cover
Contact Name
Husnaini Jamil
Contact Email
husnainijamil22@gmail.com
Phone
+6285363792004
Journal Mail Official
husnainijamil22@gmail.com
Editorial Address
Jl. Hos Cokroaminoto, Kelurahan Macanang, Kecamatan Tanete Riattang Barat, Kab. Bone, Provinsi Sulawesi Selatan
Location
Kab. bone,
Sulawesi selatan
INDONESIA
Al Waraqah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab
ISSN : 28095598     EISSN : 28094816     DOI : 10.30863/awrq
Core Subject : Education,
Journal Al Waraqah: Journal of Arabic Language Education IAIN Bone publishes research based articles that discuss Arabic education and teaching from various aspects. The editor welcomes scholars, researchers and practitioners of Arabic Language Education around the world to submit scientific articles for publication through this journal. All articles will be reviewed by experts before being accepted for publication. Each author is fully responsible for the content of published articles. SCOPE Journal Al Waraqah: Journal of Arabic Language Education IAIN Bone publishes articles with the following scope: 1. Teaching Arabic as a Foreign Language 2. Arabic Linguistics 3. Arabic Literature 4. History of Arabic Language Education 5. Arabic Learning Methods and Strategies 6. Arabic Learning Media 7. Arabic Learning Technology 8. Mastery of Modern Arabic
Articles 66 Documents
Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab Perguruan Tinggi: Analisis Komparatif Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab Agung, Nur
AL-WARAQAH Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Vol. 3 No. 2 (2022): Volume 3 No 2 Desember 2022
Publisher : IAIN Bone

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30863/awrq.v3i2.2945

Abstract

Kurikulum dan pembelajaran adalah dua aspek yang tidak dapat dipisahkan dalam proses pelaksanaan pendidikan. Kurikulum tanpa proses pembelajaran yang relevan hanya akan menjadi teori semata, sedangkan proses pembelajaran tanpa panduan kurikulum akan menjadi sebuah proses yang tak terarah dan terukur. Pengembangan kurikulum dalam setiap sektor pendidikan adalah suatu keniscayaan agar para penikmat pendidikan mampu mengikuti arus perubahan zaman, begitupun dengan bahasa Arab sebagai bahasa asing yang memiliki ratusan juta pengguna di seluruh dunia. Perguruan tinggi sebagai ujung tombang pengembangan bahasa asing ini menjadi lembaga pertama yang harus menyusun dan mengmbangkan kurikulum yang sesuai dengan kebutuhan zaman. Oleh karena itu, pengembangan, penyusunan, dan analisis terhadap kurikulum dan relevansinya dengan kebutuhan dunia tidak dapat berhenti untuk dilaksanakan.
Implementasi Model Lagu dalam Peningkatan Pemahaman Materi Bahasa Arab (Studi Eksperimen pada Siswa Madrasah Tsanawiyah Yapis Pattiro Bajo) Hudri, Mawaddah; Sopian, Asep; Nursyamsiah, Nunung
AL-WARAQAH Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Vol. 2 No. 2 (2021): Volume 2 No 2 Desember 2021
Publisher : IAIN Bone

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30863/awrq.v2i2.2561

Abstract

The article presented in the findings of this study aims at two main things, first, to determine the form of a song model in teaching Arabic at Madrasah Tsanawiyah Yapis Pattiro Bajo, Bone, South Sulawesi. Second, to determine the effect of implementing the song model in increasing students' understanding of Arabic language materials. The song model as an independent variable and model while Student Understanding is the dependent variable. The type of research used in this research is field research using a descriptive quantitative approach with the method of questionnaires, interviews, and observations. The sample in this study were students who studied Arabic in class VII (seven), namely as many as 85 people. From the results of this study, it can be concluded, 1) by applying the song model in learning Arabic, students become motivated to learn, feel happy and study with enthusiasm, and increase student activity. 2) there is a relevant relationship between the application of the song model with the level of understanding of Arabic learning material.
Integrasi Aplikasi Wondershare Filmora dan Youtube dalam Pembelajaran Bahasa Arab: Upaya Peningkatan Penguasaan Mufradat Mahasiswa UIAD Sinjai Agung, Nur; Jamil, Husnaini
AL-WARAQAH Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Vol. 4 No. 2 (2023): Volume 4 No 2 Desember 2023
Publisher : IAIN Bone

