: JULI 2020 Vol 5, No 6: JUNI 2020 Vol 5, No 5: MEI 2020 Vol 5, No 4: APRIL 2020 Vol 5, No 3: MARET 2020 Vol 5, No 2: FEBRUARI 2020 Vol 5, No 1: JANUARI 2020 Vol 4, No 12: DESEMBER 2019 Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019 Vol 4, No 10: Oktober 2019 Vol 4, No 9: SEPTEMBER 2019 Vol 4, No 8: AGUSTUS 2019 Vol 4, No 7: JULI 2019 Vol 4, No 6: JUNI 2019 Vol 4, No 5: MEI 2019 Vol 4, No 4: APRIL 2019 Vol 4, No 3: MARET 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 1: JANUARI 2019 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 11: NOVEMBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 7: JULI 2018 Vol 3, No 6: JUNI 2018 Vol 3, No 5: MEI 2018 Vol 3, No 4: APRIL 2018 Vol 3, No 3: MARET 2018 Vol 3, No 2: FEBRUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 2, No 12: Desember 2017 Vol 2, No 11: November 2017 Vol 2, No 10: Oktober 2017 Vol 2, No 9: September 2017 Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017 Vol 2, No 7: JULI 2017 Vol 2, No 6: Juni 2017 Vol 2, No 5: Mei 2017 Vol 2, No 4: April, 2017 Vol.2, No.3, Maret 2017 Vol.2, No.2, Februari 2017 Vol.2, No.1, Januari 2017 Vol.1, No.12, Desember 2016 Vol.1, No.11, Nopember 2016 Vol.1, No.10, Oktober 2016 Vol.1, No.9, September 2016 Vol.1, No.8, Agustus 2016 Vol.1, No.7, Juli 2016 Vol.1, No.6, Juni 2016 Vol.1, No.5, Mei 2016 Vol.1, No.4, April 2016 Vol.1, No.3, Maret 2016 Vol.1, No.2, Februari 2016 Vol.1, No.1, Januari 2016 More Issue