cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota malang,
Jawa timur
INDONESIA
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
ISSN : -     EISSN : 2502471X     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January 2016.
Arjuna Subject : -
Articles 20 Documents
Search results for , issue "Vol 4, No 5: MEI 2019" : 20 Documents clear
Pembelajaran Lingkungan Berbasis Kearifan Lokal dengan Model Experiential Learning Bunga Dwi Immaniar; Sumarmi Sumarmi; I Komang Astina
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 5: MEI 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (506.398 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v4i5.12431

Abstract

Abstract: Environmental damage that occurs on earth is caused by human activities. Human activities that use the environment excessively cause the environment to be damaged. These activities describe human attitudes and behavior that are low in environmental preservation. Low human behavior towards the environment can be improved through education through environmental learning. Environmental learning takes the form of real learning activities to gain knowledge through everyday life. Environmental learning in everyday life is obtained through local wisdom to improve environmental care behavior. The purpose of this study was to determine the participation of students using local wisdom-based environmental learning through the Experiential Learning model. The study design included the participation of students using local wisdom-based environmental learning through the Experiential Learning model.Abstrak: Kerusakan lingkungan yang terjadi di bumi disebabkan oleh aktivitas manusia. Aktivitas manusia yang memanfaatkan lingkungan secara berlebihan menyebabkan lingkungan menjadi rusak. Aktivitas tersebut menggambarkan sikap dan perilaku manusia yang rendah dalam pelestarian lingkungan. Perilaku manusia yang rendah terhadap lingkungan dapat diperbaiki melalui pendidikan melalui pembelajaran lingkungan. Pembelajaran lingkungan berupa kegiatan belajar secara nyata untuk memperoleh pengetahuan melalui kehidupan sehari-hari. Pembelajaran lingkungan dalam kehidupan sehari-hari didapatkan melalui kearifan lokal untuk meningkatkan perilaku peduli lingkungan. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui partisipasi peserta didik menggunakan pembelajaran lingkungan berbasis kearifan lokal melalui model Experiential Learning. Desain penelitian terdapat partisipasi peserta didik yang menggunakan pembelajaran lingkungan berbasis kearifan lokal melalui model Experiential Learning.
Keefektifan Model Discovery Learning dengan Brainstorming terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Nurhasanah Nurhasanah; Djukri Djukri
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 5: MEI 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (773.932 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v4i5.12417

Abstract

Abstract: This reseach was aimed to determine the effectiveness of the Discovery Learning model with Brainstorming on students' critical thinking skills. This research is a quasi-experiment with a non-equivalent pretest-posttest control group design. Data analysis used t-test and continued with an analysis of the N-gain value. The results showed that there was a significant difference between the experiment class and the control class with a significance value of 0,001 ≤ 0,05. N-gain values in the experiment class and control class were 0.53 and 0.30, this means that the improvement of students' critical thinking skills in the experimental class is better than the control class.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keefektifan model Discovery Learning dengan Brainstorming terhadap kemampuan berpikir kritis peserta didik. Penelitian ini adalah penelitian quasi-eksperimen dengan desain non-equivalent pretest-posttest control group design. Analisis data menggunakan uji independent t-test dan dilanjutkan dengan analisis nilai N-gain. Hasil penelitian menunjukkan adanya perbedaan yang signifikan antara kelas eksperimen dan kelas kontrol yaitu dengan nilai signifikansi 0,001 ≤ 0,05. Nilai N-gain pada kelas eksperimen dan kelas kontrol masing-masing 0,53 dan 0,30, ini berarti peningkatan kemampuan berpikir kritis peserta didik pada kelas eksperimen lebih baik dibandingkan dengan kelas kontrol.
Studi Eksploratif terhadap Proses Pembelajaran Materi Organogenesis Turunan Mesoderm Matakuliah SPH II di Jurusan Biologi Muh. Nur Akbar; Mohamad Amin; Umie Lestari
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 5: MEI 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (303.872 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v4i5.12422

