cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota malang,
Jawa timur
INDONESIA
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
ISSN : -     EISSN : 2502471X     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January 2016.
Arjuna Subject : -
Articles 30 Documents
Search results for , issue "Vol.1, No.9, September 2016" : 30 Documents clear
KARAKTERISTIK MORFO-ANATOMI STRUKTUR VEGETATIF SPESIES RHIZOPORA APICULATA (RHIZOPORACEAE) Atok Masofyan Hadi; Mimien Henie Irawati; Suhadi Suhadi
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol.1, No.9, September 2016
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (473.171 KB) | DOI: 10.17977/jp.v1i9.6835

Abstract

Rhizhopora apiculata is the plants mangrove of the tribe Rhizoporaceae. Detailed study of related species in Indonesia is still lacking. The purpose of this study is to describe and analyze the character of morphological and anatomical structure of vegetative species. The method used is the method of observation and exploration of the facts as a marker plant systematics. The results showed that the morphological characteristics of stem leaves roots in accordance with existing literature. Data anatomical vegetative structure is new data that is used to strengthen its position in Rhizoporaceae.Rhizhopora apiculata merupakan tumbuhan mangrove dari suku Rhizoporaceae. Kajian secara mendetail terkait spesies di Indonesia masih sangat kurang. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan dan menganalisis karakter morfologis dan anatomis struktur vegetatif spesies. Metode penelitian yang digunakan ialah metode pengamatan dan eksplorasi fakta sebagai penanda sistematika tumbuhan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa karakteristik morfologi daun batang akar sesuai dengan literatur yang telah ada. Data anatomi struktur vegetatif merupakan data baru yang digunakan untuk memperkuat kedudukannya dalam Rhizoporaceae.
PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA SISWA MATERI PERKALIAN MATRIKS BERCIRIKAN PENEMUAN TERBIMBING UNTUK SISWA SMK KELAS X Kiki Fauziah; I Nengah Parta; Swasono Rahardjo
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol.1, No.9, September 2016
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (414.953 KB) | DOI: 10.17977/jp.v1i9.6735

Abstract

This development research aims to develop student's worksheet matrix multiplication-based guided discovery in class X SMK valid, practical, and effective. The development of this student worksheets using the 4-D model of development that consists of four stages, but in the development of the student worksheet is only going to be done until the third stage only. The subject of trials on the research development of this student worksheets are grade X SMK Putra Indonesia Malang. Based on the results of the validation of worksheets students validated by the three validator experts and practitioners, the student worksheet developed meet the category is valid. Based on the results of observation of its student worksheet demonstrates that levels of student worksheet demonstrates reach the high category, so the student worksheet developed meet the practical category. Average rating based on mastery of the whole class learning materials namely 76, guided discovery that include categories and student response against the student worksheet include positive categories, so the student worksheet developed meet the category effectively. Thus the student worksheets multiplication matrix-based discovery of social interactions in class X generated already meet the category is valid, practical, and effective.Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk mengembangkan LKS materi perkalian matriks bercirikan penemuan terbimbing di kelas X SMK yang valid, praktis, dan efektif. Pengembangan LKS ini menggunakan model pengembangan 4-D yang terdiri atas empat tahap, tetapi dalam pengembangan LKS ini hanya akan dilakukan sampai tahap ketiga saja. Subjek uji coba pada penelitian pengembangan LKS ini adalah siswa kelas X SMK Putra Indonesia Malang. Berdasarkan hasil validasi LKS yang divalidasi oleh dua orang validator ahli dan satu orang praktisi, LKS yang dikembangkan memenuhi kategori valid. Berdasarkan hasil observasi terlaksananya LKS menunjukkan bahwa tingkat keterlaksanaan LKS mencapai kategori tinggi, sehingga LKS yang dikembangkan memenuhi kategori praktis. Berdasarkan nilai rata-rata penguasaan bahan ajar seluruh kelas yaitu 76, aktivitas penemuan terbimbing yang termasuk kategori baik, dan respon siswa terhadap LKS termasuk kategori positif, sehingga LKS yang dikembangkan memenuhi kategori efektif. Dengan demikian, LKS materi perkalian matriks bercirikan penemuan terbimbing di kelas X yang dihasilkan sudah memenuhi kategori valid, praktis, dan efektif.
ANALISIS MINAT MEMBACA PERMULAAN DENGAN CERITA BERGAMBAR DI KELAS I SEKOLAH DASAR Mety Toding Bua; Anang Santoso; Muakibatul Hasanah
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol.1, No.9, September 2016
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (322.202 KB) | DOI: 10.17977/jp.v1i9.6744

