cover
Contact Name
Sumianto
Contact Email
sumianto1982@gmail.com
Phone
+6285274742619
Journal Mail Official
sumianto1982@gmail.com
Editorial Address
https://pesona.tpi.or.id/index.php/pesona/EditorialTeams
Location
Kota pekanbaru,
Riau
INDONESIA
Journal Pesona Indonesia
ISSN : -     EISSN : 30646448     DOI : https://doi.org/10.71436/pesona
Core Subject :
Jurnal Pesona Indonesia (JPI), diterbitkan oleh Institut Teknologi Pendidikan Indonesia E-ISSN: 3064 - 6448, adalah jurnal multidisiplin yang menjadi platform bagi peneliti dan akademisi untuk mempublikasikan hasil penelitian orisinal, ulasan ilmiah baru, dan analisis mendalam yang relevan secara sosial. Terbit empat kali setahun (Maret, Juni, September, dan Desember), jurnal ini meliputi bidang ilmu sosial, humaniora, budaya, ilmu pengetahuan, dan teknologi, dengan tujuan memperluas wawasan akademis lintas disiplin serta mendorong kolaborasi yang berdampak. Setiap naskah yang diterima melalui proses penilaian oleh mitra bestari ahli dari perguruan tinggi dan lembaga riset, memastikan bahwa hasil penelitian yang diterbitkan berkualitas dan relevan dalam memecahkan berbagai tantangan masyarakat modern. JPI juga menggunakan sistem Turnitin untuk mengecek orisinalitas, manajemen referensi dengan Mendeley, serta dukungan Crossref (DOI) dalam pengelolaan sitasi. Dengan pendekatan interdisipliner, JPI menyajikan karya yang tidak hanya teoritis namun aplikatif, mendorong solusi inovatif untuk permasalahan global yang dihadapi masyarakat saat ini.
Arjuna Subject : -
Articles 55 Documents
Penggunaan Media Sosial Instagram dalam Strategi Promosi Agung, Dimas Pandan; Pranoto, Agung; Saputra, Rivaldo Ihzan; Lisrandy, Satria Bayu
Jurnal Pesona Indonesia Vol. 1 No. 1 (2024): JPI 2024
Publisher : Institut Teknologi Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.71436/jpi.v1i1.1

Abstract

The rapid development of the internet has made the flow of information exchange more practical, which makes people prefer to communicate online, one of which is Instagram social media. Instagram has feature components that are useful for marketing advertisements, has a business account, and has disadvantages such as limited scope, and low upload graphics. The purpose of this research is to find out how the utilization of Instagram social media as a marketing promotion media for pudding in Palembang, what obstacles there are in utilizing Instagram as a marketing advertising media, and what troubleshooting can be done in utilizing Instagram as a marketing advertising media. The research method uses a descriptive approach with a qualitative research type. Data is collected by observation, interview, and documentation. The results showed that using Instagram social media as a medium for pudding marketing promotion in Palembang City has positively impacted @puding.fa_ promotional activities. The obstacles in utilizing Instagram are the lack of ideas and preparation for conducting promotional activities on Instagram. The solution to the obstacles is for @puding.fa_ to form a team to manage their Instagram account and promote their products more actively. For that, @puding.fa_ has Instagram as their promotional media.
Pengaruh Latihan Resistance Band dan Pull Up terhadapKemampuan Renang Gaya Dada 50 Meter pada Atlet Renang KotaPrabumulih Junior, Muhammad Gito Rama; Mahendra, Agung; Lestari, Hikmah
Jurnal Pesona Indonesia Vol. 1 No. 1 (2024): JPI 2024
Publisher : Institut Teknologi Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.71436/jpi.v1i1.2

