cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota malang,
Jawa timur
INDONESIA
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
ISSN : -     EISSN : 2502471X     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January 2016.
Arjuna Subject : -
Articles 22 Documents
Search results for , issue "Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018" : 22 Documents clear
Analisis Proses Berpikir Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Geometri Spasial PISA Dwi Rahmawati Utami; Gatot Muhsetyo; Susiswo Susiswo
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (564.984 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v3i8.11402

Abstract

Abstract: PISA is one of international meassurement for student competence. PISA 2015 result show that Indonesia in the low position. This research aims to know the thinking procees of student in order to solve Spacial Geometry PISA problems. Thinking proses shows in cognitive maps using information process theory. This research using 3 students with high, middle, and low cognitive ability as subjects and given 6 problems according to PISA levels. This research shows that student with high cognitive ability having complete thinking proses, student with middle and low cognitive ability having a lost concept on the middle and high-level problems.Abstrak: PISA merupakan salah satu alat pengukuran kemampuan siswa. Dari hasil PISA 2015 Indonesia menduduki posisi rendah. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui proses berpikir siswa dalam menyelesaikan soal geometri spasial PISA. Proses berpikir ditunjukkan dalam pemetaan kognitif berdasarkan teori pemrosesan informasi. Penelitian menggunakan tiga orang siswa dengan kemampuan kognitif tinggi, rendah, sedang, rendah dengan mengerjakan enam soal mirip PISA yang merepresentasikan setiap level. Penelitian ini menunjukkan bahwa siswa berkemampuan tinggi mengalami proses berpikir yang sempurna, siswa berkempampuan sedang dan rendah mengalami hilang konsep pada soal level sedang dan atas.
Pengembangan Skenario Pembelajaran Ekonomi Pancasila Berbasis Proyek melalui Metode Experiential Learning M. Thoha Ainun N; Mit Witjaksono; Hari Wahyono
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (308.333 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v3i8.11404

Abstract

Abstract: The purpose of the development of Pancasila economic learning scenario are (1) the systematic learning process with the change of knowledge, attitudes and skills of the participants in Pancasila and the 1945 Constitution article 33 and (2) Developing activities as the basis of learning and daily life process based on Pancasila and the 1945 Constitution article 33 involves interaction, real learning outcomes and lessons learned in project activities. This research uses a qualitative approach with design based research (DBR) method. Data were collected by document analysis, interview through (FGI), and group discussions through FGD. The results of developing economic learning scenarios are (1) creating an atmosphere of economic learning based on Pancasila and the 1945 Constitution article 33 and (2) creation of economic learning results that change the knowledge, attitude, and skill. Abstrak: Tujuan dari pengembangan skenario pembelajaran ekonomi pancasila adalah (1) mengubah pengetahuan/cara berpikir, sikap, dan keterampilan peserta didik berlandaskan Pancasila dan UUD 1945 pasal 33 dan (2) pengembangan kegiatan eksperimen sebagai pendekatan pembelajaran dan proses praktik ekonomi dalam kehidupan sehari-hari yang berdasarkan Pancasila dan UUD 1945 pasal 33, meliputi interaksi pembelajaran, hasil belajar nyata, dan evaluasi pembelajaran yang diwadahi dalam kegiatan proyek. Pendekatan penelitian ini menggunakan kualitatif dengan metode Design Based Research (DBR). Data dikumpulkan dengan analisis dokumen, observasi, wawancara melalui FGI, dan diskusi kelompok melalui FGD. Hasil pengembangan skenario pembelajaran ekonomi adalah (1) menciptakan suasana belajar ekonomi yang berlandaskan Pancasila dan UUD 1945 pasal 33 dan (2) penciptaan hasil belajar ekonomi yang mengubah pengetahuan, sikap, dan keterampilan.   
Pengembangan Instrumen Penilaian Sikap dan Keterampilan Psikomotorik pada Materi Elektrokimia Elvi Nur Lailatus Sa’adah; Darsono Sigit
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (479.35 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v3i8.11405

