cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota malang,
Jawa timur
INDONESIA
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
ISSN : -     EISSN : 2502471X     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January 2016.
Arjuna Subject : -
Articles 35 Documents
Search results for , issue "Vol 6, No 6: JUNI 2021" : 35 Documents clear
Analisis Karier Jabatan Operator CNC Lulusan SMK Teknik Pemesinan Pada Industri Manufaktur Romadin, Achmad; Yoto, Yoto; Nurhadi, Didik
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 6: JUNI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i6.14590

Abstract

Abstract: VHS Graduated in the manufacturing industry occupies the job of CNC Operator position. The demands needs are in the manufacturing sector, labor has to professional competence. This study aims to identify and describe careers in the VHS Graduated Mechanical Engineering Program of CNC Operator Position. This study uses qualitative research, a multicase study type of research. The results of the research, include: (1) the work and competence of CNC Operator position, sets the machine, make programs, operates the machine; (2) incentives of CNC Operator position, obtained based on grade and holiday incentives; (3) salary of CNC Operator position, range earned by a technician is above the UMK in which area the industry is located.Abstrak: Lulusan SMK pada industri manufaktur menempati pekerjaan pada jabatan Operator CNC. Tuntutan dalam kebutuhan industri pada bidang manufaktur fabrikasi menghendaki seluruh karyawan mempunyai kompetensi yang profesional. Tujuan dari penelitian ini, mengidentifikasi dan mendeskripsikan karier jabatan Operator CNC pada lulusan SMK Teknik Pemesinan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian multikasus. Berdasarkan hasil penelitian didapatkan (1) pekerjaan dan kompetensi Operator CNC, yang meliputi pekerjaan: mengeset mesin CNC, pembuatan program, dan mengoperasikan mesin CNC; (2) Insentif yang didapatkan pada jabatan Operator CNC, meliputi insentif berdasarkan grade dan insentif hari raya; (3) rentang gaji yang didapatkan oleh jabatan Operator CNC menyesuaikan UMK daerah industri berada.
Bahan Ajar Daring Tata Bahasa bagi Pelajar BIPA 2 Ilmiah S, Himmatun; Ghazali, A. Syukur; Nurchasanah, Nurchasanah; Andajani, Kusubakti
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 6: JUNI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i6.14585

Abstract

Abstract: Online teaching materials are urgently needed during a pandemic because of the limited distance to study directly to the destination country. Grammar material is one of the materials that must be taught, especially for beginner BIPA students. Therefore, the aim of this study was to produce teaching materials and online guides for BIPA 2 grammar. The development research model was adapted from Borg and Gall (1983). The results of the validation test and practitioner test state that this teaching material is feasible and needs to be revised and very feasible and does not need to be revised. The total results of the validation of BIPA material experts and practitioners were 84.8%, validation of learning technology was 95.5%, and limited field testing was 92.13%. Abstrak: Bahan ajar daring sangat dibutuhkan pada masa pandemi karena keterbatasan jarak untuk belajar langsung ke negara tujuan. Materi tata bahasa merupakan salah satu materi yang harus diajarkan, khususnya untuk pelajar BIPA tingkat pemula. Oleh karena itu, tujuan penlitian ini adalah menghasilkan bahan ajar dan panduan daring tata bahasa BIPA 2. Model penelitian pengembangan mengadaptasi dari Borg dan Gall (1983). Hasil uji validasi dan uji praktisi menyatakan bahwa bahan ajar ini layak dan perlu direvisi serta sangat layak dan tidak perlu direvisi. Hasil total validasi ahli materi BIPA dan praktisi 84.8%, validasi teknologi pembelajaran 95.5%, dan uji lapangan terbatas 92.13%.
Respons Psikologis terhadap Pandemi Covid-19 dalam Cerita Fantasi Nurrokhma, Dwi Sastra; Siswanto, Wahyudi; Pratiwi, Yuni
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 6: JUNI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i6.14581