Abstract

Abstract: This study aims to reveal the difficulties faced by students in the learning process at the course of Structure of Animal Development II (SPH II), organogenesis of mesoderm derivatives material. Type of this research is descriptive research conducted at Offering G Biology Study Program, Mathematics and natural science faculty, State University of Malang. Data collection techniques are using observation, interview and questionnaires. The results of the study showed that 88.8% of students had difficulties in the learning process, 44.4% of them had difficulty to understand the material and 44.4% had difficulty to obtain reference. All students expect teaching materials that are equipped with supporting media. The conclusions of this study provide recommendation for developing printed book integrated with technology that can display videos to resolve student difficulties in learning.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap kesulitan yang dihadapi mahasiswa dalam proses pembelajaran pada matakuliah Struktur Perkembangan Hewan II (SPH II) materi organogenesis turunan mesoderm. Jenis penelitian adalah penelitian deskriptif yang dilakukan di Offering G Program Studi Biologi FMIPA Universitas Negeri Malang. Teknik pengumpulan data yaitu menggunakan observasi, interview, dan angket kebutuhan mahasiswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 88,8% mahasiswa memperoleh kesulitan dalam proses pembelajaran, 44,4% diantaranya kesulitan memahami materi dan 44,4% lainnya kesulitan memperoleh sumber rujukan. Seluruh mahasiswa mengharapkan adanya bahan ajar yang dilengkapi dengan media penunjang. Adapun kesimpulan penelitian ini memberikan rekomendasi pengembangan bahan ajar cetak terintegrasi dengan teknologi yang dapat menampilkan gambar bergerak atau video untuk membantu mengatasi kesulitan mahasiswa dalam belajar.
Persepsi Transferable Skills Guru Produktif Ditinjau dari Pengalaman Mengajar dan Pengalaman Pelatihan Seno Isbiyantoro; Purnomo Purnomo; Anik Nur Handayani
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 5: MEI 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (499.77 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v4i5.12382

Abstract

Abstract: This research was aimed to investigate (1) the influence of teaching experience and training experience with perceptions of transferable skills productive teachers; (2) the influence of teaching experience with perceptions of transferable skills productive teachers, (3) the influence of training experience with transferable skills productive teachers. The samples were 137 productive teachers of Computer and Information Engineering study programs in Malang city and regency and Batu city. To answer its problems, the study collected the data by using questionnaires. The data gathered were then analyzed employing desctiptive analysis, regression analysis, and partial correlation analysis. The study found that: (1) there is a significant influence on teaching experience and training experience with perceptions of transferable skills productive teachers (0,000 < 0,05); (2) there is a significant influence on teaching experience with perceptions of transferable skills productive teachers (0,001 < 0,05); (3) here is a significant influence on teaching experience with perceptions of transferable skills productive teachers (0,000 < 0,05).Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) pengaruh pengalaman mengajar dan pengalaman pelatihan dengan persepsi transferable skills guru produktif; (2) pengaruh pengalaman mengajar dengan persepsi transferable skills guru produktif; (3) pengaruh pengalaman pelatihan dengan transferable skills guru produktif. Penelitian ini menggunakan rancangan ex-postfacto. Sampel penelitian ini adalah 137 guru produktif program studi Teknik Komputer dan Informasi di kota dan kabupaten Malang serta kota Batu. Pengumpulan data menggunakan kuesioner. Analisis data pada penelitian ini menggunakan analisis deskriptif, analisis regresi ganda, dan analisis korelasi parsial. Hasil penelitian ini adalah (1) ada pengaruh signifikan pengalaman mengajar dan pengalaman pelatihan dengan persepsi transferable skills guru produktif (0,000 < 0,05); (2) ada pengaruh signifikan pengalaman mengajar dengan persepsi transferable skills guru produktif (0,001 < 0,05); (3) ada pengaruh signifikan pengalaman pelatihan dengan persepsi transferable skills guru produktif (0,000 < 0,05).
Kesalahan Siswa yang Mengalami Split Attention dalam Menyelesaikan Masalah SPLDV Gita Fajrin Jafar; Gatot Muhsetyo; I Nengah Parta
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 5: MEI 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (735.429 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v4i5.12474

Abstract

Abstract: The purpose of this research is to describe student errors that experience split attention in solving SPLDV problems. The subject of this study were two eighth grade students in SMP Muhammadiyah 2 Malang who experienced split attention. The instrument used in this research was a mathematical problem consisting of one SPLDV problem. The results of this research show that students who experienced split attention made factual errors and procedural errors in solving SPLDV problems. Factual errors made by students is that they cannot define the x and y variables they have made. Procedural errors is not being able to determine the resolution steps for the SPLDV problem. In addition, students also cannot use the addition operation correctly. The most common error is procedure error.Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan kesalahan siswa yang mengalami split attention dalam menyelesaikan masalah SPLDV. Subjek penelitian ini adalah dua siswa kelas VIII SMP Muhammadiyah 2 Malang yang mengalami split attention. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah masalah matematika yang terdiri dari satu soal SPLDV. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa yang mengalami split attention melakukan kesalahan fakta dan kesalahan prosedur dalam menyelesaikan masalah yang SPLDV. Kesalahan fakta yang dilakukan siswa adalah tidak dapat mendefinisikan variabel x dan y yang telah dibuatnya. Kesalahan prosedur yang dilakukan adalah tidak dapat menentukan langkah-langkah penyelesaian untuk masalah SPLDV.  Selain itu, siswa juga tidak dapat menggunakan operasi penjumlahan dengan tepat. Kesalahan yang paling banyak dilakukan adalah kesalahan prosedur.
Keefektifan Model Problem Posing Dipadu Metode Resitasi terhadap Pemahaman Konsep Siswa Agung Lesmana; Tien Aminatun
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 5: MEI 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (421.77 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v4i5.12414