Abstract

Tujuan melakukan penelitian ini untuk mengetahui Pengaruh Latihan Resistance Band dan Pull Up Terhadap Kemampuan Renang Gaya Dada 50 Meter Pada Atlet Renang Kota Prabumulih. Metode penelitian ini menggunakan metode eksperimen dengan desain penelitian two-group pretest-posttest. Teknik pengambilan sample secara random yang diambil secara acak. Berdasarkan hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa nilai uji t pretes dan posttest kelompok resistance band sebesar 4.608 > 2.16 dengan signifikasi 0,004  > 0,05, artinya terdapat  pengaruh yang signifikasi  dalam latihan resistance band terhadap kemampuan renang gaya dada 50 m. Hasil uji t menunjukkan bahwa nilai uji t pretes dan posttest kelompok pull up sebesar 7.050 > 2.16  dengan signifikasi 0,000 > 0,05, artinya terdapat pengaruh yang signifikasi  dalam latihan pull up terhadap kemampuan renang gaya dada 50 m. Terdapat perbedaan berdasarkan rata-rata posttest latihan resistance band sebesar 43.67 sedangkan latihan pull up 44.17.
Hubungan Antara Disiplin Belajar dengan Hasil Belajarpada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV Siswa Sekolah Dasardi Palembang Sandi, Sandi; Akhbar, M. Taheri; Surmilasari, Nora
Jurnal Pesona Indonesia Vol. 1 No. 1 (2024): JPI 2024
Publisher : Institut Teknologi Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.71436/jpi.v1i1.3

Abstract

The purpose of this study was to determine the Effect of Resistance Band and Pull Up Training on the Ability of 50 50-meter breaststroke Swimming in Prabumulih City Swimmers. This research method uses an experimental method with a two-group pretest-posttest research design. The sampling technique was taken randomly. Based on the results of this study, show that the t-test value of the resistance band group pretest and posttest is 4.608> 2.16 with a significance of 0.004> 0.05, meaning that there is a significant effect in resistance band training on the ability to swim 50 m breaststroke. The results of the t-test show that the t-test value of the pull-up group pretest and posttest is 7.050> 2.16 with a significance of 0.000> 0.05, meaning that there is a significant effect in pull-up training on the ability to swim 50 m breaststroke. There is a difference based on the average posttest resistance band training of 43.67 while pull-up training is 44.17.
Pengaruh Kompetensi Pedagogik Guru, Sarana Prasaranadan Budaya Sekolah terhadap Mutu Pendidikan di SMPN Perbatasan Aruk, Sajingan Besar Dela, Rilma Maya; Niron, Maria Dominika
Jurnal Pesona Indonesia Vol. 1 No. 1 (2024): JPI 2024
Publisher : Institut Teknologi Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.71436/jpi.v1i1.4

Abstract

National assessment is a new measurement tool that determines the equality of education quality in Indonesia. This study aims to determine the effect of teacher pedagogical competence, facilities and infrastructure, and school culture on the quality of education and the achievement of national assessment results at SMPN Batas Aruk, Sajinga Besar District. This study uses a quantitative approach with a survey research type, and the analysis is carried out statistically. The results of the study show that: (1) teacher pedagogical competence has a positive and significant effect on the quality of education related to the achievement of national assessment results in the literacy and numeracy aspects of 13.8% with a coefficient of 0.383, (2) facilities and infrastructure have a positive and significant effect on the quality of education related to the achievement of national assessment results in the literacy and numeracy aspects of 16.8% with a correlation coefficient of 0.421, (3) school culture has a positive and significant effect on the quality of education related to the achievement of national assessment results in the literacy and numeracy aspects of 15.5% with a correlation coefficient of 0.405, (4) teacher pedagogical competence, facilities and infrastructure, and school culture have a positive and significant effect on the quality of education at SMPN Batas Aruk, Sajingan District related to the achievement of national assessment results in the literacy and numeracy aspects of 25.9% with a correlation coefficient of 0.531. Thus, several of these factors require special attention to improve the quality of rural education as seen from the quality of educational output regarding students' mastery of literacy and numeracy skills.
Hubungan antara Kebiasaan Belajar dengan Hasil Belajar Sainab, Sainab
Jurnal Pesona Indonesia Vol. 1 No. 1 (2024): JPI 2024
Publisher : Institut Teknologi Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.71436/jpi.v1i1.5