Abstract

Abstract: This study examines the psychological response to the Covid-19 pandemic in fantasy stories. This psychological response is reflected in the characterization of the characters in the fantasy story. The data of this research are narrative quotes, dialogue quotes, and fantasy story paragraphs that contain direct and indirect psychological responses. The data source of this research is a fantasy story with the theme of the Covid-19 pandemic written by grade VII students of MTsN Gresik. The theme of the fantasy story that was used as the data source was also determined, namely the Covid-19 pandemic. This theme is adapted to the circumstances experienced by students at this time. Data collection in this study was carried out in several steps. First, convey material related to understanding, structure, linguistic elements, and steps to writing fantasy stories to students. Second, assigning students to write fantasy stories according to predetermined themes. Third, observe and read carefully the fantasy stories written by students. Fourth, identify data and adjust it to the research focus. Fifth, code the data. Sixth, classify and describe the data. From the data analysis that has been done, several psychological responses were found. First, a cognitive response in the form of a character's knowledge of the Covid-19 pandemic. Second, affective responses related to the emotions of characters in the face of the Covid-19 pandemic. Third, a conative response in the form of actions taken by figures in the face of the Covid-19 pandemic.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan bentuk respons psikologis terhadap bencana pandemi Covid-19 dalam cerita fantasi. Respons psikologis ini tercermin pada penokohan tokoh dalam cerita fantasi tersebut. Data penelitian ini berupa kutipan narasi, kutipan dialog, dan paragraf cerita fantasi yang mengandung respons psikologis secara verbal. Sumber data penelitian ini adalah cerita fantasi bertema pandemi Covid-19 yang ditulis siswa kelas VII MTsN Gresik. Tema dari cerita fantasi yang dijadikan sumber data juga ditentukan yaitu pandemi Covid-19. Tema ini disesuaikan dengan keadaan yang dialami siswa pada masa ini. Pengumpulan data dalam penelitian ini dilakukan dengan beberapa langkah. Pertama, menyampaikan materi terkait pengertian, struktur, unsur kebahasaan, dan langkah-langkah penulisan cerita fantasi kepada siswa. Kedua, memberikan penugasan ke siswa untuk menulis cerita fantasi sesuai tema yang sudah ditenntukan. Ketiga, mengamati dan membaca secara saksama cerita fantasi yang ditulis siswa. Keempat, mengidentifikasi data dan menyesuaikan dengan fokus penelitian. Kelima, memberi kode pada data. Keenam, mengklasifikasikan dan mendeskripsikan data. Dari analisis data yang telah dilakukan, ditemukan beberapa respons psikologis. Pertama, respons kognitif berupa pengetahuan tokoh terhadap pandemi Covid-19. Kedua, respons afektif yang berkaitan dengan emosi tokoh dalam menghadapi pandemi Covid-19. Ketiga, respons konatif berupa tindakan yang diambil tokoh dalam menghadapi pandemi Covid-19.
Strategi Menulis Puisi Kuliner: Perspektif Gastronomi Artika, Mareta Dwi; Siswanto, Wahyudi; Suwignyo, Heri
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 6: JUNI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i6.14656

Abstract

Abstract: The purpose of this study was to describe the strategy stages for writing culinary poetry. This study used a descriptive qualitative design with a type of text analysis. The strategy described is closely related to gastronomy. The results of the strategy analysis show five stages in writing culinary poetry. The five stages consist of determining culinary poetry recipe (culinary stimulation), preparation of culinary poetry tools and materials (reflection of culinary experiences or culinary memory creation), review of culinary poetry (culinary description), cooking culinary poetry process (culinary and literature collaboration), and presentation of culinary poetry (writing culinary poetry).Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan tahapan strategi untuk menulis puisi kuliner. Penelitian ini menggunakan rancangan deskriptif kualitatif dengan jenis analisis teks. Strategi yang dijabarkan berkaitan erat dengan gastronomi. Hasil analisis startegi menunjukkan lima tahapan dalam menulis puisi kuliner. Lima tahapan tersebut terdiri atas  penentuan resep puisi kuliner (penstimulusan kuliner), persiapan alat dan bahan puisi kuliner (refleksi pengalaman kuliner atau penciptaan memori kuliner), peninjauan puisi kuliner (pendeskripsian kuliner), proses memasak puisi kuliner (pengkolaborasian kuliner dan sastra), dan penyajian puisi kuliner (menulis puisi kuliner).
Kemampuan Memeriksa Kembali (looking back) Siswa SMP dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Lutfi Fatkhurrohman, Lutfi Fatkhurrohman; Parta, I Nengah; Irawati, Santi
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 6: JUNI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i6.14586