Abstract

Abstract: This aim of this study was to determine effectiveness of using problem posing model combined with recitation method on student’s conceptual understanding. The method of this study is quasy experiment with pretest-posttest control group design, with control and experiment groups. The data analysis technique used was independent t-test and continued with an analysis of N-gain value to determine effectiveness. The results showed a significant difference between the posttest values of the control group and the experiment group with a significance value of 0,000 (α = 0.05). The results of the analysis of N-gain values showed that problem posing model combined with recitation method is more effective for student's conceptual understanding.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui keefektifan penggunaan model problem posing dipadu metode resitasi terhadap pemahaman konsep siswa. Metode penelitian ini adalah kuasi eksperimen dengan desain pretest-posttest control group design, dengan grup kontrol dan eksperimen. Tekhnik analisis data yang digunakan adalah independent t-test dan dilanjutkan dengan analisis nilai N-gain untuk mengetahui efektivitas. Hasil penelitian menunjukkan adanya perbedaan yang signifikan antara nilai posttest grup kontrol dan eksperimen dengan nilai signifikansi 0,000 (α= 0,05). Hasil analisis nilai N-gain menunjukkan bahwa model problem posing dipadu metode resitasi lebih efektif terhadap pemahaman konsep siswa.
Validitas dan Kepraktisan Bahan Ajar Pengelolaan Spesies Asing Invasif Acacia Nilotica untuk Matakuliah Pengelolaan Sumberdaya Alam Kharirrotun Nafiah; Suhadi Suhadi; Murni Sapta Sari
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 5: MEI 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (328.238 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v4i5.12459

Abstract

Abstract: The aim about this research and development is produced teaching materials for natural resource management courses based on the results of research on the spread alien species that named Acacia nilotica in Baluran National Park. Development using the ADDIE model. The data obtained from the results of the study included field research, validation sheets from material experts, media and teaching materials, field practitioners and student responses. The scores obtained from the results of the material expert validation were 95,58% and media experts were 90,52%. The scores obtained from field practitioners are 89.58% while the student response to the practicality of teaching materials reaches 93,10%. Score > 85,00% means the teaching material in very valid and practical category, it mean that teaching materials can support the learning process.Abstrak: Penelitian dan pengembangan bertujuan untuk menghasilkan bahan ajar  matakuliah pengelolaan sumberdaya alam berdasarkan hasil penelitian persebaran spesies asing yang bersifat invasif yaitu Acacia Nilotica di Taman Nasional Baluran. Pengembangan menggunakan model ADDIE. Data yang didapatkan dari hasil penelitian, meliputi penelitian lapangan, lembar validasi dari ahli materi, media dan bahan ajar, praktisi lapangan, dan respons mahasiswa. Analisis data dilakukan secara kuantitatif dan kualitatif. Perolehan skor dari validator ahli materi adalah 95,58% dan validator ahli media adalah 90,52%. Skor yang diperoleh dari praktisi lapangan adalah 89,58%, sedangkan respons mahasiswa terhadap kepraktisan bahan ajar mencapai 93,10%. Skor >85,00% berarti bahan ajar memiliki kategori sangat valid dan praktis untuk dipakai dalam mendukung proses belajar mengajar.
Jenis Proposisi Dalam Karangan Argumentasi Siswa Syahruddin Syahruddin; Sumadi Sumadi; Sunaryo Sunaryo
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 5: MEI 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (333.541 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v4i5.12423