Abstract

Interest in reading the beginning of elementary school students is very important to support the achievement of a lesson. Based on the researchers tried to assess in an objective study. The purpose of this study to describe the interest in reading beginning with a picture story in the first grade SDN Purwantoro 6 Malang. This research method using descriptive method with qualitative approach. The subjects were students of class I, amounting to 3 students. The results of this study concluded that students' interest in reading beginning with picture stories are very helpful in the learning process. Response and enthusiasm of the students look good, the students enjoy learning, so that students gain meaningful learning experiences.Minat membaca permulaan siswa sekolah dasar sangat penting untuk menunjang tercapainya suatu pembelajaran. Berdasarkan hal tersebut peneliti mencoba untuk mengkaji dalam suatu tujuan penelitian. Tujuan penelitian ini untuk mendeskripsikan minat membaca permulaan dengan cerita bergambar di kelas I SDN Purwantoro 6 Kota Malang. Metode penelitian ini menggunakan metode deskriptifdengan pendekatan kualitatif. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas I yang berjumlah 3 siswa. Hasil penelitian ini menyimpulkan bahwa minat membaca permulaan siswa dengan cerita bergambar sangat membantu dalam proses pembelajaran. Respon dan antusiasme siswa terlihat baik, siswa lebih senang dalam belajar, sehingga siswa memperoleh pengalaman belajar yang bermakna.
PENALARAN ANALOGI SISWA DALAM MENYELESAIKAN MASALAH LUAS DAN KELILING SEGITIGA DAN SEGIEMPAT Dyah Ayu Pramoda Wardhani; Subanji Subanji; Abdul Qohar
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol.1, No.9, September 2016
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (691.128 KB) | DOI: 10.17977/jp.v1i9.6771

Abstract

Analogical reasoning is the process of drawing conclucions using similarity properties and relationship structure of known source problem to be applied to target problem. The goal of this research was to describe eight grade students analogical reasoning in solving problem about area and perimeter of triangle and rectangles. The approach used in this research is qualitative approach with descriptive research.The results of this research indicate that the analogical reasoning of high ability students going well.There are several obstacle are got by medium student groups in the mapping process.Analogical reasoning of lower ability students indicate that the subject could not understand a given problem.Penalaran analogi adalah proses penarikan kesimpulan dengan menggunakan kesamaan sifat dan struktur hubungan dari permasalahan sumber untuk diaplikasikan pada permasalahan target. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penalaran analogi siswa kelas VIII dalam menyelesaikan masalah luas dan keliling segitiga dan segiempat. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian deskriptif. Hasil penelitian ini menunjukkan penalaran analogi siswa kemampuan tinggi terjadi dengan baik. Penalaran analogi siswa kelompok sedang cenderung terjadi cukup baik. Ada beberapa hambatan yang dialami siswa kelompok sedang, yaitu pada proses mapping. Penalaran analogi siswa kemampuan rendah menunjukkan bahwa subjek tidak dapat memahami masalah yang diberikan.
KONTRIBUSI KEMANDIRIAN BELAJAR DAN KETERAMPILAN SOSIAL TERHADAP PENCAPAIAN KOMPETENSI KEJURUAN SISWA PAKET KEAHLIAN TEKNIK PERMESINAN DI KOTA MAKASSAR Andi Muadz Palerangi; Tuwoso Tuwoso; Andoko Andoko
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol.1, No.9, September 2016
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (839.222 KB) | DOI: 10.17977/jp.v1i9.6833