Abstract

Abstract: The purpose of this research is to describe the ability of looking back  students of SMP Negeri 2 Tegalsiwalan Probolinggo regency in solving rectangular shape problems. The research method used is descriptive qualitative. Subjects of this research is three students who had knowledge of geometry level 2 (Informal Deduction) based on Van Hiele's theory. The results showed that subjects at level 2 (Informal Deduction) knowledge of Van Hiele's geometry were able to carry out looking back steps in solving mathematical problems. In addition, the subject is also able to provide more than one way of solving problems and can train students' ability to solve problems.Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah mendiskripsikan kemampuan memeriksa kembali (looking back) siswa SMP Negeri 2 Tegalsiwalan Kabupaten Probolinggo dalam menyelesaikan masalah bangun datar segiempat. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif. Subjek penelitian ini adalah tiga siswa yang memiliki pengetahuan geometri tingkat 2 (Deduksi Informal) berdasarkan teori Van Hiele. Hasil penelitian menunjukkan bahwa subjek mampu melaksanakan langkah looking back dalam menyelesaikan masalah matematika. Selain itu, subjek juga mampu memberikan lebih dari satu cara dalam menyelesaikan masalah dan dapat melatih kemampuan siswa dalam menyelesaikan masalah.
Pengaruh Need for Achievement dan Innovativeness terhadap Entrepreneurial Intention yang dimediasi Entrepreneurial Attitude Setiawan, Ainur Rahim; Murwani, F. Danardana; Kusumojanto, Djoko Dwi
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 6: JUNI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i6.14580

Abstract

Abstract: Entrepreneurial Intention can be influenced by several factors, one of which is Need for Achievement, Innovativeness and Entrepreneurial Attitude. The purpose of this study was to determine how the influence of Need for Achievement, Innovativeness on Entrepreneurial Intention through Entrepreneurial Attitude. This research was conducted on students of the Faculty of Economics, majoring in Management, with a total sample of 227 students. This study uses the path analysis method. the results of this research, it shows that there is an influence of Need Need for Achievement, Innovativeness on Entrepreneurial Intention through Entrepreneurial Attitude.Abstrak: Minat berwirausaha dapat dipengaruhi oleh beberapa faktor, salah satunya faktor Need for Achievement, Innovativeness dan Entrepreneurial Attitude. Tujuan dalam penelitian ini untuk mengetahui bagaimana pengaruh Need for Achievement, Innovativeness terhadap Entrepreneurial Intention yang dimediasi Entrepreneurial Attitude. Penelitian ini dilaksanakan pada mahasiswa fakultas Ekonomi jurusan Manajemen yang memiliki jumlah sampel 227 mahasiswa. Penelitian ini menggunakan metode analisis jalur (Path Analysis). Dari hasil penelitian yang telah dilakukan menunjukkan bahwa terdapat pengaruh Need Need for Achievement, Innovativeness terhadap Entrepreneurial Intention yang dimediasi Entrepreneurial Attitude.
Gender Inequality and Education: A Content Analysis of Indonesian EFL Textbook Susanti, Luthfi Mahdya; Suryati, Nunung; Astuti, Utari Praba
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 6: JUNI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i6.14582

Abstract

Abstract: This study aims to discover the gender inequality in Indonesia EFL textbook and the author's perspective towards gender inequality found.. This study is performed through descriptive qualitative. It was found that there is inequality of gender representations in four measuring variables. Males gain the higher amount of four representations in picture, written texts, name appearances, domestic roles, and variations of domestic roles activities. In addition, based on the interview result, it was found that there was no intention to put the gender inequality and stereotype. Stereotype found aimed to generate familiarity to make the learners easier to identify their surroundings.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ketidaksetaraan gender dalam buku teks EFL Indonesia dan perspektif penulis terhadap ketimpangan gender yang ditemukan. Penelitian ini dilakukan secara deskriptif kualitatif. Ditemukan adanya ketidaksetaraan representasi gender dalam empat variabel pengukuran. Laki-laki memperoleh jumlah empat representasi yang lebih tinggi dalam gambar, teks tertulis, penampilan nama, peran domestlk, dan variasi aktivitas peran domestik Selain itu, berdasarkan hasil wawancara ditemukan bahwa tidak ada niat untuk menempatkan ketidaksetaraan dan stereotip gender. Stereotip yang ditemukan bertujuan untuk menimbulkan keakraban agar peserta didik lebih mudah mengidentifikasi lingkungannya.
Implementasi Suplemen Bahan Ajar Berbasis Kearifan Lokal pada Subtema Jenis-jenis Pekerjaan Nugroho, Wahyu; Sumarmi, Sumarmi; Ramli, M.
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 6: JUNI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i6.14605