Abstract

Abstract: This researchand development aims to produce and reveal the eligibility attitude and Psychomotoric skills assessment instruments on Electrochemistry. This development of assessment instruments used steps, such as: (1) the study of literature; (2) field surveys; (3) the preparation of the instruments; (4) limited trial; (5) the revision of the test results; (6) trials more widely; (7) the improvement of the final product; and (8) the dissemination and implementation.The result of content validation showed that the attitudes and psychomotoric skills assessment instruments “very decent”with average percentage of 97,3 % and 86,5 %.The limited field testing results showed that the attitudes assessment instrument “valid” and “reliable”. The results of legibility tests on the skills assessment instrument was otherwise very appropriate/very right to use and very easy to understand language.Abstrak: Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk menghasilkan dan mengetahui kelayakan instrumen penilaian sikap dan keterampilan psikomotorik pada materi elekrokimia. Pengembangan instrumen penilaian ini mengggunakan langkah-langkah sebagai berikut: (1) studi kepustakaan; (2) survei lapangan; (3) penyusunan instrumen; (4) uji coba terbatas; (5) revisi hasil uji coba; (6) uji coba lebih luas; (7) penyempurnaan produk akhir; (8) desiminasi dan implementasi. Hasil validasi isi oleh ahli menunjukkan bahwa instrumen penilaian sikap dan keterampilan psikomotorik “sangat layak” dengan persentase rata-rata 97,3 % dan 86,5 %. Hasil uji coba terbatas menunjukkan bahwa instrumen penilaian sikap “valid” dan “reliabel”. Hasil uji keterbacaan pada instrumen penilaian keterampilan dinyatakan sangat sesuai digunakan dan sangat mudah dipahami bahasanya.
Efektivitas Penerapan Modul Stoikiometri Berdasarkan Konsep Sukar dan Kesalahan Konsep pada Pemahaman dan Persepsi Peserta Didik Kelas X SMA Sutinah Sutinah; Darsono Sigit
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (472.705 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v3i8.11376

Abstract

Abstract: Tujuan penelitian untuk mendeskripsikan ketuntasan belajar, pemahaman konsep, dan persepsi peserta didik, serta mengetahui efektivitas modul stoikiometri berdasarkan konsep sukar dan kesalahan konsep dibandingkan latihan soal. Pengumpulan data menggunakan dua set soal tes diagnostik dan angket persepsi peserta didik. Data selanjutnya dianalisis secara deskriptif dan statistik. Hasil penelitian menyatakan peserta didik yang belum tuntas dan dibelajarkan dengan bantuan modul dan latihan soal pada ketuntasan belajar mencapai 49,27% dan 31,88%, penurunan konsep sukar sebanyak 16,94% dan 14,38%, serta penurunan kesalahan konsep sejumlah 10,0% dan 4,6%. Persepsi peserta didik terhadap isi dan pembelajaran menggunakan modul sangat positif. Hasil uji-t pihak kanan menunjukkan bahwa modul stoikiometri lebih efektif untuk meningkatkan pemahaman konsep peserta didik yang belum tuntas dibandingkan dengan latihan soal (thitung (2,923) > ttabel (1,995)). Abstrak: The purposes of the research were to describe students’ mastery learning, understanding, perception, and to determine the effectiveness of the stoichiometry module based on difficult concept and misconception which were compared with the exercises. Colleting datas used two set of diagnostic tests and a questionnaire student’s perceptions. Analysis technique data used descriptive and statistic analysis. The results of research showed that students who were taught with module and those who were taught with exercises had average percentages as following: mastery learning were 49,27% and 31,88%, reduction of difficult concept were 16,94% and 14,38%, and reduction of misconception were 10,0% and 4,6% respectively. Students’ perception of the module’s content and learning that uses modules were very positive.The result one sample t-test of showed that the stoichiometry module based on difficult concept and misconception was more effective to improve the understanding of students in the topic of stoichiometry than exercises(thitung (2,923) > ttabel (1,995)).
Model Mental Fisika Siswa SMA dengan Experiential Learning Kantarinata, Dice; Yuliati, Lia; Mufti, Nandang
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (48.547 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v3i8.11406