Abstract

This research was conducted at SMA Negeri 2 Majene to know the relationship between study habits and the biology learning outcomes of students in class XI MIA SMA Negeri 2 Majene. This type of research is correlational research. The population in this research were all students of class XI MIA SMA Negeri 2 Majene, totaling 180 people. The cluster random sampling technique used the Slovin formula to determine the sampling technique so that the sample used was 124 people. Data collection on study habits used questionnaires that were distributed directly and data collection on learning outcomes using semester test scores (cognitive scores) of students. class XI MIA in biology lessons in the even semester of the 2021/2022 student year. The research data were analyzed using SPSS 23. The results of this study were there is a positive and significant relationship between study habits and biology learning outcomes for students of class XI MIA SMA Negeri 2 Majene as indicated by the value of the correlation coefficient (0.608) and the value of Sig. (0.000) <0.05.
Strategi Guru dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar PAI di SMKMiftahul Ulum Azmi, Tasya Nabila Nur; Hadi, Muhammad Nur; Muhammada, Muhammada; Yusuf, Wiwin Fachrudin
Jurnal Pesona Indonesia Vol. 1 No. 1 (2024): JPI 2024
Publisher : Institut Teknologi Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.71436/jpi.v1i1.6

Abstract

Motivation to learn is a must for every educator, amid moral degradation it is necessary to improve the quality of students, especially in PAI subjects. The large number of acts of youth violence, rape to narcotics problems need to be addressed so as not to damage the nation's generation, one of which can be done through increasing motivation to study religion. The purpose of this research is to develop a simple, systematic, meaningful Islamic religious education learning model that can be used by teachers as a good learning tool so that it can be used. The approach used in this research is qualitative. This study uses descriptive qualitative research, specifically to describe, explain and verify the phenomenon under study. Data collection techniques used to collect data are observation, interviews, and documentation. Data analysis techniques in this study used data reduction, presentation, and conclusion. Data reduction is sorting by selecting the main things, and focusing on the important things. Data representation is a structured set of information that provides a conclusion and who takes action. Concluding is an effort to draw conclusions continuously carried out by researchers in the field. Based on the results of the study it can be concluded that the motivation for Islamic religious education at SMK Miftahul Ulum Tanjung Arum Sukorejo has increased. We can see this when the method applied by the teacher in learning can make students enthusiastic about participating in learning. For students to be motivated, several things must be done, namely: explaining the objectives, and the benefits of learning, and choosing media, and learning materials that students need. Choose different presentations according to students' abilities and give students lots of opportunities to try and get involved.
Efektivitas Zakat dalam Mengurangi Kemiskinan di Kabupaten Rokan Hilir Andri, Juli
Jurnal Pesona Indonesia Vol. 1 No. 2 (2024): JPI 2024
Publisher : Institut Teknologi Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.71436/jpi.v1i2.7

Abstract

Penelitian ini menyelidiki efektivitas zakat dalam mengurangi kemiskinan di Rokan Hilir, Indonesia. Kemiskinan didefinisikan sebagai ketidakmampuan untuk memenuhi kebutuhan dasar seperti makanan, pakaian, tempat tinggal, pendidikan, dan perawatan kesehatan. Penelitian ini mengidentifikasi faktor-faktor kunci yang berkontribusi terhadap kemiskinan, termasuk masalah ekonomi seperti pendapatan rendah dan pengangguran, hambatan sosial seperti akses terbatas ke pendidikan dan diskriminasi, dan tantangan struktural termasuk kebijakan ekonomi yang tidak efektif dan korupsi. Studi ini menyoroti dampak signifikan dari kemiskinan, yang meliputi peningkatan tingkat kejahatan, akses terbatas ke layanan penting, dan berkurangnya partisipasi dalam pembangunan sosial dan ekonomi. Dengan tingkat kemiskinan 7,01%, Rokan Hilir menempati peringkat kesembilan dalam tingkat kemiskinan di Provinsi Riau, menunjukkan kebutuhan mendesak untuk intervensi yang efektif. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi pengelolaan dan distribusi zakat, menilai perannya dalam pengentasan kemiskinan dan mengusulkan solusi untuk meningkatkan efektivitasnya di wilayah tersebut.
Analisis Penggunaan Media Papan Himpunan dan Roda Berputarpada Mata Pelajaran Matematika di Kelas 6 Sekolah Dasar Saputra, M. Abid; Ifrani, Ifrani; Hijratunnisah, Fitri; Agustina, Utari; Khatimah, Husnul
Jurnal Pesona Indonesia Vol. 1 No. 2 (2024): JPI 2024
Publisher : Institut Teknologi Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.71436/jpi.v1i2.8