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30863/awrq.v4i2.5546

Abstract

Perkembangan teknologi digital saat ini hamper enyentul semua lini kehidupan, terutama Pendidikan. Proses pembelajaran klasikal mulai beralih menjadi pembelajarn modern yang berbasis pada pemanfaatan aplikasi-aplikasi terkait. Hal ini menjadikan penyajian materi pembelajaran juga harus berubah mengikuti model pembelajaran yang digunakan, tak terkecuali materi ajar Bahasa Arab, seperti mufradat. Penggunaan buku cetak sudah mulai ditinggalkan, dan digantikan dengan materi pembelajaran digital, baik berupa video pembelajaran, slide presentasi ataupun e-book. Banyak aplikasi digital yang dapat digunakan untuk menyusun materi dalam bentuk digital, salah satunya adalah wondershare filmora dan youtube. Kedua aplikasi ini, akan menghasilkan video pembelajaran interaktif untuk berbagai kalangan peserta didik, mulai dari tingkat dasar sampai perguruan tinggi.
EPISTEMOLOGI PEMBELAJARAN BAHASA ARAB KOMUNIKATIF: TELAAH PEDAGOGIS, ANDRAGOGIS, DAN HEUTAGOGIS Musgamy, Awaliah
AL-WARAQAH Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Vol. 1 No. 2 (2020): Volume 1 No 2 Desember 2020
Publisher : IAIN Bone

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30863/awrq.v1i2.2505

Abstract

Communicative Arabic learning is an Arabic learning approach that places Arabic as its basic function as a means of communication. In its implementation, Arabic learning is a continuous process starting from pedagogical, andragogical, and heutagogical learning which cannot be separated from the four components of epistemology which in this case include sources, structures, methods and validity. Through the epistemology of communicative Arabic learning which is examined through pedagogical, andragogical, and heutagogical, it is seen that the Arabic learning process needs to be done by positioning Arabic learning as a constructive process in directing students to be able to communicate actively.
Nalar Keilmuan Bahasa Arab dalam Studi Ilmu-Ilmu Keislaman: Perspektif Kritik Nalar Arab Muhammad Abid Al-Jabiri Rusydi, Muhammad
AL-WARAQAH Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Vol. 1 No. 1 (2020): Volume 1 No 1 Juni 2020
Publisher : IAIN Bone

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30863/awrq.v1i1.1906

Abstract

The study of Islamic sciences cannot be separated from the text in which in this process Arabic plays a very strategic role. The Arab reasoning criticism of Muhammad Abid al-Jabiri, which was built on bayani, burhani, and irfani, needs to be accelerated in supporting the transformation of the study of Islamic sciences through the transformation of text to reason which then leads to an intuitive dimension. This can be done optimally if there is an effort to synergize the immanent linguistic structure in Arabic both from a phonological, morphological, syntactic or semantic perspective with a scientific structure that is immanent to the existing Islamic sciences.
An Nahwu Al Wazhifi dalam Pembelajaran Bahasa Arab (Perbandingan Teori ‘Athif Fadhl Muhammad dan Abdul ‘Alim Ibrahim) Jamil, Husnaini
AL-WARAQAH Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Vol. 3 No. 2 (2022): Volume 3 No 2 Desember 2022
Publisher : IAIN Bone

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30863/awrq.v3i2.3737

Abstract

Bahasa Arab telah menjadi salah satu materi yang harus dikuasai peserta didik di berbagai lembaga pendidikan, terutama lembaga pendidikan berbasis Islam. Para pakar telah merumuskan berbagai kurikulum pembelajaran bahasa Arab yang sesuai dengan situasi dan kondisi suatu lembaga pendidikan. Namun, mayoritas kurikulum tersebut masih berorientasi pada penguasaan teori gramatika bahasa Arab, sehingga fungsi utama bahasa Arab sebagai alat komunikasi menjadi terabaikan. Pada tahun 1969 Abdul ‘Alim Ibrahim mencoba menghadirkan sebuah materi gramatika yang berlandaskan pada penguasaan bahasa Arab sebagai alat komunikasi. Pada tahun 2010, ‘Athif Fadl Muhammad juga mencoba menghadirkan materi ajar gramatika yang bertujuan untuk menyelaraskan antara penguasaan teori gramatika bahasa Arab dengan penggunaan bahasa Arab sebagai alat komunikasi. Walaupun kedua karya ini memiliki tujuan yang sama, tetapi terdapat beberapa perbedaan mendasar dalam penyajian dan isi materi yang ditulis oleh kedua tokoh tersebut. Penelitian ini menggunakan 2 jenis penelitian yaitu studi komparatif antara teori yang diusung oleh kedua tokoh tersebut dan penelitian kuantitatif dengan jenis eksperimen untuk mengetahui hasil penerapan materi ini dalam proses pembelajaran bahasa Arab
Al 'Awamil al Muhaddadah li Dirasah al Thalabah fi Qism Ta'liim al Lughah al 'Arabiyyah bi Jami'ah Bone al Islamiyah al Hukumiyah R, Ahmad; hastang, hastang
AL-WARAQAH Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Vol. 3 No. 1 (2022): Volume 3 No 1 Juni 2022
Publisher : IAIN Bone