Abstract

Abstract: This study aims to examine the effect of experiential learning model on mental model category of students. The method used mixed method design of embedded experimental model with quantitative and qualitative approach. The subject of class XI IPA-A (n = 30) in SMAN 3 Malang. The data collection using the instrument is 9 essay questions. The data were analyzed using effect size and N-gain. Obtained results with mental model category of surface, matching, and deep type. The result shows that the influence of experiential learning model on students mental model is strong with the effect size value obtained 3.81. As for the mental model changes the students are moderate because the N-Gain value is 0.53.Abstrak: Penelitian ini bertujuan mempelajari pengaruh model pembelajaran experiential learning terhadap kategori model mental siswa. Metode yang digunakan mixed method desain embedded experimental model dengan pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Subjek kelas XI IPA-A (n=30) di SMAN 3 Malang. Pengambilan data menggunakan instrumen berupa sembilan soal essay. Hasil data dianalisis menggunakan effect size dan N-gain. Diperoleh hasil dengan kategori model mental tipe surface, matching, dan deep. Hasil didapatkan besar pengaruh model experiential learning terhadap model mental siswa adalah kuat dengan nilai effect size yang didapatkan 3,81.  Untuk perubahan model mental siswa adalah sedang karena nilai N-Gain 0,53.
Defragmentasi Struktur Berpikir Siswa Impulsif dalam Menyelesaikan Soal Cerita Anita Dwi Septian; Tjang Daniel Chandra; Dwiyana Dwiyana
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1336.584 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v3i8.11396

Abstract

Abstract: This study aims to describe the defragmentation process of SMAN 4 Malang 12th grade impulsive students’ thinking structure on solving word problem. Two selected subjects do the initial test by think aloud method, interview process, and evaluation test. The results of this study shows that students’ errors on understanding the word problem and carrying out the plan steps can be fixed through disequlibration, conflict cognitive, and scaffolding intervention; students’ errors on devising a plan step can be fixed through disequlibration intervention; students’ errors on looking back step can be fixed through disequlibration and scaffolding intervention.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan proses defragmentasi struktur berpikir siswa impulsif kelas XII SMAN 4 Malang dalam menyelesaikan soal cerita. Dua subjek penelitian yang terpilih melaksanakan tes awal dengan metode think aloud, wawancara, serta tes evaluasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kesalahan siswa pada tahap memahami soal cerita dan melaksanakan rencana penyelesaian dapat diperbaiki melalui intervensi disequlibrasi, conflict cognitive, dan scaffolding; kesalahan siswa pada tahap merencanakan strategi penyelesaian dapat diperbaiki melalui intervensi disequlibrasi; serta kesalahan siswa pada tahap memeriksa kembali prosedur dan hasil penyelesaian dapat diperbaiki melalui intervensi disequlibrasi dan scaffolding.
Pengaruh Pembelajaran Diskusi Kelas menggunakan Isu Sosiosains terhadap Literasi Sains Mahasiswa Baru pada Kemampuan Akademik Berbeda Amining Rahmasiwi; Herawati Susilo; Hadi Suwono
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (665.444 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v3i8.11373

Abstract

Abstract: This study aims to determine the effect of class discussion with sosioscientific issue, difference in academic ability, and their interaction toward biology students’ science literacy in Universitas Negeri Malang. This study use a quasi experimental approach with pretest-posttest non-equivalent control group design. The subject consist of two high and low academic ability classes. The research data were collected using scientific literacy test. Scientific literacy data were analyzed using ANACOVA with 5% significant level. The result showed that the classroom discussion with socioscientific issue had significant effect in increasing students’ science literacy and potentially increasing the science literacy of low academic ability student in line with the high academic student. Abstrak: Pembelajaran biologi perlu difokuskan untuk memberdayakan literasi sains melalui integrasi isu sosiosains agar dihasilkan individu yang mampu merespon berbagai bentuk perkembangan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh strategi pembelajaran, kemampuan akademik, dan interaksi keduanya terhadap literasi sains mahasiswa program sarjana biologi dan pendidikan biologi Universitas Negeri Malang. Jenis penelitian berupa penelitian semu eksperimen dengan rancangan non equivalent control group design. Subjek penelitian terdiri dari masing-masing 2 kelas berkemampuan akademik tinggi dan rendah. Data yang dikumpulkan berupa nilai tes literasi sains yang dianalisis dengan menggunakan ANACOVA dengan taraf signifikansi 5%. Hasil penelitian menunjukkan bahwa strategi pembelajaran, kemampuan akademik, dan interaksi keduanya berpengaruh signifikan terhadap literasi sains mahasiswa.
Bahan Ajar Menulis Teks Fabel Bermuatan Nilai Kehidupan Heny Gastiana Dewi; Heri Suwignyo; Maryaeni Maryaeni
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (352.07 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v3i8.11425