Abstract

This aim of this research is to determine the contribution of self-regulated learning and social skills towards the achievement of vocational competence of vocational students packages machining engineering expertise in the city of Makassar. Type and data analysis of this study are included in the quantitative approach. The samples used as many as 150 students in class XI. Data collection techniques for the variable self-regulated learning and social skills using questionnaires while variable vocational competency achievement using tests and documentation. Data analysis included descriptive and regression. The results showed: (1) self-regulated learning contributes to the achievement of vocational competence of 7,67%; (2) social skills contribute to the achievement of vocational competence of 4,28%; and (3) contribution of self-regulated learning and social skills of students simultaneously towards the achievement of vocational competence of 40,5%.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa besar kontribusi kemandirian belajar dan keterampilan sosial terhadap pencapaian kompetensi kejuruan siswa SMK paket keahlian teknik permesinan di kota Makassar. Jenis dan data analisis penelitian ini termasuk dalam penelitian kuantitatif. Jumlah sampel yang digunakan sebanyak 150 siswa pada kelas XI. Teknik pengumpulan data untuk variabel kemandirian belajar dan keterampilan sosial menggunakan angket, sedangkan variabel pencapaian kompetensi kejuruan menggunakan tes dan dokumentasi. Analisis data meliputi deskriptif dan regresi. Hasil penelitian menunjukkan: (1) kontribusi kemandiran belajar terhadap pencapaian kompetensi kejuruan sebesar 7,67%; (2) kontribusi keterampilan sosial terhadap pencapaian kompetensi kejuruan sebesar 4,28%; (3) kontribusi kemandirian belajar dan keterampilan sosial siswa secara simultan terhadap pencapaian kompetensi kejuruan sebesar 40,5%.
DEVELOPING A WEB-BASED ARGUMENTATIVE WRITING MEDIA FOR STUDENTS OF ENGLISH DEPARTMENT Wihda Nadia Silcha; Nur Mukminatien; Francisca Maria Ivone
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol.1, No.9, September 2016
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (328.939 KB) | DOI: 10.17977/jp.v1i9.6844

Abstract

A research and development was conducted to address the problem of teaching and learning argumentative course. The teaching of the course that implemented process writing approach took long time to conduct and required face to face meeting for guidance. An online media in form of website was developed enabling the teaching and learning to be conducted online. The website is specially designed to allow the five stages of process writing approach; planning, drafting, revising, editing, and publishing done online.Penelitian pengembangan ini dilakukan sebagai solusi dari permasalahan belajar dan pembelajaran matakuliah menulis argumentatif. Pembelajaran menulis argumentatif menggunakan pendekatan process writing yang memerlukan waktu lama serta mengharuskan adanya tatap muka untuk dilakukan. Sebuah media pembelajaran online dalam bentuk website dikembangkan untuk memungkinkan pembelajaran menulis argumentatif dilaksanakan secara online. Website ini dirancang secara khusus untuk dapat memfasilitasi lima tahap pembelajaran menggunakan pendekatan process writing; perencanaan, penulisan, revisi, penyuntingan, dan publikasi untuk dapat dilakukan secara online.
PENGARUH PEMBELAJARAN BERBASIS TURNAMEN DAN GAMES TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA Kurnia Dewi Anjani; Ach. Fatchan; Ach. Amirudin
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol.1, No.9, September 2016
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (249.767 KB) | DOI: 10.17977/jp.v1i9.6812