Abstract

Abstract: This study aims to analyze the implementation of teaching material supplements based on local wisdom in the sub-theme of types of work. This research method is a development research with a 4-D development model (define, design, develop and disseminate). The research data obtained by the validation of 90% teacher book experts, 90% student books with very valid criteria, 95.83% teacher book attractiveness test results, while 95.23% student books both reached very attractive criteria, practicality test results on teacher observations 93, 27%, and student activity reached 93.32%, both of which showed very good criteria. The data from the teacher response questionnaire reached 95.31%, the student response questionnaire reached 91.80% which shows very practical criteria. The results of the product effectiveness test showed that student learning outcomes had increased from the average score of 56.09 pretest results to 83.77 at the end of the posttest.Abstrak: Penelitian ini bertujuan menganalisis implementasi suplemen bahan ajar berbasis kearifan lokal pada subtema Jenis-jenis pekerjaan. Metode penelitian ini merupakan penelitian Pengembangan dengan model pengembangan 4-D (define, design, develop dan disseminate). Data hasil penelitian diperoleh validasi ahli  buku guru 90%, buku siswa 90% dengan kriteria sangat valid, hasil uji kemenarikan buku guru  95,83%, sedangkan buku siswa 95,23% keduanya mencapai kriteria sangat menarik, hasil uji kepraktisan pada observasi guru 93,27%, dan aktivitas siswa mencapai 93,32% keduanya menunjukkan kriteria sangat baik. Data hasil angket respon guru mencapai  95,31%, angket respon siswa mencapai  91,80% yang menunjukkan kriteria sangat praktis. Hasil uji keefektifan produk menunjukkan bahwa hasil belajar siswa mengalami peningkatan dari nilai rata-rata hasil pretest 56,09 meningkat menjadi 83,77 pada akhir posttest.
Studi Kebutuhan Bahan Ajar Matakuliah Etnobotani untuk Mahasiswa Setyawan, Dias; Al-Mudhar, Mimien Henie Irawati; Saptasari, Murni
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 6: JUNI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i6.14709

Abstract

Abstract: This research aims to study the needs of teaching material in ethnobotany for students of biology department S1 UIN Maliki Malang. This research is qualitative descriptive research. Data collection techniques used is by distributing questionnaires. The results, 79% of students know about the concept of ethnobotany and no student knows about Talang Mamak. 59% of students stated in the learning process dominated by using PowerPoint compared with other teaching materials and 100% of students agreed if the supplement book is developed. Therefore, it was concluded that necessary to develop teaching materials in the form of supplement books for ethnobotanical courses.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji kebutuhan bahan ajar pada mata kuliah etnobotani bagi mahasiswa S1 Jurusan Biologi UIN Maliki Malang. Penelitian ini berjenis penelitian deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan cara penyebaran angket. Hasil angket menyatakan bahwa 79% mahasiswa mengetahui tentang konsep etnobotani dan tidak ada satupun mahasiswa mengetahui tentang masyarakat adat Talang Mamak. 59% mahasiswa menyatakan dalam proses pembelajaran didominasi menggunakan powerpoint dibanding dengan bahan ajar lainya dan 100% mahasiswa setuju jika dikembangkan buku suplemen. Maka dari itu, dapat disimpulkan bahwa perlu mengembangkan bahan ajar berupa buku suplemen untuk mata kuliah etnobotani.
Pengembangan Tes Menyimak untuk Pelajar BIPA Tingkat Pemula Puspitasari, Diah Ayu; Suyono, Suyono; Harsiati, Titik
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 6, No 6: JUNI 2021
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.17977/jptpp.v6i6.14587

Abstract

Abstract: This research and development aims to produce listening test products for entry-level of BIPA students. The test products are packaged in the form of a website that can help carry out tests during a pandemic. To achieve this goal, a development design adapted from the Research Development Research (RDR) model is used. The results of this research and development are in the form of listening test products for beginner level BIPA students that are valid and reliable, reach test takers from various countries, and are equipped with a manual that makes it easy for test users.Abstrak: Tujuan penelitian pengembangan ini adalah menghasilkan produk tes menyimak untuk pelajar BIPA tingkat pemula. Produk tes tersebut dikemas dalam bentuk website yang dapat membantu pelaksanaan tes di masa pandemi. Untuk mencapai tujuan tersebut, digunakanlah desain pengembangan yang diadaptasi dari model pengembangan Research Development Research (RDR). Hasil penelitian dan pengembangan ini berupa produk tes menyimak untuk pelajar BIPA tingkat pemula yang valid dan reliabel, menjangkau peserta tes dari beragam negara, dan dilengkapi dengan buku panduan yang memudahkan pengguna tes.