Abstract

Abstract: This research aims to produce writing fable text teaching materials contains living values on seventh grade which developed by referring to the elements of contect, systematics, language, and display design. The model used is the development of 4D. The results are (1) based on the feasibility test of this resource is feasible and ready to be implemented and (2) there is significant influence in learning writing fable text.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan produk berupa bahan ajar menulis teks fabel bermuatan nilai kehidupan pada kelas VII yang dikembangkan dengan berpedoman pada unsur isi, sistematika, kebahasaan, dan desain tampilan. Model yang digunakan adalah model pengembangan 4D. Hasil yang didapatkan adalah (1) berdasarkan uji kelayakan bahan ajar ini layak dan siap untuk diimplementasikan serta (2) terdapat pengaruh yang signifikan dalam pembelajaran menulis teks fabel.
he Implementation of Scientific Learning Approach Six Thinking Hats Model to Enhance Students’ Thematic Learning Quality for The 5th Grader of Elementary School Wijayanti, Rina; Gipayana, Muhana; Muhardjito, Muhardjito
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (48.547 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v3i8.11473

Abstract

Abstract: Implementation of scientific learning approach six thinking hats model to enhance students thematic learning quality for 5th grader of elementary school, this research aims to (1) describe the implementation of scientific approach STH (six thinking hats) model that can enhance thematic learning quality, (2) enhance the learning quality in “Environment is Our Friend” theme. This Classroom Action Research was conducted in two cycles. The subject of this research is A-class of 5th graders of Ngijo 3 Elementary School, Karangploso, Malang. The research result shows that implementation of STH model on thematic learning in 5th graders optimize the students’ learning quality. Implementation of STH model can improve discussion process by hat activity that combined with 5M (observing, questioning, reasoning, practicing, concluding) ability, also the learning outcome including students’ affective, cognitive, psychomotor ability.Abstrak: Penerapan pendekatan pembelajaran saintifik model Six Thinking Hats untuk meningkatkan kualitas pembelajaran tematik siswa kelas V SD, penelitian ini bertujuan untuk (1) mendeskripsikan penerapan pendekatan saintifik model STH (six thinking hats) yang dapat meningkatkan kualitas pembelajaran tematik, (2) meningkatkan kualitas pembelajaran pada tema “Lingkungan Sahabat Kita”. Penelitian model tindakan kelas ini dilakukan dua siklus. Subjek penelitian siswa kelas VA SDN Ngijo 03 Karangploso, Kabupaten Malang. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan model STH dalam pembelajaran tematik di kelas V dapat mengoptimalkan kualitas belajar siswa. Penerapan model STH dapat meningkatkan proses berdiskusi dengan aktivitas yang dipadukan dengan kemampuan 5M (mengamati, menanya, menalar, mencoba, menyimpulkan), serta hasil belajar meliputi kemampuan afektif, kognitif, dan psikomotor siswa.
Penerapan Sentra Bahan Alam Berbasis Sains untuk Meningkatkan Perkembangan Belajar Anak Usia 5—6 Tahun Norma Gupita; Lia Yuliati; Imanuel Hitipeuw
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (613.447 KB) | DOI: 10.17977/jptpp.v3i8.11426

Abstract

Abstract: The purpose of this study is to find out how the application of science-based natural materials center is able to improve the development of children's learning that includes aspects of language, physical-motor and cognitive children aged 5—6 years. The method used in this research is classroom action research. Subjects in this study were 18 children in the age group of 5—6 years. Based on the results of the application of science-based natural materials center applied to children aged 5—6 years in learning activities in kindergarten, able to improve the development of children's learning that includes aspects of language, physical-motor, and cognitive.Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana penerapan sentra bahan alam berbasis sains mampu untuk meningkatkan perkembangan belajar anak yang meliputi aspek bahasa, fisik-motorik, dan kognitif anak usia 5—6 tahun. Metode yang digunakan dalam penelitian ini ialah penelitian tindakan kelas (PTK). Subjek dalam penelitian ini ialah 18 anak pada kelompok usia 5—6 tahun. Berdasarkan hasil penerapan sentra bahan alam berbasis sains yang diterapkan pada anak usia 5—6 tahun dalam kegiatan pembelajaran di taman kanak-kanak, mampu meningkatkan perkembangan belajar anak yang meliputi aspek bahasa, fisik-motorik, dan kognitif.