Abstract

The purpose of this paper is to determine the role of tournaments and games-based learning in improving students' motivation. The method used in this research is quasi experimental study (quasi-experiment). Shape design experiments is the one shot case study. Subjects in this study is graders X.1 MA Ahmad Yani Jabung using tournaments and games-based learning. Data collection techniques in this study using a closed questionnaire. The data analysis in this research is descriptive analysis and T test (t-test) using SPSS 16.0 software for windows. Based on the results of the study the average score of student motivation before using tournaments and games-based learning is 72.55. While the average score of students' motivation after the tournament and games-based learning is 74.35. Hypothesis test results showed that the number P-value for the t-test is 0.001. This means that 0.001 <0.05, it can be concluded that the tournaments and games-based learning significantly influence students' motivation to learn geography. Based on these results the researchers recommend tournaments and games-based learning can be applied in the classroom to the students, especially the subjects of geography.Tujuan dari penulisan ini yaitu untuk mengetahui peran pembelajaran berbasis turnamen dan games dalam peningkatan motivasi belajar siswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu penelitian quasi experiment (eksperimen semu). Bentuk desain eksperimennya adalah one shot case study. Subjek dalam penelitian ini merupakan siswa kelas X.1 MA Ahmad Yani Jabung dengan menggunakan pembelajaran berbasis turnamen dan games. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini dengan menggunakan angket tertutup. Analisis data pada penelitian ini yaitu analisis deskriptif dan uji T (t-test) dengan menggunakan software SPSS 16.0 for windows. Berdasarkan hasil penelitian rata-rata skor motivasi siswa sebelum menggunakan pembelajaran berbasis turnamen dan games yaitu 72,55. Sedangkan rata-rata skor motivasi belajar siswa setelah pembelajaran berbasis turnamen dan games yaitu 74,35. Hasil uji hipotesis menunjukkan bahwa angka P-value untuk t-test yaitu 0,001. Hal ini berarti 0,001 < 0,05, maka dapat disimpulkan bahwa pembelajaran berbasis turnamen dan games berpengaruh signifikan terhadap motivasi belajar geografi siswa. Berdasarkan hasil penelitian tersebut peneliti merekomendasikan pembelajaran berbasis turnamen dan games dapat diterapkan di kelas pada siswa terutama mata pelajaran geografi.
PENGEMBANGAN BUKU AJAR BIOLOGI SEL BERBASIS BIOINFORMATIKA Reni Istiningrum; Mohamad Amin; Umie Lestari
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol.1, No.9, September 2016
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (494.66 KB) | DOI: 10.17977/jp.v1i9.6717

Abstract

Cell biology is one of the important subjects in the Department of Biology, with a material very much but the practicum has not been implemented because of limited funding. The solution is to use bioinformatics. Methods used for validation is to use a questionnaire validation to validator matter experts, media experts and validator validator individuals. The results of the validation of subject matter experts is 77,6 with a decent quality aspects categories, media expert is 89,5 with a very decent quality aspects categories and individual validator is 80,6 with a decent quality aspects categories. Therefore, to meet the criteria of an excellent book needs to do some revisions.Biologi sel adalah salah satu matakuliah wajib di Jurusan Biologi, dengan materi yang sangat banyak namun praktikum belum dilaksanakan karena keterbatasan biaya. Solusinya adalah dengan menggunakan bioinformatika. Metode yang dipergunakan untuk validasi adalah dengan menggunakan angket validasi untuk validator ahli materi, validator ahli media dan validator perorangan. Hasil validasi dari ahli materi adalah 77,6 dengan kategori aspek kualitas layak, ahli media adalah 89,5 dengan kategori aspek kualitas sangat layak dan validator perorangan adalah 80,6 dengan kategori aspek kualitas layak. Oleh karena itu, untuk memenuhi kriteria buku yang sangat baik perlu dilakukan beberapa revisi.
PELAKSANAAN MEMBUKA DAN MENUTUP PELAJARAN OLEH GURU KELAS 1 SEKOLAH DASAR Uluul Khakiim; I Nyoman Sudana Degeng; Utami Widiati
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol.1, No.9, September 2016
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (339.408 KB) | DOI: 10.17977/jp.v1i9.6738