Abstract

Abstract: This research was aimed to describe the type of proposition on argumentative text of students. This study is a text analysis study. The data of the study was the sentence of students’ argumentative text. The data has been analyzed by structural syntactic studies and semantic logic. The result of the study shows that the type of proposition on students’ argumentative text are (1) type of proposition based on the source, (2) type of proposition based on the shape, (3) type of proposition based on the character, (4) type of proposition based on the level of certainty of truth, (5) type of proposition based on the quality, (6) type of proposition based on the quantity, and (7) type of proposition based on the combination of quantity and quality.Abstrak: Penelitian ini bertujuan mendeskripsikan jenis proposisi dalam karangan argumentasi siswa. Jenis penelitian ini adalah analisis teks. Data dan sumber data dalam penelitian berupa kalimat-kalimat dalam karangan argumentasi siswa. Data akan dianalisis dengan kajian sintaksis struktural dan logika semantikal. Hasil penelitian ditemukan jenis proposisi dalam karangan argumentasi siswa, meliputi (1) jenis proposisi berdasarkan sumbernya, (2) jenis proposisi berdasarkan bentuknya, (3) jenis proposisi berdasarkan sifatnya, (4) jenis proposisi berdasarkan tingkat kepastian kebenaran (5) jenis proposisi berdasarkan kualitasnya, (6) jenis proposisi berdasarkan kuantitasnya, dan (7) jenis proposisi berdasarkan kombinasi kuantitas dan kualitasnya.
Keefektifan Blended - Problem Based Learning terhadap Pemecahan Masalah pada Materi Ekologi Elok Dyah Pitaloka; Slamet Suyanto
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 5: MEI 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v4i5.12430

Abstract

Abstract: Biology learning must utilize technology and direct students to have problem solving skills, so that learning innovations are blended-problem based learning. This study aims to look at the effectiveness of blended-problem based learning on problem solving, when compared to learning that applies the scientific approach (5M). This study categorized as quasi-experimental research, using the design of the pretest-posttest control group. The independent t-test obtained the sig value. 0.00 <0.05, so that it can be interpreted that the posttest value of the executive class and control is significantly different. N-Gain score testing was obtained from the 0.70 high category experimental class, while 0.298 for the low category control class. Based on these data, blended-problem based learning can be said to be effective against solving ecological chapter problems.Abstrak: Pembelajaran Biologi harus memanfaatkan teknologi dan mengarahkan peserta didik memiliki kemampuan pemecahan masalah sehingga memunculkan inovasi pembelajaran blended-problem based learning. Penelitian ini bertujuan melihat keefektifan blended-problem based learning pada pemecahan masalah, jika dibandingkan pembelajaran yang menerapkan pendekatan saintifik (5M). Penelitian ini dikategorikan penelitian eksperimen semu menggunakan desain pretest-posttest control group. Uji independent t-test memperoleh nilai sig. 0,00<0,05, sehingga dapat diartikan nilai posttest kelas ekseprimen dan kontrol berbeda signinifikan. Pengujian N-Gain score diperoleh reratal kelas ekspeimen 0,70 kategori tinggi, sedangkan 0,298 untuk kelas kontrol kategori rendah. Berdasarkan data tersebut, blended-problem based learning dapat dikatakan efektif terhadap pemecahan masalah bab ekologi.
Kearifan Lokal Nusa Tenggara Timur sebagai Sumber Bahan Ajar Menulis Teks Eksplanasi untuk Siswa Kelas XI Petronela Mau; Nurchasanah Nurchasanah; Martutik Martutik
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 4, No 5: MEI 2019
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v4i5.12464

Abstract

Abstract: The purpose of this development research is to produce explanatory text teaching materials based on local wisdom of East Nusa Tenggara for class XI students. Local wisdom-based teaching materials can be used as a source of learning. Teaching material products produced using the R & D development model. The validation results show that the product feasibility reaches 83% with eligible criteria. Field test results show an increase in learning outcomes after using teaching materials.Abstrak: Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk  menghasilkan bahan ajar teks eksplanasi berbasis kearifan lokal Nusa Tenggara Timur untuk siswa kelas XI. Bahan ajar berbasis kearifan lokal dapat dijadikan salah satu sumber belajar. Produk bahan ajar yang dihasilkan mengunakan model pengembangan R&D. Hasil validasi menunjukkan bahwa kelayakan produk mencapai 83% dengan kriteria layak. Hasil uji lapangan menunjukkan adanya peningkatan hasil belajar setelah menggunakan bahan ajar.