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30863/awrq.v3i1.2967

Abstract

تهدف هذه الدراسة إلى تحديد محددات نية الدراسة لدى طلبة برنامج دراسة تعليم اللغة العربية باستخدام البحث الوصفي النوعي. تم جمع البيانات من خلال الملاحظة والمقابلات وتوثيق محددات نوايا دراسة طلاب PBA وإنجاز الطلاب الأكاديمي من خلال أدوات دليل الملاحظة وإرشادات المقابلة والتوثيق. يتم تنفيذ تقنية تحليل البيانات على ثلاث مراحل بشكل مستمر والتي تشمل مرحلة تقليل البيانات ومرحلة عرض البيانات ومرحلة الاستنتاج / التحقق. أظهرت النتائج أن 1). محددات النوايا الدراسية لطلاب برنامج دراسة تعليم اللغة العربية ، كلية التربية IAIN Bone ، وهي: الاهتمامات ، اتباع اختيارات أولياء الأمور ، الرغبة في فهم القرآن ، آفاق مثيرة للاهتمام من PBA ، وفقًا للمثل ، امتلاك الكفاءة في مجال اللغة العربية . 2). نظرة عامة على التحصيل الأكاديمي لطلاب برنامج دراسة تعليم اللغة العربية في IAIN Bone. تم تصنيف هذا الوصف وفقًا لمسار التحديد. أ. مسار SPAN ومسار UM-PTKIN ، وهما: إكمال كل موضوع ، إكمال التعليم بشكل أسرع ، الاهتمام الجيد بالتعلم. ب. مستقلة وهي: الانتقال إلى برنامج دراسي آخر ، بعض الدرجات لم تكتمل ، تأخر الانتهاء.
Identifikasi Kesulitan Belajar Bahasa Arab Mahasiswa Alumni Sekolah Umum Pada Program PIBA UINAM Mansyur, Mansyur
AL-WARAQAH Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Vol. 2 No. 1 (2021): Volume 2 No 1 Juni 2021
Publisher : IAIN Bone

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30863/awrq.v2i1.2522

Abstract

Pokok masalah pada penelitian ini adalah Identifikasi Kesulitan Belajar Bahasa Arab Mahasiswa Alumni Sekolah Umum Pada Program Pengembangan Intensifikasi Bahasa Asing Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar. Metode penelitian yang digunakan adalah pendekatan kualitatif, yaitu Dosen bahasa Arab dan mahasiswa sebagai sumber untuk mendapatkan data secara langsung melalui proses pembelajaran di kelas. Metode yang digunakan dalam pengambilan data ini adalah metode pengamatan/observasi, wawancara, dan dokumentasi sedangkan untuk menganalisis data adalah menggunakan bentuk reduksi data, sajian data dan penarikan kesimpulan maupun verifikasi. Hasil penelitian ini menunjukkan  bahwa mereka mengalami kesulitan belajar bahasa Arab karena hasilnya yang sangat rendah. Setelah peneliti mengumpulkan nilai mereka pada mata kuliah bahasa Arab kemudian di rata-ratakan maka mereka pada umumnya mendapatkan nilai di bawah standar. Adapun faktor-faktor  yang mempengaruhi kesulitan belajar bahasa Arab alumni sekolah umum ialah: a. Faktor Internal (minat yang kurang, motivasi rendah, kemampuan dasar bahasa Arab yang lemah), b. Faktor Eksternal (kurangnya lingkungan bahasa Arab, keluarga, lingkungan social, pengajar/ dosen). Implikasi dari penelitian ini yaitu agar kesulitan belajar bahasa Arab mahasiswa alumni sekolah umum di lokasi penelitian dapat terpecahkan, diperlukan perhatian khusus kepada mereka melalui kebijakan-kebijakan yang ditempuh oleh dosen, program PIBA dan pihak terkait lainnya dan diharapkan kepada segenap organisasi bahasa Arab baik yang ekstra maupun intra untuk memperbanyak kegiatan-kegiatan bahasa Arab yang kreatif dan berkesinambungan sebagai salah satu upaya untuk menghidupkan lingkungan bahasa Arab.
Pembelajaran Bahasa Arab Pada Anak: Perspektif Teori Pembelajaran Kognitivistik Jean Piaget Rusydi, Muhammad; Musgamy, Awaliah
AL-WARAQAH Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Vol. 4 No. 1 (2023): Volume 4 No 1 Juni 2023
Publisher : IAIN Bone