Abstract

Set induction and closure is one of the basic skills of teaching need to be mastered by the teacher to make learning process affective by preparing students mentally and guiding students have a summary of the learning materials. The result of the research show that the Ist grader teachers have set induction and closure by fulfilling the components. Components of set induction and closure conducted by the teachers with observing the characteristics of the Ist grader students, ability of 1st grader students and effectiveness of time, so not all indicators in each component are implemented by teachers.Membuka dan menutup pelajaran merupakan salah satu keterampilan dasar mengajar yang perlu dikuasai oleh guru untuk membantu mengefektifkan pembelajaran dengan menyiapkan mental siswa dan membimbing siswa memiliki ringkasan tentang materi yang dipelajari. Berdasarkan hasil penelitian dinyatakan bahwa guru kelas 1 telah melaksanakan  membuka dan menutup pelajaran dengan memenuhi komponen yang ada. Komponen membuka dan menutup pelajaran dilaksanakan guru dengan memerhatikan karakteristik siswa kelas 1, kemampuan siswa kelas 1 dan keefektifan waktu yang digunakan, sehingga tidak semua indikator dalam setiap komponen dilaksanakan oleh guru.
PENERAPAN INKUIRI TERBIMBING DIPADU NUMBERED HEAD TOGETHER BERBASIS LESSON STUDY UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA Intan Rezki Kurniasari; Herawati Susilo; Utami Sri Hastuti
Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan Vol.1, No.9, September 2016
Publisher : Graduate School of Universitas Negeri Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (405.613 KB) | DOI: 10.17977/jp.v1i9.6772

Abstract

The purpose of this research is to describe the implementation of the guided inquiry combined with the numbered head together which is based on lesson study to improve learning outcome. The type of this study is Classroom Action Research (CAR) based on lesson study. The result of the research indicated that the implementation of the guided inquiry combined with the numbered head together which is based on lesson study considerably can improve learning outcome domain cognitive from the cycle I to the cycle II increase of 26,67%, from the cycle II to the cycle III increase of 20%, but also can improve learning outcome domain psycomotor from the cycle I to the cycle II increase of 13,4% and from cycle II to the cycle III increase of 10%.Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan penerapan inkuiri terbimbing dipadu numbered head together berbasis lesson study untuk meningkatkan hasil belajar. Jenis penelitian ini adalah PTK berbasis lesson study. Hasil penelitian menunjukkan, penerapan inkuiri terbimbing dipadu numbered head together berbasis lesson study dapat meningkatkan hasil belajar ranah kognitif dari siklus I ke siklus II sekitar 26,67%, siklus II ke siklus III meningkat sebesar 20% dan meningkatkan ranah psikomotor dari siklus I ke siklus II sekitar 13,4% %, siklus II ke siklus III meningkat sekitar 10%.