Page 1 of 4 | Total Record : 35


Filter by Year

2021 2021


Filter By Issues
All Issue Vol 10, No 8: AUGUST 2025 VOL 10, NO 7: JULY 2025 Vol 10, No 4: APRIL 2025 Vol 10, No 3: MARCH 2025 Vol 10, No 2: FEBRUARY 2025 Vol 10, No 1: JANUARY 2025 Vol 9, No 12: DECEMBER 2024 Vol 9, No 11: NOVEMBER 2024 Vol 9, No 10: OCTOBER 2024 Vol 9, No 9: SEPTEMBER 2024 Vol 9, No 8: AUGUST 2024 Vol 9, No 7: JULY 2024 Vol 9, No 6: JUNE 2024 Vol 9, No 5: MAY 2024 Vol 9, No 4: APRIL 2024 Vol 9, No 3: MARCH 2024 Vol 9, No 2: FEBRUARY 2024 Vol 9, No 1: JANUARY 2024 Vol 8, No 10: OCTOBER 2023 Vol 8, No 9: SEPTEMBER 2023 Vol 8, No 8: AUGUST 2023 Vol 8, No 7: JULY 2023 Vol 8, No 6: JUNE 2023 Vol 8, No 5: MAY 2023 Vol 8, No 4: APRIL 2023 Vol 8, No 3: MARCH 2023 Vol 8, No 2: FEBRUARY 2023 Vol 8, No 1: JANUARI 2023 Vol 7, No 12: DECEMBER 2022 Vol 7, No 11: NOVEMBER 2022 Vol 7, No 10: OKTOBER 2022 Vol 7, No 9: SEPTEMBER 2022 Vol 7, No 8: AGUSTUS 2022 Vol 7, No 7: JULI 2022 Vol 7, No 6: JUNI 2022 Vol 7, No 5: MAY 2022 Vol 7, No 4: APRIL 2022 Vol 7, No 3: MARET 2022 Vol 7, No 2: FEBRUARI 2022 Vol 7, No 1: JANUARI 2022 Vol 6, No 12: DESEMBER 2021 Vol 6, No 11: NOVEMBER 2021 Vol 6, No 10: OKTOBER 2021 Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021 Vol 6, No 8: AGUSTUS 2021 Vol 6, No 7: JULI 2021 Vol 6, No 6: JUNI 2021 Vol 6, No 5: MEI 2021 Vol 6, No 4: APRIL 2021 Vol 6, No 3: MARET 2021 Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021 Vol 6, No 1: JANUARI 2021 Vol 5, No 12: DESEMBER 2020 Vol 5, No 11: NOVEMBER 2020 Vol 5, No 10: OKTOBER 2020 Vol 5, No 9: SEPTEMBER 2020 Vol 5, No 8: AGUSTUS 2020 Vol 5, No 7: JULI 2020 Vol 5, No 6: JUNI 2020 Vol 5, No 5: MEI 2020 Vol 5, No 4: APRIL 2020 Vol 5, No 3: MARET 2020 Vol 5, No 2: FEBRUARI 2020 Vol 5, No 1: JANUARI 2020 Vol 4, No 12: DESEMBER 2019 Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019 Vol 4, No 10: Oktober 2019 Vol 4, No 9: SEPTEMBER 2019 Vol 4, No 8: AGUSTUS 2019 Vol 4, No 7: JULI 2019 Vol 4, No 6: JUNI 2019 Vol 4, No 5: MEI 2019 Vol 4, No 4: APRIL 2019 Vol 4, No 3: MARET 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 1: JANUARI 2019 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 11: NOVEMBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 7: JULI 2018 Vol 3, No 6: JUNI 2018 Vol 3, No 5: MEI 2018 Vol 3, No 4: APRIL 2018 Vol 3, No 3: MARET 2018 Vol 3, No 2: FEBRUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 2, No 12: Desember 2017 Vol 2, No 11: November 2017 Vol 2, No 10: Oktober 2017 Vol 2, No 9: September 2017 Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017 Vol 2, No 7: JULI 2017 Vol 2, No 6: Juni 2017 Vol 2, No 5: Mei 2017 Vol 2, No 4: April, 2017 Vol.2, No.3, Maret 2017 Vol.2, No.2, Februari 2017 Vol.2, No.1, Januari 2017 Vol.1, No.12, Desember 2016 Vol.1, No.11, Nopember 2016 Vol.1, No.10, Oktober 2016 Vol.1, No.9, September 2016 Vol.1, No.8, Agustus 2016 Vol.1, No.7, Juli 2016 Vol.1, No.6, Juni 2016 Vol.1, No.5, Mei 2016 Vol.1, No.4, April 2016 Vol.1, No.3, Maret 2016 Vol.1, No.2, Februari 2016 Vol.1, No.1, Januari 2016 More Issue