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30863/awrq.v4i1.4859

Abstract

Arabic Learning in children is a pedagogical process that directs children in the early days of their growth in perceiving Arabic as a language of communication, both spoken and written. In addressing this process, Jean Piaget has provided a theoretical framework on how an Arabic learning process can take place actively by referring to the activation of cognitive processes that exist in children, which in this case are built on several forms, namely, a) assimilation as a process of changing the Arabic learning environment to fit the existing scheme in children, b) accommodation as a process of changing the existing schema in children to suit the Arabic learning environment, c) equilibrium as a process of achieving children who can handle new information in Arabic learning through the process of assimilation and accomodation, d) disequilibrium as a process where there is an imbalance in children's cognitive processes which in turn becomes a challenge for them in accelerating cognitive development in Arabic learning, e) and organization as a process of unifying various schemes by children into a system of Arabic learning  that is coherent with each other. Jean Piaget's cognitivistic learning theory can be one of the theoretical basics and practical frameworks for educators in Arabic learning in children who have their own characteristics compared to adolescents or adults, especially in their respective cognitive structures.
Ahammiyah Thariqah al Ghina'i li Tarqiyah Hifdz al Mufradah Awaluddin, Andi Fajar
AL-WARAQAH Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Vol. 1 No. 1 (2020): Volume 1 No 1 Juni 2020
Publisher : IAIN Bone

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30863/awrq.v1i1.1911

Abstract

تهدف هذه الدراسة إلى تحديد إيجادة مفردات العربية التلاميذ الذين  قد تم تدريسهم بدون طريقة الغناء ومعرفة إجادة مفردات التلاميذ الذين تم تدريسهم من خلال طريقة الغناء، وكذلك لتحديد ىل استخدام طريقة الغناء مؤثر لترقية حفظ المفردات لدى طلبة الفصل الأول بالتعليم الدينية الرسمية للمستوى العليا  في معهد الجنيديّة الحديث بيروا بوني هذا الأسلوب البحثي ىو البحث قبل التجريبي باستخدام شبو تصميم التصميم التجريبي. المجموع الكل من هذه الدراسة ىو جميع تلاميذ الفصل الأول بالتعليم الدينية الرسمية للمستوى العليا  في معهد الجنيديّة الحديث بيروا بوني وكان عدد  فصول . أخذت العينة في هذه الدراسة بأخذ عينات متعمدة حيث أن الطبقة 15 طالبا يتكون من 200 ىم الدختارة هي لرموعة من الفصول مع اعتبارات معينة بحيث يأخذ الباحثة فصلين فئتين كأخذ عينة من الفصل   و التلاميذ ، شخصا15 الدراسي الأول (أ) كفئة تجريبية وطبقة (ب)  كفئة ضبطية مع عدد التلاميذ في الفصل شخصا.  ولتحقيق أهداف البحثة، استخدمت الباحثة أداة الاختبار. في إدارة البيانات 10 الفصل (ب) هو استخدمت تحليل البيانات الوصفية وتحليل البيانات الاستنتاجية. نتائج تحليل البيانات باستخدام الإحصاء الوصفي لزيادة مفردات الطلاب دون تطبيق طريقة الغناء عالية.  وىي تستند إلى أعلى نسبة مئوية من القيمة .  يمكن ملاحظة أن طريقة الغناء فعالة في تحسين اىتمام الطلاب بالتعلم. تداعيات ىذه الدراسة، قتًح الباحث أنو من الضروري إجراء بحوث لشاثلة مع تطوير نهج أكثر تنوعا وتطوير الدزيد من البحوث مع لرموعة من أساليب التعلم الدختلفة في عملية التعلم في الددرسة.