Page 1 of 3 | Total Record : 30


Filter by Year

2016 2016


Filter By Issues
All Issue Vol 10, No 8: AUGUST 2025 VOL 10, NO 7: JULY 2025 Vol 10, No 4: APRIL 2025 Vol 10, No 3: MARCH 2025 Vol 10, No 2: FEBRUARY 2025 Vol 10, No 1: JANUARY 2025 Vol 9, No 12: DECEMBER 2024 Vol 9, No 11: NOVEMBER 2024 Vol 9, No 10: OCTOBER 2024 Vol 9, No 9: SEPTEMBER 2024 Vol 9, No 8: AUGUST 2024 Vol 9, No 7: JULY 2024 Vol 9, No 6: JUNE 2024 Vol 9, No 5: MAY 2024 Vol 9, No 4: APRIL 2024 Vol 9, No 3: MARCH 2024 Vol 9, No 2: FEBRUARY 2024 Vol 9, No 1: JANUARY 2024 Vol 8, No 10: OCTOBER 2023 Vol 8, No 9: SEPTEMBER 2023 Vol 8, No 8: AUGUST 2023 Vol 8, No 7: JULY 2023 Vol 8, No 6: JUNE 2023 Vol 8, No 5: MAY 2023 Vol 8, No 4: APRIL 2023 Vol 8, No 3: MARCH 2023 Vol 8, No 2: FEBRUARY 2023 Vol 8, No 1: JANUARI 2023 Vol 7, No 12: DECEMBER 2022 Vol 7, No 11: NOVEMBER 2022 Vol 7, No 10: OKTOBER 2022 Vol 7, No 9: SEPTEMBER 2022 Vol 7, No 8: AGUSTUS 2022 Vol 7, No 7: JULI 2022 Vol 7, No 6: JUNI 2022 Vol 7, No 5: MAY 2022 Vol 7, No 4: APRIL 2022 Vol 7, No 3: MARET 2022 Vol 7, No 2: FEBRUARI 2022 Vol 7, No 1: JANUARI 2022 Vol 6, No 12: DESEMBER 2021 Vol 6, No 11: NOVEMBER 2021 Vol 6, No 10: OKTOBER 2021 Vol 6, No 9: SEPTEMBER 2021 Vol 6, No 8: AGUSTUS 2021 Vol 6, No 7: JULI 2021 Vol 6, No 6: JUNI 2021 Vol 6, No 5: MEI 2021 Vol 6, No 4: APRIL 2021 Vol 6, No 3: MARET 2021 Vol 6, No 2: FEBRUARI 2021 Vol 6, No 1: JANUARI 2021 Vol 5, No 12: DESEMBER 2020 Vol 5, No 11: NOVEMBER 2020 Vol 5, No 10: OKTOBER 2020 Vol 5, No 9: SEPTEMBER 2020 Vol 5, No 8: AGUSTUS 2020 Vol 5, No 7: JULI 2020 Vol 5, No 6: JUNI 2020 Vol 5, No 5: MEI 2020 Vol 5, No 4: APRIL 2020 Vol 5, No 3: MARET 2020 Vol 5, No 2: FEBRUARI 2020 Vol 5, No 1: JANUARI 2020 Vol 4, No 12: DESEMBER 2019 Vol 4, No 11: NOVEMBER 2019 Vol 4, No 10: Oktober 2019 Vol 4, No 9: SEPTEMBER 2019 Vol 4, No 8: AGUSTUS 2019 Vol 4, No 7: JULI 2019 Vol 4, No 6: JUNI 2019 Vol 4, No 5: MEI 2019 Vol 4, No 4: APRIL 2019 Vol 4, No 3: MARET 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 2: FEBRUARI 2019 Vol 4, No 1: JANUARI 2019 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 12: DESEMBER 2018 Vol 3, No 11: NOVEMBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 10: OKTOBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 9: SEPTEMBER 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 8: AGUSTUS 2018 Vol 3, No 7: JULI 2018 Vol 3, No 6: JUNI 2018 Vol 3, No 5: MEI 2018 Vol 3, No 4: APRIL 2018 Vol 3, No 3: MARET 2018 Vol 3, No 2: FEBRUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 3, No 1: JANUARI 2018 Vol 2, No 12: Desember 2017 Vol 2, No 11: November 2017 Vol 2, No 10: Oktober 2017 Vol 2, No 9: September 2017 Vol 2, No 8: AGUSTUS 2017 Vol 2, No 7: JULI 2017 Vol 2, No 6: Juni 2017 Vol 2, No 5: Mei 2017 Vol 2, No 4: April, 2017 Vol.2, No.3, Maret 2017 Vol.2, No.2, Februari 2017 Vol.2, No.1, Januari 2017 Vol.1, No.12, Desember 2016 Vol.1, No.11, Nopember 2016 Vol.1, No.10, Oktober 2016 Vol.1, No.9, September 2016 Vol.1, No.8, Agustus 2016 Vol.1, No.7, Juli 2016 Vol.1, No.6, Juni 2016 Vol.1, No.5, Mei 2016 Vol.1, No.4, April 2016 Vol.1, No.3, Maret 2016 Vol.1, No.2, Februari 2016 Vol.1, No.1, Januari 2016 More Issue