Abstract

Penelitian ini bertujuan menganalisis efektivitas penggunaan media papan himpunan dan roda berputar dalam pembelajaran matematika kelas 6 di SDN 67 Rabantala, Kota Bima. Media ini dirancang untuk membantu siswa memahami konsep himpunan dengan lebih mudah melalui pendekatan visual yang menarik. Penelitian menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan deskriptif, di mana data dikumpulkan melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan media papan himpunan dan roda berputar berdampak positif terhadap motivasi dan pemahaman siswa. Media ini mampu membuat siswa lebih antusias, aktif, dan terlibat dalam proses pembelajaran. Siswa dapat memahami materi himpunan dengan lebih mudah karena media ini memberikan representasi visual yang jelas dan interaktif. Selain itu, pembelajaran menjadi lebih menyenangkan, sehingga meningkatkan motivasi belajar siswa secara keseluruhan. Penggunaan media kreatif seperti papan himpunan dan roda berputar juga mendukung terciptanya suasana kelas yang interaktif, di mana siswa lebih percaya diri untuk berpartisipasi dalam diskusi dan kegiatan kelompok. Dengan pendekatan yang menyenangkan, siswa tidak hanya memahami materi lebih baik, tetapi juga lebih termotivasi untuk belajar secara mandiri di luar kelas. Kesimpulannya, penerapan media pembelajaran yang inovatif dapat menjadi alternatif yang efektif dalam meningkatkan hasil belajar siswa, khususnya dalam materi matematika seperti himpunan. Media ini dapat diadaptasi dan diterapkan pada berbagai jenjang pendidikan untuk mendukung pembelajaran yang lebih bermakna.
Pengaruh Penggunaan Mystery Box terhadap Minat Belajar Siswadi SDN 22 Kota Bima Oktafiani, Dewi; Ayuspita, Ela; Alwi, Alwi; Setiawan, Didi; Khatimah, Husnul
Jurnal Pesona Indonesia Vol. 1 No. 2 (2024): JPI 2024
Publisher : Institut Teknologi Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.71436/jpi.v1i2.10

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas penggunaan media pembelajaran Mystery Box dalam meningkatkan minat belajar siswa di SDN 22 Jatibaru, Kota Bima. Mystery Box merupakan inovasi media pembelajaran yang memanfaatkan elemen kejutan dengan berbagai benda atau materi yang relevan untuk meningkatkan interaksi siswa. Penelitian ini menggunakan metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan pendekatan kualitatif. Data dikumpulkan melalui observasi, wawancara, dan dokumentasi selama proses pembelajaran. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan Mystery Box meningkatkan partisipasi aktif siswa, perhatian mereka terhadap materi, serta antusiasme dalam kegiatan belajar. Siswa lebih tertarik dan termotivasi untuk berpartisipasi dalam pembelajaran, sehingga menciptakan suasana kelas yang lebih dinamis dan interaktif. Dengan demikian, Mystery Box dapat menjadi alternatif media pembelajaran yang efektif untuk meningkatkan minat belajar siswa.
Efektivitas Media Pecahan dalam Meningkatkan Motivasi dan Semangat Belajar Siswa Kelas 4 SD Afifah, Dhea; Elnafisah, Dea; Komalasari, Anita; Nisah, Nadiatun; Khatimah, Husnul
Jurnal Pesona Indonesia Vol. 1 No. 2 (2024): JPI 2024
Publisher : Institut Teknologi Pendidikan Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.71436/jpi.v1i2.11

Abstract

Matematika merupakan mata pelajaran yang berperan penting dalam mengembangkan kemampuan berpikir logis dan analitis siswa. Salah satu tantangan utama dalam pembelajaran Matematika di sekolah dasar adalah rendahnya motivasi dan semangat belajar siswa, terutama dalam memahami konsep pecahan. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi efektivitas penggunaan media pecahan dalam meningkatkan motivasi dan semangat belajar siswa kelas 4 di SDN 46 Lela, Kota Bima. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif dengan teknik pengumpulan data melalui observasi, angket, dan wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 93% siswa mengalami peningkatan motivasi belajar, 89% menunjukkan semangat belajar yang lebih tinggi, dan 86% lebih aktif dalam kegiatan pembelajaran. Media pecahan terbukti memberikan pengalaman belajar yang lebih interaktif dan membantu siswa memahami konsep secara lebih konkret. Implikasi penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan media konkret dalam pembelajaran Matematika dapat menjadi strategi yang efektif untuk meningkatkan keterlibatan siswa dalam pembelajaran.