Page 1 of 2 | Total Record : 20


Filter by Year

2019 2019


Filter By Issues
All Issue Vol 10, No 8: AUGUST 2025 VOL 10, NO 7: JULY 2025 Vol 10, No 4: APRIL 2025 Vol 10, No 3: MARCH 2025 Vol 10, No 2: FEBRUARY 2025 Vol 10, No 1: JANUARY 2025 Vol 9, No 12: DECEMBER 2024 Vol 9, No 11: NOVEMBER 2024 Vol 9, No 10: OCTOBER 2024 Vol 9, No 9: SEPTEMBER 2024 Vol 9, No 8: AUGUST 2024 Vol 9, No 7: JULY 2024 Vol 9, No 6: JUNE 2024 Vol 9, No 5: MAY 2024 Vol 9, No 4: APRIL 2024 Vol 9, No 3: MARCH 2024 Vol 9, No 2: FEBRUARY 2024 Vol 9, No 1: JANUARY 2024 Vol 8, No 10: OCTOBER 2023 Vol 8, No 9: SEPTEMBER 2023 Vol 8, No 8: AUGUST 2023 Vol 8, No 7: JULY 2023 Vol 8, No 6: JUNE 2023 Vol 8, No 5: MAY 2023 Vol 8, No 4: APRIL 2023 Vol 8, No 3: MARCH 2023 Vol 8, No 2: FEBRUARY 2023 Vol 8, No 1: JANUARI 2023 Vol 7, No 12: DECEMBER 2022 Vol 7, No 11: NOVEMBER 2022 Vol 7, No 10: OKTOBER 2022 Vol 7, No 9: SEPTEMBER 2022 Vol 7, No 8: AGUSTUS 2022 Vol 7, No 7: JULI 2022 Vol 7, No 6: JUNI 2022 Vol 7, No 5: MAY 2022 Vol 7, No 4: APRIL 2022 Vol 7, No 3: MARET 2022 Vol 7, No 2: FEBRUARI 2022 Vol 7, No 1: JANUARI 2022 Vol 6, No 12: DESEMBER 2021 Vol 6, No 11: NOVEMBER 2021 Vol 6, No 10: OKTOBER 2021 Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021 Vol 6, No 8: AGUSTUS 2021 Vol 6, No 7: JULI 2021 Vol 6, No 6: JUNI 2021 Vol 6, No 5: MEI 2021 Vol 6, No 4: APRIL 2021 Vol 6, No 3: MARET 2021 Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021 Vol 6, No 1: JANUARI 2021 Vol 5, No 12: DESEMBER 2020 Vol 5, No 11: NOVEMBER 2020 Vol 5, No 10: OKTOBER 2020 Vol 5, No 9: SEPTEMBER 2020 Vol 5, No 8: AGUSTUS 2020 Vol 5, No 7: JULI 2020 Vol 5, No 6: JUNI 2020 Vol 5, No 5: MEI 2020 Vol 5, No 4: APRIL 2020 Vol 5, No 3: MARET 2020 Vol 5, No 2: FEBRUARI 2020 Vol 5, No 1: JANUARI 2020 Vol 4, No 12: DESEMBER 2019 Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019 Vol 4, No 10: Oktober 2019 Vol 4, No 9: SEPTEMBER 2019 Vol 4, No 8: AGUSTUS 2019 Vol 4, No 7: JULI 2019 Vol 4, No 6: JUNI 2019 Vol 4, No 5: MEI 2019 Vol 4, No 4: APRIL 2019 Vol 4, No 3: MARET 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 1: JANUARI 2019 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 11: NOVEMBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 7: JULI 2018 Vol 3, No 6: JUNI 2018 Vol 3, No 5: MEI 2018 Vol 3, No 4: APRIL 2018 Vol 3, No 3: MARET 2018 Vol 3, No 2: FEBRUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 2, No 12: Desember 2017 Vol 2, No 11: November 2017 Vol 2, No 10: Oktober 2017 Vol 2, No 9: September 2017 Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017 Vol 2, No 7: JULI 2017 Vol 2, No 6: Juni 2017 Vol 2, No 5: Mei 2017 Vol 2, No 4: April, 2017 Vol.2, No.3, Maret 2017 Vol.2, No.2, Februari 2017 Vol.2, No.1, Januari 2017 Vol.1, No.12, Desember 2016 Vol.1, No.11, Nopember 2016 Vol.1, No.10, Oktober 2016 Vol.1, No.9, September 2016 Vol.1, No.8, Agustus 2016 Vol.1, No.7, Juli 2016 Vol.1, No.6, Juni 2016 Vol.1, No.5, Mei 2016 Vol.1, No.4, April 2016 Vol.1, No.3, Maret 2016 Vol.1, No.2, Februari 2016 Vol.1, No.1, Januari 2016 More Issue