Page 1 of 3 | Total Record : 22


Filter by Year

2018 2018


Filter By Issues
All Issue Vol 10, No 8: AUGUST 2025 VOL 10, NO 7: JULY 2025 Vol 10, No 4: APRIL 2025 Vol 10, No 3: MARCH 2025 Vol 10, No 2: FEBRUARY 2025 Vol 10, No 1: JANUARY 2025 Vol 9, No 12: DECEMBER 2024 Vol 9, No 11: NOVEMBER 2024 Vol 9, No 10: OCTOBER 2024 Vol 9, No 9: SEPTEMBER 2024 Vol 9, No 8: AUGUST 2024 Vol 9, No 7: JULY 2024 Vol 9, No 6: JUNE 2024 Vol 9, No 5: MAY 2024 Vol 9, No 4: APRIL 2024 Vol 9, No 3: MARCH 2024 Vol 9, No 2: FEBRUARY 2024 Vol 9, No 1: JANUARY 2024 Vol 8, No 10: OCTOBER 2023 Vol 8, No 9: SEPTEMBER 2023 Vol 8, No 8: AUGUST 2023 Vol 8, No 7: JULY 2023 Vol 8, No 6: JUNE 2023 Vol 8, No 5: MAY 2023 Vol 8, No 4: APRIL 2023 Vol 8, No 3: MARCH 2023 Vol 8, No 2: FEBRUARY 2023 Vol 8, No 1: JANUARI 2023 Vol 7, No 12: DECEMBER 2022 Vol 7, No 11: NOVEMBER 2022 Vol 7, No 10: OKTOBER 2022 Vol 7, No 9: SEPTEMBER 2022 Vol 7, No 8: AGUSTUS 2022 Vol 7, No 7: JULI 2022 Vol 7, No 6: JUNI 2022 Vol 7, No 5: MAY 2022 Vol 7, No 4: APRIL 2022 Vol 7, No 3: MARET 2022 Vol 7, No 2: FEBRUARI 2022 Vol 7, No 1: JANUARI 2022 Vol 6, No 12: DESEMBER 2021 Vol 6, No 11: NOVEMBER 2021 Vol 6, No 10: OKTOBER 2021 Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021 Vol 6, No 8: AGUSTUS 2021 Vol 6, No 7: JULI 2021 Vol 6, No 6: JUNI 2021 Vol 6, No 5: MEI 2021 Vol 6, No 4: APRIL 2021 Vol 6, No 3: MARET 2021 Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021 Vol 6, No 1: JANUARI 2021 Vol 5, No 12: DESEMBER 2020 Vol 5, No 11: NOVEMBER 2020 Vol 5, No 10: OKTOBER 2020 Vol 5, No 9: SEPTEMBER 2020 Vol 5, No 8: AGUSTUS 2020 Vol 5, No 7: JULI 2020 Vol 5, No 6: JUNI 2020 Vol 5, No 5: MEI 2020 Vol 5, No 4: APRIL 2020 Vol 5, No 3: MARET 2020 Vol 5, No 2: FEBRUARI 2020 Vol 5, No 1: JANUARI 2020 Vol 4, No 12: DESEMBER 2019 Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019 Vol 4, No 10: Oktober 2019 Vol 4, No 9: SEPTEMBER 2019 Vol 4, No 8: AGUSTUS 2019 Vol 4, No 7: JULI 2019 Vol 4, No 6: JUNI 2019 Vol 4, No 5: MEI 2019 Vol 4, No 4: APRIL 2019 Vol 4, No 3: MARET 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 1: JANUARI 2019 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 11: NOVEMBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 7: JULI 2018 Vol 3, No 6: JUNI 2018 Vol 3, No 5: MEI 2018 Vol 3, No 4: APRIL 2018 Vol 3, No 3: MARET 2018 Vol 3, No 2: FEBRUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 2, No 12: Desember 2017 Vol 2, No 11: November 2017 Vol 2, No 10: Oktober 2017 Vol 2, No 9: September 2017 Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017 Vol 2, No 7: JULI 2017 Vol 2, No 6: Juni 2017 Vol 2, No 5: Mei 2017 Vol 2, No 4: April, 2017 Vol.2, No.3, Maret 2017 Vol.2, No.2, Februari 2017 Vol.2, No.1, Januari 2017 Vol.1, No.12, Desember 2016 Vol.1, No.11, Nopember 2016 Vol.1, No.10, Oktober 2016 Vol.1, No.9, September 2016 Vol.1, No.8, Agustus 2016 Vol.1, No.7, Juli 2016 Vol.1, No.6, Juni 2016 Vol.1, No.5, Mei 2016 Vol.1, No.4, April 2016 Vol.1, No.3, Maret 2016 Vol.1, No.2, Februari 2016 Vol.1, No.1, Januari 2016 More Issue